Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1989
Hei, Freaks!

Som mange nok opplever i disse dager er det utfordrende å opprettholde et godt inneklima. Jeg har sovet med ispose pakket i håndkle de siste dagene, som hjelper litt, men ser altså nå etter andre alternativer.

Det som skal kjøles er
- Soverom og Barnerom
- Trenger antagelig ikke mye effekt. Type "bordvifte" holder antagelig.
- Stue (Trenger større effekt, og Oscillation)
- Ser for meg tårnvifte, pga. footprint, men åpen for forslag
- Kontor
- Antagelig nok med bordvifte, men et tårn til å sette i hjørnet kan mulig være en bedre løsning

Her jeg bor er dessverre ikke fastmontert AC tillatt, så da sitter jeg igjen med følgende alternativer jeg vet om:

1. Vifte / Sirkulasjonsvifte
- Ser dette som mest aktuelt pr. nå

2. "portabel" AC
- Jeg er skeptisk til dette pga. størrelse, "eye-sore" nivå og at det er vanskelig/umulig å få til avløp for AC i stue.

Jeg vurderer etter disse kriteriene hvor 1 er viktigst:
1. Støy nivå
2. Utseende (medregner størrelse)
3. Effektivitet
4. Pris

Foreløpig har jeg sett Dyson viftene, men de er relativt dyre, selv om det trekker opp at den også kan brukes for oppvarming om vinteren. Jeg finner heller ingen informasjon om hvor lenge en kan forvente at HEPA-filteret varer og deler som må forventes å byttes regelmessig er uansett et minus.

Om viften er "smart" må den støtte Matter standarden, men hverken fjernstyring eller fjernkontroll er harde krav.
Jeg ville personlig ikke anbefalt vifte, får vondt i halsen om noe blåser ned i ganen på meg på full styrke.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jeg ville personlig ikke anbefalt vifte, får vondt i halsen om noe blåser ned i ganen på meg på full styrke.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne kanskje spesifisert at jeg ikke har planer om å montere den på brystet.
Følger!

Luftkjøler ala skvipet under her, har det noe for seg på mindre rom? Eller lignende produkter.

https://www.power.no/hjem/inneklima/...LAUCrXs61tTNJk
Sitat av skrpappa Vis innlegg
Følger!

Luftkjøler ala skvipet under her, har det noe for seg på mindre rom? Eller lignende produkter.

https://www.power.no/hjem/inneklima/...LAUCrXs61tTNJk
Vis hele sitatet...
Jeg har også sett på denne, men igjen, har den filter må det byttes.

Personlig vil jeg unngå å kjøpe varer som i praksis gjør at jeg også inngår en abbonementsavtale på deler for å holde produktet funksjonellt.

Da filrering ikke er et behov jeg har vil jeg prøve å unngå det så sant ikke noen klarer å overbevise meg om at det har noe for seg.
Bordvifte hjelper definitivt mye, bare å flytte lufta litt får det til å føles mange grader kaldere enn det faktisk er. Har lyst på en tårnvifte, de funker fjell, men det er et så massivt utvalg at jeg ikke klarer å velge en modell. Følger spent med videre.
Kan virkelig anbefale denne: https://www.elkjop.no/product/hjem-r...SAM07#features

Skal sies at den er mye dyrere enn andre typer tårnvifter men jeg har ikke angret på kjøpet.
Sist endret av Revklo; 15. juni 2023 kl. 20:02.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det finnes skikkelig AC som ikke er fastmontert. De kommer i to deler, hvor den ene henger i vinduskarmen og den andre delen står inne. Vinduet har du bare på gløtt for kablene.
Kjøpte nettopp den billigste tilclas Ohlsson, en liten sak som kan stå på skrivebordet ved siden av senga. Kan oppdatere i morgen om ønskelig
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det finnes skikkelig AC som ikke er fastmontert. De kommer i to deler, hvor den ene henger i vinduskarmen og den andre delen står inne. Vinduet har du bare på gløtt for kablene.
Vis hele sitatet...
Hos meg kan ikke vinduene åpnes, kun balkongdøra. Vet du om det kan fungere? (Ja, jeg vet. Det er en spesiell design i borettslaget mitt).
varmepumpe, er vel det ultimate.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hos meg kan ikke vinduene åpnes, kun balkongdøra. Vet du om det kan fungere? (Ja, jeg vet. Det er en spesiell design i borettslaget mitt).
Vis hele sitatet...
Kanskje du har et hull i veggen du kan gjenbruke, som f.eks hull for parabol antenner/tv mottakere?
Sitat av Vasken Vis innlegg
Kanskje du har et hull i veggen du kan gjenbruke, som f.eks hull for parabol antenner/tv mottakere?
Vis hele sitatet...
Nei. Har fiber-tv fra borettslaget. Har kun lufteventiler helt opp i taket.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hos meg kan ikke vinduene åpnes, kun balkongdøra. Vet du om det kan fungere? (Ja, jeg vet. Det er en spesiell design i borettslaget mitt).
Vis hele sitatet...
Ja, det vil nok funke fint. Men det er ganske kort kabel på akkurat den modellen. Det finnes andre, også større modeller med lengre kabler. Det du leter etter er en portabel mini split AC. Tror jeg. Det er nesten umulig å skjønne hvordan denne bransjen har valgt å ordlegge produktene sine.

Et alternativ med litt lengre kabel. Og en YouTube-lenke som viser den litt bedre enn produktarket.
Man kommer langt med en bordvifte eller gulvvifte hvis man bruker den riktig. Og riktig er ikke å blåse på seg selv. For å kjøle ned boligen/leiligheten vil du kontinuerlig skifte ut all luften med luften som er ute. Du vil flytte mest mulig luft hele tiden.

- Sett viften i et rom du ikke oppholder deg
- La viften stå 0,5 - 1 meter fra vindusåpning eller døråpning og blåse ut! Output
- Ta opp vindu eller dør i det/de rommet du oppholder deg i. Input
- Har du etasjer så la output være i toppetasje og input i bunnetasje/kjeller

Du vil merke det blir god trekk mellom oppholdsrom og vifterom.
etter jeg begynte å sove med vifte så klarer jeg ikke sove uten, men skal du ha en stor vifte sett den midt i rommet, liten vifte funker på nattbordet.
Anbefaler å kjøpe Xiaomi Smartmi SmartFan 2S, oppladbar vifte, om du har råd. Den er nærmest lydløs og flytter mye mer luft, en de man kjøper på Clas Olson osv. Og så har den batteri, som fungerer i minst 12-15 timer. Er også app til mobiltlf, som du kan styre mange ting med
Sist endret av BillyDonka; 16. juni 2023 kl. 12:46.
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Jeg kunne kanskje spesifisert at jeg ikke har planer om å montere den på brystet.
Vis hele sitatet...
Nydelig sassy svar.

En stående gulvvifte på full guffe gjør nettopp dette om jeg bruker de.

Kjøp deg en gulvstående AC, den gjør det kjøligere og ikke bare flytter på lufta.
Sist endret av SinHazzard; 16. juni 2023 kl. 13:24. Grunn: Edit Kjøp AC
Her jeg bor er dessverre ikke fastmontert AC tillatt, så da sitter jeg igjen med følgende alternativer jeg vet om:
Vis hele sitatet...
Du har absolutt ikke noe sted du kan skjule en varmepumpe? Inne i en putekasse på verandaen for eksempel?

Man får også monoblock varmepumpe som man kan montere selv fordi alt maskineriet er i innedelen, krever bare ett eller to hull i veggen. Ikke like effektiv som vanlig varmepumpe men bedre enn flyttbare modeller. Fungerer også på vinteren.
Sitat av Revklo Vis innlegg
Kan virkelig anbefale denne: https://www.elkjop.no/product/hjem-r...SAM07#features

Skal sies at den er mye dyrere enn andre typer tårnvifter men jeg har ikke angret på kjøpet.
Vis hele sitatet...
Men til den prisen får du jo portabel Air Condition som faktisk senker temperaturen. Alt du trenger er å tå varmluften ut av boligen. Enten via vindu, altandør eller ventil. Så kunne du hatt en bordvifte eller gulvvifte til et par hundrelapper og virkelig hatt det kaldt og godt inne selv om utetempen dreier rundt 30 grader. Du kunne hatt 18-20 grader inne. Og en frisk bris fra viftene.

Slik jeg ser det gjorde du en direkte bomkjøp. Bråker fælt gjør vifta i dyson også.
Sist endret av _abc_; 16. juni 2023 kl. 17:05.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men til den prisen får du jo portabel Air Condition som faktisk senker temperaturen. Alt du trenger er å tå varmluften ut av boligen. Enten via vindu, altandør eller ventil. Så kunne du hatt en bordvifte eller gulvvifte til et par hundrelapper og virkelig hatt det kaldt og godt inne selv om utetempen dreier rundt 30 grader. Du kunne hatt 18-20 grader inne. Og en frisk bris fra viftene.

Slik jeg ser det gjorde du en direkte bomkjøp. Bråker fælt gjør vifta i dyson også.
Vis hele sitatet...
Takk for innspillet. Har sett litt reviews på youtube osv og nå kan det se ut til at jeg virkelig har gjort et bomkjøp ja Den kjøler jo egt ikke ned rommet, men den kjøler ned meg hvertfall - noe enhver vifte hadde gjort, herregud Skal absolutt ta en titt på portable Air condition.
Sist endret av Revklo; 16. juni 2023 kl. 18:02.
De portable har ofte en tank/brett du må tømme etter noen dagers hardkjør. Bortsett fra det er de helt topp. De fungerer fint opp mot 35-40 kvm. Om du setter slange ut feks i stueventil og på soverom kan du trille AC'n dit du trenger den mest. Trekker mindre strøm jo mindre areal du kjøler ned naturligvis. Så derfor smart å ha flere slanger ut for varmluften så kan du forsøke lukke dører slik at den jobber minst mulig.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Du har absolutt ikke noe sted du kan skjule en varmepumpe? Inne i en putekasse på verandaen for eksempel?

Man får også monoblock varmepumpe som man kan montere selv fordi alt maskineriet er i innedelen, krever bare ett eller to hull i veggen. Ikke like effektiv som vanlig varmepumpe men bedre enn flyttbare modeller. Fungerer også på vinteren.
Vis hele sitatet...
Dessverre. Balkongen er innglasset, så det blir neppe optimalt.

Sitat av Beffy2 Vis innlegg
Man kommer langt med en bordvifte eller gulvvifte hvis man bruker den riktig. Og riktig er ikke å blåse på seg selv. For å kjøle ned boligen/leiligheten vil du kontinuerlig skifte ut all luften med luften som er ute. Du vil flytte mest mulig luft hele tiden.

- Sett viften i et rom du ikke oppholder deg
- La viften stå 0,5 - 1 meter fra vindusåpning eller døråpning og blåse ut! Output
- Ta opp vindu eller dør i det/de rommet du oppholder deg i. Input
- Har du etasjer så la output være i toppetasje og input i bunnetasje/kjeller

Du vil merke det blir god trekk mellom oppholdsrom og vifterom.
Vis hele sitatet...
Godt tips! Jeg skal teste dette i dag. Skal se leiligheten som et nytt kabinett hvor sofaen er CPU

Jeg kjøpte denne fra komplett for å sikre noe. Den fungerer veldig bra!
- overraskende stille, men effektiv på de to laveste innstillingene.
- På høyeste effekt gjelder det å ha boltet fast innredningen.
- den svinger både vertikalt og horisontalt.
- lysene forstyrrer ikke på mørkt soverom
Sist endret av i_et_nøtteskall; 17. juni 2023 kl. 21:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En vifte i et lukket rom kan oppleves svalende om den blåser rett på deg, men over tid vil den ikke gjøre noe annet enn å generere varme. Det er termodynamikkens første lov i sving – friksjonen fra viften tilfører rommet energi fra strømnettet i form av varme, mens det ikke er noe som gjør noe for å fjerne energi fra rommet.

Ulempen med portable AC-anlegg er på sin side at hvis det er like varmt (eller varmere) ute vil gjerne undertrykket som skapes av å dytte varm luft ut av rommet trekke uteluften inn igjen gjennom åpningen i vinduet. Er du riktig uheldig er det i stor grad den samme luften som du skyver ut som trekkes inn igjen også. Samtidig kommer problemer med varmelekkasje fra slanger og fra enheten selv. Det ideelle er å ha en løsning som monteres delvis utendørs, i vinduet e.l., slik at den kan hente luft for nedkjøling ute og kvitte seg med restvarmen ute uten at det oppstår noen trykkforskjell (eventuelt med et svakt overtrykk innendørs). Da snakker vi fort om et ordinært AC/varmepumpeanlegg med de kostnadene det medfører, så "god effekt og billig" er en vanskelig kombinasjon her.

En av YouTubes kuleste typer har en fin film om hvorfor de suger (pun very much intended): https://www.youtube.com/watch?v=_-mBeYC2KGc
Sist endret av Snillorg; 18. juni 2023 kl. 01:21.
Sitat av Snillorg Vis innlegg
En vifte i et lukket rom kan oppleves svalende om den blåser rett på deg, men over tid vil den ikke gjøre noe annet enn å generere varme. Det er termodynamikkens første lov i sving – friksjonen fra viften tilfører rommet energi fra strømnettet i form av varme, mens det ikke er noe som gjør noe for å fjerne energi fra rommet.

Ulempen med portable AC-anlegg er på sin side at hvis det er like varmt (eller varmere) ute vil gjerne undertrykket som skapes av å dytte varm luft ut av rommet trekke uteluften inn igjen gjennom åpningen i vinduet. Er du riktig uheldig er det i stor grad den samme luften som du skyver ut som trekkes inn igjen også. Samtidig kommer problemer med varmelekkasje fra slanger og fra enheten selv. Det ideelle er å ha en løsning som monteres delvis utendørs, i vinduet e.l., slik at den kan hente luft for nedkjøling ute og kvitte seg med restvarmen ute uten at det oppstår noen trykkforskjell (eventuelt med et svakt overtrykk innendørs). Da snakker vi fort om et ordinært AC/varmepumpeanlegg med de kostnadene det medfører, så "god effekt og billig" er en vanskelig kombinasjon her.

En av YouTubes kuleste typer har en fin film om hvorfor de suger (pun very much intended): https://www.youtube.com/watch?v=_-mBeYC2KGc
Vis hele sitatet...
Det er klart (regner jeg med) at dør, vinduer og ventiler holdes åpent når det er 30+ og en ikke har AC.
Sitat av Revklo Vis innlegg
Takk for innspillet. Har sett litt reviews på youtube osv og nå kan det se ut til at jeg virkelig har gjort et bomkjøp ja Den kjøler jo egt ikke ned rommet, men den kjøler ned meg hvertfall - noe enhver vifte hadde gjort, herregud Skal absolutt ta en titt på portable Air condition.
Vis hele sitatet...
Om du har kjøpt på Elkjøp så har de vel 30 dager full retur? Om du ikke har handlet hos elkjøp så sjekk om de har retur og om du kan få igjen pengene dine.
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Det er klart (regner jeg med) at dør, vinduer og ventiler holdes åpent når det er 30+ og en ikke har AC.
Vis hele sitatet...
Kommer egentlig an på om det er varmere ute enn inne, er det 30 grader ute og 25 inne, vil du bare slippe inn varme raskere enn om du ikke lufter.

Selv holder jeg vinduene igjen til temperaturen ute blir lavere enn temperaturen inne, så lufter stort sett bare på kvelden.
På soverommet har jeg portabel AC med rør-slange ut av vinduet, med den klarer jeg å holde temperaturen under 20 grader på soverommet, selv om det er 27-29 grader i resten av huset.
Sist endret av Veggen; 18. juni 2023 kl. 21:03.
Uvaksinert 👍
Portabel ac funker gull. De fleste fordamper vannet så det følger med luftslangen ut så man ikke trenger å tømme dem. Noen har en liten slange i tillegg man kan henge ut av vindu hvor vannet renner ut. Det er genialt og kjøler fint ned ett soverom til 17-18 grader. Har flere, har varmepumpe også. Har hatt en slik man henger en utedel på utsiden av vindu, dritdyr og eneste positive er at den ikke drar ny varm luft inn siden varmeregistert henger på utsiden av vindu.