Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 6137
Sitat av puster Vis innlegg
Jeg (trådstarter) laget bildet i illustrator og har brukt bildet til forskjellige ting nå i store å små formater.
Eks er for eksemple bildet på www.sjohaugbygg.no
Vis hele sitatet...
Hvorfor står det laget av Joakim på nettsiden når det åpenlyst ikke er 'Joakim' som har laget den?

Dette står i kildekoden:

Created by Artisteer v2.3.0.21098
Vis hele sitatet...
Og hvorfor er bakgrunnen delt i flere biter? Det blir ihvertfall slik med min oppløsning (1920x1080)

Ellers så det jo greit ut med den logoen på nettsiden der.
Ambefaler deg å Gjøre "Navnet på bedriften godt synelig" ha gjærne noe enkelt design ikke for mye fancy.
send meg pm så kan jeg se hva jeg får til. Må bli færdig på skolen først. Men kan tegne en skisse om du vil.
Skal du lage logo bør det gjøres i Illustrator.
Skal du hjelpe faren din med bussinessen bør du ta en prat med han og spørre hvorfor kunder bør velge han fremfor andre. Har han f.eks en spesialitet. Om du klarer å få frem dette med en enkel logo har du en god logo.
Ellers kan du også bruke humor som alltid virker. F.eks snekkeren som treffer finger'n med hammeren.

Kaizen
1.000 kr var da lite, du kan nok skvise mer ut av han

I reklamebransjen koster som regel en logo 5-10% av hva fimaet er verdt, det kan du jo nevne til han. Så om firmaet hans er verdt 1 million, og du "bare" krever 10.000 kr for å lage logoen er jo det en veldig, veldig bra deal for han
Sitat av Fuckman Vis innlegg
1.000 kr var da lite, du kan nok skvise mer ut av han

I reklamebransjen koster som regel en logo 5-10% av hva fimaet er verdt, det kan du jo nevne til han. Så om firmaet hans er verdt 1 million, og du "bare" krever 10.000 kr for å lage logoen er jo det en veldig, veldig bra deal for han
Vis hele sitatet...
I reklamebransjen er ikke folk 14 år.
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
I reklamebransjen er ikke folk 14 år.
Vis hele sitatet...
Jeg har fått nå 1500kr av han og er fornøyd
Men dette var for å lage både en nettside med opptil 50 bilder og logoen og finne et fakturaprogramm:P
1500,- for å bygge hjemmeside, mekke logo osv er alt for dårlig betalt.

Ikke det at det var verdt noe mer, for det der var ganske latterlig, dårlig.
Du spør etter tips og tar ideen akkurat slik du fikk den.
Er du ikke inovativ, kreativ og nyskapende selv kanskje?
Nei.

Den som kom med trekant som tak burde fått halvparten av pengene.
For la oss være ærlige, noe stort mer enn det har du ikke gjort.
Ikke tok du til lytte om å fjerne pipa eller taggene.
Fonten passer heller ikke inn, og får hele "logoen" til å se rotete ut.
Om du er 14 eller 40 er egentlig uvesentlig.

Atomet sin tolkning av det var MYE bedre, enklere og så faktisk pro ut, til tross for det latterlig simple designet.

Pappa burde få pengene tilbake til du har laget noe heftigere, og da bør du forlange litt bedre betalt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Om du er 14 eller 40 er egentlig uvesentlig.
Vis hele sitatet...
Er han 40 gjør han det enten gratis som en tjeneste, eller for mye mer, da han har dette som jobb.
til tross for det latterlig simple designet.
Vis hele sitatet...
Til tross? Oioioi. Hva med nFF sin logo? Hva med Fogcreek software sin? Sony? Philips? Finn noen av de mangfoldige websidene om design, eller less rett og slett på lenken atomet kom med.
Du er altså ikke enig i at logoen var shitty?

Alder har ingen betydning i forhold til forventningene om et bra resultat!
1. Last ned PhotoShop
2. http://www.garysimon.net/logotutorial/
3. Lever inn logoen.

Evt kontakt fyren på den sia og betal han 99$, så får du en AWESOME logo, og 500kr av din far
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Du er altså ikke enig i at logoen var shitty?
Vis hele sitatet...
Å kalle det en logo var det du som gjorde, ikke jeg.
Alder har ingen betydning i forhold til forventningene om et bra resultat!
Vis hele sitatet...
Du sa det var helt uvesentlig. Jeg snakket ikke om resultatet. I tillegg; om du forventer samme resultat av en 14-åring som en 40-åring bør du ta deg en runde i tenkeboksen
Sitat av Jazzin Vis innlegg
1. Last ned PhotoShop
2. http://www.garysimon.net/logotutorial/
3. Lever inn logoen.

Evt kontakt fyren på den sia og betal han 99$, så får du en AWESOME logo, og 500kr av din far
Vis hele sitatet...
Han skal laste ned et program som koster $700, som halvparten av medlemmene som har postet i tråden fraråder ham fra å bruke, og som han i tillegg allerede bruker? For å lage noe han får ~ $170 for?
Beklager, men dette blir nesten for dumt.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Å kalle det en logo var det du som gjorde, ikke jeg.Du sa det var helt uvesentlig. Jeg snakket ikke om resultatet.
Vis hele sitatet...
Jeg driter vel langflat i hva du snakket om, jeg kom med en kommentar til trådstarter, og du kommenterte meg igjen. Ergo, hva jeg mente er hva som betyr noe. TRÅDSTARTER kalte det en logo, og det er såvist en logo!

Sitat av Jonta Vis innlegg
I tillegg; om du forventer samme resultat av en 14-åring som en 40-åring bør du ta deg en runde i tenkeboksen!
Vis hele sitatet...
Hvis han ikke kvalifiserer til en god jobb pga av alder, burde han takket nei fra starten og heller henvist pappa til noen som har peiling på hva de driver med.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Han skal laste ned et program som koster $700, som halvparten av medlemmene som har postet i tråden fraråder ham fra å bruke, og som han i tillegg allerede bruker? For å lage noe han får ~ $170 for?
Vis hele sitatet...
Programvarer har jeg aldri nevnt noe om.
Men er enig med mange at Illustrator kan være et bedre verktøy til logo osv.
Likevel er ikke det en nødvendig behov, og man kan komme langt også med Photoshop.
puster's Avatar
Trådstarter
jeg her egentlig ganskesatt ut av kommentarene.
Jeg driter meg langflat i hva dere sier nå jobben er godkjent.
Og jeg så ikke noe dårlig av at jeg brukte tipsene til apx500, jeg fikk heller ikke noe inntrykk av at han synes det var galt
Sitat av puster Vis innlegg
jeg her egentlig ganskesatt ut av kommentarene.
Jeg driter meg langflat i hva dere sier nå jobben er godkjent.
Og jeg så ikke noe dårlig av at jeg brukte tipsene til apx500, jeg fikk heller ikke noe inntrykk av at han synes det var galt
Vis hele sitatet...
Nei, tipset var jo genialt.
At du ikke kom på det selv stiller jeg spørsmålstegn ved.
Beklager, men jeg synes ikke din tolkning var spesielt flott og fantastisk.
Pappa godkjenner alt, han må det, det er hans plikt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Teskjekjerringa, jeg velger deg!
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Jeg driter vel langflat i hva du snakket om, jeg kom med en kommentar til trådstarter, og du kommenterte meg igjen. Ergo, hva jeg mente er hva som betyr noe. TRÅDSTARTER kalte det en logo, og det er såvist en logo!
Vis hele sitatet...
OK, du har fått til et ganske stygt sammensurium av forskjellige sitater og slikt. Skal prøve meg på en recap:
- Trådstarter vil ha hjelp med logo
- Masse folk kommer med råd om utforming og programvare
- Noen kommenterer på at det er dårlig betalt, og tipser om at TS bør forlange mer
- En annen kommenterer at trådstarter er meget ung i forhold til profesjonelle, som kan ta seg bedre betalt
- TS sier at han har fått litt mer enn det vi tidligere har fått informasjon om, har gjort litt mer, og er fornøyd.

- Du mener han bør ha krevd mer, selv om du sier resultatet var dårlig. Og i tillegg sier du
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Om du er 14 eller 40 er egentlig uvesentlig.
Vis hele sitatet...
- Dette mener jeg ikke stemmer helt, da en 40-åring ville gjort dette under andre forhold. Når du svarer på dette sier du at alder ikke har betydning for resultatet.
- På dette svarer jeg at jeg ikke snakket om resultatet.
- Jeg legger også til at det ikke er realistisk å forvente samme resultat fra en 14-åring som fra en 40-åring, siden du var inne på resultatet.

- Du ser ut til å misforstå meg når jeg sier "Til tross?", og videre ramser opp en hel rekke logoer som funker bra, og er simple. Videre anbefaler jeg deg å lese deg opp litt på design, slik at du er med på notene når det er snakk om å gjøre ting enkle og simple (<-- Positivt).

- Når du utfordrer meg på om jeg ikke syntes at "logoen var shitty" svarer jeg at "Å kalle det en logo var det du som gjorde, ikke jeg.".
- Meningen her var å formidle min oppfatning om at dette ikke er en logo engang (noe som impliserer at det fungerer særdeles dårlig som logo. Forsøk på humor som du tydeligvis ikke fikk med deg i det heidundrande hastverket du tydeligvis har)

- Du sier at "TRÅDSTARTER kalte det en logo", som om dette har den ringeste betydning. Om TS laget en tråd om elefanter hvor han påstod at snablene deres faktisk er et femte ben; betyr dette at snablene er deres femte ben?
- Og så sier du at det såvist er en logo.

Du mener altså at det er en dårlig logo, jeg mener at det ikke er en logo engang.
Hvis han ikke kvalifiserer til en god jobb pga av alder, burde han takket nei fra starten og heller henvist pappa til noen som har peiling på hva de driver med.
Vis hele sitatet...
Igjen; alder er ikke et kriterium her, kun en indikator på hva slags produkt som kan forventes. Tro meg; jeg har sett massevis av ekstremt dårlige websider laget av gamlinger, og noen flotte websider laget av unge folk (sistnevnte ganske mye fordi det finnes så få flotte websider i forhold til totalen).
Programvarer har jeg aldri nevnt noe om.
Men er enig med mange at Illustrator kan være et bedre verktøy til logo osv.
Vis hele sitatet...
Leser du litt saktere neste gang får du muligens med deg at jeg ikke snakket til deg i det hele tatt. Dette burde gå klart frem når jeg siterer Jazzin.
Sitat av Jonta Vis innlegg
UTDRAG


- Du mener han bør ha krevd mer, selv om du sier resultatet var dårlig. Og i tillegg sier du
- Dette mener jeg ikke stemmer helt, da en 40-åring ville gjort dette under andre forhold. Når du svarer på dette sier du at alder ikke har betydning for resultatet.
- På dette svarer jeg at jeg ikke snakket om resultatet.
- Jeg legger også til at det ikke er realistisk å forvente samme resultat fra en 14-åring som fra en 40-åring, siden du var inne på resultatet.

- Du ser ut til å misforstå meg når jeg sier "Til tross?", og videre ramser opp en hel rekke logoer som funker bra, og er simple. Videre anbefaler jeg deg å lese deg opp litt på design, slik at du er med på notene når det er snakk om å gjøre ting enkle og simple (<-- Positivt).

- Når du utfordrer meg på om jeg ikke syntes at "logoen var shitty" svarer jeg at "Å kalle det en logo var det du som gjorde, ikke jeg.".
- Meningen her var å formidle min oppfatning om at dette ikke er en logo engang (noe som impliserer at det fungerer særdeles dårlig som logo. Forsøk på humor som du tydeligvis ikke fikk med deg i det heidundrande hastverket du tydeligvis har)

- Og så sier du at det såvist er
en logo.
Vis hele sitatet...
Jeg beklager, skjønner bare ikke hvorfor du skulle brase deg på med argumenter når det tydligvis virker som vi er på samme bølgelengde.

Trenger ikke lese meg opp på hva som er en bra logo.
Er utdannet innenfor faget.
Det enkle er ofte det beste som Rema 1000 sier.

Mener han burde ha krevd mer til å begynne med, fordi jeg føler at faren utnyttet han.
Skjønner likevel at han ble overbetalt for drittjobben, og mente han burde beklage og lage noe nytt.

Forresten så er det en logo når firmaet velger å fronte det som en logo, uansett hvor rævkjørt den er. Men jeg er enig i at den ikke kvalifiserer, og det var jo der jeg begynte å kommentere han til å begynne med.
Sist endret av kn^tte; 17. februar 2010 kl. 22:03.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Jeg beklager, skjønner bare ikke hvorfor du skulle brase deg på med argumenter når det tydligvis virker som vi er på samme bølgelengde.
Vis hele sitatet...
Jaha? Da er det sannsynligvis misforståelsestrollet som herjer igjen.
Mener han burde ha krevd mer til å begynne med, fordi jeg føler at faren utnyttet han.
Vis hele sitatet...
Tja, det lærer man etterhvert med slikt: En avtale er en avtale.
Forresten så er det en logo
Vis hele sitatet...
Hvorvidt det er en logo eller ikke kan diskuteres. Går man for eksempel ut ifra Wikipedias definisjon - "Logo is a term used to refer to a graphic mark or emblem" klarer jeg virkelig ikke å si at den er en logo.

Den kan slå seg sammen med Harald Eia og Atle Antonsen, og lage et nytt humorshow: Tre logoer som ikke er logoer
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Atomet sin tolkning av det var MYE bedre, enklere og så faktisk pro ut, til tross for det latterlig simple designet.
Vis hele sitatet...
Åh, det "så faktisk pro ut"? hyggelig å høre siden jeg lever av denne typen ting og har gjort det noen år...

Ja, det var (som jeg sa) veldig kjapt og gæli, men helt fint som en skisse for å få fyren inn på en bedre retning. Ser også at han har brukt noe av det i den endelige versjonen sin, så noe godt gjorde det da, selv om jeg helt klart mener han burde ha tatt noen runder til med den, forenkla, endra typografien ganske kraftig++. Samtidig er det selvsagt veldig begrensa hva man kan forvente for en tusenlapp (ingen med erfaring og skills ville vel ha vært villige til å gjøre noe som helst omtrent), og det er jo dessverre alt for vanlig at man blir utnytta på den måten når man er fersk i faget.
Sitat av Jonta
Hvorvidt det er en logo eller ikke kan diskuteres. Går man for eksempel ut ifra Wikipedias definisjon - "Logo is a term used to refer to a graphic mark or emblem" klarer jeg virkelig ikke å si at den er en logo.
Vis hele sitatet...
Beklager Jonta, men her må jeg virkelig sitere meg selv:
Sitat av Meg selv, på bloggen
Hva skal en logo være, og hva skal den ikke være? Det finnes naturligvis ingen «lover» om dette som man er 100% nødt til å følge — hvis du på død og liv vil, så kan du tilogmed ta et bilde av bikkja di, og kalle det logoen din. Ingen kan nekte deg det. Men, for å lage en god logo derimot, da er det en del ting man bør vite, tenke gjennom, og ta hensyn til.
Vis hele sitatet...
Sist endret av atomet; 17. februar 2010 kl. 23:36.
Jeg tenker i disse baner:

http://lh5.ggpht.com/_GXR3_uWGH0k/S3xyEEow3sI/AAAAAAAAB-Q/WgpM_ufE7lw/s144/sj%C3%B8haug.png
Nb: Kun kjapt skissert...


Det er også noen tanker her som du bør kunne dra med deg inn i Illustrator:

http://www.web-site-content-manageme...ouse/index.php
Jeg vil ikke tro det har noen hensikt å fortsette diskusjonen her. Virker som om at trådstarter er grisefornøyd med makkverket sitt og føler han har fortjent de pengene. Fint for han, og tydeligvis fint for firmaet.

jeg kan allikevel stille et spørsmål til trådstarter: Føler du at den "logoen" var verdt så mye?
Jeg mener ikke å håne deg, men hvis jeg gjør en fotojobb for noen (noe jeg gjør fra tid til annen) og jeg ikke føler jeg har fått 100% ut av det jeg har fotografert, tar jeg sjelden godt betalt for det. Det har jeg rett og slett ikke samvittighet til, og jeg tenker på mulighetene til å kunne jobbe for foretaket igjen. Noe som er langt lettere dersom jeg selv påpeker feil og tilbyr å rette de opp, evt tar mindre betalt pga det.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av atomet Vis innlegg
Beklager Jonta, men her må jeg virkelig sitere meg selv
Vis hele sitatet...
Vel, du har definitivt mer kunnskap enn meg om emnet. Da er det nok min personlige definisjon som ikke tillater at dette kalles en logo. Hadde glemt den biten av bloggposten din.
Sitat av Machintorsk Vis innlegg
Jeg vil ikke tro det har noen hensikt å fortsette diskusjonen her.
Vis hele sitatet...
Dette er en tendens jeg har sett på flere fora, inkludert dette; folk vil enten avslutte diskusjon, da trådstarters mål har blitt nådd. Eller folk poster at de har funnet løsningen på sitt eget problem, men unnlater å poste selve løsningen.

Tråden kan fortsatt være nyttig for andre, særlig de som fortsatt deltar i den.
puster's Avatar
Trådstarter
Hei,
nå kjenner jeg at jeg nesten blir svett!!!
Når min far spurte om jeg ville lage logo sa han at han ville ha:
-nettsidenavn
-epost
-telefon nommer
-og nybygg osv...

Og jeg kan ikke forenkle når han stiller disse kravene.
Og ja, jeg gidder ikke prøve mere dere får alt til å se bad ut jeg er 14 år omg.
Har ikke utdanning i faget!
Jeg gidder ikke mere illustrator eller logo ting lengre! Er visst ikke god til det!
Jeg bere gjorde kravene jeg fikk!
Mvh
PusteR
Da er det din far som har misforstått... Si til han at det ikke er en logo han vil ha da.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av puster Vis innlegg
Hei,
nå kjenner jeg at jeg nesten blir svett!!!
Når min far spurte om jeg ville lage logo sa han at han ville ha:
-nettsidenavn
-epost
-telefon nommer
-og nybygg osv...

Og jeg kan ikke forenkle når han stiller disse kravene.
Og ja, jeg gidder ikke prøve mere dere får alt til å se bad ut jeg er 14 år omg.
Har ikke utdanning i faget!
Jeg gidder ikke mere illustrator eller logo ting lengre! Er visst ikke god til det!
Jeg bere gjorde kravene jeg fikk!
Mvh
PusteR
Vis hele sitatet...
Et banner som det gjerne kalles?
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
I reklamebransjen er ikke folk 14 år.
Vis hele sitatet...
Det er sant, men fortsatt er 1000 kr helt latterlig lite. Får meg til å tenke på barnearbeid, noe jeg mener er feil.
Sitat av Fuckman Vis innlegg
1.000 kr var da lite, du kan nok skvise mer ut av han

I reklamebransjen koster som regel en logo 5-10% av hva fimaet er verdt, det kan du jo nevne til han. Så om firmaet hans er verdt 1 million, og du "bare" krever 10.000 kr for å lage logoen er jo det en veldig, veldig bra deal for han
Vis hele sitatet...
Det er jo faren hans vi snakker om? Personlig synes jeg det er ille nok at han tar 1000kr fra faren sin for å lage en hjemmeside til det som mest sannsynlig har betalt for alt han har rundt seg.

Nytt for meg at man må betale familiemedlemmer for hjelp.
kalde kalde norge..
Sitat av puster Vis innlegg
Hei,
nå kjenner jeg at jeg nesten blir svett!!!
Når min far spurte om jeg ville lage logo sa han at han ville ha:
-nettsidenavn
-epost
-telefon nommer
-og nybygg osv...

Og jeg kan ikke forenkle når han stiller disse kravene.
Og ja, jeg gidder ikke prøve mere dere får alt til å se bad ut jeg er 14 år omg.
Har ikke utdanning i faget!
Jeg gidder ikke mere illustrator eller logo ting lengre! Er visst ikke god til det!
Jeg bere gjorde kravene jeg fikk!
Mvh
PusteR
Vis hele sitatet...
Hey PusteR, ikke gi opp! Den største feilen du gjorde, var en av de aller vanligste, og en av de vanskeligste å unngå:

Noen ganger, så må man rett og slett klare å overtale en klient til å forstå at det de ber om, ikke er en lur løsning! Å få folk til å forstå at "kunden ikke alltid har rett" kan være fordømt vanskelig, men hvis kunden alltid har rett - hvorfor gjør ikke kunden like gjerne jobben selv da? Det er nettopp derfor kunden kommer til deg(oss), fordi DU(vi) er den som kan det du(vi) skal gjøre, det er DU(vi) som kan faget/etc, og derfor er det DIN(vår) oppgave å fortelle kunden hva som er lurt. (nå fikk jeg en ide til en liten bloggpost)

Men nei, jeg tror nok ingen er god til å lage logoer første gangen man prøver Første gangen jeg lagde en relativt "ordentlig" logo var vel i ... 2003, og da hadde jeg dilla ganske mye med photoshop & liknende i 3-4 år, laget mye flyers for parties og sånt, med noen enkle forsøk som kanskje kan kalles logoer, noen ideer som egentlig ikke var så dumme, men som jeg ikke klarte å få bra nok ned på papiret pga manglende teknisk kunnskap, og mye ting som grenser til pinlig å se igjen nå

Dette er rett og slett noe som tar TID å lære, og jeg kan love deg at du ALDRI blir utlært, men hvis du gir opp nå, så kommer du aldri til å finne ut om du KAN bli god!

Et par tips til mye godt lesestoff (tankegang bak logoer, ikke så mye "tutorials") og inspirasjon:
http://davidairey.com, http://logodesignlove.com, http://logooftheday.com

Sitat av Geiten Vis innlegg
Det er jo faren hans vi snakker om? Personlig synes jeg det er ille nok at han tar 1000kr fra faren sin for å lage en hjemmeside til det som mest sannsynlig har betalt for alt han har rundt seg.

Nytt for meg at man må betale familiemedlemmer for hjelp.
kalde kalde norge..
Vis hele sitatet...
Tull. Lommepenger, ukelønn, hva er galt med at han faktisk hjelper faren med noe han virkelig har bruk for? Syns egentlig det er en fin måte for unger å få en slags "myk" intro til arbeidslivet å hjelpe foreldrene på denne måten (selv om resultatene naturligvis ikke er like bra som om man hadde leid inn en proff til mange ganger så høy pris). Vil også heller at ungene mine skal få småjobber som er relevante til det virkelige arbeidslivet enn at de skal gå med avisa++.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Det er jo faren hans vi snakker om? Personlig synes jeg det er ille nok at han tar 1000kr fra faren sin for å lage en hjemmeside til det som mest sannsynlig har betalt for alt han har rundt seg.

Nytt for meg at man må betale familiemedlemmer for hjelp.
kalde kalde norge..
Vis hele sitatet...
Tull!
En jobb er en jobb, og betalt skal man ha.
Man må skille mellom familie og arbeidsliv.

Selv om broren din er tannlege kan ikke du bare forvente å få fikset tennene gratis, bare for å ta et eksempel. Du kan kanskje forvente å få det til redusert pris. Man skal ikke "utnytte" sine beslektskaper.
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av Geiten Vis innlegg
Det er jo faren hans vi snakker om? Personlig synes jeg det er ille nok at han tar 1000kr fra faren sin for å lage en hjemmeside til det som mest sannsynlig har betalt for alt han har rundt seg.

Nytt for meg at man må betale familiemedlemmer for hjelp.
kalde kalde norge..
Vis hele sitatet...
Hva mener du her?