Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 8697
Tenkte det er en del studenter der ute som har en del tett økonomi, og gjerne kunne spart noen lapper i måneden på mat. Så tenke jeg skulle putte sammen noen mattips til dere sultne studenter (og generelt alle andre mennesker som vil spare litt penger).

Dette er rett og slett hva jeg gjør, for å bruke så lite på mat som mulig:

Det første jeg gjør er å se på nettbutikkene hva slags tilbud de har denne uka/dagen. Ofte mange gode kupp der.

Ukeskjøp:

Frokost:
-Axa Grøt (500g) 28kr
Dette vil vare en del dager, omtrentlig 5 og veldig god som frokost. Trengs ikke noe annet en vann å blande med. Men også veldig godt med melk (som koster en del, så blir ikke tatt i betraktning)

=5,6kr porsjonen (middels stor)

Lunsj:
Hvis du enten er på skole eller jobb, så finnes det nok en kantine som tar rundt 50-lappen for et måltid. Ikke veldig lurt, med tanke på at det sannsynligvis ligger en rema1000 på gatehjørnet.

-Rundstykker fra rema1000: 1.90kr/pr
Ikke bare er de store og mettende, men billige også, 2 stykker holder til en skole/jobblunsj. De kan gjerne bli litt tørre så å slenge på litt Jordbærsyltetøy fra First Price 13,90kr/kg. Noe som holder i litt over 10 dager med tykt lag.

1.90x2+0,70x2=5,2kr for 2 rundstykker/m syltetøy

Middag:
Her kommer den vannskelige delen av dagen. Middag koster ofte en del penger. Men det er mange alternativer til en billig middag, så her kommer det noen.

-Potetmos ca 10kr/kg (finner billigere)
Potetmos er din beste venn, veldig enkelt å lage i tillegg veldig billig. Legg til noen pølsebiter, kiwi 24kr/kg. Veldig mettende middag. Pølsene kan du også beholde til senere, 2-300g pr middag =3-5 porsjoner.

= 7kr porsjonen

-Suppe
Løk 1kr/pr, potet (som du allerede har kjøpt, woop!), kålrot 500g 3kr, gulrot 500g/4kr, pølse (allerede kjøpt). Legg til litt vann, kok det sammen, good to go!

Løk 0,25kr
Potet (allerede kjøpt) 1kr (100g)
Pølser (allerede kjøpt) 2,4kr (200g)
Kålrot 0,6kr
Gulrot 0,8kr

=5,05kr porsjonen

-Pasta
Enkelte pastaer er jo billigere enn andre, skruer og spaghetti er jo begge gode alternativer.
Pastaskruer 9kr/kg, tomatsaus/pastasaus 17,79kr/kg

Skruer 1,8kr (200g)
Saus 1,8kr (100g)

= 3,6kr porsjonen

Kveldsmat:
Her har du jo en del muligheter, du kan enten ta å kjøpe inn noen ekstra rundstykker som fra lunsjen 5,2kr! Eller så kan du kjøpe et brød 5kr for kneip på rema. Syltetøy fra lunsjen og voila, kveldsmat. Brødet er det ikke lett å si hvor lenge varer, du skjærer jo så mye du vil, men la oss si en 3 skiver x4 porsjoner, 0,5kr skiva.

Det som varierer mest er jo middagen, men det er ikke store summer det er snakk om.

Frokost: 5,6kr
Lunsj: 5,2kr
Middag: 7kr/5,1kr/3,6kr
Kvelds: 5,2kr/3,6kr

Total på dagen= 18-23kr dagen!
Totalt på uka (alle de 7 dagene)= 127-171kr

Vil nå si at å betale 126 kr uken er bedre enn 50 kr i kantina hver dag.
Håper dere sparer noen kroner, vil gjerne høre hvordan dere gjør ting!
Å dele matbudsjett med noen er også veldig effektivt. Jeg spiser toro pakker (med kyllingfilet), lager sushi, hjemmelagde hamburgere osv... hver eneste dag! Bruker 300 kr i uken og spiser som en gud. Ellers gode tips over her!

Kjøttdeig er billig, så taco er heller ikke dyrt! Men blir fort råttent i kjøleskapet... Å lage store porsjoner og fryse ned skal visst også være veldig billig.
Sist endret av Spirituell; 24. oktober 2013 kl. 21:45.
Takk for dette, bruker altfor mye penger på mat, som jeg kunne brukt på alkohol i helgene.
We got machetes!
Gikk in her for å skrive mattips, men du har vist gjort en bra jobb allerede. Kan fort gå få mange hundre/tusenere kroner mer. De fleste kameratene mine har ikke noe budsjett (ikke at jeg har noe særli bra) Men de bare handler ca dag for dag. Og de ska ha det beste og det dyreste.. Og en som skiller seg litt ut og går kun ut for å spise, frokost ute, lunch\middag ute. Og gjerne noe på kvelden, trenger ikke være takeaway eller fin restauraunt. Men mat som andre lager for han. og Det blir dyrt!! Er ikke noe særlig kresen selv, Pasta funker fint er ikke dyrt.
Sist endret av Junglemafia; 24. oktober 2013 kl. 22:08.
Det er alltid kjekt med nye tips til billig og god mat!

Dette er verken revolusjonerende eller veldig billig, så hvis det kniper skikkelig, kan dette bare oversees. Men hvis du ikke trenger å vende på hver krone, så kan jeg godt dele min favorittrett for tiden, som er helt insane godt, samtidig som det ikke er veldig dyrt.

680g kylling fra Prior - fire fileter - 69,-
Poseris 8pk - 40,-
Frosne wokgrønnsaker - 13,-

Med mindre du trener veldig mye, men har et relativt normalt matbehov, så vil dette gi mange gode middager. Poserisen er beregnet til 2 porsjoner pr pose, men det er vanskelig å koke en halv pose. Sannsynligvis trenger du ikke mer enn én kyllingfilet og en tredjedels pose wok. Lager du til deg selv, så blir det altså én filet, én pose ris og ca 1/3 pose wok. Totalt ca 26,- for en middag.

Og dette er jo langt i fra det billigste. Her bruker jeg "merkekylling" fra Prior og ris i boil-in-bags, som jo er langt fra økonomisk. Likevel er det enkelt, godt og faktisk ganske billig!

Jeg bruker å steke kyllingen i allroundkrydder og kyllingkrydder, samt piiiittelitt currykrydder og kvernet pepper. Dessuten trenger du salt til risen. Dette forutsetter jo at du har litt krydder på hyllen. Koster ca en femtilapp å kjøpe inn, men til gjengjeld har du det ganske lenge.

Ikke det beste tipset hvis du virkelig vil gnukke på kobbermyntene, men det er som sagt billigere enn veldig mye annet, og det er jævlig god mat!


Forøvrig er dette et ganske populært tema. Her er et utvalg andre tråder som kommer innpå dette emnet. Se gjerne gjennom og hent tips herfra også:

- [Guide] Hvordan leve billig som student
- Næringsrik, billig mat - hvordan er din erfaring og handleliste?
- Hjelp meg med matbudsjett 500 kr/uke
- Den store mattråden kan også være relevant
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Noe som er billigere enn kaffe og Red Bull er koffeinpiller. Kjøp de i fra ebay.co.uk.

100 piller a 200mg. http://www.ebay.co.uk/itm/100-200mg-...item33830b3cde

Ta en eller to piller ved behov.

Det koster ca 40 kroner. Inkl. frakt.
Sist endret av uaexed; 24. oktober 2013 kl. 22:12.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Jeg pleier å ganske berserk hver gang Kiwi har et "Go' Helg" tilbud på biff. De koster 17,- for et biff-stykke på rundt 150 gram. Genialt å ha i frysern. Kombinert med en enkel grønn salat, og kanskje litt hjemmelaget potetmos, blir det en stor middag i luksusklassen for rundt 25kr.

Men man kan ikke spise biff hver dag, så jeg pleier å kjøpe en pakke fersk Lærøy Laksefilet fra Kiwi hver uke. Her får man 4 store fileter for ca. 50kr. Litt dyrere enn frosne alternativer, men smaker sykt mye bedre. Her kombinerer jeg også stort sett bare med en grønn salat. Saus og lignende gjør middagen kjipere og dyrere etter min mening.

Jeg kjøper også nå og da en pakke strimlet svinekjøtt, også fra Kiwi. Dette holder til 2 middager. Pakken koster ca. 20kr, og koker man opp litt nudler og wokker noen enkle og billige grønnsaker som paprika, løk, hvitløk, chili, squash, etc. får man et herremåltid til rundt 25kr. Dette kan man gjøre enda billigere ved å strimle kjøttet selv.

I helgene skeier jeg noen ganger ut med å lage hjemmelaget burger. Fantastisk godt, og kan faktisk gjøres veldig billig. Men selv foretrekker jeg å legge litt ekstra penger i det, og kjøper derfor karbonadedeig. Da helst på Bunnpris hvor jeg får 3 pakker karbonadedeig for 100kr.

Til frokost og kvelds spiser jeg stort sett rester etter middagen, eller billige rundstykker med syltetøy, egg, billig skinke, og/eller ost (kjøpt på tilbud såklart). Kjøper noen ganger brød også, men godt brød er dyrt og blir fort muggent.

Så jeg klarer faktisk å holde meg under 200,- på mat i uka, om jeg virkelig går inn for det. Men det er mange fristelser der ute. Jeg brukte faktisk mer penger på brus og snus enn mat hver uke, så jeg byttet ut brusen med vann. Snusen er jeg litt for glad i, men føler jeg sparer såpass mye på mat at jeg kan unne meg en boks eller to i uka.
Sist endret av CosmoKramer; 24. oktober 2013 kl. 22:42.
Sitat av Oleee Vis innlegg
Takk for dette, bruker altfor mye penger på mat, som jeg kunne brukt på alkohol i helgene.
Vis hele sitatet...
Ja, det var en fornuftig og grei prioritering!

Går mye i frossengrønnsaker her. Ellers går det an å spørre på bondegårder (hvis en har tilgang til dette), om å få kjøpt 2'dre-sorts grønnsaker. Jeg vet om et sted. der en får kjøpt 10 kg gulrot for 25 kr.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Noe som er billigere enn kaffe og Red Bull er koffeinpiller. Kjøp de i fra ebay.co.uk.

100 piller a 200mg. http://www.ebay.co.uk/itm/100-200mg-...item33830b3cde

Ta en eller to piller ved behov.

Det koster ca 40 kroner. Inkl. frakt.
Vis hele sitatet...
Har du hatt problemer med toll eller lignende før?
Viktigste kan vell være å speide tilbudsavisene til de forskjellige butikkene Kan fort finne gode tilbud som det bare er å kjøpe masse av og fryse ned!
Sist endret av Vod0; 24. oktober 2013 kl. 23:44.
Kylinglårene fra bunnpris er også meget brukbare, kombinert med poteter til 10,- som man steker i ovnen er dette fast torsdags middag(bunnpris har tilbud på kyllinglår hver torsdag til 36,-). God middag for 2 for 24,- per pers.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Viktigste kan vell være å speide tilbudsavisene til de forskjellige butikkene Kan fort finne gode tilbud som det bare er å kjøpe masse av og fryse ned!
Vis hele sitatet...
Android.

Apple
Det finnes mange måter å gjøre det bedre på! Det er jo nesten ikke noe næring i det du anbefaler!

Frokost:

Grovbrød = Se etter tilbud, du får grovbrød til 20 kr brødet, dette varer i 4-5 dager hvis du bare holder deg til frokost. 2-3 skiver per måltid. 20 x 5 = 100 kr \ mnd

Pålegg = En hel ost, 60kr på tilbud, varer i 2 uker ved vanlig bruk = 120 \ mnd
Hamburgerrygg = Den beste skinken, renskåret kjøtt med minst fett, og den er faktisk en av de billigste til ca 130kr\kg. Èn pakke med ca 12 skiver varer til tre frokoster, pris 30 kr per pakke, 300kr\mnd

Det kan kanskje bli kjedelig, men det er ihvertfall mer næringsrikt enn ren grøt, og litt mer smaksrikt. Har man purre kan man hakke noen skiver av det og spise til, eller rive gulrot og legge på, det gir sprøhet og fin smak. 520kr\mnd

Middag:

Kjøpt inn varierte grønnsaker. Gulrot, erter, paprika, poteter, sellerirot, løk, purre, hvitløk, selleri, brokkoli, sjampinjong, chili. Alle disse er kjempebillige, og næringsrike! Det dyreste her er antageligvis sjampinjongen, som koster 25kr\kg hvis du kjøper den i blå boks av first price, som er like bra som noe annet, det er bare sopp.
Pris = 300kr\mnd

Hakk opp grønnsaker i like store terninger. Hvitløk og chili finhakkes. Grønnsaker som dette kan brukes som tilbehør til alt mulig, og man kan lage grønnsakssuppe.

Av kjøtt finner man tilbud på hele stykker. Svinekam kan man få til 50-60kr\kg. Ytrefilèt av svin kan være på tilbud til noenlunde samme pris.
Fisk får man billig, hvis man kjøper hele stykker, og svært ofte er det tilbud på visse typer fisk. Fiskesuppe kan man lage i store porsjoner, som er veldig mettende, svært næringsrikt og varer lenge. Man kan ha i ris som er billig, for økt volum og næring.
Kylling kan være på tilbud til 30kr\kg, noe som er ganske bilig. Her kan man koke kraft på restene, bare med vann, kyllingskrotten, purre, gulrot, selleri og løk. Denne kraften bør putre i noen timer, og den kan fryses ned og brukes i sauser for en kjempegod smakstilsetning.
Pris = 300kr\mnd

Saus kan lages på vann, mel, ferdigbuljong til nød. Å ha dette stående er ikke dyrt og gjør at maten smaker litt bedre.

Middag = 700kr\mnd

For 1300 i måneden kan man få et variert, næringsrikt, smaksrikt og mettende måltid, hver dag! Jeg har vanskelig for å tro at en student i norge i dag har så dårlig råd at man ikke kan ha råd til noe så grunnleggende som mat. Det er faktisk en grunnstein i livet og det handler mye om å skape glede for seg selv og kanskje andre!

Når man handler, se på kilopriser og sammenlign med næringsforhold, hva det er blandet ut med, og hvor mettende maten blir. Det gjelder absolutt alt. Gjør man dette på alt man kjøper blir man raskt mye klokere på hva det er man driver med når man handler.

Kjøp inn litt forskjellig krydder og eksperimenter litt over tid.

Anbefaler å se på Hellstrøm rydder opp hjemme, han har masse fine tips og mange av dem han er hos er fattige folk. Her er en bra episode, alenemor, student med tre barn:

http://www.tv3play.no/play/290396?autostart=true
Sist endret av Taurean; 25. oktober 2013 kl. 00:37.
Ingenting er vel billigere enn å finne mat i Dumpstere. Selvfølgelig er det en skitten hobby, men selv hadde jeg stort sett kjøtt til middag hver dag i et år.

Det eneste pengene gikk på i henhold til mat var brød, melk og smør. Og ei flaske saft
Sist endret av Atuhl; 25. oktober 2013 kl. 00:44.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Å dele matbudsjett med noen er også veldig effektivt. Jeg spiser toro pakker (med kyllingfilet), lager sushi, hjemmelagde hamburgere osv... hver eneste dag! Bruker 300 kr i uken og spiser som en gud. Ellers gode tips over her!

Kjøttdeig er billig, så taco er heller ikke dyrt! Men blir fort råttent i kjøleskapet... Å lage store porsjoner og fryse ned skal visst også være veldig billig.
Vis hele sitatet...
Jeg kjøper store porsjoner med kjøttdeig når det er på tilbud, deler i porsjoner som jeg putter i poser og banker flatt. Siden de er flate tiner de raskt og tar lite plass i fryseren. Veldig greit til hurtigmiddag en dag man er litt lat.
Sist endret av Susa; 25. oktober 2013 kl. 00:54.
Nyfødt
Mesias's Avatar
Trådstarter
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det finnes mange måter å gjøre det bedre på! Det er jo nesten ikke noe næring i det du anbefaler!
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det mange måter å gjøre det bedre på, dette var bare et forslag på en av de billigste måtene å overleve på.

Sitat av Taurean Vis innlegg
For 1300 i måneden kan man få et variert, næringsrikt, smaksrikt og mettende måltid, hver dag!
Vis hele sitatet...
Nemlig et ja. Med det du skriver her så får du til sammen 2 måltider hver dag. Er ikke helt sikker på deg, men vet med meg sjæl at jeg trenger å spise minst 4 ganger daglig. Uansett hvor mettende maten er.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg har vanskelig for å tro at en student i norge i dag har så dårlig råd at man ikke kan ha råd til noe så grunnleggende som mat.
Vis hele sitatet...
Det er nok en grunn til at ekstremt mange nordmenn velger å spise grandis på julaften i stedet for dyr julemat. Studentlivet er ikke enkelt, og for å oppnå de beste resultatene er det ikke alltid mulig å ha jobb ved siden av studier.

Dette var absolutt ikke for å være kranglete, men grunnprinsippet forandres ikke. Billig mat var hovedpoenget her. 1300kr/mnd for 2 måltider dagen eller 680kr/mnd for 4 måltider. Hvis det står mellom dette, har du forsåvidt råd til å spandere på deg noen ekstra gode middager i måneden for de resterende 600kr du sparer.
Er studentlivet så tøft at man ikke har 1500 i måneden til mat? Hvor mye er vanlig å få i stipend, og hvor mye er vanlig å få i lån, i måneden?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Er studentlivet så tøft at man ikke har 1500 i måneden til mat? Hvor mye er vanlig å få i stipend, og hvor mye er vanlig å få i lån, i måneden?
Vis hele sitatet...
Store utbetalinger på 18k i august og januar, ryker fort med til utgifter ifm. ny semesterstart, evt. nytt sted å bo/depositum, eller andre ting. 7080,-/mnd de resterende måneder. Totalt 94.400,-/året, eller gjennomsnittlig snaut 7867,-/mnd i snitt.
Oversikt over utbetaling.

Finner du bolig i f.eks. Trondheim eller Oslo til under 5k så er du jævlig heldig. Jeg betaler selv 5k/mnd i leie og regner meg selv som heldig med den. Det gir da 2867,- ekstra i måneden som da dekker studiemateriell, mat og alle fritidsaktiviteter. Treningssenter og idrettslagskontingent koster. Jeg har sågar bil, gud forby. Om du skulle skeie ut en gang og gå på kino eller bestille pizza fra Dolly eller Peppes, så begynner det virkelig å gå på budsjettet løs. For ikke å snakke om det sosiale livet.

Selv lever jeg veldig fint og romslig med beløpet jeg får fra Lånekassen, delvis fordi jeg har jobbet og spart opp en del på forhånd som jeg går og tærer på, men jeg har stor forståelse for at veldig mange studenter sliter hardt økonomisk. Stort sett alle kompisene mine er raka blakke når vi runder månedsskiftet og det er alltid en lang uke til neste utbetaling.

Men hele denne runden med om studentene lever for kjipt eller ikke... den gidder jeg egentlig ikke å ta! Jeg har sett altfor mange av de debattene, og de fører ingen steder. Det er uansett ikke relevant for en tråd hvor vi tipser hverandre om billig mat! Selv milliardærer liker å spare penger der de kan!
Sist endret av Realist1; 25. oktober 2013 kl. 01:50.
Nyfødt
Mesias's Avatar
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Men hele denne runden med om studentene lever for kjipt eller ikke... den gidder jeg egentlig ikke å ta! Jeg har sett altfor mange av de debattene, og de fører ingen steder. Det er uansett ikke relevant for en tråd hvor vi tipser hverandre om billig mat! Selv milliardærer liker å spare penger der de kan!
Vis hele sitatet...
Kunne ikke sagt det bedre sjæl!
Takk, det var jo et ganske belysende svar Det var bare det jeg ville fram til. Men det er jo egentlig ikke så ille, det, de fleste studenter greier seg vel uten bil og satser på å bo nærme skolen.

Så å greie seg på 200kr i måneden fremfor i det minste en tusenlapp, høres for meg ut som fullstendig galskap.

Og som nytt svar kan jeg si, man MÅ ikke spise middag hver dag, da. Det er bare sånn at jeg liker det Så får det blir opp til andre hvor ofte de vil. Men å få litt farger, smak og variasjon, fremfor pølse og posemos, må jo være et mer givende måltid.
Kyllingkjøttdeig 400 g - 19,-
Ris/pasta/potet 3-10,-
Middag for to, 22-30 ,-

Eventuelle krydder/saus/pesto kommer i tillegg.

600g pølser, 19 ,-
5pk nudler firstprice, 11,-

Skjær opp pølsene i biter, stek dem. Kok nudler. Ta-da!
200g pølser, 1 eller 2 nuddelpakker per middag = 10 kroner middagen.

4x Firstprice baguetter 6,90,-
1 tunfisk boks 10,90,-
Frokost x2 til 18,- (ganske næringsrikt)

Kyllingkjøttdeig 19,-
FP taco dinner kit 6,90,-
Kjip taco, men middag for 2 til 26,-.


Mitt hovedtips, som kanskje høres litt rart ut, er å bytte ut bruskosen med sjokolademelk. Koster ca det samme per liter, men gir deg en god del næring i samme slengen. Blant annet 33 gram protein per liter.
Tips; Last ned appen "Mattilbud. Der finner du ukesannonser fra forskjellige matvarebutikker i ditt nærmiljø med diverse kampanjer. Som for eksempel i dag så kjøpte jeg 2 kg kyllingfilet til 150,- på Rimi
Hvis man ikke har en fryser, så invester i en så du kan hamstre den opp med forskjellige varer. Har ikke du lyst å bruke mye penger på en fryser, så har vel Finn noen brukbare til en billig penge.
Eggsalat

6 Egg hardkok og høgg i små biter ( legges i til slutt)
Ca 1 Desiliter majones
ca 1 Desiliter creme fresh
par spise skjeer purreløk
skvett med Sennep
Knus litt pepper i en morter å strø oppi etter smak
Litt salt

Billig og godt pålegg til å ha på brødskive/baguetter osv
Sitat av Mesias Vis innlegg
Nemlig et ja. Med det du skriver her så får du til sammen 2 måltider hver dag. Er ikke helt sikker på deg, men vet med meg sjæl at jeg trenger å spise minst 4 ganger daglig. Uansett hvor mettende maten er.
Vis hele sitatet...
Hvis du følger den dietten du har posta så er jo ikke det så rart, det er som sagt ikke næring i maten du får i deg. Ekstremt finmalt hvete, sukker, potetmjøl og vann, det er ikke noe å anbefale.
Sist endret av Mith; 25. oktober 2013 kl. 10:44.
Dumpsterdive så mye som mulig. Kan være vanskelig hos matbutikker, men du kan i hvert fall skaffe brød og shit på en del bakerier (da får man jo også ferskt kvalitetsbrød gratis).

Jeg synes personlig det er verdt å kjøpe inn mye og varierte grønnsaker (hvitløk, chili, rotfrukter etc). Stek opp dette (ta i evt. kjøtt hvis du har råd), bland det ut med kokosmelk/hermetiserte tomater, tilsett det du ønsker av krydder og spis det til ris eller pasta. Helt decent (slår i hvert fall grandisen, som før øvrig også er relativt dyr) og billig middag. Jeg vil anslå at det koster rundt 10-15 kr porsjonen uten kjøtt.
Ser flerre skriver at kyllingkjøttdeig koster 19,- på den lokale kiwien min er den prisen jekka opp til 26,- så ville sjekka neste gang...

Endte selv opp med å begynne å kjøpe karbonadedeig på bunnpris til 33,-
Dersom det er billig og god mat en er på utkikk etter så kommer jo man nesten ikke utenom belgfrukter. Tørkede belgfrukter er vanvittig billig, næringsrikt og ikke minst fantastisk godt. Krever litt planlegging i forhold til bløtlegging og koking, men når det er unnagjort er jo mulighetene uendelige!
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av EzreaL Vis innlegg
Har du hatt problemer med toll eller lignende før?
Vis hele sitatet...
Ikke når du bestiller fra EU.

Benytt Ebay.co.uk for vitaminer, koffein o.l.
Sitat av seimannen Vis innlegg
Ser flerre skriver at kyllingkjøttdeig koster 19,- på den lokale kiwien min er den prisen jekka opp til 26,- så ville sjekka neste gang...

Endte selv opp med å begynne å kjøpe karbonadedeig på bunnpris til 33,-
Vis hele sitatet...
Det er mye muk og fett i den kjøttdeigen. Jeg ville ikke satsa på det. Kjøp heller hele kjøttstykker og kutt dem først i skiver og så i terninger, det blir mye sunnere. Ikke er det spesielt mye dyrere heller.

Her er en hellstrøm-episode hvor en fyr spiser en halvkilo kjøttdeig hver dag. Jævlig snål fyr, men han overrasker hellstrøm med smakssansene på typer kjøttdeig. Han hører også på. Her ser vi også hva kjøttdeig stort sett inneholder, ganske stygt:

http://www.tv3play.no/play/306223?autostart=true
Sist endret av Taurean; 25. oktober 2013 kl. 12:55.
Hva med å feks investere i en sånn her?
Så kan du hamstre epler/bananer/avocado/alle verdens frukter etc og ha en utrolig sunn og næringsrik frokosk feks. Som også er billig

edit:
Sitat av Mesias Vis innlegg
Selvfølgelig er det mange måter å gjøre det bedre på, dette var bare et forslag på en av de billigste måtene å overleve på.
Vis hele sitatet...
hvor sunt tror du ikke det her er som spiser billig dritt dagen lang?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er mye muk og fett i den kjøttdeigen.
Vis hele sitatet...
Nå sier jeg ikke at kyllingkjøttdeig er et godt produkt, men den inneholder ikke muk. Muk er kun tillatt brukt i ferdigbehandlede produkter som f.eks. pølser og kjøttboller.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Bravehammer Vis innlegg
I helgene skeier jeg noen ganger ut med å lage hjemmelaget burger. Fantastisk godt, og kan faktisk gjøres veldig billig. Men selv foretrekker jeg å legge litt ekstra penger i det, og kjøper derfor karbonadedeig. Da helst på Bunnpris hvor jeg får 3 pakker karbonadedeig for 100kr.
Vis hele sitatet...
Kjøttdeig er faktisk bedre egnet til hamburgere enn det karbonadedeig er. Det ekstra fettet gjør burgeren saftigere. Så sånn sett kan du spare penger her også (med mindre det er viktig for deg med mindre fett i burgerene, da).
Jeg vet ihvertfall hva det kommer til å gå mye av når jeg skal begynne på det fattige studentlivet, tunfisk. Koster 4kr for en boks på Rema 1000. Stekt sammen med billig pasta har man et godt og næringsinnholdig måltid, sweet&sour saus ved siden av. Tunfisk blir fast kost etter trening for min del.
Sist endret av Marr; 25. oktober 2013 kl. 13:54.
Kan skrive ned noen få tips som jeg har lært meg iløpet av de første månedene som student.

Bor i Trondheim så har blitt et par turer til Sverige, det går gratis buss, og anbefaler da å handle på coop butikken, og ikke nabocash.

Kjøttboller koster 33 kr kg, heilt greit kjøtt som kan brukes til det meste. for eksempel ha poteter til, ha det på pizza, potetstappe, eller ris og sur søt saus.
Kyllingbryst, er beinfri og koster bare 60 kr kg og kan brukes til mye. Kebab kjøtt er relativt billig, men ikke minst godt å spise. Resten er nok like greit å kjøpe i Norge.

Mine hint er å lag mye, og heller fryse ned porsjonspakker. Det lønner seg også å ha litt krydder liggendes, da dette setter en god smak til maten.

hjemmelaget bolognesgryte (7 kr per porsjon):
kjøp inn 4 pakker hakkete tomater(her kan du selv velge hvilken smak de har. kyllingkjøttdeig på rema for 33 kr for 750 gram. 1 kg pasta, en pakke mais, og 3-4 gulerøtter.
1. kos pasta, 2 steik kjøttdeig,3 kok gulerøttene. bland dette ilag med litt vann(2-3 dl) og hiv mais oppi. Varm det opp til vannet forsvinner. Så skal det være ferdig. Kan spise kjøpe first price bagutter for 21 kr for 16 stk, og ha til.
Du har nå ca 2 kg mat og 10 store porsjoner. Krydder som er godt til er salt, pepper, hvitløspepper og hvitløkssalt

kebab (15- 20 kr porsjonen):
steik kebab kjøttet. Kan lage til pomme fries selv. Poteter kan kjøpes for 8 kr kg flere plasser, kutt de opp som skiver, med litt tykkelse. Kan si at ei potet kan deles opp i 12- 16 skiver. om du har frityr koker hiver du det oppi der, om ikke. ta et steikebrett med papir og legg et tynt lag med olje over det,så legger manbortover. ta på salt, evt havsalt, og strø litt timian over. kan lage en liten salat til eller grønnsaks miks.

Pizza (40 kr for en stor)
Du trenger: 1/2 kyllingkjøttdeig fra rema(eller bruk kjøttboller), mel, vann, gjær, salt, ketchup og ost.
lag pizza deig: 8 dl mel, 3 dl vann og ei halv gjør- hev den.
steik kjøttdeiga, når den er ferdig tilsett 0,5- 1 dl vann, ketchup og krydre det sånn ketchup smaken forsvinner med salt og pepper(mest pepper). Rull ut deiga, hiv det ferdiglaget fyllet oppå og ta et tynt lag med ost på toppen. Steik den så i ovnen på 225 grader.

Panert sei (ca 15 kr per porsjon):
seifilet first price, potet, garilje mel, hvetemel og 1 egg.
begynn med å kok potetene (tar lang tid). Mens de står på paner fileten(e). Aller først del de oppi i mindre stykker sann det er mulig å steike de. dypp stykkene i mel, så egg og avslutt med garilje mel. Steik så fisken til den er ferdig. Når alt er ferdig så kan du evt ha rømme eller en smørklatt til som tilbehør.

Laks (26 kr per porsjon)
Du trenger: laks, rømme, sitron, potet.
First price laks for 36 kr pakken, og det holder til 2 personer (evt mer om du spiser lite). ovnsbak den som det står på pakken. kok to poteter, aller først pga tiden det tar. bland ønsket mengde rømme med litt sitron som tilbehør, er både godt og sunt.
Sitat av Marr Vis innlegg
Jeg vet ihvertfall hva det kommer til å gå mye av når jeg skal begynne på det fattige studentlivet, tunfisk. Koster 4kr for en boks på Rema 1000. Stekt sammen med billig pasta har man et godt og næringsinnholdig måltid, sweet&sour saus ved siden av. Tunfisk blir fast kost etter trening for min del.
Vis hele sitatet...
Har du sett på den tunfisken, eller? Jeg gir den til kattene innimellom. Det er jo bare flisete småbiter alt sammen, ser ut som om det er det siste avskjæret etter at de andre produsentene har tatt sitt.
vil virkelig ikke anbefale billig kneip som en god måte å spare på. Man blir rett og slet ikke mett av slikt brød. Kjøper jeg en kneip spiser jeg hele brødet på en dag, kjøper jeg et godt grovt brød til 25,- så varer det gjerne 3 dager - og er samtidig mye sunnere (og smaker mye mye bedre).

Det hjelper jo veldig lite om noe er billigere, om man ender opp med å spise betydelig mer for å bli mett.
Sist endret av etse; 25. oktober 2013 kl. 19:21.
Et tips til de som vil ha billig pasta: Rema 1000 har penne i halvkilosposer til 3,90 (om jeg ikke husker helt feil). Det er da Remas eget merke, de brune posene.
Spis sesongvarer! Spis vegetarisk!

Gjør storinnkjøp som du planlegger godt, og lag gigantiske porsjoner. I høstmånedene er det jo fantastisk lett og billig å lage kraftige gryter, supper og liknende. Rotgrønnsaker, kål, linser, bønner, erter, råris m.m. er base for veldig bra, mettende og næringsrik mat som er lett å porsjonere (og evt. porsjonsfryse). Dette er også fornuftig å spise som lunsj - den norske tradisjonen med kaldmat/brødmat til lunsj er dyrt og dårlig!

Ofte er frokostmat det som virkelig dreper matbudsjettet - det er ihvertfall min erfaring. Selv er jeg dessverre litt for avhengig av brødmat til frokost, selv om det blir havregrøt (eller annen grøt) ganske ofte.

Tipset til frokost: Lag "no knead bread", eller eltefritt brød. Dødsenkelt, dødsgodt, holdbart og forholdsvis billig. Dette kan også fryses i skiver og tas opp ved behov - en fin måte å unngå svinn på. Rimelige pålegg av god kvalitet kan også være vanskelig å finne. Egg, ost, marmelade, o.l., er det det går mest av hos meg.

Unngå kaffe (om du klarer), juice (forferdelig usunt og dyrt, ihverfall som frokostdrikke. Inkl. i 5-om-dagen my ass! Spis kalorier, ikke drikk dem), generelt lite drøye pålegg (kjøttpålegg, makrell i tomat, ekle industri-majosalater, etc.) og annet unødvendig ekstra.

Men søndagsbrunsj med dyre greier unner jeg meg alltid. Man trenger jo ikke overdrive heller!
Sist endret av apocalypse; 25. oktober 2013 kl. 19:52.
Sitat av Mesias Vis innlegg
Potetmos
Vis hele sitatet...
Ville heller skjært poteter i biter, kokt og knust dem selv. Da kan man ha i urter eller whatever, så får man litt futt i stappa + at den blir noen kroner billigere.
Nyfødt
Mesias's Avatar
Trådstarter
Sitat av Beis Vis innlegg
Ville heller skjært poteter i biter, kokt og knust dem selv. Da kan man ha i urter eller whatever, så får man litt futt i stappa + at den blir noen kroner billigere.
Vis hele sitatet...
Joa, forsåvidt det jeg skrev også, tror jeg..? At man kjøpte poteter og lagde potetmos av det Synes personlig at posepotetmos ofte kan bli litt kjedelig også.
Sitat av Mesias Vis innlegg
Joa, forsåvidt det jeg skrev også, tror jeg..? At man kjøpte poteter og lagde potetmos av det Synes personlig at posepotetmos ofte kan bli litt kjedelig også.
Vis hele sitatet...
Kan jo hakke dem opp i båter også krydre dem med grillkrydder, er drit digg (stekes i ovnen)
Sist endret av Oatre; 25. oktober 2013 kl. 20:19.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er mye muk og fett i den kjøttdeigen. Jeg ville ikke satsa på det. Kjøp heller hele kjøttstykker og kutt dem først i skiver og så i terninger, det blir mye sunnere. Ikke er det spesielt mye dyrere heller.

Her er en hellstrøm-episode hvor en fyr spiser en halvkilo kjøttdeig hver dag. Jævlig snål fyr, men han overrasker hellstrøm med smakssansene på typer kjøttdeig. Han hører også på. Her ser vi også hva kjøttdeig stort sett inneholder, ganske stygt:

http://www.tv3play.no/play/306223?autostart=true
Vis hele sitatet...
Spiser som sagt ikke kyllingkjøttdeig lenger, da det ikke er billig. Karbonadedeigen jeg snakker om kommer fra gilde og inneholder 5% fett noe jeg anser som særdeles lite. I tillegg kommer kjøttet fra storfe som det ikke er lov å lage muk av. Det kombinert med fettprosent og nøkkelhull gjør at jeg tror man kan spise mange kjøttprodukter som er verre.

Kilde angående muk

"Det er i Norge ikke tillatt å lage mekanisk utbeinet kjøtt av storfe og sau, da det kan spre sykdommer, blant annet kugalskap."
Sist endret av seimannen; 25. oktober 2013 kl. 20:38.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Sitat av Olympic Vis innlegg
Kjøttdeig er faktisk bedre egnet til hamburgere enn det karbonadedeig er. Det ekstra fettet gjør burgeren saftigere. Så sånn sett kan du spare penger her også (med mindre det er viktig for deg med mindre fett i burgerene, da).
Vis hele sitatet...
Jeg har blitt fortalt dette flere ganger. Og tro meg, jeg har prøvd det meste. Kyllingkjøttdeig, svinekjøttdeig, 10% fett, 14% fett osv osv. Jeg syntes rett og slett at burgeren er best med karbonadedeig. Det er vel smak og behag
Sitat av Susanna Vis innlegg
Har du sett på den tunfisken, eller? Jeg gir den til kattene innimellom. Det er jo bare flisete småbiter alt sammen, ser ut som om det er det siste avskjæret etter at de andre produsentene har tatt sitt.
Vis hele sitatet...
Jeg har begynt å innse at den tunfisken i olje kanskje ikke er helt rein fisk .. men mener du at det er nesten som muk med kjøtt og fugl?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg har begynt å innse at den tunfisken i olje kanskje ikke er helt rein fisk .. men mener du at det er nesten som muk med kjøtt og fugl?
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt ikke topp kvalitet noe av det, men den billigste fra Rimi er verre enn de andre også. Den er jo bare smuler!
Spis når du har råd og drikk når du må
Sist endret av EazyA; 25. oktober 2013 kl. 22:08.
Kjøp havregryn og lag havregrøt istedet for AXA sin grøt eller lignende typer, det er billigere. Kjøp AXA 4-korn, et av de billigste og sunneste pakkene med korn man får. Man kan, istedet for å bruke sukker o.l., blande sammen eple/banan/whatever, så er det spiselig.

Ikke kjøp brød, lag det. Kjøper du f.eks Møllerens sin grovbrødmiks får du 2 brød for 20 kr. Lager du brødet fra bunnen av med ditt eget mel blir det igjen billigere.

Ønsk deg kjøttkvern til jul, dra til slakteren og kjøp kjøtt. Lag kjøttdeig.
Kjøp store poser med linser og andre belgfrukter. Det er som nevnt tidligere næringsrikt og billig.
Ta en kikk på kjøttinnholdet på first price vs. Gilde. Ganske ofte er FP sine produkter rikere på kjøtt, samtidig som det er mer i pakken og det er billig.
Spiser du gulost kan du like gjerne kjøpe billigmerket, for sannsynligheten er stor for at det er SYnnøve Finden som har produsert den, ikke en ukjent utenlandsk produsent ( http://www.tv2.no/underholdning/hjel...e-3506655.html )
Bruk Kiwi sitt helgetilbud for hva det er verdt, men vis hensyn og ikke dra med deg hele frysedisken.

Sist men ikke minst: Se på kiloprisen! Det er en langt bedre indikator for hvor mye penger varen egentlig koster.
Fiskesuppe fra grunnen av er jo helt fantastisk og smaker 10 ganger bedre enn posesuppe. Og er ikke så vanskelig å lage heller
Når jeg skal lage dette, så drar jeg til butikken som har ferskvaredisk, dagen før gjerne. Å spør om de kan sette av fiskeavskjær som blir til overs, dette kan de ikke selge og kaster det uansett (Bein, hode, fett osv..)

Så kjøper jeg inn 1 løk, purreløk, sellerirot og 2-3 gullrøtter (Prøv å ha lik mengde av alt), unntatt fiskeben, her kaster du så mye du får oppi.
Skjær dette opp i mellomstore biter, (Skal siles ut uansett) og kok opp dette med fisken i 20 minutter. Ta vekk "skummet" som kommer mens det koker, dette gir en bismak. Når gryta har kokt i 20 minutter så kan du sile ut alt du har hatt oppi. Vi vil kun ha "vannet", resten kan du kaste. La dette koke sånn at vannet fordamper, da vil alle smakene sitte igjen. Gjerne la 1/3 - 1/4 av vannet i kasserollen koke vekk.

Smelt så smør og bland ut med mel. Blandingen skal være ca 50% smør og 50% mel. Ha oppi suppa og bland gjerne i litt fløte både for syns og smaken sin skyld Tilslutt så kan du steke noe fisk å ha i suppa.

Så, handleliste:
1 Løk
1 Purreløk
1 Selerirot
2-3 Gullrøtter
Fiskeavskjær. Spør på div. som selger fersk fisk om de har avskjær som de kan avse.
Fisk til å ha i suppa.

Litt mer avansert fiskekraft: http://www.godfisk.no/Oppskrifter/Norge/Fiskekraft
Sist endret av Vod0; 25. oktober 2013 kl. 23:31.
Sitat av Oatre Vis innlegg
Kan jo hakke dem opp i båter også krydre dem med grillkrydder, er drit digg (stekes i ovnen)
Vis hele sitatet...
dropp grillkrydderet - bruk olje, salt, pepper og litt hvitløk. Smaksopplevelsen blir mye bedre.

Grillkrydder er noe som alltid bare blir "OK-minus", ved å bruke ordentlige krydder og urter får man mye bedre smaksopplevelser. Dette er akkurat som taco-krydderet absolutt alle skal bruke på tacoen. Det finnes så sykt mange bedre krydder man kan bruke - og det er ikke noe vanskeliggere. Folk bare vet ikke om det og er tydeligvis redd for å lære seg å bruke riktig krydder.