Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 9003
http://www.nordlys.no/nyheter/article6971870.ece

http://freak.no/forum/showpost.php?p...7&postcount=19

Hørt lignende saker om psykologer å miste lappen. i mitt tilfelle har jeg drevet med rus.
jeg bedro dette til psykologen å annet dritt som har forekommet.
nu fikk jeg en brev i postboksen om vurdering av trafikk kyndig, hva faen skjer?

Er 100% clean i urin å blodet, kan jeg fremdeles miste førebeviset på grunn av fortiden?
Sist endret av justastonedhuman; 22. november 2013 kl. 20:39.
Psykologen mente vel at du kunne være en risiko for andre. Vil tro de har rett til å bryte taushetsplikten i det tilfellet. Du nevnte vel ikke noe om kjøring under rus?
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Psykologen mente vel at du kunne være en risiko for andre. Vil tro de har rett til å bryte taushetsplikten i det tilfellet. Du nevnte vel ikke noe om kjøring under rus?
Vis hele sitatet...
Ja har nevnt kjøring under rus
Ja, du kan miste lappen pga. bruk av narkotika og manglende edruelighet.

"Slutt å syte om trafikkyndighet! Du er narkoman!"
Sitat av KaiN Vis innlegg
Ja har nevnt kjøring under rus
Vis hele sitatet...
Da er jo saken løst. Hvis ikke hadde saken stilt seg helt annerledes... kjører du ruset bør du ikke ha førerkort
Sitat av Knask Vis innlegg
Ja, du kan miste lappen pga. bruk av narkotika og manglende edruelighet.

"Slutt å syte om trafikkyndighet! Du er narkoman!"
Vis hele sitatet...
Ha-Ha
Vet det med å miste førekort pga. bruk av rusmidler, har psykologer virkelig lov å gå ut med sånt?

Sitat av phish Vis innlegg
Da er jo saken løst. Hvis ikke hadde saken stilt seg helt annerledes... kjører du ruset bør du ikke ha førerkort
Vis hele sitatet...
Nei enig på det.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Ha-Ha
Vet det med å miste førekort pga. bruk av rusmidler, har psykologer virkelig lov å gå ut med sånt?
Vis hele sitatet...
Ja. Det skulle egentlig bare mangle. Mtp. at man setter andre mennesker i livsfare kjører man under rus. Uansett påvirkning. En bil er tross alt en drapsmaskin blir den behandlet feil.

Leger og psykologer er pliktet og varsle setter du deg selv eller andre i livsfare.
Sist endret av dØlLe dØcK; 22. november 2013 kl. 20:59.
Brev fra fylkeslegen?
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Brev fra fylkeslegen?
Vis hele sitatet...
Ja (titeng)
Sitat av Knask Vis innlegg

"Slutt å syte om trafikkyndighet! Du er narkoman!"
Vis hele sitatet...
haha! den satt.

Har hatet signaturen, fra første gang jeg så den. selv om det er tull eller ikke!
Sitat av KaiN Vis innlegg
Ja har nevnt kjøring under rus
Vis hele sitatet...
Dette står det ingenting om i avisartikkelen med mindre jeg ikke så det, og heller ingenting om i førsteposten. Hvis du ikke tar med det, hva annet er det du ikke forteller om. For det er svært relevant til saken.

Så lenge du ikke røyker lengre og går til pisseprøver syns jeg du bør få beholde lappen, men syns ikke psykologen gjorde noe galt. Det er heller de som bestemte at du måtte miste lappen til tross for at du bestod pisseprøve som har gjort noe galt her.
Kjøring under rus er alvorlig.
Sitat av bjørnar Vis innlegg
Dette står det ingenting om i avisartikkelen med mindre jeg ikke så det, og heller ingenting om i førsteposten. Hvis du ikke tar med det, hva annet er det du ikke forteller om. For det er svært relevant til saken.

Så lenge du ikke røyker lengre og går til pisseprøver syns jeg du bør få beholde lappen, men syns ikke psykologen gjorde noe galt. Det er heller de som bestemte at du måtte miste lappen til tross for at du bestod pisseprøve som har gjort noe galt her.
Kjøring under rus er alvorlig.
Vis hele sitatet...
Ingenting er bestemt ennå, står det er snakk om vurdering osv..
Synes selv jeg burde miste førebeviset, men saken er jo coldcase? er 1år siden jeg gikk hos psykologen.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Ingenting er bestemt ennå, står det er snakk om vurdering osv..
Synes selv jeg burde miste førebeviset, men saken er jo coldcase? er 1år siden jeg gikk hos psykologen.
Vis hele sitatet...
Folkene i systemet har ikke taushetsplikt så lenge du kan være til fare for deg selv eller andre.

Fylkeslegen setter nok i gang en prosess, som innebærer at du får anledning til å bevise at du er skikket til å kjøre.

Er jo mange metadon-huer, pillenarkomane pensjonister o.l. som gjør mitt liv på veien potensielt fatalt, så virker ikke som de er så nøye på det. Hvertfall ikke så lenge det er legen som er pusheren...
Som allerede er nevnt her, taushetsplikten (både for psykologer, psykiatere, leger, advokater etc) har vel kun ett unntak, og det er hvis de har rimelig god grunn til å tro at du kan skade (deg selv og) andre.
Sist endret av bashfoo; 22. november 2013 kl. 22:00.
hei,jeg ser du fant mitt tidligere innlegg.i mitt tilfelle var det sånn at jeg røkte hasj 5-6 ganga iuken.jeg var åpen om dette til min første psykolog siden jeg var langt nede og trengte hjelp.i siste timen sa jeg at kjemien ikke stemte og at jeg ville ha en ny psykolog.etter det spurte han mange spørsmål og en av dem var om jeg hadde lappen.ja sa jeg. seriøst sa han.ja,jeg har lappen men jeg har ikke bil og kjører ihvertfall ikke når jeg er påvirka.jeg må melde fra til fylkesmannen sa han da. det endte opp med at jeg gikk i en større depresjon.faen for en drittsekk.folk måper hver gang jeg forteller denne historien fordi man er opplært til å tro at man kan fortelle alt til psykologen. vel sånn er det ikke nå lenger dessverre.
Hva vil egentlig psykologen tjene på dette? Det eneste dette resulterer i er at folk holder det for seg selv i stedet og man får ikke den hjelpen man nødvendigvis trenger. Hvis det er dette de vil, så la det skje - Men det tar seg ikke godt ut om man ikke stoler på psykologen.

Ikke misforstå. Jeg støtter ikke fyllekjøring og kjøring under rus, men jeg ville aldri innrømmet noe slikt om det hadde ført til at jeg mistet lappen. Og det er jeg 100% sikker på de fleste er enige med meg i.
Sist endret av Mr.NicePrice; 23. november 2013 kl. 01:06.
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
hei,jeg ser du fant mitt tidligere innlegg.i mitt tilfelle var det sånn at jeg røkte hasj 5-6 ganga iuken.jeg var åpen om dette til min første psykolog siden jeg var langt nede og trengte hjelp.i siste timen sa jeg at kjemien ikke stemte og at jeg ville ha en ny psykolog.etter det spurte han mange spørsmål og en av dem var om jeg hadde lappen.ja sa jeg. seriøst sa han.ja,jeg har lappen men jeg har ikke bil og kjører ihvertfall ikke når jeg er påvirka.jeg må melde fra til fylkesmannen sa han da. det endte opp med at jeg gikk i en større depresjon.faen for en drittsekk.folk måper hver gang jeg forteller denne historien fordi man er opplært til å tro at man kan fortelle alt til psykologen. vel sånn er det ikke nå lenger dessverre.
Vis hele sitatet...
Hei.
Kan jeg spørre hva som skjedde når psykologen sa at han skal rappotere det til fylkesmannen? fikk du brev, eller ble du kontaktet av legen til en rustest, eller møtte du opp på stasjonen å ble fratatt lappen?
Du overlever sikkert om du viser edruelighet. Det vil si at prøver du tar over en tidsperiode skal gi utslag på null spor av rusmidler. Enten eller. Lappen, eller rusen.
Sist endret av dØlLe dØcK; 23. november 2013 kl. 05:56.
psykologer kan melde fra til politi hvis de mistenker at noen kommer til å kjøre under rus eller begå annen kriminalitet som kan gå hardt ut over uskyldige.
Det er jo ikke så rart... Når du kjører ruset er du en drapsmaskin som venter på å skje, og jeg tror de fleste er glad det stilles strenge krav til edruelighet bak rattet.
Sitat av Beis Vis innlegg
psykologer kan melde fra til politi hvis de mistenker at noen kommer til å kjøre under rus eller begå annen kriminalitet som kan gå hardt ut over uskyldige.
Vis hele sitatet...
når jeg bor i en storby og ikke har bil så blir grunnlaget der altfor svakt.dessuten er det helt sprengt å gjøre noe sånt.selv nårman ikke har lappen så kan man fortsatt kjøre bil.de bare legger opp til at personer skal. kjøre seg helt på bunn.psykologer har mistet all sin troverdighet.

til ts:jeg fikk brev og måtte sende lappen i posten.

Sitat av dØlLe dØcK Vis innlegg
Du overlever sikkert om du viser edruelighet. Det vil si at prøver du tar over en tidsperiode skal gi utslag på null spor av rusmidler. Enten eller. Lappen, eller rusen.
Vis hele sitatet...
gjelder det åsså alkohol elr bare dop?
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Det er ikke en menneskerett å ha lappen eller å kunne kjøre bil. Men det er en menneskerett å ha muligheten til og ferdes trygt i trafikken, uten å være redd for å miste livet.
Altså, alle er jo enige om at ingen bør kjøre under ruspåvirket tilstand, trenger ingen diskusjon om det.

Poenget er heller hvorvidt psykologen bør bryte sin taushetsplikt når det ikke er sikkert noen med et rusproblem en gang har bil eller kjører i påvirket tilstand. Jeg er helt enig med Mr.Niceprice, fordi jeg tror det er en større fare for at folk som har et problem dropper psykologen pga tillitsbrudd, fordi de tydeligvis kan miste lappen uten rimelig grunn.

Terskelen for å bryte taushetsplikten bør være høyere.
Da burde ca 50 % av befolkningen også miste lappen da de drikker i helger. Når jeg tenker meg om, hadde de fleste av venna mine gått til den psykologen så hadde ingen av dem hatt lappen inkludert meg.

WTF? Derfor jeg holder meg unna alt som kan fucka meg opp.
Noen formulerer seg vel litt uheldig i samtalene med psykologene sine, virker det som?
Hvis man snakker om å ta impulsive valg uten å bry seg om konsekvenser, over gjennomsnittet sinna til tider, overstadig beruset, følelse av ingenting å tape, osv i tillegg til å innrømme å ha kjørt bil under rus, så gjelder vel "better safe than sorry".

Det er kanskje mer som ligger bak beslutningen til psykologen enn setningen "Jaaa, jeg kjørte bil under rus noen ganger".
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Noen formulerer seg vel litt uheldig i samtalene med psykologene sine, virker det som?
Hvis man snakker om å ta impulsive valg uten å bry seg om konsekvenser, over gjennomsnittet sinna til tider, overstadig beruset, følelse av ingenting å tape, osv i tillegg til å innrømme å ha kjørt bil under rus, så gjelder vel "better safe than sorry".

Det er kanskje mer som ligger bak beslutningen til psykologen enn setningen "Jaaa, jeg kjørte bil under rus noen ganger".
Vis hele sitatet...
haha jeg må le litt.den typen personen du skriver om..tror du han virkelig bryr seg om han har lappen eller ikke?at psykologen tar han ifra lappen kan bidra til at han gir ENDA mer faen i alt. det er ingen som kan hindre en person uten lappen å sette seg inn i en bil å kjøre.det som kan skje er at personen blir tatt for å være uten sertifikat å livet hans blir enda mer føkka enn det var.
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
haha jeg må le litt.den typen personen du skriver om..tror du han virkelig bryr seg om han har lappen eller ikke?at psykologen tar han ifra lappen kan bidra til at han gir ENDA mer faen i alt. det er ingen som kan hindre en person uten lappen å sette seg inn i en bil å kjøre.det som kan skje er at personen blir tatt for å være uten sertifikat å livet hans blir enda mer føkka enn det var.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en unnskylding, hvis personen kjører uten førekort viser det jo værtfall hvor uegnet han er i trafikken. alle har gjort dumme/idiotiske valg, dette var i hovedgrunnen til at jeg gikk hos psykolog.

Jeg mistet mitt førekort tidligere pga rus mistanke, jeg rørte aldri bilen i den perioden. livet ble mere føkka ja, men det er min egen feil, ikke politiet, mamma, bestemor, naboen, psykologen, men min feil !
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
haha jeg må le litt.den typen personen du skriver om..tror du han virkelig bryr seg om han har lappen eller ikke?at psykologen tar han ifra lappen kan bidra til at han gir ENDA mer faen i alt. det er ingen som kan hindre en person uten lappen å sette seg inn i en bil å kjøre.det som kan skje er at personen blir tatt for å være uten sertifikat å livet hans blir enda mer føkka enn det var.
Vis hele sitatet...

Selvfølgelig tror jeg ikke det! Men, folk burde være reflekterte nok til å kunne se det fra psykologer og leger sin side. Hva skal de gjøre da? Bare overse reglene de MÅ følge for å beholde retten til å utføre yrket sitt? Er du sinna på politiet fordi lovene i norge er for strenge også?
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Selvfølgelig tror jeg ikke det! Men, folk burde være reflekterte nok til å kunne se det fra psykologer og leger sin side. Hva skal de gjøre da? Bare overse reglene de MÅ følge for å beholde retten til å utføre yrket sitt? Er du sinna på politiet fordi lovene i norge er for strenge også?
Vis hele sitatet...
jeg er sinna på de psykologene som bryter taushetsplikten sin.på grunn av det er det utrolig mange som dropper å få hjelp og kanskje får en verre livssituasjon fordi de får ikke delt tankene di kverner på.åsså er jeg sinna på min tiliere psykolog som ikke tok hensyn til det jeg sa å kjørte psykenmin enda lengere ned.jeg hadde blitt sviktet hele mitt liv å d der va det siste jeg trengte.jeg hater han for det.
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
jeg er sinna på de psykologene som bryter taushetsplikten sin.på grunn av det er det utrolig mange som dropper å få hjelp og kanskje får en verre livssituasjon fordi de får ikke delt tankene di kverner på.åsså er jeg sinna på min tiliere psykolog som ikke tok hensyn til det jeg sa å kjørte psykenmin enda lengere ned.jeg hadde blitt sviktet hele mitt liv å d der va det siste jeg trengte.jeg hater han for det.
Vis hele sitatet...

Men du også skjønner at det ikke er dem personlig som jobber i mot deg? De har regler å følge, og du har falt inn under noe alle psykologer og leger måtte brutt norsk lov for å la passere.

Jeg prøver ikke å rettferdigjøre noe, og det skjer sikkert feil også, men du kan ikke tro at disse menneskene ofrer karrieren sin for deg. Du burde vel rete frustrasjonen og sinnet ditt mot de som lager reglene og lovene...
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Men du også skjønner at det ikke er dem personlig som jobber i mot deg? De har regler å følge, og du har falt inn under noe alle psykologer og leger måtte brutt norsk lov for å la passere.

Jeg prøver ikke å rettferdigjøre noe, og det skjer sikkert feil også, men du kan ikke tro at disse menneskene ofrer karrieren sin for deg. Du burde vel rete frustrasjonen og sinnet ditt mot de som lager reglene og lovene...
Vis hele sitatet...
Alle kan leke djevelens advokat her! Ja vi ser at dette kan lønne seg noen ganger, men hele poenget med en psykolog er at man skal kunne åpne seg og fortelle alt uten å være redd for konsekvenser. Derimot om du forteller han at du skal gjøre noe som kan skade andre, det er da han kan bruke sin rett til å bryte taushets plikten.

Psykologer har vært stolt på alt for mye av samfunnet, men i bunn og grunn så er de like ille som dårlig politifolk.
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Hva vil egentlig psykologen tjene på dette? Det eneste dette resulterer i er at folk holder det for seg selv i stedet og man får ikke den hjelpen man nødvendigvis trenger. Hvis det er dette de vil, så la det skje - Men det tar seg ikke godt ut om man ikke stoler på psykologen.

Ikke misforstå. Jeg støtter ikke fyllekjøring og kjøring under rus, men jeg ville aldri innrømmet noe slikt om det hadde ført til at jeg mistet lappen. Og det er jeg 100% sikker på de fleste er enige med meg i.
Vis hele sitatet...
Kan hende psykologen bare ville være litt slem...
Sitat av SRB Vis innlegg
Da burde ca 50 % av befolkningen også miste lappen da de drikker i helger. Når jeg tenker meg om, hadde de fleste av venna mine gått til den psykologen så hadde ingen av dem hatt lappen inkludert meg.

WTF? Derfor jeg holder meg unna alt som kan fucka meg opp.
Vis hele sitatet...
Det er stor forskjell på å BRUKE alkohol/rus rekreasjonelt og å kombinere dette med å faktisk kjøre bil. Man bør ikke miste førerkort om man tar LSD, men hvis man tar LSD og kjører bil samtidig bør man miste førerkort. Man mister førerkort for fyllekjøring og. Ser du forskjellen?
Sitat av Betapirate Vis innlegg
Psykologer har vært stolt på alt for mye av samfunnet, men i bunn og grunn så er de like ille som dårlig politifolk.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Men jeg husker jo at de to psykologene jeg har snakket med har åpnet første time med å være helt klare på hvor grensen går og de må gjøre noe. Det er kanskje ikke vanlig? Uansett skal man aldri stole på noen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dette tror jeg varierer veldig mye..har selv fortalt div personer innen psykiatrien (psykolog, psykiater og psykiatrisk sykepleier osv) om diverse tanker om å ta livet av meg og andre, selvskading, bilkjøring i rus og andre syke ting jeg ikke vil skrive på ett forum engang..ble innlagt en gang, men uten om det var det aldri noe snakk om og ta fra meg lappen eller noe sånnt så tror dette varierer veldig ettersom hvem som behandler deg.
Sitat av u94 Vis innlegg
Dette tror jeg varierer veldig mye..har selv fortalt div personer innen psykiatrien (psykolog, psykiater og psykiatrisk sykepleier osv) om diverse tanker om å ta livet av meg og andre, selvskading, bilkjøring i rus og andre syke ting jeg ikke vil skrive på ett forum engang..ble innlagt en gang, men uten om det var det aldri noe snakk om og ta fra meg lappen eller noe sånnt så tror dette varierer veldig ettersom hvem som behandler deg.
Vis hele sitatet...
jøss,her snakker vi forskjellsbehandling ja.
Jeg går til psykolog hver uke og er åpen om alt som er. Har aldri fått problemer pga det, og det er ikke småtterier jeg har fortalt der. Nå er jeg fornuftig de aller fleste dager, kanskje det er det hun ser selv om jeg flipper ut litt innimellom.
Har alltid vært åpen om min bruk av Cannabis til Freuds mamma-knullende disipler... Har også blitt tatt to ganger for bruk, og en gang for dyrking. Aldri hørt noe om å være uskikket til å kjøre bil.
Aldri snakket om å kjøre i påvirket tilstand, noe jeg heller ikke gjør...
Sist endret av ormebol; 12. desember 2013 kl. 02:29.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg går til psykolog hver uke og er åpen om alt som er. Har aldri fått problemer pga det, og det er ikke småtterier jeg har fortalt der. Nå er jeg fornuftig de aller fleste dager, kanskje det er det hun ser selv om jeg flipper ut litt innimellom.
Vis hele sitatet...
I mitt voksne liv har jeg aldri gjort det. For meg virker det som litt mystisk på et vis, noe du ser i filmer. Jeg har nok i aller aller høyeste grad sikkert hatt behov for det. Si meg, er det virkelig så enkelt som ved en ordinær legetime?

Men psykologer må du vel ha mye mer tid til samtaler, og er de jevnt over mer tolerante enn legene? Dette siden jeg føler at leger flest virker overlegne, både i moral og oppførsel..
Sist endret av aeon_illuminate; 12. desember 2013 kl. 02:50.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg går til psykolog hver uke og er åpen om alt som er. Har aldri fått problemer pga det, og det er ikke småtterier jeg har fortalt der. Nå er jeg fornuftig de aller fleste dager, kanskje det er det hun ser selv om jeg flipper ut litt innimellom.
Vis hele sitatet...
Hei.
Samme her, ingenting skjedde under den prosessen jeg gikk til psykologen, men med engang jeg avsluttet timen hos hun, da ble saken sendt inn til fylkeslegen.
Under selveste psykolog besøkende skjedde ingenting.
Ja, de har lov til det. Poenget er at allmennheten har krav på et minimum av sikkerhet, så hensynet til allmennhetens sikkerhet veier tyngre enn ditt individuelle hensyn til taushetsplikt. Dette er helt normalt. Leger og psykologer fratar folk lappen daglig, av ulike årsaker, blant annet knyttet til rus, men også til dårlig syn, hørsel og andre lidelser som gjør deg til en større fare i trafikken. Som noen sier det her: lappen eller rusen. Valget er ditt, og kun ditt!
Sitat av Snipes Vis innlegg
Det er ikke en menneskerett å ha lappen eller å kunne kjøre bil. Men det er en menneskerett å ha muligheten til og ferdes trygt i trafikken, uten å være redd for å miste livet.
Vis hele sitatet...
Visste ikke at det er en menneskerett! Jeg er nå redd uansett. Har en følelse av at livet mitt alltid står på spill på trafikkert vei, og at jeg kommer til å bli drept i trafikken en dag