Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  207 17633
Sitat av fetter Vis innlegg
"10 people get the swine-flu and people wear masks.
10 million people have aids, yet no body wants to wear a condom.."
Vis hele sitatet...
Hehe, godt sagt

På min gamle arbeidsplass står det fortsatt noen paller med munnbind i kjelleren. De ble sendt fra USA under den store fugleinfluensa-pandemien...
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Så, vil jeg bli syk i dag, eller kanskje bli syk, og kanskje dø i fremtiden? For meg er svaret enkelt
Vis hele sitatet...
Jeg tar meg friheten til og stille spm litt annerledes;
Så, vil jeg bli syk i dag, eller kanskje bli syk, og kanskje dø om tre uker?
(For tre uker er jo i fremtiden)
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Jeg tar meg friheten til og stille spm litt annerledes;
Så, vil jeg bli syk i dag, eller kanskje bli syk, og kanskje dø om tre uker?
(For tre uker er jo i fremtiden)
Vis hele sitatet...
Svaret mitt er fortsatt det samme
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Svaret mitt er fortsatt det samme
Vis hele sitatet...
Håper vi kan enes om at du ikke er veldig glad i og bli sjuk!
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Håper vi kan enes om at du ikke er veldig glad i og bli sjuk!
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg er ikke det, og jeg tror heller ikke sjangsen for at jeg vil bli smittet av svineinfluensaen er spesilt stor. Hadde jeg sett på det som en reell risiko, hadde jeg antakelig tatt vaksinen.
Faktum er at over tusen mennesker i USA har dødd av svineinfluense, og rundt 10 stk eller noe har dødd i norge, sist en 9 år gammel jente. Personlig er jeg overhodet ikke skremt, jeg tar med stor ro en vaksine når staten sier det er lurest uten å tippe med tærne over at pesten vil ta meg om jeg ikke får den.

Ja og faktum er at det er nesten 300 millioner mennesker i USA 300 MILLIONER!!! Statistisk sett er det antagligvis farligere å gå ut å hente posten på formidagen!

Det jeg irriterer meg mest over er totalt uvitende mennesker som tror de kan synse seg til bedre forståelse av vaksinen enn flere av verdens ledende helseinstitusjoner og leger som jobber med problemstillingen daglig.[/quote]

Det som irriterer meg mest er at folk flest ikke tenker selv!

http://www.abcnyheter.no/node/98399
Sitat av slashdot Vis innlegg

Eg forstår heller ikkje korleis eit sterkt immunforsvar er argument mot vaksine; immunforsvaret må jo ha noko å reagere med, og da er vaksina viktig for å la det kjenne igjen viruset...
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på en ting angående denne vaksinen.
Helt fram til dette utbruddet av svineinfluensa levde jeg en tro om at det ikke var mulig å gjøre noe med virus.

Dette skjedde fordi jeg var hos legen flere ganger når jeg var syk og samtalen gikk slik:

- Aah.. Virus ja..
Kan jeg medisineres?
- Nei, er ikke noe vi kan gjøre med virus.
Takk, da har jeg brukt 280 kroner i egenandel til ingen nytte for at du skal stappe vattpinner i kjeften min. Nå går jeg hjem og syns synd på meg selv!

Er det slik å forstå at man må behandles på forhånd i form av vaksinering hvis ikke så er det ingenting man kan gjøre når man først er smittet?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Jeg er generelt særdeles lite syk, men skal likevel ta vaksinen.

En av grunnene er at jeg i det siste har slitt med luftveisproblemer, noe legen tror skyldes astma (har enda ikke fått resultater fra tester), noe som jo setter meg i en risikogruppe.

En annen grunn, er at til tross for at jeg er svært lite syk, så har jeg såppas med solidaritet for morra mi, dama mi og kameratene mine at jeg mer en gjerne bidrar til at de slipper å bli syke (jeg vil jo til og med få vaksinen før de om ønskelig pga risikogruppe, hvertfall viktig å ta den da).
Tja. Det finnes behandlinger som sakker ned prosessen (antiviralt mot HIV) og ting som behandler symptomer (tamiflu mot influensa), men i bunn og grunn er det kroppen som må bekjempe det selv. Derfor bruker vi vaksiner.

Hehe, jeg er ikke det, og jeg tror heller ikke sjangsen for at jeg vil bli smittet av svineinfluensaen er spesilt stor. Hadde jeg sett på det som en reell risiko, hadde jeg antakelig tatt vaksinen.
Vis hele sitatet...
Du anser det ikke som en reel sjanse for å bli smittet? Jeg ble smittet uten å gjøre noe spesielt og jeg tilhører nok samme demografi som deg... Når det er smittede i alle byer er sannsynligheten for å ikke bli smittet liten.

Så, vil jeg bli syk i dag, eller kanskje bli syk, og kanskje dø i fremtiden? For meg er svaret enkelt
Vis hele sitatet...
Det er da vitterlig ikke sånn at du blir sjuk av vaksina. Vil du kanskje få milde bivirkninger nå eller antagelig bli sjuk senere? 'Sjuk' her varierer fra mild nysing til lungekollaps og sakte kvelning. Greit nok at du ikke er interessert i å vaksinere deg, men fakta forandrer seg ikke av den grunn.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg lurer på en ting angående denne vaksinen.
Helt fram til dette utbruddet av svineinfluensa levde jeg en tro om at det ikke var mulig å gjøre noe med virus.

Dette skjedde fordi jeg var hos legen flere ganger når jeg var syk og samtalen gikk slik:

- Aah.. Virus ja..
Kan jeg medisineres?
- Nei, er ikke noe vi kan gjøre med virus.
Takk, da har jeg brukt 280 kroner i egenandel til ingen nytte for at du skal stappe vattpinner i kjeften min. Nå går jeg hjem og syns synd på meg selv!

Er det slik å forstå at man må behandles på forhånd i form av vaksinering hvis ikke så er det ingenting man kan gjøre når man først er smittet?
Vis hele sitatet...
Når det gjelder virus må immunforsvaret få tid til å gjenkjenne og bygge opp forsvar mot et bestemt virus så som svineinfluensa.

Det tar 1-2 uker før vaksinen har full effekt, så man kan fortsatt få djevelskapet innen den tid.

Tilhører en prioritert gruppe, så jeg tok vaksinen tidligere i dag.
Har til nå ikke opplevd noen seriøse bivirkninger.
Jeg kan ikke annet enn å la meg fascinere av hvordan så mange fnyser av medias fremstilling av H1N1s alvorlighet, men samtidig tar alt de sier om vaksinens bivirkninger for god fisk.
Jeg har astma så jeg er visst i rissikogruppen, jeg har fått tilbud om vaksinering neste mandag og regner med at jeg tar den, ser iallefall ingen god grunn til å ikke gjøre det. Ikke det at jeg er redd for svineinfluensa'n men vel, bedre å være sikker enn å ligge sjuk.
Jeg har hørt, legg merke til "hørt" så dette er på ingen måte en sikker kilde.

Men....
De som har dødd av purkesjuke i norge, er de som har fått vaksinen.
De som ikke har tatt vaksinen og fått viruset har greid å bekjempe viruset og overlevd.
Jeg har allerede hatt svineinfluansa. Så jeg tror ikke jeg trenger å ta den.
Sitat av ivioynar
Du anser det ikke som en reel sjanse for å bli smittet? Jeg ble smittet uten å gjøre noe spesielt og jeg tilhører nok samme demografi som deg... Når det er smittede i alle byer er sannsynligheten for å ikke bli smittet liten.
Vis hele sitatet...
Med unntak av deg (og et par andre på forumet her) kjenner jeg ingen som er smittet hittil. Jeg har heller aldri, noen sinne, blitt smittet av influensa tidligere, hvorfor skulle jeg bli det nå?

Sitat av ivioynar
Det er da vitterlig ikke sånn at du blir sjuk av vaksina.
Vis hele sitatet...
Som sagt, er det mange av de ansatte ved et av Norges største sykehus som er sengeliggende etter å ha fått vaksinen. En av legene ved samme sykehus hevdet at han knapt hadde sovet de 3-4 siste nettene, pga. kraftig opphovning og smerter rundt injeksjonsstedet. Dette er ikke uvanlige bivirkninger av influensavaksiner, og høres heller ikke spesielt behagelig ut i mine ører. Ikke noe jeg streber etter å pådra meg, med andre ord.

Sitat av ivioynar
Vil du kanskje få milde bivirkninger nå eller antagelig bli sjuk senere?
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke slik på det. Som sagt, har jeg aldri hatt influensa (ja, det gjør meg enda mer utsatt for å få det, I know), og ettersom jeg har vært around i noenogtjue år uten å bli smittet, skulle jeg vel klare en stund til?

De "milde" bivirkningene høres serdeles ubehagleig ut, synes jeg, og av de jeg kjenner som har vaksinert seg har de aller fleste opplevd bivirkninger, i varierende grad.
Sitat av Provo
Jeg kan ikke annet enn å la meg fascinere av hvordan så mange fnyser av medias fremstilling av H1N1s alvorlighet, men samtidig tar alt de sier om vaksinens bivirkninger for god fisk.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du sikter til meg her, men det er klart jeg tar vaksinens bivirkninger seriøst, når de aller fleste jeg vet om som har vaksinert seg, har fått bivirkninger i en eller annen grad, mens ingen jeg kjenner har fått svineinfluensa (og de jeg har hørt om som har fått det, har klart seg helt fint).

Skulle jeg bli syk og dø, får dere gjerne si "I told you so"

Jeg må forresten bare si at jeg setter utrolig stor pris på nFF's medlemmers utrolig gode debatteknikk, og som oftest utrolig gode debattskikk
Jeg er i risikogruppen med en kronisk luftveissykdom, og jeg har vært å tatt vaksinen i dag. Håper jeg holder meg frisk!
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg vet ikke om du sikter til meg her, men det er klart jeg tar vaksinens bivirkninger seriøst (...)
Vis hele sitatet...
Sikter ikke bare til deg, men til alle som avfeier H1N1 som en ubetydelig sykdom med umerkbare symptomer og lav smittefare, ikke bare på tross av, men nærmest på grunn av, medias fremstilling av det motsatte, samtidig som de sluker rått alle nyhetsartikler fra samme kilder om vaksinens skumle bivirkninger. En tilsynelatende mangel på konsekvente holdninger og integritet, om du vil.

Sitat av felix_poker
Skulle jeg bli syk og dø, får dere gjerne si "I told you so"
Vis hele sitatet...
Vi skal lage en egen minnetråd under den tittelen.
Sitat av Provo Vis innlegg
Sikter ikke bare til deg, men til alle som avfeier H1N1 som en ubetydelig sykdom med umerkbare symptomer og lav smittefare, ikke bare på tross av, men nærmest på grunn av, medias fremstilling av det motsatte, samtidig som de sluker rått alle nyhetsartikler fra samme kilder om vaksinens skumle bivirkninger. En tilsynelatende mangel på konsekvente holdninger og integritet, om du vil.
Vis hele sitatet...
De bivirkningene jeg snakker om, er jo i størst grad de vanlig, ufarlige (men ubehagelige) bivirkninger. Jeg vet har nevnt mer diffuse, skumle bivirkninger, som spontan lammelse av nedre ekstremiteter, men min grunn for å ikke ta vaksinen er hovedsakelig de vanlige bivirkningene, som er velkjente og godt dokumentert.

Erfaringsmessig er det de sykdommene som det er størst oppslag om, som ferrest får. Hvorfor skulle svineinfluensaen være et unntak?

Sitat av Provo Vis innlegg
Vi skal lage en egen minnetråd under den tittelen.
Vis hele sitatet...
Hehehehe
Sitter hjemme med svineinfluensa og skal si dere det er ikke så ille (uten medisinsk bakgrunn)

- Har fått tamiflu piller og drikker mye vann.

Har ikke feber lenger bare litt støl i kroppen. Dro bare sjapt innom legen for å hente pillene og føler meg ganske bra nå.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Sitter hjemme med svineinfluensa og skal si dere det er ikke så ille (uten medisinsk bakgrunn)

- Har fått tamiflu piller og drikker mye vann.

Har ikke feber lenger bare litt støl i kroppen. Dro bare sjapt innom legen for å hente pillene og føler meg ganske bra nå.
Vis hele sitatet...
Er vel ikke akkurat så overraskende at du får influensasymptomer av influensa?
Sikkerhetsklarert
Noen som har lest denne? http://www.cmef.eu/pdf/jk.pdf
Har til nå tatt alle konspirasjonene om denne "farlige" vaksinen med ro, men overnevnte link er veldig forseggjort med kildehenvisninger og alt.

Vet at den er great wall of text, men kjeder man seg på jobb eller no så skumles igjennom. Mye interessant og oppsiktsvekkende der.. Jeg vil hvertfall gjerne vite hva andre her tror om dette.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Er vel ikke akkurat så overraskende at du får influensasymptomer av influensa?
Vis hele sitatet...
Stemmer, men jeg fikk tamiflu og det funka....
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Noen som har lest denne? http://www.cmef.eu/pdf/jk.pdf
Har til nå tatt alle konspirasjonene om denne "farlige" vaksinen med ro, men overnevnte link er veldig forseggjort med kildehenvisninger og alt.

Vet at den er great wall of text, men kjeder man seg på jobb eller no så skumles igjennom. Mye interessant og oppsiktsvekkende der.. Jeg vil hvertfall gjerne vite hva andre her tror om dette.
Vis hele sitatet...
Fanatikere og galninger har en tendens til å sette sammen slike mega-dokumtenter. De føler kanksje at kvantitet slår kvalitet?

Jeg orker ikke lese gjennom alt, jeg har jo uansett for lengst bestemt meg for å ikke ta vaksinen, men ved første øyekast så dokumentet litt fishy ut, må jeg innrømme.

Men, om noen har tid til å gå nøye gjennom det, hadde det vært kult med en vurdering fra noen som representerer hver sin side av saken.
Har fått tamiflu også, håper det funker... lei av å være slått ut og ikke få gjort noe fornuftig.
Men tar heller det her enn vaksina, det er vondt ja, det er slitsomt ja, men det er over om ei drøy uke håper jeg, sånn i motsetning til å ha fått sprøyta inn noe som kan gi bivirkninger i flere år etterpå.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Weili Vis innlegg
Har fått tamiflu også, håper det funker... lei av å være slått ut og ikke få gjort noe fornuftig.
Men tar heller det her enn vaksina, det er vondt ja, det er slitsomt ja, men det er over om ei drøy uke håper jeg, sånn i motsetning til å ha fått sprøyta inn noe som kan gi bivirkninger i flere år etterpå.
Vis hele sitatet...
Beklager min uvitenhet, men hva er det som kan skje flere år etterpå?
Sitat av Graapho Vis innlegg
Beklager min uvitenhet, men hva er det som kan skje flere år etterpå?
Vis hele sitatet...
Det er kastet ut en del mer eller mindre suspekte teorier om alvorlige langtidsvirkninger av svineinfluensavaksinen.

Den allmene oppfattningen er at sjangsen for slike alvolrige langtidseffekter er ekstremt liten (men kan forekomme, ref. dama fra USA som bare kan løpe eller gå baklengs), og at de fleste ikke trenger å bekymre seg for dette.

Enkelte mener imidlertid at sjangsen for slike bivirkninger er større med denne vaksinen enn andre, uten at jeg skal påstå å ha skjønt hvorfor
Har selv vært i stuss på å ta den grunnet venner som er i risikosonen, selv om jeg har imunforsvar som en okse ikke vært skikkelig syk på mange år (bank i bordet) Har også en liten sønn på 1,5 år, så tenker egentlig mest på om jeg skal vaksinere han! Vanskelig å vite så lenge vaksinen er såpass fersk, og lite forskning er gjort på eventuelle bivirkninger av den...
Vaksiner generelt, ikke bare denne. Jeg er prinsippfast, så dette er ikke et engangstilfelle for min del, vil unngå vaksiner så lenge som mulig. Vi må huske midt oppi alt hysteriet at sjansen før å dø av svineinfluensaen er også ekstremt liten, derfor velger jeg heller den sjansen enn den som innebærer en injeksjon. Les litt om Guillan-Barre syndromet for eksempel, man kan bli lam. Det KAN bli et valg mellom pest og kolera, men jeg er glad det er valgfrihet i dette landet.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av pengerik Vis innlegg
Har selv vært i stuss på å ta den grunnet venner som er i risikosonen, selv om jeg har imunforsvar som en okse ikke vært skikkelig syk på mange år (bank i bordet) Har også en liten sønn på 1,5 år, så tenker egentlig mest på om jeg skal vaksinere han! Vanskelig å vite så lenge vaksinen er såpass fersk, og lite forskning er gjort på eventuelle bivirkninger av den...
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg har forstått er det omtrent samme hvor kraftig immunforsvar du har. Greia med svineinfluensa er at det er en influensatype man ikke har sett på maange år (mener å ha hørt 50, men er ikke sikker). Det betyr at alle under 50 år garantert ikke har hatt denne sykdommen før, som igjen betyr at immunforsvarene til alle under 50 ikke vet hvordan de skal bekjempe viruset.
Dette betyr også at svineinfluensaen sprer seg fortere enn den "vanlige" influensaen, fordi det er så mange potensielle smittebærere.

Ved å ta vaksinen får du immunforsvaret ditt til å produsere antistoffer til viruset. Å få sykdommen har samme effekt, eneste ulempe er at man må gjennom influensaen. Om du tror du (og alle du kommer i kontakt med som ikke er immune) takler sykdommen er det bare å droppe vaksinen, men om du er redd for at et eventuelt utbrudd i husstanden din kan være farlig kan det være lurt å komme viruset i forkjøpet.
Jeg har da fått svineinfluensa (har alle symptomer og har snakket med lege over telefon)..

Men jeg går jo 2. Året på VGS skole.. Hvordan er det med fravær rundt dette? kommer jeg til å få en uke ekstra fravær på vitnemålet mitt? :S
Legen sa jeg skulle få legeerklæring hvis tilstanden min fortsetter=)
Sitat av felix_poker Vis innlegg
De bivirkningene jeg snakker om, er jo i størst grad de vanlig, ufarlige (men ubehagelige) bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er veldig svake versjoner av sykdomssymptomene, og skjer med drøyt 10%. Kommentaren om manglende konsekvent holdning var som sagt ikke spesielt siktet mot dine uttalelser.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg vet har nevnt mer diffuse, skumle bivirkninger, som spontan lammelse av nedre ekstremiteter, (...)
Vis hele sitatet...
Uten å uttale meg altfor bastant, mistenker jeg at dette ikke skyldes vaksinen i seg selv, men heller en form for infeksjon som følge av selve sprøytestikket, eller et ekstremt uheldig treff av en nerve.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Erfaringsmessig er det de sykdommene som det er størst oppslag om, som ferrest får. Hvorfor skulle svineinfluensaen være et unntak?
Vis hele sitatet...
H1N1 er erklært som en pandemi av WHO. Det er 41 år siden forrige gang en pandemi ble erklært. I tillegg er den svært smittsom. Faktisk så smittsom at den har gått fra Mexico til et solid fotfeste i Norge, og resten av verden forøvrig, på svært kort tid. At den bråstopper ved stakittgjerdet ditt ser jeg på som usannsynlig.
Sist endret av Provo; 29. oktober 2009 kl. 13:16.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Så vidt jeg har forstått er det omtrent samme hvor kraftig immunforsvar du har. Greia med svineinfluensa er at det er en influensatype man ikke har sett på maange år (mener å ha hørt 50, men er ikke sikker). Det betyr at alle under 50 år garantert ikke har hatt denne sykdommen før, som igjen betyr at immunforsvarene til alle under 50 ikke vet hvordan de skal bekjempe viruset.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikek slik at man MÅ ha en vaksine for å utvikle immunitet. Immunforsvaret ditt er i utgangspunktet laget for å forsvare deg mot bakterier og virus, uten at du på forhånd er vaksinert mot disse.

Det hjelper å ha et sterkt immunforsvar, da vil man raskere og mer effektivt danne antistoffer mot dette og andre virus, og således bli raskere frisk.

Sitat av Provo Vis innlegg
H1N1 er erklært som en pandemi av WHO. Det er 41 år siden forrige gang en pandemi ble erklært. I tillegg er den svært smittsom. Faktisk så smittsom at den har gått fra Mexico til et solid fotfeste i Norge, og resten av verden forøvrig, på svært kort tid. At den bråstopper ved stakittgjerdet ditt ser jeg på som usannsynlig.
Vis hele sitatet...
Hehe, godt sagt!

Vi får se hvor den stopper, og hvem som blir syke.
Sist endret av felix_poker; 29. oktober 2009 kl. 13:46.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det hjelper å ha et sterkt immunforsvar, da vil man raskere og mer effektivt danne antistoffer mot dette og andre virus, og således bli raskere frisk.
Vis hele sitatet...
Med mindre det er en sykdom som f.eks. spanskesyken, hvor et godt immunforsvar uten immunisering fører til at du dauer, da
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Med mindre det er en sykdom som f.eks. spanskesyken, hvor et godt immunforsvar uten immunisering fører til at du dauer, da
Vis hele sitatet...
Unntaket som bekrefter regelen
Er ikke helt enkelt valg dette. Samboeren min er nå 5 1\2 mnd gravid. Hun var hos legen igår, og fikk streng beskjed om å ta vaksinen. Hvis ikke var det en viss sjangs for at både hun og ungen kunne dø hvis hun fikk svineinfluensaen.
Legen sa i begynnelsen at dette ikke var noe hun trengte ta, men nå "tvinger" legen henne til å ta det.
11 av 13 (?) av de som har dødd i Norge pga svineinfluensaen har vært i risikogruppen.

Hva mener dere? bør hun ta den, eller hoppe over?
Sitat av SpAwN-Xe^ Vis innlegg
Er ikke helt enkelt valg dette. Samboeren min er nå 5 1\2 mnd gravid. Hun var hos legen igår, og fikk streng beskjed om å ta vaksinen. Hvis ikke var det en viss sjangs for at både hun og ungen kunne dø hvis hun fikk svineinfluensaen.
Legen sa i begynnelsen at dette ikke var noe hun trengte ta, men nå "tvinger" legen henne til å ta det.
11 av 13 (?) av de som har dødd i Norge pga svineinfluensaen har vært i risikogruppen.

Hva mener dere? bør hun ta den, eller hoppe over?
Vis hele sitatet...
Ja stemmer at 11 av 13 var i risikogruppen, de andre var ekstremt overvektige, det var i tilegg flere av de i risikogruppen også...

Skal se om jeg finner igjen link til hele artikelen
Sitat av SpAwN-Xe^ Vis innlegg
Er ikke helt enkelt valg dette. Samboeren min er nå 5 1\2 mnd gravid. Hun var hos legen igår, og fikk streng beskjed om å ta vaksinen. Hvis ikke var det en viss sjangs for at både hun og ungen kunne dø hvis hun fikk svineinfluensaen.
Legen sa i begynnelsen at dette ikke var noe hun trengte ta, men nå "tvinger" legen henne til å ta det.
11 av 13 (?) av de som har dødd i Norge pga svineinfluensaen har vært i risikogruppen.

Hva mener dere? bør hun ta den, eller hoppe over?
Vis hele sitatet...
Ingen av oss kan gi bedre råd enn en lege. Det er absolutt en uheldig situasjon, men dette er noe dere må finne ut av selv, i samråd med lege, ikke noe som vi forum-nerder kan gi noe endelig svar på.

Jeg kan gi deg min personlige mening, men den er ikke verdt fem flate i forbindelse med avgjørelsen dere må ta, så jeg lar like godt være.
Sitat av SpAwN-Xe^ Vis innlegg
Er ikke helt enkelt valg dette. Samboeren min er nå 5 1\2 mnd gravid. Hun var hos legen igår, og fikk streng beskjed om å ta vaksinen. Hvis ikke var det en viss sjangs for at både hun og ungen kunne dø hvis hun fikk svineinfluensaen.
Legen sa i begynnelsen at dette ikke var noe hun trengte ta, men nå "tvinger" legen henne til å ta det.
11 av 13 (?) av de som har dødd i Norge pga svineinfluensaen har vært i risikogruppen.

Hva mener dere? bør hun ta den, eller hoppe over?
Vis hele sitatet...
Når legen hennes, folkehelseinstitutet og WHO anbefaler vaksinen og vaksinen har neglisjerbare bivirkninger så mener jeg det er absurd å nekte å ta den (med mindre du virkelig virkelig mener vaksinen burde doneres til mer trengende en eller annen plass så...)
timer er bestilt på forhånd da. Det var tenkt å ta sprøyten, men ville bare høre litt tanker rundt dette. Er jo alt for mangen spekulasjoner ute å går. Alt fra microchip på sprøytespissen til bare "piss" inni sprøyten. hehe.
Personlig tar jeg den ikke, men min gravide samboer, kommer til å ta den.

Takk for synspunktene
Nå driver de jo og diskuterer om hvorvidt det finnes en norsk variant, i så fall kommer jo ikke vaksinen til å fungere allikevel. Jeez...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Noen som har lest denne? http://www.cmef.eu/pdf/jk.pdf
Har til nå tatt alle konspirasjonene om denne "farlige" vaksinen med ro, men overnevnte link er veldig forseggjort med kildehenvisninger og alt.

Vet at den er great wall of text, men kjeder man seg på jobb eller no så skumles igjennom. Mye interessant og oppsiktsvekkende der.. Jeg vil hvertfall gjerne vite hva andre her tror om dette.
Vis hele sitatet...
Vell, norske leger er jo sponset av legemiddelindustrien, som er på 3. eller 4. plass av de største industriene.
Våpenindustrien er ikke overaskende størst, så har vi menneskeindustrien og narkotikaindustrien og legemiddelindustrien. Hvilke rangeringer de sistnevnte har er jeg usikker på.

Jeg er i allefall blitt annbefalt og ikke ta den av en meget annerkjent lege/politisk aktivist, som ikke følger industrien til punkt og prikke for penger.
Men skal nevnes at det er ganske unødvendig og, da jeg nettopp har hatt den. Må legge til at det er som og ha vanlig influensa, bare det kom fortere, å ga litt sterkere hodepine i mitt tilfelle, og forsvant fortere.
Jeg er ikke i faresonen, så det er absolutt "No big deal".
Konspirasjonsteori-folkene mener vel at både viruset og vaksinen er laget av ondsinnede mennesker, og at man vil få alvorlige bivirkninger senere i livet pga vaksinen. Hadde det ikke da vært mer logisk å gjøre slik at selve viruset ville skape alle disse problemene?

Men, er ikke sikker i det hele tatt jeg.

Btw, hvem er egentlig produsent av vaksinen?
Sitat av Faenskap Vis innlegg
Konspirasjonsteori-folkene mener vel at både viruset og vaksinen er laget av ondsinnede mennesker, og at man vil få alvorlige bivirkninger senere i livet pga vaksinen. Hadde det ikke da vært mer logisk å gjøre slik at selve viruset ville skape alle disse problemene??
Vis hele sitatet...
Nei, fordi legemiddelindustrien tjener enda ytterligere på vaksine, vil jeg tro
Jeg tok vaksinen idag, pappa er lege og anbefalte den. Det er bare tull og ikke ta den, man forhindrer både å bli smittet selv og smitte andre og dermed få ned dødstallene i Norge, som forresten er et av de landene med flest døde.
Jeg misliker at folk spiller på andres dårlige samvittighet ovenfor de de er glad i.

'Ta vaksinen, om ikke for deg selv så for de som kan dø din dust/din egofaen/din*insert insult*'

Det blir for lavmål. Praktiser god hygiene (hvor vanskelig kan det egentlig være?) og bruk hodet litt i stedet. Kan jo snu det på hodet og være provoserende å si at det hjelper fint lite de du er glad i om du ender opp lam. Skjønner? Teit.
Sitat av SpAwN-Xe^ Vis innlegg
Er ikke helt enkelt valg dette. Samboeren min er nå 5 1\2 mnd gravid. Hun var hos legen igår, og fikk streng beskjed om å ta vaksinen. Hvis ikke var det en viss sjangs for at både hun og ungen kunne dø hvis hun fikk svineinfluensaen.
Legen sa i begynnelsen at dette ikke var noe hun trengte ta, men nå "tvinger" legen henne til å ta det.
11 av 13 (?) av de som har dødd i Norge pga svineinfluensaen har vært i risikogruppen.

Hva mener dere? bør hun ta den, eller hoppe over?
Vis hele sitatet...
Kjipt om ungen skulle bli autist bare fordi noen aksjonærer skal bli enda rikere
Dette var da mye tull.
La oss titte på påstandene:
The swine flu is simply another flu. It is not unusually deadly.
Vis hele sitatet...
Den smitter annerledes enn andre vaksiner - det er derfor den har blitt en pandemi før influensasesongen.

Adjuvants are added to vaccines to boost production of antibodies but may trigger autoimmune reactions. Some adjuvants are mercury (thimerosal), aluminum and squalene. Why would you sign a consent form for your children to be injected with mercury, which is even more brain-toxic than lead?
Vis hele sitatet...
Det er kun squalene som oppfyller denne rollen - thimerosal er for å sørge for at vaksinen ikke får bakterievekst mens flasken er åpen. Når man får så enkle fakta regelrett feil er det åpenbart at man ikke bør lyttes til. Hvis du lar ungen din spise torsk to ganger i uka får han i seg langt mer kvikksølv enn det er bundet opp i disse kjemiske forbindelsene. Jeg kunne sagt det samme om drikkevann - det inneholder klor, en dødlig gift som kan gi nerveskade og er mye farligere enn de aller fleste andre grunnstoffene! Det handler om kvanta og kjemisk struktur. Fyren er forresten ikke medisinsk lege, men osteopat.

This is the first year mock vaccines have been used to gain FDA approval. The vaccines that have been tested are not the same vaccines your children will be given.
Vis hele sitatet...
Nei, de er bare fullstendig identiske bortsett fra viruskjernen, innsatt på en metode som har blitt utprøvd i mange tiår. Hvis noe gir problemer med en vaksine så er det neppe døde virus...

Over-vaccination is a common practice now in America. American children are subjected to 29 vaccines by the age of two. Meanwhile, veterinarians have backed off of repeat vaccination in dogs because of observed side effects.
Vis hele sitatet...
Dette er en fullstendig grunnløs og kildeløs påstand.

Modern medicine has no explanation for autism, despite its continued rise in prevalence. Yet autism is not reported among Amish children who go unvaccinated.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/MMR_vac...Recent_studies
For å sitere det mest aktuelle:
" However, in a critical 2005 assessment Olmsted's reporting was characterized as "misguided" by two anonymous reporters. Both sources "believed that Olmsted has made up his mind on the question and is reporting the facts that support his conclusions".[48] A 2006 study contradicted Olmsted by demonstrating a genetically determined syndrome of autism and mental retardation prevalent in the Old Order Amish population.[49]"

At vaksiner har noe med autisme å gjøre er et synspunkt som bare innehas av folk som ikke har satt seg inn i mer enn EN enkelt rapport hvor forfatterne senere trakk seg fra som har blitt fullstendig tilintetgjort av all senere forskning og metodisk gjennomgang. Tanken var at siden det var flere registrerte autismer ca samtidig med MMR-vaksinens innførsel, så er det en kobling. Problemet var dessverre at det var nettopp da de diagnostiske kriteriene for autisme ble bedre og kjent, så langt flere autister ble diagnostisert. Det betyr ikke at det ble flere eller at det var noen korrelasjon mellom de to, slik alle nyere undersøkelser viser.
Researchers are warning that over-use of the flu vaccine and anti-flu drugs like Tamiflu and Relenza can apply genetic pressure on flu viruses and then they are more likely to mutate into a more deadly strain.
Vis hele sitatet...
Et mulig argument mot tamiflu, ikke et godt argument mot vaksiner. Viruset får langt større sjangse til å mutere hvis det får fotfeste i befolkningen.

Public health officials are irresponsible in their omission of any ways to strengthen immunity against the flu. No options outside of problematic vaccines and anti-flu drugs are offered, despite the fact there is strong evidence that vitamins C and D activate the immune system and the trace mineral selenium prevents the worst form of the disease.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke så rart at en fyr som driver salg av kosttilskudd påstår dette, men det finnes altså ingen gode bevis for at vitaminer kan fikse alt i store doser. Så lenge man får i seg nok gjennom et balansert kosthold kan du ikke fikse sykdommer bare ved å overdosere vitaminer slik noen påstår - det kan til og med være farlig, for de typene vitaminer som ikke går ut med urinen.

Les litt om fyren for å forstå hvorfor han er alt annet enn en anti-kapitalist: http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Mercola

"In May 2006, BusinessWeek published an editorial about Mercola's marketing strategies. Columnist David Gumpert opined: ' Mercola gives the lie to the notion that holistic practitioners tend to be so absorbed in treating patients that they aren't effective businesspeople. While Mercola on his site seeks to identify with this image by distinguishing himself from "all the greed-motivated hype out there in health-care land", he is a master promoter, using every trick of traditional and Internet direct marketing to grow his business. (...) He is selling health-care products and services, and is calling upon an unfortunate tradition made famous by the old-time snake oil salesmen of the 1800s.'[6]"
Sist endret av ivioynar; 29. oktober 2009 kl. 23:36. Grunn: sitatfeil.
Til helvete med hele svineinfluensaen...er så lei alt maset og tjaset. Mitt tips er at det egentlig bare er et litt kraftig influensavirus, men når folk hører at det er den grusomme og dødelige "SVINEINFLUANSAEN" slår noseboeffekten inn for fullt og de kryper opp i fosterstilling og gjør seg klar for å forlate verden.

Aldri om jeg setter min fot i en vaksinekø med masse hysteriske folk som frykter for livet sitt mens de patter velvillig på en petterøes 3 rullings, da velger jeg heller å ta opp kampen mot denne briske sykdommen.
Kom du svineinfluensa...se om du klarer å trenge gjennom barrikadene til mitt lvl.7 imunforsvar.

Hvis jeg dør av dette viruset skal denne posten leses opp i begravelsen. Helst med en robotstemme.
Faren min sendte meg noe anti-vaksine propaganda, som jeg tenkte kanksje kunne være interessant for en del her inne.

http://www.youtube.com/watch?v=zCBlxqmOMKM -Influensavaksine

http://www.youtube.com/watch?v=RZQEUd9Nc7E -HPV-vaksine

http://www.youtube.com/watch?v=4gRfl0zzbDE -MMR-vaksine

Jeg har sett filmene, og gjort meg opp en mening. Filmene er av moderat kvalitet og troverdighet, og kan være et fint innskudd i denne debatten, selv om de kanskje ikke vil revolusjonere noens syn på vaksiner

Her har dere Wikipediaartikkelen om fyren som står bak filmene: http://en.wikipedia.org/wiki/Neil_Z._Miller
Sist endret av felix_poker; 30. oktober 2009 kl. 09:57.