Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  208 27831
Jeg har vel endel mer peiling på buss enn gjennomsnittsmannen i gata, og jeg har alltid lurt på følgende... Hvorfor i HÆLVETE bruker russen så mye penger på regelrette søppelbusser? De betaler 250000 kr for en regelrett råtten buss som er 25-30 år. Kjenner de ingen som kan noe om buss/tyngre kjøretøy? HAr de råd å bruke flere hundre tusen kroner på en buss, har de vel råd å få litt hjelp? Alle med litt peiling ville jo på det sterkeste frarådd disse ungene å kjøpe disse bussene?

Jeg ser stadig vekk eksempel på russ som kjøper en BYbuss som utgangspunkt. Hvorfor i helsike kjøper de ikke en turbuss som utgangspunkt da?

Grunner til å kjøpe en turbuss fremfor en bybuss:
-En turbuss har som regel retarder, underliggende bagasjerom, sterkere motor, luftfjæring, bedre seter, bedre bagasjeplass, er høyere, har air condition og friskluftsystem, har manuelt gir, har ofte toalett, har gått færre km på lengere tid, har flatt gulv, er bedre vedlikeholdt og har hatt færre sjåfører.

Grunner til IKKE å kjøpe en bybuss: Har høy km.stand på få år, hatt mange ulike sjåfører, er spartansk utrustet både for sjåfør og passasjer, har ikke flatt gulv, har AUTOMATGIR noe som gjør at det er 10 ganger større sjanse for at den går i stykker enn en med manuelt gir, har bladfjærer, mye svakere motor enn en turbuss, mye mer slitasje på bussen generelt da mye start og stopp i en byrute sliter mye mer enn å ligge i 20 mil i slengen uten å stanse som turbusser ofte gjør, bybusser har ikke air condition osv osv...

La meg her vise et par eksempler på hva jeg mener...

http://www.finn.no/finn/car/truck/vi...nkode=22050698

Dette er en utslitt gammel bybuss, hvorfor betale 220000 kr for en buss man likevel skal fullstendig omlakkere og skifte alt interiør på? dette er jo faktisk mer arbeid enn å finne en "vanlig buss", for der slipper man jo å rive det som allerede er bygd opp i en russebuss... Og 220000 kr for denne? Jeg vil tippe den egentlig er verdt er ca 25-30000 kr.
Og hvorfor betale så masse for en utslitt buss når det ikke følger med stereo eller noe og alt uansett skal forandres til neste år?




Her er en buss i samme prisklasse, som er 10 ganger bedre vedlikeholdt og er bedre å kjøre, større, mer utstyr ++++

http://www.finn.no/finn/car/truck/vi..._562415053.jpg

eller denne
http://www.finn.no/finn/car/truck/vi...nkode=15585821

Installering av spotlights m.m er ikke verdt at man skal betale 220000 kr for det første vraket, da det koster ca 10000 kr å få en elektriker til å gjøre dette.

Russen er så sabla dum at det er utrolig. Jeg stiller gjerne til disp for utvelgelse av buss for russ 2011
Fordi eldre busser har lov å ha setene sidelengs.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Fordi eldre busser har lov å ha setene sidelengs.
Vis hele sitatet...
Har jeg ikke hørt om.
Uansett har Jåttålf ett poeng, hvorfor kjøpe en buss til 200k når du kan få en tilsvarende modell og årsklasse for 50k.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Det er mer jobb å totalrenovere en turbuss/rutebuss enn å kjøpe en tidligere brukt russebuss... Hvem pokker bryr seg om air-condition? Man ruller ikke mer enn ca 30-45 min om gangen (grunnet pisseturer), og alle som er med gir blanke faen i om det er god luft. Da luftes bussen, og så er det inn igjen!
Sist endret av M72; 28. april 2010 kl. 23:37.
- Sett inn setebelter på bussen din. (Dette gjelder ikke busser som ikke har det i dag, dersom ingnen av setene flyttes på eller at antallet seter i bussen endres ut fra det som står oppført i vognkortet)

- Ingen av setene må stå sidevendt. (Dette gjelder ikke busser som har det idag. Men ingen av setene kan da flyttes på. Antallet må også være det samme som i vognkortet)
Vis hele sitatet...
Sitat: http://www.russebuss.no/page.asp?page=info
"Det handler om stolthet, sier Håkon Bryn"

Herregud..
Bussen var Dope
Sitat av SaxonNOR Vis innlegg
Alt i alt, så hadde vi den styggeste bilen, men dog, den mest populære... "alle" ville komme og sitte på med oss og feste i vår bil, for vi var ikke så nøye med den stygge bilen vår. De andre bilene (i femtitusenkronersklassen og sånt) var de så redde for å få ødelagt, at det var umulige å hygge seg og finne på sprell i de bilene...
Vis hele sitatet...
HAHA WIN den var jo faktisk råkomisk, artigere å heller sitte på med en sånn bil og kjøre rundt, isteden for å sitte på med en buss til over en mill og "passe på" at ingen søler.
Sist endret av eskil2k; 29. april 2010 kl. 10:49.
Sitat av Jåttålf Vis innlegg

http://www.finn.no/finn/car/truck/vi...nkode=22050698

Dette er en utslitt gammel bybuss, hvorfor betale 220000 kr for en buss man likevel skal fullstendig omlakkere og skifte alt interiør på? dette er jo faktisk mer arbeid enn å finne en "vanlig buss", for der slipper man jo å rive det som allerede er bygd opp i en russebuss... Og 220000 kr for denne? Jeg vil tippe den egentlig er verdt er ca 25-30000 kr.
Og hvorfor betale så masse for en utslitt buss når det ikke følger med stereo eller noe og alt uansett skal forandres til neste år?
Vis hele sitatet...
EU-godkjent sist måned og reparert for 50 000 kroner. Allerede lagt opp senger, stoler, elektrisk anlegg(av elektriker) og masse utstyr. Her trenger man egentlig ikke gjøre noe annet enn må male og slenge på egen logo så har man en unik russebuss. Skjønner ikke hvordan du får den til å bli verdt 25-30 000. Du må være stokk dum.

Av erfaring så er det ikke selve bussen som koster, det er all reparasjon og innvendig møblering. Når du linker til en buss til 249 000 som visstnok var samme prisklasse så kan jeg garantere at prislappen vil overstige 350 000, mest 400 000 også når alt kommer til alt. Denne til 220 000 får du sikkert for 200 000 og bruker kanskje 20 000 på maling og egen logo. Nesten halv pris og evig antall timer mindre arbeid

Men, jeg ser poenget ditt og er enig. Bare ikke overdriv så enormt, da blir du tatt mindre seriøst.