Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  211 19849
Kødder ikke. Man kan velge mellom en liten gave som for eksempel et håndkle eller et krus eller noe, eller så kan man velge å ta imot penger. Slik var det i alle fall før. Har aldri vært aktuelt for meg. Men, serriøst. Du kan altså tjene 200 spenn i året på å gi blod. Da heller sette seg med koppen på Karl Johan...
Sitat av Raggaman Vis innlegg
hæ? kødder du?? hvor skriver jeg under?
Vis hele sitatet...
Her hvis du sogner til Stavanger f.eks..
Sitat av fabianca Vis innlegg
Jeg kan gi, men jeg gir ikke, fordi homofile ikke kan. Heterofile har også analsex og får også sykdommer. Fjern den regelen så gir jeg bort så mye jeg kan.
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis det det handler om. Det er blitt spekulert i at du kan bli homoseksuell hvis du mottar store mengder med homoblod.

En kan heller ikke benekte at det er langt større sjanse for å få AIDS om du er homo. Jeg tror jeg leste at det er 13 ganger så stor sjanse i USA.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er blitt spekulert i at du kan bli homoseksuell hvis du mottar store mengder med homoblod.
Vis hele sitatet...
Det har blitt spekulert i at det å ofre din førstefødte til værguden Rasz'gaahl for å få flotte avlinger kan være en god idè.

Men i likhet med andre urgamle myter slutta vi å tenke sånn...
Sitat av Raggaman Vis innlegg
Det har blitt spekulert i at det å ofre din førstefødte til værguden Rasz'gaahl for å få flotte avlinger kan være en god idè.

Men i likhet med andre urgamle myter slutta vi å tenke sånn...
Vis hele sitatet...
Å? Jeg trodde det som var in å mene for tida er at homofili er genetisk og ikke et valg.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Å? Jeg trodde det som var in å mene for tida er at homofili er genetisk og ikke et valg.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du forstår genetikk og arv hvis du tror det å få blodet til noen gjør at du arver egenskapene deres. Isåfall hadde vi vel injisert einsteinblod i barneskoleelever hele tiden!
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Tror ikke du forstår genetikk og arv hvis du tror det å få blodet til noen gjør at du arver egenskapene deres. Isåfall hadde vi vel injisert einsteinblod i barneskoleelever hele tiden!
Vis hele sitatet...
Jeg syns selv det høres merkelig ut, men det er altså noen som bruker det som grunn. Som at homofili ligger i årene på lik måte som allergi mot diverse medisiner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg syns selv det høres merkelig ut, men det er altså noen som bruker det som grunn. Som at homofili ligger i årene på lik måte som allergi mot diverse medisiner.
Vis hele sitatet...
Eg kan spekulere i at ei skilpadde bærer jorda på ryggen. Om eg ikkje kan føre bevis for påstanden vil ingen ta meg seriøst.

Det samme gjeld dette. Ved å viderebringe slike lause spekulasjoner er du med på å skape homofobi, ved å framstille det som noko som nærast er smittsomt.

Det vi trenger er ikkje meir av slikt - det vi trenger er meir nøktern faktaopplysning.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det samme gjeld dette. Ved å viderebringe slike lause spekulasjoner er du med på å skape homofobi, ved å framstille det som noko som nærast er smittsomt.
Vis hele sitatet...
Kan du bevise at dette ikke er sant?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Kan du bevise at dette ikke er sant?
Vis hele sitatet...
Det er umulig å bevise at det ikkje er sant.

Det er derimot mulig å bevise om det er sant. Det er vanlig at bevisbyrda ligg på dei som kjem med ein påstand.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er umulig å bevise at det ikkje er sant.

Det er derimot mulig å bevise om det er sant. Det er vanlig at bevisbyrda ligg på dei som kjem med ein påstand.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Inntil videre er det en påstand som jeg videreformidler. Jeg har selv ikke gjort meg opp noen mening om det men håpet at noen andre visste mer om det. Det er derfor jeg sa: "Det er blitt spekulert i...".
Sitat av Stratops Vis innlegg
Nettopp. Inntil videre er det en påstand som jeg videreformidler. Jeg har selv ikke gjort meg opp noen mening om det men håpet at noen andre visste mer om det. Det er derfor jeg sa: "Det er blitt spekulert i...".
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg påstår at brukeren Stratops på norsk freakforum er pedofil så er det helt greit? Det er jo bare en påstand jeg videreformidler, uten å forklare hvorfor det skulle være sånn eller gi noen argumenter for eller imot. Hadde du foretrukket at det blir videreformidlet av andre også, siden en haug brukere plutselig har hørt det?

Det å ha muligheten til å skrive sludder betyr ikke at du bør gjøre det. Det er ikke noe poeng å komme med påstander du har null belegg for på et debattforum.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Så hvis jeg påstår at brukeren Stratops på norsk freakforum er pedofil så er det helt greit? Det er jo bare en påstand jeg videreformidler, uten å forklare hvorfor det skulle være sånn eller gi noen argumenter for eller imot. Hadde du foretrukket at det blir videreformidlet av andre også, siden en haug brukere plutselig har hørt det?

Det å ha muligheten til å skrive sludder betyr ikke at du bør gjøre det. Det er ikke noe poeng å komme med påstander du har null belegg for på et debattforum.
Vis hele sitatet...
Det er personhets. Du må da forstå at det er noe annet? Det er skuffende at et medlem av nFF crew kan gi KP til et så håpløst poeng. Det sier mye om hva slags prinsipper Slashdot har. Å kunne vite forskjellen mellom hets og ytring er essensielt for å moderere et forum.

Du kan gjerne forklare hvorfor det er umulig, men inntil videre stiller påstanden min på lik linje som å si at det er genetisk, et valg eller et mentalt problem. Da med tanke på at ingen av delene er blitt bevist. Således er det ikke rart om det er en grunn for å nekte donasjon av blod, når man ser hvor hypersikkert det skal være. Blant annet at det ikke skal eksistere spor av THC i det hele tatt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Du kan gjerne forklare hvorfor det er umulig, men inntil videre stiller påstanden min på lik linje som å si at det er genetisk, et valg eller et mentalt problem. Da med tanke på at ingen av delene er blitt bevist. Således er det ikke rart om det er en grunn for å nekte donasjon av blod, når man ser hvor hypersikkert det skal være.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjer den ikkje. Det er utført ein del forskning på området, som kan underbygge eller svekke påstander. Kan du vise til forskning som styrker din påstand?

I tillegg så er det vanlig å krevje at ein i det minste kan peike på ting som sannsynleggjer ein påstand. Kan du det?

Forøvrig; kan du motbevise at du er pedofil? Det blir akkurat det samme som å be nokon motbevise din påstand. Det er klin steike hakkande umulig. Uansett kor hardt du prøver.
Seriøst Stratops. Her ror du deg rimelig langt ut på viddene. Først og fremst med å legge frem utsagnet med at homofili skal være smittsomt! Det utsagnet er rimelig far out i forhold til rådende, vitenskapelig syn på området. I tillegg beskylder du andre for personhets når de forsøker å forklare deg hvorfor utsagnet ditt er feil og hvorfor dette utsagnet stigmatiserer og ødelegger for en stor del mennesker.

At homofili smitter ved boldoverføring er IKKE tilfellet. Og jeg sier det uten å referere til vitenskapelig bakgrunnsmateriale fordi det er åpenlyst for alle opplyste mennesker. Hvis jeg på et forum sier at jorden er rund er det ingen som roper opp og krever bevis for det utsagnet fordi man ikke lenger trenger å bevise det. Det er gått fra en vitenskapelig teori til et allment faktum. Samme er det med homofili og blodoverføring. ALLE vet at det ikke har noen sammenheng. At du trekker dette frem i diskusjonen viser hvor lite du vet om biologiske mekanismer og genetikk. Hvem som har gitt deg denne informasjonen hadde vært interessant å vite... Og om det er en forstander i en sirkelrunkende menighet overrasker det ikke meg.

(Ikke meninga å fornærme medlemmer av sirkelrunkende menigheter med dette, men jeg ville får frem et poeng...)
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er personhets. Du må da forstå at det er noe annet? Det er skuffende at et medlem av nFF crew kan gi KP til et så håpløst poeng. Det sier mye om hva slags prinsipper Slashdot har. Å kunne vite forskjellen mellom hets og ytring er essensielt for å moderere et forum.
Vis hele sitatet...
Hets mot mindre grupper er likestilt med hets mot enkeltpersoner i lovverket. Og det er definitivt hets å påstå at man kan bli homofil ved blodoverføring, det er den samme typen holdning som gjorde at svarte hadde egne drikkefontener i Sør-Afrika og fikk folk til å tro at kvinner med eggløsning fikk planter til å visne før - det er "sladder" uten fundering i vitenskaplig bevis formulert med den hensikt å fremme et negativt syn på en gruppe.

Du kan gjerne forklare hvorfor det er umulig, men inntil videre stiller påstanden min på lik linje som å si at det er genetisk, et valg eller et mentalt problem. Da med tanke på at ingen av delene er blitt bevist. Således er det ikke rart om det er en grunn for å nekte donasjon av blod, når man ser hvor hypersikkert det skal være. Blant annet at det ikke skal eksistere spor av THC i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bevise at noe ikke er årsaken til noe. Alt man kan vise til er at ingen har blitt homofile av blodoverføring og at det dermed er lite sannsynlig. I tillegg er det vitterlig pga. høyere statistisk sjanse for kjønnssykdommer som ekskluderer homofile fra å gi blod, ikke noe tanker om smittbarhet av legning. Påstanden er så på jordet at jeg har vanskelig for å forstå hvordan det går til.

Hvis homofili er smittsomt via blod, hvordan oppstår det spontant hos mennesker som ikke har hatt blodoverføring eller slimhinnekontakt med andre mennesker?

Tenk litt på hva påstanden innebærer. Hvis homofili kan overføres, hvorfor kan ikke f.eks. interesse for matematikk, preferanser for blomkål eller ballongfetishisme overføres? En hypotese krever en eller annen årsaksforklaring hvis den skal debatteres på et nettforum.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Seriøst Stratops. Her ror du deg rimelig langt ut på viddene. Først og fremst med å legge frem utsagnet med at homofili skal være smittsomt! Det utsagnet er rimelig far out i forhold til rådende, vitenskapelig syn på området. I tillegg beskylder du andre for personhets når de forsøker å forklare deg hvorfor utsagnet ditt er feil og hvorfor dette utsagnet stigmatiserer og ødelegger for en stor del mennesker.

At homofili smitter ved boldoverføring er IKKE tilfellet. Og jeg sier det uten å referere til vitenskapelig bakgrunnsmateriale fordi det er åpenlyst for alle opplyste mennesker. Hvis jeg på et forum sier at jorden er rund er det ingen som roper opp og krever bevis for det utsagnet fordi man ikke lenger trenger å bevise det. Det er gått fra en vitenskapelig teori til et allment faktum. Samme er det med homofili og blodoverføring. ALLE vet at det ikke har noen sammenheng. At du trekker dette frem i diskusjonen viser hvor lite du vet om biologiske mekanismer og genetikk. Hvem som har gitt deg denne informasjonen hadde vært interessant å vite... Og om det er en forstander i en sirkelrunkende menighet overrasker det ikke meg.

(Ikke meninga å fornærme medlemmer av sirkelrunkende menigheter med dette, men jeg ville får frem et poeng...)
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke imot homofili, ei heller forstår jeg hvordan dere kan ta det slikt. Og jeg er agnostistisk. Men jeg utelukker ikke at det kan være grunn til å tro at homoblod kan påvirke legning, om det er slik at det er genetisk. Jeg er selv under den tro at det er et mentalt problem, men avskriver ikke automatisk alle andre alternativer.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hets mot mindre grupper er likestilt med hets mot enkeltpersoner i lovverket. Og det er definitivt hets å påstå at man kan bli homofil ved blodoverføring, det er den samme typen holdning som gjorde at svarte hadde egne drikkefontener i Sør-Afrika og fikk folk til å tro at kvinner med eggløsning fikk planter til å visne før - det er "sladder" uten fundering i vitenskaplig bevis formulert med den hensikt å fremme et negativt syn på en gruppe.
Vis hele sitatet...
Med den logikken kan en si at påstander som at innvandrere er mer kriminelle enn vanlige nordmenn er hets. Det er feil.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hvis homofili er smittsomt via blod, hvordan oppstår det spontant hos mennesker som ikke har hatt blodoverføring eller slimhinnekontakt med andre mennesker?

Tenk litt på hva påstanden innebærer. Hvis homofili kan overføres, hvorfor kan ikke f.eks. interesse for matematikk, preferanser for blomkål eller ballongfetishisme overføres? En hypotese krever en eller annen årsaksforklaring hvis den skal debatteres på et nettforum.
Vis hele sitatet...
Er du så sikker på at homofili er kulturelt? Fordi interesse for matematikk har lite med genetikk å gjøre.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Med den logikken kan en si at påstander som at innvandrere er mer kriminelle enn vanlige nordmenn er hets. Det er feil.
Vis hele sitatet...
Det er hets hvis man ikke har statistikk eller lignende for å bygge opp om argumentet sitt. Hvis jeg sier at du er pedofil er det hets, hvis jeg sier at du er pedofil som et svar på at en påstand alá "Jeg liker å ta på meg selv mens jeg leser Nabokov" eller "kjæresten min er ni år" så er det ikke det.

Er du så sikker på at homofili er kulturelt? Fordi interesse for matematikk har lite med genetikk å gjøre.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at interesse for matematikk ikke er genetisk da? Mange vil kanskje hevde at det har pågått noe interessant med denne gjengen uten at man nødvendigvis kan konkludere noe entydig utifra det.

Og hvordan skal at noe er genetisk sørge for at det smitter via blod? Hudfarge er genetisk - det smitter ikke. Kjønn er genetisk - det smitter ikke. Hjertefeil er genetisk - det smitter ikke.
Jeg er ikke imot homofili, ei heller forstår jeg hvordan dere kan ta det slikt. Og jeg er agnostistisk. Men jeg utelukker ikke at det kan være grunn til å tro at homoblod kan påvirke legning, om det er slik at det er genetisk. Jeg er selv under den tro at det er et mentalt problem, men avskriver ikke automatisk alle andre alternativer.
Vis hele sitatet...
At du kaller det et problem viser jo at du har noe imot homofili.
Sist endret av ivioynar; 23. juni 2009 kl. 18:07.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Er du sikker på at interesse for matematikk ikke er genetisk da? Mange vil kanskje hevde at det har pågått noe interessant med denne gjengen uten at man nødvendigvis kan konkludere noe entydig utifra det.
Vis hele sitatet...
Det sier faktisk absolutt ingenting. Jeg vil nok heller si at barna i familien kommer fra et matematisk hjem. Om foreldrene adopterte en baby ville nok den ungen også bli god i matematikk.

Det er mulig en har anlegg for å være flink i matematikk, men det hjelper ikke i det hele tatt om du ikke har foreldre eller andre som kan hjelpe deg med å utvikle dette. Gjennom hele livet har jeg lært meg matematikk mye kjappere enn medelever. Det har gått på et blunk og jeg gikk derfor ut med toppkarakter. Om jeg hadde vokst opp i en slik familie hadde nok jeg også blitt et mattegeni, men siden foreldrene og lærerne mine alltid har ønsket at jeg skal holde meg på samme nivå som mine medelever er jeg ikke det.

Det kan hende noen har anlegg for å bli homofile, men da må de altså ha en ekstern påvirkning. Tror du en gutt vil bli homo om han lever hele oppveksten med bare kvinner?

Sitat av ivioynar Vis innlegg

Og hvordan skal at noe er genetisk sørge for at det smitter via blod? Hudfarge er genetisk - det smitter ikke. Kjønn er genetisk - det smitter ikke. Hjertefeil er genetisk - det smitter ikke.

At du kaller det et problem viser jo at du har noe imot homofili.
Vis hele sitatet...
Alle eksemplene dine er i en helt annen gate enn homofili.

Jeg har kalt det et mulig problem om det fins en mulighet for at en kan få homofile tendenser om man mottar blodet.

Redigert: Jeg luftet en idè jeg selv ikke tror på som et tilskudd til en døende debatt. Dere kan fortsette å diskutere dette om dere ønsker. Jeg ønsker ikke det.
Sist endret av Stratops; 23. juni 2009 kl. 18:29.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det sier faktisk absolutt ingenting. Jeg vil nok heller si at barna i familien kommer fra et matematisk hjem. Om foreldrene adopterte en baby ville nok den ungen også bli god i matematikk.
Vis hele sitatet...
Som jeg sier, det er vanskelig å konkludere noe entydig. Et annet eksempel på at det kan være noe genetisk inne i bildet kan være barnegeniet Terrence Tao, som har en dyktig matematiker som mor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Terrence_tao
Det er vel å bra å ha flinke foreldre, men det er ganske eksepsjonelt å ta doktograd i matematikk som tjueåring. Les artikkelen om de tidlige fasene hans, så ser du fort at det er heller tvilsomt at det ikke er et aspekt av gener her. Og hvorfor skal det da ikke smitte via blod?
Det er mulig en har anlegg for å være flink i matematikk, men det hjelper ikke i det hele tatt om du ikke har foreldre eller andre som kan hjelpe deg med å utvikle dette. Gjennom hele livet har jeg lært meg matematikk mye kjappere enn medelever. Det har gått på et blunk og jeg gikk derfor ut med toppkarakter. Om jeg hadde vokst opp i en slik familie hadde nok jeg også blitt et mattegeni, men siden foreldrene og lærerne mine alltid har ønsket at jeg skal holde meg på samme nivå som mine medelever er jeg ikke det.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at du støtter påstanden min at det er genetiske aspekter av det? Flott, nå kommer vi noen vei! Men med mindre du snakker om matematikk på universitetsnivå vet jeg ikke helt om du med rette kan sammenligne deg med Bernoulli-gjengen: Norsk skole stiller ikke spesielt harde krav for toppkarakterer i matematikk.

Det kan hende noen har anlegg for å bli homofile, men da må de altså ha en ekstern påvirkning. Tror du en gutt vil bli homo om han lever hele oppveksten med bare kvinner?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det har stort å si og det finnes ingen korrelasjon mellom det å vokse opp med alenemor og å like menn. Var det en ekstern påvirkning som gjorde deg heterofil tror du? Isåfall hva?

Alle eksemplene dine er i en helt annen gate enn homofili.
Vis hele sitatet...
Det er jo leit at du har begrunnelsesvegring, men det hadde vært interessant å høre hvorfor.
Jeg har kalt det et mulig problem om det fins en mulighet for at en kan få homofile tendenser om man mottar blodet.
Vis hele sitatet...
Du skrev at homofili i dine øyne var et mentalt problem. Slutt å padle.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det sier faktisk absolutt ingenting. Jeg vil nok heller si at barna i familien kommer fra et matematisk hjem. Om foreldrene adopterte en baby ville nok den ungen også bli god i matematikk.
Vis hele sitatet...
Like fullt haller mange mot kombinasjonen av arv og miljø i slike tilfeller, der arv er ein faktor som spelar inn. Men du er altså villig til å avfeie det totalt, utan å undersøkje meir - trass i at mange ting peiker på at du tek feil når du hevder arv ikkje har innverkning.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er mulig en har anlegg for å være flink i matematikk, men det hjelper ikke i det hele tatt om du ikke har foreldre eller andre som kan hjelpe deg med å utvikle dette. Gjennom hele livet har jeg lært meg matematikk mye kjappere enn medelever.
Vis hele sitatet...
Det hjelper monumentalt. Har du ikkje evner har du ikkje mulighet uansett kor hardt du prøver, og kor hardt miljøet rundt deg presser. Har du evner er det imidlertid stor sjans for at du fatter interesse for faget og går viare med det, fordi du opplever høg grad av mestring.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det kan hende noen har anlegg for å bli homofile, men da må de altså ha en ekstern påvirkning. Tror du en gutt vil bli homo om han lever hele oppveksten med bare kvinner?
Vis hele sitatet...
Kilder takk. Anlegg for å bli homofile?
Sitat av Stratops Vis innlegg
Alle eksemplene dine er i en helt annen gate enn homofili.

Jeg har kalt det et mulig problem om det fins en mulighet for at en kan få homofile tendenser om man mottar blodet.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje i ei anna gate. Det går på akkurat det samme: gener. Det er ikkje kjente mekanismer der gener påvirker andre gener gjennom blodoverføring så vidt eg veit.

Viare er det ingen som eg har hørt om som har antyda belegg for den påstanden du kjem med - og det forblir ein påstand, utan tyngde. Kom med grunner til at det skal vere slik! Det meste tyder på at seksuell orientering blir definert svært tidleg i livet, og ikkje kan påverkast i stor grad seinare. Kanskje du bør lese denne artikkelen? Det er ein FAQ om homoseksualitet, som svarer på svært mange av innvendingene dine.

Og med 'problem' refererte nok moynar til din gjentatte bruk av ordet problem, som i mentalt problem. Det gir visse hint om synet ditt, og veg i mine auge sterkare enn eigne utsagn om meiningar. Og som moynar også påpeikte er grunnen til at homofile ikkje får gi blod nøyaktig den samme som at du ikkje får gi blod om du skifter sexpartner ofte - risikoen for blodbaserte infeksjoner, som HIV, hepatitt, e.l.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Som jeg sier, det er vanskelig å konkludere noe entydig. Et annet eksempel på at det kan være noe genetisk inne i bildet kan være barnegeniet Terrence Tao, som har en dyktig matematiker som mor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Terrence_tao
Det er vel å bra å ha flinke foreldre, men det er ganske eksepsjonelt å ta doktograd i matematikk som tjueåring. Les artikkelen om de tidlige fasene hans, så ser du fort at det er heller tvilsomt at det ikke er et aspekt av gener her. Og hvorfor skal det da ikke smitte via blod?

Så det du sier er at du støtter påstanden min at det er genetiske aspekter av det? Flott, nå kommer vi noen vei! Men med mindre du snakker om matematikk på universitetsnivå vet jeg ikke helt om du med rette kan sammenligne deg med Bernoulli-gjengen: Norsk skole stiller ikke spesielt harde krav for toppkarakterer i matematikk.
Vis hele sitatet...
Tuller du med meg? Det at mora er god i matematikk støtter jo kun meg.


Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg tror ikke det har stort å si og det finnes ingen korrelasjon mellom det å vokse opp med alenemor og å like menn. Var det en ekstern påvirkning som gjorde deg heterofil tror du? Isåfall hva?
Vis hele sitatet...
Heterofil er normen fra naturens side. Også kulturelt er det normen.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Du skrev at homofili i dine øyne var et mentalt problem. Slutt å padle.
Vis hele sitatet...
Nå syns jeg du skal skjerpe deg og lese det du skriver. Det gir ingen mening.

Jeg fant ikke et bedre ord for det. Jeg ser på homofili som noe mentalt, en slags sykdom. Men jeg føler ikke at "mentalt problem" er negativt ladet. Jeg går utifra at du mener det er negativt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Tuller du med meg? Det at mora er god i matematikk støtter jo kun meg.
Vis hele sitatet...
Alvorlig talt. Kor har dei fleste personer genene sine frå?
Sitat av Stratops Vis innlegg
Heterofil er normen fra naturens side. Også kulturelt er det normen.
Vis hele sitatet...
Er det? Det er mange eksempler på homofili hos dyr.

Og kulturelt sett er omskjæring av jenter praksis i en del afrikanske land. Like fullt kjemper vi imot det. Samme gjeld jødehat på tidleg 1900-tal. Det var eit kulturelt fenomen, som vi ser på med avsky i dag. Å forsvare ting med at det er kulturelt er i beste fall stråmenn.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg fant ikke et bedre ord for det. Jeg ser på homofili som noe mentalt, en slags sykdom. Men jeg føler ikke at "mentalt problem" er negativt ladet. Jeg går utifra at du mener det er negativt.
Vis hele sitatet...
Problem er negativt lada i denne sammenhengen, etter som det antyder at det er noko vi bør prøve å bli kvitt. Eg trur ikkje du vil finne så veldig mange som hevder at "mentalt problem" ikkje er eit negativt lada uttrykk. At du tilføyer at du ser på det som ein sjukdom, altså noko som er unønska, forsterker det inntrykket.
Sist endret av vidarlo; 23. juni 2009 kl. 19:58.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Alvorlig talt. Kor har dei fleste personer genene sine frå?
Vis hele sitatet...
Ærlig talt, hvem oppdro gutten? Hvor ofte hører du om matematikkgenier (eller genier) som ble adoptert bort til oppdragere som ikke har interesse av det de er geniale i?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det? Det er mange eksempler på homofili hos dyr.

Og kulturelt sett er omskjæring av jenter praksis i en del afrikanske land. Like fullt kjemper vi imot det. Samme gjeld jødehat på tidleg 1900-tal. Det var eit kulturelt fenomen, som vi ser på med avsky i dag. Å forsvare ting med at det er kulturelt er i beste fall stråmenn.
Vis hele sitatet...
Dyr onanerer også. Nytelse har ikke med kjønn å gjøre. Å nyte sex er forsåvidt uvanlig blandt dyr, men det er gjerne også de dyrene som har vist seg å ha homoseksuelle sex. Det er forholdet det er snakk om, eventuelt om dyret bare er tiltrukket til mannlige dyr.

Ærlig talt...? Hva er det du diskuterer nå?


Sitat av slashdot Vis innlegg
Problem er negativt lada i denne sammenhengen, etter som det antyder at det er noko vi bør prøve å bli kvitt. Eg trur ikkje du vil finne så veldig mange som hevder at "mentalt problem" ikkje er eit negativt lada uttrykk. At du tilføyer at du ser på det som ein sjukdom, altså noko som er unønska, forsterker det inntrykket.
Vis hele sitatet...
Høres abnormalitet bedre ut? Det er vel mer riktig, men folk ser på det som fryktelig negativt.

Noen ser på Downs som en positiv ting, fordi barn med Downs har lettere for å bli lykkelige. Samme med andre som er mentalt tilbakestående. Er ikke dette et mentalt problem?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Ærlig talt, hvem oppdro gutten? Hvor ofte hører du om matematikkgenier (eller genier) som ble adoptert bort til oppdragere som ikke har interesse av det de er geniale i?
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt ikkje et argument for å avskrive arv som faktor. Det er eit argument for at miljø også kan spele inn. Les litt om arv og miljø du. Det er debatert innen forskningsmiljøa kva som kjem av arv og kva som kjem av miljø, men det er få som avviser ein av delene så kontant som du gjer her. Kva fagleg grunnlag har du for den bastande avvisninga? Les forøvrig http://en.wikipedia.org/wiki/Heritability
Sitat av Stratops Vis innlegg
Høres abnormalitet bedre ut? Det er vel mer riktig, men folk ser på det som fryktelig negativt.

Noen ser på Downs som en positiv ting, fordi barn med Downs har lettere for å bli lykkelige. Samme med andre som er mentalt tilbakestående. Er ikke dette et mentalt problem?
Vis hele sitatet...
Poenget er at det ikkje er abnormt, unormalt, unaturleg, eller eit problem i heile tatt. Kva folk ser på det som er irrelevant i mine auge. For å følge opp ditt argument så er det meste som kan forankrast i folk si meining OK. Om folkeopinionen er for Sharialover, så skal altså Noreg og FN halde fingrane av fatet? Kva med folkemord, så lenge det er fundamentert i eit fleirtal? Det er med andre ord ikkje eit argument i heile teke.

Det er vel heller få som ser på downs som ein positiv ting, fordi det innebærer ei heil rekkje openbare problem sammenligna med det som er norma for rasen menneske. Homofili er på ingen måte i samme kategorien av defekter som det du lister opp. At du i heile tatt tar samanlikninga gjer at eg faktisk ikkje gidd diskutere meir. Du fossror og nekter å kalle deg sjølv homofob, men i mine auge er det ikkje så veldig stor tvil om meiningane dine lenger. Dei har du sjølv uttrykt. Så fortsett fossroinga. Det er alltid greit med sjølvbedrag
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er fortsatt ikkje et argument for å avskrive arv som faktor. Det er eit argument for at miljø også kan spele inn. Les litt om arv og miljø du. Det er debatert innen forskningsmiljøa kva som kjem av arv og kva som kjem av miljø, men det er få som avviser ein av delene så kontant som du gjer her. Kva fagleg grunnlag har du for den bastande avvisninga? Les forøvrig http://en.wikipedia.org/wiki/Heritability
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke avvist det, men jeg mener at begge må være tilstedelseværende, og at miljø er viktigst.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Poenget er at det ikkje er abnormt, unormalt, unaturleg, eller eit problem i heile tatt. Kva folk ser på det som er irrelevant i mine auge. For å følge opp ditt argument så er det meste som kan forankrast i folk si meining OK. Om folkeopinionen er for Sharialover, så skal altså Noreg og FN halde fingrane av fatet? Kva med folkemord, så lenge det er fundamentert i eit fleirtal? Det er med andre ord ikkje eit argument i heile teke.

Det er vel heller få som ser på downs som ein positiv ting, fordi det innebærer ei heil rekkje openbare problem sammenligna med det som er norma for rasen menneske. Homofili er på ingen måte i samme kategorien av defekter som det du lister opp. At du i heile tatt tar samanlikninga gjer at eg faktisk ikkje gidd diskutere meir. Du fossror og nekter å kalle deg sjølv homofob, men i mine auge er det ikkje så veldig stor tvil om meiningane dine lenger. Dei har du sjølv uttrykt. Så fortsett fossroinga. Det er alltid greit med sjølvbedrag
Vis hele sitatet...
Påstår du at homofili er normalt? Det er en vill påstand. Det er en påstand som det faktisk finnes god statistikk mot.

Om jeg er homofob greier jeg i alle fall overbevise meg selv godt om at jeg ikke er det. I så måte lyger jeg ikke når jeg sier at jeg ikke er homofob. Jeg mener ikke at vi må endre på homofile. Jeg syns ikke det er et problem for meg eller samfunnet selv om jeg ser på det som en mental feil. Jeg sidestiller homofili med totalt ikke-praktiserende pedofili. Det skader ingen.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er personhets. Du må da forstå at det er noe annet?
Vis hele sitatet...
Jeg "mistenker" poenget for å være det at det er to totalt ubegrunnede påstander som man ikke underbygger med noen faktiske argumenter eller beviser. Det blir akkurat det samme som å sammenligne det du sier med at jorden er flat: Ubegrunnet og uten noen som helst underbyggende beviser. Noe som ultimativt gjør det til et fullt ut legitimt poeng.

Du kommer med tull som du begrunner med "Det var noe jeg hørte som jeg bare bringer videre, men du kan ikke motbevise det, derfor er det sant." Jeg tror dette var sånt de gamle grekerne kalte nonsens. Og inntil nazistene vant andre verdenskrig og vi lever i det såkalte "Bakventland" er det den som fremmer et postulat som innehar bevisbyrden.
Jeg har ikke mye til overs for konformitet, og mener man bør stå for det man mener uavhengig av hva massene sier, men da mer eller mindre alle er uenige med en, da er det verdt å revurdere sitt eget ståsted.

Det at "homoblod" (faktisk) skulle kunne "smitte" andre med homofili, er en påstand omtrentligen like absurd som at jeg skulle si jeg er gud, og de har sånn ca. like mye vitenskapelig bakgrunn og hold. Når dagen som noen blir smittet av homofili eller blir svarte etter å ha mottatt blod kommer, så skal jeg bite i støvet og si jeg tok feil, men frem til da er dette intet annet enn tull og humbug.
Sist endret av adiabatic; 23. juni 2009 kl. 21:17.
Sitat av adiabatic Vis innlegg
Jeg "mistenker" poenget for å være det at det er to totalt ubegrunnede påstander som man ikke underbygger med noen faktiske argumenter eller beviser. Det blir akkurat det samme som å sammenligne det du sier med at jorden er flat: Ubegrunnet og uten noen som helst underbyggende beviser. Noe som ultimativt gjør det til et fullt ut legitimt poeng.

Du kommer med tull som du begrunner med "Det var noe jeg hørte som jeg bare bringer videre, men du kan ikke motbevise det, derfor er det sant." Jeg tror dette var sånt de gamle grekerne kalte [i]nonsens[/]. Og inntil nazistene vant andre verdenskrig og vi lever i det såkalte "Bakventland" er det den som fremmer et postulat som innehar bevisbyrden.
Jeg har ikke mye til overs for konformitet, og mener man bør stå for det man mener uavhengig av hva massene sier, men da mer eller mindre alle er uenige med en, da er det verdt å revurdere sitt eget ståsted.

Det at "homoblod" (faktisk) skulle kunne "smitte" andre med homofili, er en påstand omtrentligen like absurd som at jeg skulle si jeg er gud, og de har sånn ca. like mye vitenskapelig bakgrunn og hold. Når dagen som noen blir smittet av homofili eller blir svarte etter å ha mottatt blod kommer, så skal jeg bite i støvet og si jeg tok feil, men frem til da er dette intet annet enn tull og humbug.
Vis hele sitatet...
Det er sant og jeg er helt enig med deg. Det var et tåpelig utsagn i utgangspunktet. Veldig lite gjennomtenkt. Vi har alle dårlige dager. Men det andre jeg sier, at jeg ser på homofili som noe mentalt, står jeg for. Jeg vil ikke bli kalt homofob fordi jeg ikke mener det som er snillest å mene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Men det andre jeg sier, at jeg ser på homofili som noe mentalt, står jeg for. Jeg vil ikke bli kalt homofob fordi jeg ikke mener det som er snillest å mene.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje fordi du meiner homofili har eit mentalt grunnlag du blir kalla homofob. Det er fordi du bruker termer som 'mentalt problem', 'sjukdom', og vel å samanlikne det med ting som Downs syndrom og psykisk utviklingshemming.
Jeg hadde donert blod, om jeg fikk penger for det
Man kan utføre de fleste operasjoner uten blod, noe som innebærer lavere risiko i tillegg til at man blir liggende i kortere tid på sykehuset. I tillegg slipper man negative ting med blodtransfusjoner. Hva skal vi med blod da?
Sitat av niikoo Vis innlegg
Man kan utføre de fleste operasjoner uten blod, noe som innebærer lavere risiko i tillegg til at man blir liggende i kortere tid på sykehuset. I tillegg slipper man negative ting med blodtransfusjoner. Hva skal vi med blod da?
Vis hele sitatet...
Selv om Vakttårnet forteller deg dette så betyr det ikke at det er sant. Mange operasjoner er avhengige av blod både for å fungere og får å ha gode sannsynlighetsmarginer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av niikoo Vis innlegg
Man kan utføre de fleste operasjoner uten blod, noe som innebærer lavere risiko i tillegg til at man blir liggende i kortere tid på sykehuset. I tillegg slipper man negative ting med blodtransfusjoner. Hva skal vi med blod da?
Vis hele sitatet...
Om det var mindre risiko ved å ikkje nytte blodoverføringer så hadde det garantert ikkje blitt nytta. Ja, mykje kan gjerast utan, men det å ha tilgang til det er ei veldig god sikkerhet, og ved mange typer operasjoner er det absolutt avgjerande å ha det.

Og ettersom blodoverføring kun blir nytta om det er behov for det, så er det rimeleg sjølvsagt at nokon som har behov for det får lenger liggetid, fordi det er ein meir komplisert/stor operasjon, eller noko har gått galt undervegs slik at det oppsto ei blødning.
Sitat av Hatred Vis innlegg
Du har overbevist meg! så snart eg blir 18 skal eg tappes.

ot: 100 inlegg fo shizzle!
Vis hele sitatet...

Jeg skal også gi blod når jeg er 18. Å bli tappet for blod 3-4 ganger i året gjør meg ingenting. Å jeg kan tenke meg at men får en god følelse, gjøre noe så lite for noe så stort. Man kan jo faktisk redde liv.

Men kan man gi blod om man har allergi?
Sitat av TKM117 Vis innlegg
Men kan man gi blod om man har allergi?
Vis hele sitatet...
Personer med alvorlige allergiske sykdommer kan ikke gi blod. Har du hatt en alvorlig allergisk reaksjon i forbindelse med medisinbruk eller matinntak, ta kontakt med blodbanken slik at vi kan vurdere alvorlighetsgraden av reaksjonen.
Vis hele sitatet...
http://www.blodbanken-oslo.no/blodgivning/ikke.html
Man kan ikke ha brukt rusmidler, man kan ikke ha skiftet sexpartner og man må være heterofil.. Snipp, snapp snute - der var jeg ute
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Foreløpig er jeg ikke gammel nok, men jeg kommer antageligvis ikke til å ta meg bryet med å donere blod.

Blodtypen min er AB+ og dermed er de eneste som kan være mottaker for mitt blod andre personer med blodtype AB+. Folk med AB+ kan motta donorblod uansett blodtype så det er liten grunn til at jeg skal gi mitt blod pga det er "sjeldent/viktig", ettersom de få andre folka med AB+, de eneste som kan motta mitt blod, allerede kan få hva som helst.
Mener jeg har hørt at blodgivere har første pri på blod.
Vis dem skulle havne i ulykke eller lignende og det er flere personer som som har et behov for blod så vill en blod giver bli prioritert, stemmer dette ?
Sitat av blueshift Vis innlegg
Hei, har vært interesert i sånn derre medisinske ting for å tjene litt penger på si, å så over blod donering etc. Tydeligvis får man ikke penger for dette; men nontheless skjønner jeg ikke hvorfor folk ikke donerer regelmessig, det virker jo brilliant, man trenger ikke alt blodet sitt, hvorfor ikke donere det bort? Finnes det noe argumenter for/imot som jeg ikke har plukket opp?
Vis hele sitatet...
Går på piller som blodbanken ikke er glad i.. Derfor
Om det var lettere og donere blod skulle jeg gjerne gjort det.
Men er desverre ikke noe tilbud om det her i omegn.
Gikk forbi blodbussen i går og bestemte meg for å donere vekk litt av blodet mitt.. men jeg fikk ikke lov, pga jeg har mottatt blodoverførsel tidligere og pga "kronisk" sykdom (som btw er gone, men henger fortsatt igjen på papirene). Litt synd egentlig, for jeg skulle gjerne ha gitt noe tilbake. Om ikke det var for at folk er villig til å donere vekk blodet sitt så hadde ikke jeg kunne skrivd dette i dag. Så takk til alle som gir blod, dere redder faktisk liv!
Sitat av Stratops Vis innlegg
at jeg ser på homofili som noe mentalt, står jeg for
Vis hele sitatet...
Ok, så du mener homofili er noe mentalt, et mentalt problem i følge deg. Det er din mening, fair enough, det er lite beviser for hva homofili eller heterofili skyldes som man kan i grunn si hva man vil angående årsak (genetikk, biokjemisk, arv, miljø). Problemet er at du sidestiller det med en sykdom. Du sier at du tror det kan smitte, så egentlig sier du at mentale problemer (i følge dine defineringer) kan smitte via blodoverføring, akkurat som en sykdom. Dette er en skummel holdning som stigmatiserer store grupper, for i følge din logikk er da mental sykdommer smittsomme. Dette er faktisk noe mange tror for eksempel på landsbygda i Kina og som er en av grunnene til at folk med psykoser og andre lidelser blir støtt ut av samfunnet, lynsjet og annet. Tror du at du kan få en bipolar lidelse dersom du mottar blod fra en som er bipolar? Hva med et kyss, eller en klem? Er du en av dem som tror man kan få hiv av å dele bestikk eller svømme i samme basseng som en med hiv? Mange heterofile har faktisk homoseksuell sex, men det gjør dem ikke til mindre heterofile. Mange homofile har jo heteroseksuell sex (for eksempel menn som gifter seg for ikke å bli avslørt), men det gjør dem ikke mindre homofile. Hvor er smitten? Det er helt ulogisk, hvis din teori skulle vært sann ville da homofile som fikk blod fra heterofile bli 'friske', eller er det bare de 'syke' homofile som kan smitte i dine øyne? Hvis homofili er en sykdom så er heterofili det også. And just so you know, det har vært samfunn i historien der homofili har vært den kulturelle normen, men vi lærte kanskje ikke noe av grekerne, de gav oss kanskje ingen store oppfinnelser og ideer?

Blodgivning er en bra ting, som nevnt før så er det begrensninger på hvor lenge man kan lagre blod, derfor bør de fleste få gi, okke som hvilken legning så lenge de oppfyller de andre kravene (fast partner i minst 6 måneder).
▼ ... over et år senere ... ▼
I annledning det som nettop har skjedd i Oslo tror jeg dette er en gylden sjanse for de som har muligheten til det, til å donere blod, da dette muligens kan bli en mangelvare i tider som disse, om skadeomfanget er så stort som det ser ut som.

Vi har også fått en fin reklame for dette oppe i høyre hjørne her på freak.no
kan man gi blod hvis man har bipolare lidelser/add etc?
Tror det. Psykiske sykdommer smitter ikke
Man kan ikke donere blod dersom man har hatt en ny sexpartner i løpet av de siste 6 månedene. Prioriteringer...
Hvorfor er det frivillig å donere blod dersom man er frisk?
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det er jo en del kriterier som nevnt, du må være heterofil
Vis hele sitatet...
Hva har heterofili med blodet å gjøre?
Føler at helsevesenet er homofobe
Sitat av KevinNice Vis innlegg
Hva har heterofili med blodet å gjøre?
Føler at helsevesenet er homofobe
Vis hele sitatet...
aids (titegn)
Sitat av Psilocybolisme Vis innlegg
aids (titegn)
Vis hele sitatet...
Kan ikke hetrofile få AIDS? Alle blir sjekket.
Sist endret av nikons; 22. juli 2011 kl. 21:20.