Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er du vegetarianer?
Ja 47 4,79%
nei 934 95,21%
Stemmegivere: 981. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  213 31928
Jeg fikk kjeft av en dame langs karl johan for å spise burger, jeg blei så sjokka at jeg ikke skjønte hva annet jeg skulle gjør eenn å begynne å gå. Fikk mest lyst til å klinke hu ned å smøre hu inn i burgern, men gjør ikke sånt..

Vil bare si det folkens, kjøtt inneholder mye av et stoff(B12), og får du ikke det stoffet i deg så begynner du å miste hår, orker ABSOLUTT INGENTING, ja du kommer føle deg døende! Jeg har B12 mangel, som vil si at tarmen min nesten ikke tar opp B12 så jeg trenger det gjennom sprøyter. Jeg forsøkte å hoppe over sprøyta mi og tro meg det vil jeg f**** ikke prøve igjen!
- Finnes B12 i melkeprodukter, egg og kjøtt. I følge legen min.


DET ER MENT AT VI SKAL SPISE KJØTT, SE PÅ HJØRNETENNA VÅRE! :P
Sitat av Bearass Vis innlegg
Når det gjelder China-studies så kan jeg slutte av det jeg vet om kinesisk kosthold at det stort sett er varmebehandlet mat det går i. Ris og linser og supper osv. Det som isåfall ikke er varmbehandlet må være salaten - og det er ikke der de fleste vegetabilske proteinene befinner seg.
Vis hele sitatet...
Her er det godt mulig du har rett. Jeg har ikke veldig stort innsyn i kinsesisk cuisine

Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg vet ikke helt om jeg følger deg. Animalske produkter er fulle av mettet fett, kolesterol, dioxiner, hormoner, og antibiotika. Uavhengig om man spiser kjøttet rått eller varmebehandlet så får man i seg dette. Ikke ukjent er det at de nevnte stoffene er dårlig for helsen og fører til mange sykdommer, blant annet hjerteinfarkt, slag, fedme, diabetes, kreft.
Vis hele sitatet...
Kjøttet jeg spiser er alltid økologisk, så jeg får kun i meg mettet fett og kolesterol. Jeg er av den oppfattning at kolesterol er et viktig næringsstoff (som nevnt er det en precursor for flere viktige substanser som produseres endogent, som vit. D, testosteron, østrogen og progesteron). Mettet fett er heller antakelig ikke så farlig som tidligere antatt, det nevner også T. Colin Campbell i videoen du linket til

Sitat av Bearass Vis innlegg
Ville forsøket vært annereldes om maten ikke hadde vært varmebehandlet? Det kan man jo spørre seg. Det virker som du har stor tro på at så lenge man spiser rått kjøtt så kan man se bort ifra Cambells forsøk.
Vis hele sitatet...
Absolutt. Hvis proteinene som inntas ikke er utsatt for varme, og forsøksdyret er utstyrt med et enzymreportoar som kan fordøye det skikkelig, da ser jeg rett og slett ikke hvordan protein, det være seg vegetabilsk eller animalsk, kan være kreftfremkallende.

Jeg er ingen kreftekspert, men i mitt hode må et karsinogen som fremkaller leverkreft komem i kontakt med leveren. Hvis dette stemmer, vil det si at proteinet, som i dette tilfellet er karsinogenet, må komme i kontakt med leveren. For å komme i kontakt med leveren må det absorberes i tarmkanalen, og proteiner kan ikke det. De er alt for store. Derfor må de spaltes i mindre deler. Optimalt sett spaltes de til enkelte aminosyrer. Disse er identiske, enten de kommer fra bønner, linser, kylling eller torsk. Frie aminosyrer vil, så vidt jeg vet, aldri kunne være karsinogene og om de så var det, så ville det ikke være forskjell på om de var av vegetabilsk eller animalsk opprinnelse.

I tilfeller hvor forsøksdyret ikke er ment å innta en gitt type protein, vil jeg annta at dyret kan mangle enzymer for å bryte ned det aktuelle proteinet. Igjen, dette er en antakelse fra min side, ikke noe jeg vet med sikkerhet. Hvis så er tilfellet, vil proteinet ikke bli tilstrekkelig brutt ned, og kjeder av aminosyrer kan bli absorbert fra tarmen. Disse kan komme i kontakt med leveren og muligens gjøre en eller annen form for skade.

Absorpsjon av slike peptider foregår hele tiden, til en viss grad. Hvis proteinet er varmebehandlet vil det kunne forekomme i større grad enn hvis proteinet ikke er det.


Husk også at rottene i Cambells studie ikke spiste kjøtt, men melekprodukter/kasein isolert fra melkeprodukter!
Jeg har prøvd å være vegeterianer i noen måneder, men fant ut at det ikke var noe for meg. kjøtt/fisk/kylling er alt for godt til å la være å spise, men det skal sies at veggisburgere er 10x bedre enn f.eks Gildes karbonader/burgere.

http://www.randomfunnypicture.com/pictures/1664vegan-carnivore-keep-being-awesome.jpg
Sitat av thomasav Vis innlegg
DET ER MENT AT VI SKAL SPISE KJØTT, SE PÅ HJØRNETENNA VÅRE! :P
Vis hele sitatet...
Apropos hjørnetenner.. Denne nære slektning er vegetarianer by nature.. Men sjekk ut hjørnetenna!

http://artfiles.art.com/5/p/LRG/29/2...wing-teeth.jpg
Jeg liker ikke carnivore og herbivore betegnelsen på mennesker.

Mennesker er omnivore; selv om jeg selv har en alkalisk profil i min diett.
Sist endret av fxxked; 30. mars 2010 kl. 11:48.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Absolutt. Hvis proteinene som inntas ikke er utsatt for varme, og forsøksdyret er utstyrt med et enzymreportoar som kan fordøye det skikkelig, da ser jeg rett og slett ikke hvordan protein, det være seg vegetabilsk eller animalsk, kan være kreftfremkallende.
Vis hele sitatet...
Angående china studies så tenker jeg utifra det jeg vet om kinesisk kosthold at det er varmebehandlet mat det går i. I så tilfelle vil det si at varmebehandlet vegetabilske proteiner ikke er kreftfremkallende - mens ved varmebehandlede animalske proteiner så er saken en annen. Dette synes jeg er interresant i seg selv.

Ellers thumbs up for at du holder deg til økologisk kjøtt.

Dog spør jeg meg ofte selv om hva som skal til for å sette merkelappen økologisk på et produkt. Man liker å tro at da er det happy-meat og god stemning i alle ledd. Kjøper man f.eks egg fra såkalte "frittgående-høner" så liker man jo å tro at det er som på bildet på pakka - lykkelige høns som tipper rundt ute på et bondetun - mens det i virkeligheten handler om en tusener av kyllinger som tråkker hverandre i hjel inni i en gymsal.

Synes selv det kan være litt frustrerende å finne fram til etiske og rene matvarer i en konsumverden der økonomisk vinning og stor avkastning ofte er motivasjonen. Men man får gjøre så godt man kan.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Angående china studies så tenker jeg utifra det jeg vet om kinesisk kosthold at det er varmebehandlet mat det går i. I så tilfelle vil det si at varmebehandlet vegetabilske proteiner ikke er kreftfremkallende - mens ved varmebehandlede animalske proteiner så er saken en annen.
Vis hele sitatet...
Proteiner er proteiner. Det dannes kreftfremkallende stoffer ved varmebehandling av såvel vegetabilske som animalske proteiner. En mulig forklaring kan være at en større del av det totale aminosyreinnholdet i vegetabilske matvarer forekommer som frie aminosyrer, og derfor ikke blir vanskeligere å spalte selv om de er utsatt for sterk varme.

Som sagt, det kan hende proteiner i tarmen kan påvirke leveren og andre organer uten å bli absorbert, men jeg har aldri hørt om dette, og kan ikke se hvordan det skulle skje. Hvis jeg har rett er vi tilbake til det faktum at proteiner, så lenge de spaltes skikkelig, ikke er mutagene. Aminosyrene er jo de samme uansett hvor de kommer fra, og dermed har jeg problemer med å tillegge dette studiet noen særlig verdi. I mine øyne er det langt mer sansynlig at det har med varmebehandling å gjøre, samt eventuelle andre substanser som finnes i mat.

Husk også på at alle planter inneholder stoffer som kan være karsinogene og/eller skadelige på andre måter, men i de fleste tilfeller i så små mengder at vi ikke blir akutt syke av det.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Dog spør jeg meg ofte selv om hva som skal til for å sette merkelappen økologisk på et produkt. Man liker å tro at da er det happy-meat og god stemning i alle ledd. Kjøper man f.eks egg fra såkalte "frittgående-høner" så liker man jo å tro at det er som på bildet på pakka - lykkelige høns som tipper rundt ute på et bondetun - mens det i virkeligheten handler om en tusener av kyllinger som tråkker hverandre i hjel inni i en gymsal.

Synes selv det kan være litt frustrerende å finne fram til etiske og rene matvarer i en konsumverden der økonomisk vinning og stor avkastning ofte er motivasjonen. Men man får gjøre så godt man kan.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg føler at jeg er langt på vei mot etisk riktig mat, så lenge jeg velger økologisk og frittgående hver gang det er mulig. Egen helse er dog viktigere for meg enn miljø og dyrevelferd. Call me selfish...cause I am
Sitat av Fleff Vis innlegg
Er det ikke grovt sett at pattedyr som har jeksler er planteeter og de med spisse tenner er kjøtteter, Fks en ku, og en tiger

Mennesket har både og, jeg vil tro om man ikke spiser riktig kosthold blir man feilernært, litt vansklig å få obligatoriske fett/proteiner via kaninmat syntes jeg.
Vis hele sitatet...
Exactly!
Er meningen at mennesker skal spise både kjøtt og "grøntfôr", for å få i seg viktige proteiner osv.

Ikke misforstå, har ingenting i mot vegeterianere
Jeg er ikke vegetarianer/veganer eller hva nå de kaller seg, men merker veldig mange dårlig argumenter mot vegetarianere her.

For eksempel den velkjente "det er jo meningen at vi skal spise kjøtt". Ja, det er muligens meningen, men det er mye annet som er meningen at vi skal gjøre også. Spise rått kjøtt? Drepe over en lav sko? Ikke dusje eller ta medisiner? Det at noe er "naturlig" betyr ikke at det er best. Eller for den saks skyld bra.

La folk velge selv. Så lenge de ikke prøver å overtale meg. Da slår jeg dem med en stokk.
jeg ble sulten av denne tråden.

uansett... vegetar skal testes. men hva er det som går an å kjøpe i butikken, som er vegetar venlig?
har ikke lyst å gå i fruktdisken å kjøpe epler for munch.
De fleste butikker har en avdeling for frukt og grønt. De fleste butikker har også hermetikkbokser som bl.a. inneholder bønner og kikerter. Velassorterte butikker har også tofu og diverse ferdigvegetarmat som vegetarburger og soyapølser. Om du leter etter snacks så funker de fleste sjokolade- og potetgulltyper. Litt avhengig av hvor strengt du tar vegetarkostholdet og hva slags vegetarianer du er.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Liker hvordan denne tråden starter med at en person mener at kjøttetere alltid blir sett ned på av vegetarianere, mens gjennom hele denne tråden er det vegetarianere som må forsvare sitt valg ovenfor kjøtteterne.

Selv er jeg vegetarianer, har vært det i 4 år, og har aldri hatt noe behov for å presse min livstil over på noen andre. Vegetarisme er et, i mine øyne, veldig personlig valg, noe folk burde eventuelt komme frem til på egenhånd. Vennene mine aksepterer mitt matvalg og jeg aksepterer deres. Når det derimot kommer til folk som ikke kjenner meg så godt, og de får vite at jeg er vegetarianer så har jeg faktisk opplevd å få mye dritt slengt i trynet mitt om hvor dum jeg er osv. Så hvem er det egentlig som ser ned på folk? Forøvrig kanskje man ikke skal skjære alle over en kam.
Jeg er ikke vegetarianer fordi jeg lever et aktivt liv med trening og trenger derfor kjøtt for å vokse.
Jeg må bare spørre siden mange har nevnt det; hva i all verden er en vegetarburger? Et burgerbrød stappa med salat, tomat og dressing? Det prøvde jeg en gang faktisk, fordi jeg ville se om selve burgeren hadde noe særlig å si på smaken.
Sist endret av Archj; 24. mai 2010 kl. 00:00.
Sitat av Archj Vis innlegg
Jeg må bare spørre siden mange har nevnt det; hva i all verden er en vegetarburger? Et burgerbrød stappa med salat, tomat og dressing? Det prøvde jeg en gang faktisk, fordi jeg ville se om selve burgeren hadde noe særlig å si på smaken.
Vis hele sitatet...
Eller burger laget av linser/bønner/nøtter/mel/rotfrukter/whatever.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Jeg er ikke vegetarianer fordi jeg lever et aktivt liv med trening og trenger derfor kjøtt for å vokse.
Vis hele sitatet...
Dette er den dårligste begrunnelsen jeg noen gang har sett, for ikke å være vegetarianer! Det er klart man ikke må spise kjøtt for å bygge muskler! Selv med et strengt vegansk kosthold er det fullt mulig å bygge muskler. Som f. eks. pescetarianer eller ovo lakto vegetarianer er det enda enklere
Om du gidder å fôre meg med grønnsaker hvert tiende minutt for en tilfredsstillende metthetsfølelse slik at jeg kan gaine både muskler og fett, og samtidig sørger for en godt balansert fordeling av makroernæring, ja da er det lett å bygge muskler. Men kjøtt vil alltid være bedre (selvsagt i et balansert kosthold som inneholder frukt og grønt) da kjøtt øker kroppens produksjon av testosteron noe som er et nøkkelelement i det å bygge muskler.

Samtidig så er det viktig å huske på makroernæring igjen. Skal man ned i fettprosent må man unngå karbohydrater, noe grønnsaker er spekket med. Kjøtt derimot, består stort sett av proteiner og fett, noe som er en stor kilde til energi. Å gå i kalorisk overskudd er vanskelig med grønnsaker. Og skal man gå i underskudd av kalorier så bør man også spise kjøtt, da man får essensielle aminosyrer fra kjøtt.

og felix_poker; ser du på de som driver med strongman og bodybuilding, så er det omtrent ingen som holder seg til et vegansk kosthold. Skal man bli sterk(ere) må man spise kjøtt.

Men pescetarianer og ovo lakto er vel ikke strengt veganskt, er det vel? Også var det jo snakk om finansiering også.
Det finnes mange bodybuildere som er veganere, så det er fullt mulig.
Ehapuz: Hvis du er lakto ovo vegetarianer kan du spise egg og melkeprodukter, det var nok det han mente. De er jo kjente proteinkilder.
Helt utrolig mange myter om vegetarianisme her. Man trenger absolutt ikke å spise hvert tiende minutt for å holde seg mett. Jeg har vært veggis i 6 år nå, og har absolutt ingen problemer med å holde meg mett en stund.

Og bodybuilding går fint ann å drive med som veganer eller vegetarianer
Weili: Jeg er fullstendig klar over begrepet lakto ovo og pescetarianer. Men de er vel ikke strengt veganske heller.

Saape: Ja de gutta der var fryktelig store du.
I didn't fight my way to the top of the food chain to be a vegetarian Hehe!

Ei jente i klassen min er veggis fordi foreldra er det. Hun har INGEN grunn, kun fordi det ligger i familien...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hvorfor trenger hun en grunn til å være vegetarianer? Om hun klarer å opprettholde et sunt kosthold kan jeg da ikke se annet enn at det gagner oss alle at hun avstår fra kjøtt?
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Men kjøtt vil alltid være bedre (selvsagt i et balansert kosthold som inneholder frukt og grønt) da kjøtt øker kroppens produksjon av testosteron noe som er et nøkkelelement i det å bygge muskler.
Vis hele sitatet...
Vis gjerne til hvordan kjøtt stimulerer testosteronproduksjonen, på en måte som hverken fisk, egg eller melkeprodukter gjør det.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Skal man ned i fettprosent må man unngå karbohydrater
Vis hele sitatet...
Nei, skal man ned i fettprosent må man innta mindre energi enn man bruker. Om denne energien kommer fra karbohydrater fett eller proteiner er (grovt sett) likegyldig.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Skal man ned i fettprosent må man unngå karbohydrater, noe grønnsaker er spekket med. Kjøtt derimot, består stort sett av proteiner og fett, noe som er en stor kilde til energi.
Vis hele sitatet...
Og du mener at karbohydratene i grønnsakene ikke er en stor kilde til energi?
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Skal man ned i fettprosent må man unngå karbohydrater, noe grønnsaker er spekket med. Å gå i kalorisk overskudd er vanskelig med grønnsaker.
Vis hele sitatet...
Dette er selvmotsigende. Man kan ikke ligge i kalorioverskudd og redusere fettprosent samtidig. Dessuten, forutsatt at det du sier om grønnsaker er riktig (høyt karbohydratinnhold), vil dette tvert i mot være svært egnet føde for å ligge i kalorioverskudd. De fleste grønnsaker inneholder derimot ikke mye karbohydrater per vektenhet, sammenliknet med f. eks. kornprodukter.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Og skal man gå i underskudd av kalorier så bør man også spise kjøtt, da man får essensielle aminosyrer fra kjøtt.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager har essensielle aminosyrer med kaloriunderskudd å gjøre?
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
og felix_poker; ser du på de som driver med strongman og bodybuilding, så er det omtrent ingen som holder seg til et vegansk kosthold.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke mange. Kjøtt er en god kilde til høykvalitetsprotein og mange andre næringsstoffer (vit b12, jern etc.). Jeg spiser selv kjøtt og mener dette er svært sunt.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Skal man bli sterk(ere) må man spise kjøtt.
Vis hele sitatet...
Tull! Skal man bli sterkere må man trene (bryte ned musklene) og hvile (la musklene restituere seg). For at musklene skal overkompensere og øke i volum og styrke, trenger man å innta proteiner. Disse proteinene kan komme fra kjøtt, men også fra fisk, alger, linser bønner, egg, nøtter, melk eller korn.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Men pescetarianer og ovo lakto er vel ikke strengt veganskt, er det vel?
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke. Har noen hevdet det?
Sitat av Blackspot Vis innlegg

Ei jente i klassen min er veggis fordi foreldra er det. Hun har INGEN grunn, kun fordi det ligger i familien...
Vis hele sitatet...
De fleste i klassen min er kjøttetere fordi foreldra er det, de har INGEN grunn, kun fordi det ligger i familien ...
Tror mye av grunnen til av man kan oppleve NOEN (merk) veggiser som aggresive og/eller urokkelig og kritiske er følgende postulat:

Vegetarianer -> Miljøbevissthet pga "økologiske matvarer" -> Miljøværn -> venstrevridning politisk.

Er man så langt ute til venstre at man spiller på lag med Blitz og RV, VIL man ikke høre, da er det alle ANDRE som skal høre og forstå å jenke seg.

Jeg synes iallefall at det er flere veggiser på venstresiden enn i andre politiske fløyer og mange av dem er helt tett i topplokket og raver rundt med greenpeace flagg i handa og palestinaskjerf rundt skallen.
Å vise at du støtter palestina viser vel ikke at man er tett i topplokket – heller tvert imot? Og å være bevisst angående miljø kan vel ikke være annet enn positivt? Når det er sagt, ser jeg ikke vitsen med å dra dette ut til en politisk debatt.
Sist endret av exocytose; 25. mai 2010 kl. 14:39.
Sitat av znapper Vis innlegg
mange av dem er helt tett i topplokket og raver rundt med greenpeace flagg i handa og palestinaskjerf rundt skallen.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig med exocytose her. Det at man er opptatt av miljøet og verdenspolitikken er vel strengt tatt ikke ensbetydende med å være "tett i topplokket"? Snarere tvert om!

Merk: Dette kommer fra meg, som er langt fra noen venstrevridd sosialist-hippie!
Det er ikke et forsøk på å debattere politikk men å gi et svar på hvorfor _noen_ vegetarianere kan bli sett på som agressive.

Jeg foreslår derfor en sammenheng mellom (millitant)miljøbevissthet, venstrevridning og økende (om noen) forekomst av vegetarianere jo lenger ut mot venstre man kommer.

Herunder angrep på mc donalds/kfc, anti-pels, anti-sel etc etc.

Og ja, palestinaskjerfet hører med, vedder tusen spenn på at ingen av de kidsa har fletta peiling på midøstenkonflikten.
Sist endret av znapper; 25. mai 2010 kl. 14:55.
At det i mange tilfeller er en sammenheng mellom vegetarianisme/veganisme og miljøbevissthet er nok riktig. At mange som er opptatt av miljø heller mot politikkens venstreside er også riktig og naturlig, ettersom partiene til venstre for midtaksen ser ut til å ta miljøproblematikk mest seriøst.

At dette skulle være grunnen til at enkelte vegetarianere/veganere er agressive, ser jeg dog ikke noe grunnlag for.

Jeg tror enkelte vegetarianeres/veganeres agressivitet kommer av;
-De er lei av å måtte forsvare sitt kosthold mot retarderte argumenter som "kjøtt er DIGG da!"
-De er "frelst" og frustrerte over at andre ikke ser saken fra deres side
-De er natrulig agressive
-De er pissed for helt andre ting

Jeg kunne fortsatt mye, mye lenger. Slik jeg ser det vil din forklaring imidlertid komme langt ned på denne listen, om den i det hele tatt bør taes med.
Tja, jeg vet ikke, jeg kjenner bare 3 vegetarianere.
En er ikke 100% veggis og gjør det av helsemessige årsaker.
De to andre er med i blitz.

Sitat av znapper Vis innlegg
Tja, jeg vet ikke, jeg kjenner bare 3 vegetarianere.
En er ikke 100% veggis og gjør det av helsemessige årsaker.
De to andre er med i blitz.
Vis hele sitatet...
Greit nok, men det er jo et stykke derfra til det å konkludere med at disse vegetarianerene som er blitzere er agressive (om de i det hele tatt er det) nettopp fordi de er politisk venstrevridde. Det er jo ikke slik at majoriteten av de som befinner seg på venstresiden av politikken er agressive personer. Tvert i mot er det en liten minoritet. Jeg forstår derfor ikke helt hva du legger til grunn for hypotesen din.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Greit nok, men det er jo et stykke derfra til det å konkludere med at disse vegetarianerene som er blitzere er agressive (om de i det hele tatt er det) nettopp fordi de er politisk venstrevridde. Det er jo ikke slik at majoriteten av de som befinner seg på venstresiden av politikken er agressive personer. Tvert i mot er det en liten minoritet. Jeg forstår derfor ikke helt hva du legger til grunn for hypotesen din.
Vis hele sitatet...
Det er tydeligvis nok at de er "med i blitz".
Jeg trekker sammenhengen, fordi det virker som at mange av vegeterarianeres kjærneinteresser ofte sammenfaller med interessene til millitante miljøværnere, dyrevernsorganisasjoner, anti-pels, greenpeace, anti-globaliseringsgrupper, PETA og en hel haug andre _agressive grupperinger_ .

Personlig mener jeg at man skal være snill mot dyr og forsøple minst mulig, men dyr har og vil alltid være mat, sånn er biologien vår bygget opp, det endrer man ikke på noen århundrer med tvungen eller ovebevist kosthold.

Det er viktig å skille litt her, jeg trekker ikke alle under samme kam, men forsøker, som nevnt, å peke på ting som kan forklare at _enkelte_ vegetarianere/veganere oppleves som agressive ovenfor oss som mer enn gjerne spiser en biff eller tar en tørr burger på mc donalds. (forsøk å debatter med en venstreradikal om du ikke er det selv, så kjenner du igjen holdningene og reaksjonsmønstret ganske kjapt)
Noe kunne sikkert klart seg med litt mindre kjøtt, men kjøtt trenger vi.

Stikkord: Proteiner.
så du mener man kun finner proteiner i kjøtt...? om proteiner var den ene sterke arugmentet ditt på hvorfor vi i følge deg trenger kjøtt, så bomma du ganske bra nå
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Noe kunne sikkert klart seg med litt mindre kjøtt, men kjøtt trenger vi.

Stikkord: Proteiner.
Vis hele sitatet...
Pissprat. Det er mange grønnsaker som inneholder proteiner i hauger og dunger. Bønner er greit eksempel på proteinrik vegetarmat.

Du trenger på ingen måte kjøtt, men det er jo klart at det er viktig å ha et variert kosthold uansett om du er vegetarianer eller ikkje. Du veit, det finst meir enn salat.
Altså, jeg er styrkeløft utøver, og kjøtt er nødvendig om du har noen som helst planer om å få god framgang. Elelrs må du dytte i deg kilovis med grønnsaker.

Og svært så hissig du var da?
Sitat av znapper Vis innlegg
Det er viktig å skille litt her, jeg trekker ikke alle under samme kam, men forsøker, som nevnt, å peke på ting som kan forklare at _enkelte_ vegetarianere/veganere oppleves som agressive ovenfor oss som mer enn gjerne spiser en biff eller tar en tørr burger på mc donalds.
Vis hele sitatet...
Greit nok, ingen kan forby deg å presentere en hypotese, men jeg synes at grunnene som vegetarianerene selv har kommet med i denne tråden, er langt mer plausible.

Sitat av Jazzin Vis innlegg
Altså, jeg er styrkeløft utøver, og kjøtt er nødvendig om du har noen som helst planer om å få god framgang. Elelrs må du dytte i deg kilovis med grønnsaker.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Les gjerne posten min om samme tema, en side tilbake.
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Altså, jeg er styrkeløft utøver, og kjøtt er nødvendig om du har noen som helst planer om å få god framgang. Elelrs må du dytte i deg kilovis med grønnsaker.

Og svært så hissig du var da?
Vis hele sitatet...

så med "kjøtt trenger vi" mente du "kjøtt trenger vi som er bodybuildere?" for sånn du ordla deg virka det som du mente at kjøtt trenger vi som mennesker, pga proteinen.

om man trenger kjøtt som bodybuilder skal ikke jeg uttale meg om da jeg vet lite om det, men at vi trenger kjøtt, fordi kjøtt er vår eneste proteinkilde er bullshit.
Er du en svær faen på 110kg som drar 300kg i mark? Ikke at JEG er det, men skulle likt å se en styrkeløfter klare det uten å røre kjøtt.. Strongman kunne sikkert klart det, ettersom 99% av "næringen" dems er dop..

Sitat av CharlieSabotage Vis innlegg
så med "kjøtt trenger vi" mente du "kjøtt trenger vi som er bodybuildere?" for sånn du ordla deg virka det som du mente at kjøtt trenger vi som mennesker, pga proteinen.

om man trenger kjøtt som bodybuilder skal ikke jeg uttale meg om da jeg vet lite om det, men at vi trenger kjøtt, fordi kjøtt er vår eneste proteinkilde er bullshit.
Vis hele sitatet...
Jeg driver ikke med bodybuilding.

Det er to vidt forskjellige ting. Blir som å sammenligne Sumobryting og kickboxing
Men da må jeg spørre, hvorfor må "ekte vegetarianere" ha så mye kosttilskudd for å klare seg?
En jeg kjente i millitæret, spiste ikke kjøtt, ikke fist, ikke ost, ikke melk osv men han satt da med 3-4 kostpilleglass ved hvert måltid.

Hvis man skal kunne dekke alt gjennom vegetabilsk kosthold, hvorfor er det da slik at man må ha kosttilskudd?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Altså, jeg er styrkeløft utøver, og kjøtt er nødvendig om du har noen som helst planer om å få god framgang. Elelrs må du dytte i deg kilovis med grønnsaker.

Og svært så hissig du var da?
Vis hele sitatet...
http://www.soystache.com/sources_of_protein.htm

Kilovis? Går du for soyabaserte proteinkilder har dei høgare proteininnhold enn kjøtt. Går du for bønner må du spise 20% meir for å få samme proteinmengda.
Sitat av znapper Vis innlegg
Det er viktig å skille litt her, jeg trekker ikke alle under samme kam, men forsøker, som nevnt, å peke på ting som kan forklare at _enkelte_ vegetarianere/veganere oppleves som agressive ovenfor oss som mer enn gjerne spiser en biff eller tar en tørr burger på mc donalds. (forsøk å debatter med en venstreradikal om du ikke er det selv, så kjenner du igjen holdningene og reaksjonsmønstret ganske kjapt)
Vis hele sitatet...
Kjenner en haug med vegetarianere, og har sågar vært sammen med en, men har aldri fått inntrykk av at noen av de er aggressive, snarere tvert imot. De ønsker ikke å lage noe oppstyr over at de er vegetarianere. Det er mye oftere "kjøttetere" som er aggressive. Virker som om mange tar det som en personlig fornærmelse at enkelte ikke spiser det samme som dem selv (merk enkelte, de fleste av oss som spiser kjøtt har ikke noe problem med at andre ikke spiser kjøtt).

(De latterlige påstandene dine om venstreradikale gidder jeg ikke engang å kommentere)
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Er du en svær faen på 110kg som drar 300kg i mark? Ikke at JEG er det, men skulle likt å se en styrkeløfter klare det uten å røre kjøtt.. Strongman kunne sikkert klart det, ettersom 99% av "næringen" dems er dop..



Jeg driver ikke med bodybuilding.

Det er to vidt forskjellige ting. Blir som å sammenligne Sumobryting og kickboxing
Vis hele sitatet...
Det endrer uansett ikke poenget mitt og spørsmålet mitt, noe du unlot å svare på. var forresten første del av denne posten rettet til me? isåfall: nei jeg er ikke en svær faen på 100 kg som drar 300 kg, jeg er ei jente på 65 kg som ikke vet noe om vektløfting og lignende, som nevnt i tidligere post.
Sist endret av CharlieSabotage; 25. mai 2010 kl. 15:51.
Sitat av slashdot Vis innlegg
http://www.soystache.com/sources_of_protein.htm

Kilovis? Går du for soyabaserte proteinkilder har dei høgare proteininnhold enn kjøtt. Går du for bønner må du spise 20% meir for å få samme proteinmengda.
Vis hele sitatet...
Hahaha

Det smaker jo dritt da. Problem solved.

Sorry, men denne diskusjonen blir litt for dum..
Sitat av znapper Vis innlegg
Men da må jeg spørre, hvorfor må "ekte vegetarianere" ha så mye kosttilskudd for å klare seg?
En jeg kjente i millitæret, spiste ikke kjøtt, ikke fist, ikke ost, ikke melk osv men han satt da med 3-4 kostpilleglass ved hvert måltid.

Hvis man skal kunne dekke alt gjennom vegetabilsk kosthold, hvorfor er det da slik at man må ha kosttilskudd?
Vis hele sitatet...
Pga. han ikke brukte tiden på å finne ingredienser med næringsinnhold som pillene erstatter. Dette sikkert pga. at det ikke er lett å være kresen i militæret.
Sitat av CharlieSabotage Vis innlegg
Det endrer uansett ikke poenget mitt og spørsmålet mitt, noe du unlot å svare på. var forresten første del av denne posten rettet til me? isåfall: nei jeg er ikke en svær faen på 100 kg som drar 300 kg, jeg er ei jente på 65 kg som ikke vet noe om vektløfting og lignende, som nevnt i tidligere post.
Vis hele sitatet...
Daså. Blir vell vanskelig å snakke av personlige erfaringer da..?

Tihi, måtte bare..


Men nei. En gjennomsnittlig nordmann TRENGER kanskje ikke kjøtt.. Ikke vet jeg...Er ikke en.
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Hahaha

Det smaker jo dritt da. Problem solved.

Sorry, men denne diskusjonen blir litt for dum..
Vis hele sitatet...
det som blir for dumt er påstanden din om at "vi TRENGER kjøtt, pga proteiner"
når dette ikke stemmer. Og nå griper du etter tilfeldige påstander ut av luften for å prøve å ro deg i land. Stå på!

Sitat av Jazzin Vis innlegg
Daså. Blir vell vanskelig å snakke av personlige erfaringer da..?

Tihi, måtte bare..


Men nei. En gjennomsnittlig nordmann TRENGER kanskje ikke kjøtt.. Ikke vet jeg...Er ikke en.
Vis hele sitatet...
har du i det hele tatt lest det jeg har skrevet til deg? les over på nytt, så ser du raskt at du ikke har fått med deg noen av poengene mine...I det hele tatt.
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Er du en svær faen på 110kg som drar 300kg i mark? Ikke at JEG er det, men skulle likt å se en styrkeløfter klare det uten å røre kjøtt..
Vis hele sitatet...
Igjen; les posten min opå forrige side! Det er common sense at man ikke MÅ spise kjøtt for å bli stor, sterk eller hva det måtte være! Hvis du får i deg de essensialle aminosyrene i riktig mengde og ratio, vil musklene dine kunne utvikle seg, forutsatt at du trener dem. Det er ingen "magisk" faktor i kjøtt som gjør at det er bedre enn f. eks. egg.
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Strongman kunne sikkert klart det, ettersom 99% av "næringen" dems er dop..
Vis hele sitatet...
For en tullete påstand.
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Jeg driver ikke med bodybuilding. Det er to vidt forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Ikke helt. De samme grunnleggende prinsippene for trening og ernæring gjelder over hele fjøla. Skal du bli større og sterkere må du bryte ned musklene dine, og tilføre nok næring til at de kan bygge seg opp igjen. Denne næringen trenger ikke være kjøtt.

Sitat av Jazzin Vis innlegg
Det smaker jo dritt da. Problem solved.

Sorry, men denne diskusjonen blir litt for dum..
Vis hele sitatet...
Å trekke inn smak som et argument; det er for dumt!