Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1363
hei
jeg har selv et olympus 720, og er veldig fornøyd med det=)=)
men er ganske nysgjerrig på hva slags kamera dere selv bruker. går det mest i speilrefleks?? også hva slags redigerings program anbefales??
det er alltid moro å fikse litt på ting her og der
Bruker samme som deg, også bruker jeg photoshop, det er best...
Ikke det at jeg har lagt noen bilder ut til kritikk her (tør ikke ), men jeg kjøpte et Nikon D50 for litt siden.
http://andreasm.deviantart.com er de siste 4 bildene tatt med det, og 18-55mm kit-linse. Til RAW-konvertering liker jeg Photoshop, men både The GIMP (gratis) og Ps funker bra til etterjusteringer som kontrast, curves og slikt.

edit: Hvis du ikke gadd å sjekke det opp, så er D50 et speilreflekskamera..
Sist endret av nitrous; 14. september 2006 kl. 19:18.
Canon 350D med et Canon EFs 17-85mm IS UMS objektiv. Bruker ZoomBrowser og Photoshop til å redigere bildene.
Nikon D70s /m 18-70mm (original linsa) og 1gb flash memory.
Nikon Nikkor 50mm F1.8
Nikon Nikkor 70-300mm F4.5-5.6
Sigma EF-500 DG ST external Blitz

Går snart til innkjøp av enten; Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC eller Sigma APO 70-200mm f/2.8 EX DG MACRO HSM. Spørs hvor mye penger jeg gidder å bruke på det, den sistnevnet har en pris på rundt 8000nok, muligens billigere, spørs på hvordan humør en god venn av meg er i
har vannvittig lyst til å kjøpe meg et speilrefleks kamera=)
det er moro når bildene blir så bra. da skal jeg prøve ut photshop.
det er litt synd at kameraene er så dyre, men er vel egentlig verdt det
Det er brukeren som bestemmer hvordan bildet skal bli, ikke kameraet.
Sitat av Lundern
Det er brukeren som bestemmer hvordan bildet skal bli, ikke kameraet.
Vis hele sitatet...
det er veldig sant det... men det er selvfølgelig gøy hvis man har et kamera som er av ypperste kvalitet med flere funskjoner. blir jo så nysgjerrig jeg:P hehe.

men er veldig fornøyd med det olympus kameraet jeg har=)
Hvis du en gang skal kjøpe speilrefleks, så burde du tenke deg veldig nøye igjennom hva du kjøper.

Det er masse å velge mellom, mitt første speilrefleks er det jeg har nå, det kjøpte jeg ifjor og har ikke planer om å kjøpe noe nytt før om minst ett år.
Jeg kjøpte meg nylig Nikon D70s med kit-linsa (18-55mm Nikkor). Deilig kamera. Koser meg når jeg tar bilder. Har ikke blitt så veldig mye kult enda.
Bruker litt Photoshop også.

http://joakimesp.deviantart.com
d70s er helt utrolig bra, alle sier til meg at jeg har for lite megapiksler, og da smiler jeg mens jeg sier; "er nok optikken som bestemmer det gitt".. haEHA.. moro
Sitat av Lundern
d70s er helt utrolig bra, alle sier til meg at jeg har for lite megapiksler, og da smiler jeg mens jeg sier; "er nok optikken som bestemmer det gitt".. haEHA.. moro
Vis hele sitatet...
også trenger man heller ikke det beste av det beste...
vet at mitt kamera ikke kan sammenlignes deres sjanger. men mye moro med kamera uansett=)
Sitat av Lundern
d70s er helt utrolig bra, alle sier til meg at jeg har for lite megapiksler, og da smiler jeg mens jeg sier; "er nok optikken som bestemmer det gitt".. haEHA.. moro
Vis hele sitatet...
Ååhå, jeg er så uendlig lei følgende samtale:

"-Wow! Nytt kamera! STilig. Grattis. Hvor mange megapixklseer har det?
-øh. Husker ikke. Det betyr ikke noe. Fem eller noe.
-Så lite? øøøh lol, det er jo dårlig.
-..."
nedtech og photoshop.
Sitat av Lundern
d70s er helt utrolig bra, alle sier til meg at jeg har for lite megapiksler, og da smiler jeg mens jeg sier; "er nok optikken som bestemmer det gitt".. haEHA.. moro
Vis hele sitatet...
Litt selvmotsigende utsagn der, du. Du kan ha optikk til mange grunker uten at det vil hjelpe hvis du har en oppløsning på 1x1px. Det du sier der stemmer mer for kompaktkameraer som ikke har objektiver som er like skarpe som optikken man får til dSLR.

Altså må oppløsning stå i forhold til optikken. Man sier også ofte at 2MP er nok til en vanlig print. Problemet kommer først når man skal skalere og blåse opp bilder.
Såklart, men selve kvaliteten på bildene blir ikke noe bedre av hvor mange mP du har. Så, hvis jeg skyter i 1mp så vil ikke det hjelpe selvom kvaliteten er strålende, vil jeg printe det ut hvil det bare bli dårlig.
Over et år siden jeg kjøpte mitt Canon EOS 350D med batterigrep. Bruker 18-55-optikken som fulgte meg, og kjøpte meg et EF 70-200 mm L-objektiv. Pruker Photoshop CS 2 til alt av etterbehandling.

Sparer nå som en helt til mitt nye Canon EOS 5D - så om noen har grunker til overs tar jeg imot.
Sist endret av Keyser Söze; 15. september 2006 kl. 00:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lundern
Såklart, men selve kvaliteten på bildene blir ikke noe bedre av hvor mange mP du har. Så, hvis jeg skyter i 1mp så vil ikke det hjelpe selvom kvaliteten er strålende, vil jeg printe det ut hvil det bare bli dårlig.
Vis hele sitatet...
På et 10x15 print vil antakeleg et 1MP bilde tatt med EOS-350D sjå betre ut enn et 5MP-bilde tatt med et vanlig kompaktkkamera.
Jeg hadde et Olympus sp-500 kamera, men det tok kvelden her i sommer.
Så da gikk jeg til innkjøp av Sony a100. Veldig fornøyd med det kamera.

Bruker photoshop til å redigere bildene mine.
Sitat av slashdot
På et 10x15 print vil antakeleg et 1MP bilde tatt med EOS-350D sjå betre ut enn et 5MP-bilde tatt med et vanlig kompaktkkamera.
Vis hele sitatet...
Dette ga ikke mening. Speilrefleks kameraer har som regel mye bedre kvalitet enn et kompaktkameraet når man snakker om kvalitet på objektivet. Det jeg sier her (som noen ikke forsto) er at du ikke trenger å tenke på MP, heller objektivet, det er ikke MP som bestemmer hvor bra kvalitet bildet skal få, men heller objektivet. Såklart teller MP o.l. litt også inn, men det meste går på objektivet.
Jeg har et Nikon D50 med kit-linse, men i neste måned eller noe slikt skal jeg kjøpe meg et Nikkor 50mm 1:1.8-objektiv. Til bildebehandling pleier jeg å bruke Photoshop CS2 til å konvertere fra RAW, også gjøre resten i mspaint.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lundern
Dette ga ikke mening. Speilrefleks kameraer har som regel mye bedre kvalitet enn et kompaktkameraet når man snakker om kvalitet på objektivet. Det jeg sier her (som noen ikke forsto) er at du ikke trenger å tenke på MP, heller objektivet, det er ikke MP som bestemmer hvor bra kvalitet bildet skal få, men heller objektivet. Såklart teller MP o.l. litt også inn, men det meste går på objektivet.
Vis hele sitatet...
Da er vi vel veldig einige