Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 6140
Hei
Fikk i dag et tilbud fra min far som driver et firma om jeg kunne lage en logo til han, jeg skulle få 1000kr for jobben og han forventer litt.
-Han eier et snekkerfirma.
-Er ikke mange i firmaet.
-Vil ha slika at folk med en gang kan kjenne igjen firamet bare ved å se den.

Noen som har noen tips? har 14dager på meg.
-Puster
en planke med en spiker i
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stignot Vis innlegg
en planke med en spiker i
Vis hele sitatet...
Takker, men har dere noen tips?
1. Har du noe kunnskaper i Illustrator?

2. Har du noen erfaringer med logoer fra før av?

3. får vi litt penger for å hjelpe deg?
Sist endret av yellowpillow; 31. januar 2010 kl. 22:28.
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
1. Har du noe kunnskaper i Illustrator?

2. Har du noen erfaringer med logoer fra før av?

3. får vi litt penger for å hjelpe deg?
Vis hele sitatet...
1. Nei det har jeg ikke, bør jeg bruke det? bruker photoshop.

2. Ja har laget litt logoer.

3.Nei jeg spør om tips.
Sitat av puster Vis innlegg
1. Nei det har jeg ikke, bør jeg bruke det? bruker photoshop.
Vis hele sitatet...
Seff det er mulig, men tenk deg et program som Photoshop, som er for bilde og mulighet for tekst.
Men så har du Illustrator som er laget for å behandle tekst. Veldig artig program hvis du lærer deg det. Du har veldig mange kule muligheter der.

Er du proff bruker du ikke Photoshop.
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Seff det er mulig, men tenk deg et program som Photoshop, som er for bilde og mulighet for tekst.
Men så har du Illustrator som er laget for å behandle tekst. Veldig artig program hvis du lærer deg det. Du har veldig mange kule muligheter der.

Er du proff bruker du ikke Photoshop.
Vis hele sitatet...
Er det vanskelig og sette seg inn i det?
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Men så har du Illustrator som er laget for å behandle tekst.
Vis hele sitatet...
Tror egentlig ikke det var tekstbehandling de hadde fremst i tankene når de laget Illustrator, men det skal sies at det er vesentlig lettere å jobbe med vektorer her enn i Photoshop. Det er også mitt første tips ift. logoarbeid; lagre det som en vektor (Photoshopterminologi: shapes, pen tool og text, ikke brush eller pencil). Long story short, dette gjør at logoen lettere kan endres og finpusses, og i tillegg kan du forstørre den så mye du vil uten å miste kvalitet. Generelt sett bør du finne på noe som er veldig enkelt, helst en figur eller et objekt som stikker seg litt ut. Spesifikt for din oppgave bør du unngå det mest opplagte; hammer, spiker, treplanker, grantrær - jeg har sett en god del firmabiler fra såkalte byggmestere, og 99% av dem har en logo med en av de tre tingene plassert inni en sirkel eller en annen geometrisk figur.

Det finnes forøvrig en tråd som handler om logoutvikling til nFF under "kreativt hjørne", der det er masse kritikk av logoforslag, og du kan se om du går i de samme fellene.

Tillegg: Du trenger ikke lære deg Illustrator til dette her etter min mening, fordi jobben ikke høres "proff" nok ut. Om du lærer deg ny programvare, så kan du få Photoshop-filter-effekten, du finner en funksjon i Illustrator som er helt awesome (ikke ulikt Photoshops filter-effekter), og lager en logo som benytter denne. En måned senere innser du at dette er verdens største nybegynnerstempel. Om du er komfortabel med Photoshop ser jeg ingen grunn til å ikke bruke det, med mindre klienten din vil ha en AI-fil (Illustrators prosjektfil).
Sist endret av Moff; 31. januar 2010 kl. 22:47.
Sitat av Moff Vis innlegg
Tror egentlig ikke det var tekstbehandling de hadde fremst i tankene når de laget Illustrator .
Vis hele sitatet...
Sorry for feil info der, takk for at du retter meg =)
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Er du proff bruker du ikke Photoshop.
Vis hele sitatet...


Beklager, men det er bullshit. Hvilket program du bruker kan være absolutt det samme så lenge du får et godt ferdig produkt.

http://dogmakina.deviantart.com/art/...Logo-134814146

^ From scratch i photoshop.
Sitat av WhyKing Vis innlegg


Beklager, men det er bullshit. Hvilket program du bruker kan være absolutt det samme så lenge du får et godt ferdig produkt.

http://dogmakina.deviantart.com/art/...Logo-134814146

^ From scratch i photoshop.
Vis hele sitatet...
Joda, kul den! Cred skal du ha for å lage det fra bunnen av!

Men når vi snakker i foretningssammenhenger der logoen skal ut til mange, den skal ofte være enkel og lett å huske. Så er det du viste ikke noe av det. Hvis jeg må bruke et halvt sekund ekstra på å få med meg "logoen" din så har den mistet poenget i forhold til en enkel logo(eks: Bring)***

Tipper trådstarter snakker litt mer i de enkle baner, eller faktisk det må han gjøre. Han har ikke noe valg hvis produktet skal bli brukbart for et firma som trenger det til profilering.


*** Bring mister dessverre budskapet sitt, når det får meg til å tenke på pokemonballer.
Sitat av WhyKing Vis innlegg


Beklager, men det er bullshit. Hvilket program du bruker kan være absolutt det samme så lenge du får et godt ferdig produkt.

http://dogmakina.deviantart.com/art/...Logo-134814146

^ From scratch i photoshop.
Vis hele sitatet...
Det der er kanskje den verste logoen jeg har sett i hele år.

Ikke gå til deviantart og forvent å finne skikkelig grafisk design. Ta heller en titt på sider som http://logopond.com/. Det er enorm forskjell på en skikkelig logo og pixelgrafikk fra photoshop. Start på papir. Tenk idé før du gjør noe som helst digitalt. Spør hvordan logoen skal brukes, og tenk over hvordan den vil fungere på disse områdene.

http://justcreativedesign.com/2009/0...art-to-finish/
Sist endret av ZrP; 31. januar 2010 kl. 23:26.
Det er vel best å bruke Illustrator, siden der kan bildene vektoriseres om jeg husker rett
Du burde utelukkende holde deg itl Illustrator når det er snakk om logoer, da denne burde ha mulighet for å kunne plaseres på fakturaer, visittkort, buttons, skilt etc. Med et vektorisert bilde vil du ha mye større fleksibilitet når det kommer til bruk av logoen, som i bunn og grunn er det viktigste.
Takker for noen sykt brae svar!!!
I natt tenkte jeg litt på denne logoen og kom på at min far annonserer mye i lokal avisen om at de er best på tak, så jeg har tenkt å lage et tak me teksten "best på tak" i, dette håper jeg får folk til å tenke på sjøhaug bygg når de leser den.
Er jeg på rett spor?
Støtter hva Alfemann sier. Jeg kan ikke mye om dette teamet, men tilogmed jeg vet at vektor-opplegg er viktig. Se for deg at logoen skal brukes på en messe i fremtiden/whatever der logoen skal være type..stor.

Om du da har laget den i photoshop, med liten oppløsning, kommer det til å se ut som 1985 på plakaten. You get the point.
Nå skal det sies at man fint kan lage vektor-grafikk i Photoshop, problemet kommer når du skal lagre det, ettersom Photoshop ikke klarer å lagre vektor på en skikkelig måte.
Du trenger et skriveprogram som Word og erfaringer når det gjelder logoer slik at du kommer på hvilke tips du kan skrive ned. ;p
Sitat av puster Vis innlegg
Takker for noen sykt brae svar!!!
I natt tenkte jeg litt på denne logoen og kom på at min far annonserer mye i lokal avisen om at de er best på tak, så jeg har tenkt å lage et tak me teksten "best på tak" i, dette håper jeg får folk til å tenke på sjøhaug bygg når de leser den.
Er jeg på rett spor?
Vis hele sitatet...
Ehm, skal du lage et tak med teksten «Best på tak» slik at folk skal tenke på «Sjøhaug bygg»? Burde du ikke lage et tak med teksten «Sjøhaug Bygg» som logo, og kanskje den fantastisk uoriginale oppbrukte teksten «Best på tak» et annet sted som et slags slogan?

Lag noen skisser på papir med blyant og deretter penn, skann det eller ta bilde av det og legg opp her, da er det mye lettere for oss å forstå hva du tenker på.
Dersom tak er firmaets spesialitet, la det fremgå av logoen og dropp sloganet.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Alle som fraråder rasterbasert programvare; om trådstarter føler seg mest komfortabel med dette, høres det ut som om den beste løsningen er å bruke Adobe Photoshop først, for så å vektorisere resultatet. 14 dager er på langt nær nok til å beherske såpass omfattende programvare, selv om den er med i samme pakke som det trådstarter er vant til, og ligner.
Hva med en trekant (ett tak med litt pynt) med navnet på firmaet under?

"Føl deg trygg med sjøhaug bygg"
Sist endret av Reply_to; 1. februar 2010 kl. 11:24.
Værsågod. Absolutt ikke ment som noen komplett guide til "hvordan lage logo", men en del gode retningslinjer og tanker.

http://opperud.com/blog/2009/12/22/h...r-en-logo-god/
Sitat av vaskemask Vis innlegg
Dersom tak er firmaets spesialitet, la det fremgå av logoen og dropp sloganet.
Vis hele sitatet...
du mener for eks at jeg kan lage noe tak over logoen?
(2min over photoshopEKS:
http://i929.photobucket.com/albums/ad137/torres1995/exemple.jpg
Veldig grovt sett, noe sånt ja. Ikke fall i fella med å gjøre det alt for illustrativt heller, selv om det er tak som er hovedfokus nå. Kanskje firmaet har endret fokus om et par år, og hovedsaklig bygger eneboliger gjennom mesterhus, og da er det dumt om man må endre alt av logoer på biler++ fordi de antyder at man bare lager tak.
Sitat av atomet Vis innlegg
Veldig grovt sett, noe sånt ja. Ikke fall i fella med å gjøre det alt for illustrativt heller, selv om det er tak som er hovedfokus nå. Kanskje firmaet har endret fokus om et par år, og hovedsaklig bygger eneboliger gjennom mesterhus, og da er det dumt om man må endre alt av logoer på biler++ fordi de antyder at man bare lager tak.
Vis hele sitatet...
hehe, det går nok bare bra bare plages med et nytt program så er det vanskelig og sette seg inn i det:S kan jeg ikke lage taket for eks. i photoshop og gjøre det ferdig på illustrator?
Siden dette høres ut som et profesjonelt firma burde du bruke et vektor basert program som illustrator. Med vektor kan du forstørre og skalere ned uten å miste kvalitet. Og husk, det enkle er ofte det beste!
Jeg vet ikke om jeg bare skal gi opp når jeg ikke klarer og lage et tak så jeg kan bruke en bøtte for å få hele modellen svart?
Er det noen spesiell grunn til at du har 14 dager på deg?
Nei egentlig ikke, vet ikke hvorofr:P
Men er kommet gått i gang med første forslag og lurer på hva dere syns:P
http://i929.photobucket.com/albums/ad137/torres1995/SjhaugBygglogo.jpg
Hva syns dere?:P
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av puster Vis innlegg
Nei egentlig ikke, vet ikke hvorofr:P
Men er kommet gått i gang med første forslag og lurer på hva dere syns:P Hva syns dere?:P
Vis hele sitatet...
Detaljene på taket, altså taggene, er antageligvis for mye. I tillegg er den wonky pipa bare i veien.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Detaljene på taket, altså taggene, er antageligvis for mye. I tillegg er den wonky pipa bare i veien.
Vis hele sitatet...
Han så skulle ha bildet hadde ønske om "taksteint" taggene du kalte dem for og pipa, han har nå godtatt dette:P
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av puster Vis innlegg
Han så skulle ha bildet hadde ønske om "taksteint" taggene du kalte dem for og pipa, han har nå godtatt dette:P
Vis hele sitatet...
Med så mange tagger? Leste du den biten atomet skrev om at logoen må funke i massevis av størrelser? Inkludert veldig lite?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Med så mange tagger? Leste du den biten atomet skrev om at logoen må funke i massevis av størrelser? Inkludert veldig lite?
Vis hele sitatet...
ja, uansett blir de i vein tar jeg dem bare bort:P
har lagra prosjektet så kan endre den når jeg vil:P
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Vel, vis oss hva du har endret. Den trenger finpuss, den derten på toppen kan gjerne bort, det er et hvitt felt der, og annet smårusk.
Er det bare jeg som syns den er skakk, altså tyngre på høyreside?
Dessuten er taksteinen feil vei, vannet vil renne under dem slik de er nå.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
I tillegg bør du ha fungerende URL i.. logoen. Og det å bruke noe så useriøst som en Live-adresse er fyfy.
Sitat av Jonta Vis innlegg
I tillegg bør du ha fungerende URL i.. logoen. Og det å bruke noe så useriøst som en Live-adresse er fyfy.
Vis hele sitatet...
Fungerende url kommer, skal fiksa alt i morgen dette var første eksempel, er ikke ferdig.
Sitat av puster Vis innlegg
Nei egentlig ikke, vet ikke hvorofr:P
Men er kommet gått i gang med første forslag og lurer på hva dere syns:P
[Bilde fjernet][/IMG]
Hva syns dere?:P
Vis hele sitatet...
Syns du er inne på noe, men at logoen inneholder for mange små elementer som takstein. Det er også alt for mye tekst og informasjon i forhold til hva en logo pleier å inneholde. Burde holde meg nettside, evnt telefonnummer (eller hva bedriften bruker mest innen profilering).

Du burde også tenke litt på oppsettet av teksten din, da jeg fant denne noe rotete. Men du er på rett spor, bare gjør det enklere
Forenkle forenkle forenkle!

Du må skille mellom en logo, og f.ex. dekor du skal ha på bil, header til en webside, osv. På en logo, så skal du IKKE ha med alt mulig dilldallinformasjon. Kutt ned til det ALLER mest nødvendige, det vil navnet. Alt mulig annet, som mailadresser, telefonnr osv, hører ikke hjemme i en logo.

Kjapt og gæli, men f.ex. noe sånt som dette vil 100% sikkert funke vanvittig mye bedre i lengden.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av puster Vis innlegg
Nei egentlig ikke, vet ikke hvorofr:P
Men er kommet gått i gang med første forslag og lurer på hva dere syns:P
http://i929.photobucket.com/albums/ad137/torres1995/SjhaugBygglogo.jpg
Hva syns dere?:P
Vis hele sitatet...
1) Det er ikke en logo.
2) Forferdelig utførelse. Veldig sloppy.
3) Lag den i vektorgrafikk, ikke piksler.
Ikke for å stjele tråden, men noen som har erfaring med Corel Draw i motsetning til Illustrator?
Bruker et meget enkelt vektorprogram for tiden, og har anskaffet meg Corel Draw, men er så mange som nevner Illustrator her?
Bare fordi det er det mest kjente programmet?
Sitat av HStern Vis innlegg
Ikke for å stjele tråden, men noen som har erfaring med Corel Draw i motsetning til Illustrator?
Bruker et meget enkelt vektorprogram for tiden, og har anskaffet meg Corel Draw, men er så mange som nevner Illustrator her?
Bare fordi det er det mest kjente programmet?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at mange nevner illustrator her er:
1. Lett å bruke.
2. Mange toturials.
3. Teknisk bra program.
4. Har mange funksjoner.
++
Sitat av junkpal Vis innlegg
Grunnen til at mange nevner illustrator her er:
1. Lett å bruke.
2. Mange toturials.
3. Teknisk bra program.
4. Har mange funksjoner.
++
Vis hele sitatet...
Og i forhold til corel draw?
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av Curious Vis innlegg
1) Det er ikke en logo.
2) Forferdelig utførelse. Veldig sloppy.
3) Lag den i vektorgrafikk, ikke piksler.
Vis hele sitatet...
ok............................
Sitat av Jonta Vis innlegg
Alle som fraråder rasterbasert programvare; om trådstarter føler seg mest komfortabel med dette, høres det ut som om den beste løsningen er å bruke Adobe Photoshop først, for så å vektorisere resultatet. 14 dager er på langt nær nok til å beherske såpass omfattende programvare, selv om den er med i samme pakke som det trådstarter er vant til, og ligner.
Vis hele sitatet...
Du får det til å høres ut som at det "bare er å vektorisere" bildet i ettertid med et tastetrykk, du må gjerne forklare meg hvordan du har tenkt til å "vektorisere" et bildet som er paintet i photoshop. Den eneste måten jeg vet om er å bruke pen-tool og tegne opp alt på nytt etter bilde du har laget, for så å legge på fargene.

Det kan kanskje være greit å forklare trådstarter hvorfor han bør vite forskjellen på rastor/vektor-bilde når han skal lage en logo. Når du lager et bilde i photoshop (rastor) så er det pixel-basert, dvs. at bilde blir laget av fargeverdier på hver enkelt pixel. Problemet med dette er at man ikke har mulighet til å endre størrelse på bildet uten å forandre/miste kvalitet.
Et vektografisk bilde derimot, er former som er bundet til hverandre vha. punkter fra en kurve som har en start og en slutt, og fordi et vektografisk bilde ikke er laget utifra et antall pixler kan det skaleres akkurat som du vil uten at man mister kvalitet.

Om du nå lager en logo i 1024x1024 som faren din velger å bruke, så vil han måtte lage den på nytt (vektografisk) om han ønsker å sette opp en reklameplakat med logoen på. For all del, gjør som du vil, men jeg synes du bør være inneforstått med forskjellen mellom disse to måtene å lage et bilde på.
En annen ting som du forhåpentligvis allerede er klar over, lag logoen på en tom layer i photoshop.
Sitat av f00b Vis innlegg
Du får det til å høres ut som at det "bare er å vektorisere" bildet i ettertid med et tastetrykk, du må gjerne forklare meg hvordan du har tenkt til å "vektorisere" et bildet som er paintet i photoshop. Den eneste måten jeg vet om er å bruke pen-tool og tegne opp alt på nytt etter bilde du har laget, for så å legge på fargene.
Vis hele sitatet...
Man kan jo bruke Live Trace:
Åpne eller plassér det man vil vektorisere i Illustrator, trykk på Object -> Live Trace -> Tracing Options (med objektet markert). Der er det en rekke forhåndsinnstilte valgmuligheter å velge mellom.

Dog er det ikke alltid det blir like bra som man vil, men til noe sånt som det trådstarter lager burde det gå helt fint.
Jeg synes Atomet sitt forslag er godt og enkelt.

Btw: Utifra emnet på posten virker det som at du spør om du skal lage logo tips? :P
puster's Avatar
Trådstarter
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Man kan jo bruke Live Trace:
Åpne eller plassér det man vil vektorisere i Illustrator, trykk på Object -> Live Trace -> Tracing Options (med objektet markert). Der er det en rekke forhåndsinnstilte valgmuligheter å velge mellom.

Dog er det ikke alltid det blir like bra som man vil, men til noe sånt som det trådstarter lager burde det gå helt fint.
Vis hele sitatet...
Jeg (trådstarter) laget bildet i illustrator og har brukt bildet til forskjellige ting nå i store å små formater.
Eks er for eksemple bildet på www.sjohaugbygg.no
Sitat av puster Vis innlegg
Jeg (trådstarter) laget bildet i illustrator og har brukt bildet til forskjellige ting nå i store å små formater.
Eks er for eksemple bildet på www.sjohaugbygg.no
Vis hele sitatet...
Sitat av apx500 Vis innlegg
Hva med en trekant (ett tak med litt pynt) med navnet på firmaet under?

"Føl deg trygg med sjøhaug bygg"
Vis hele sitatet...
Hei, en stund siden jeg har vært innom denne tråden nå. Hadde ikke trodd du kom til å bruke noen av tipsene mine, men til og med sloganet altså, not bad