Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1103
Heisann folkens!

Safari er som kjent noe møkk i forhold til Opera. Men Opera funker ikke optimalt på Mac, så da er man nesten tvunget til å bruke Safari. Vel, så da trenger jeg hjelp til å gjøre egne innstillinger i Safari. Jeg har lett i menyene, men finner ingenting. Mulig jeg ikke har sett etter på de rette plassene.

Hvertfall, jeg trenger å få det innstilt sånn at når jeg trykker på ett eller annet, så må det åpnes i en ny fane. For eksempel om jeg er på VG og vil lese om Aylars pupper eller noe, så kan det poppe opp i en ny fane, slik at jeg kan klikke vekk fanen når jeg er ferdig og fortsette på VG der jeg slapp.

Og hvorfor vil jeg dette heller enn bare å rote med fingrene på musa for å gå tilbake til hovedsiden? Nettopp fordi Safari gjør det kunststykket å reloade siden for hver gang man går tilbake, og ikke nok med det, man havner ØVERST på siden, og må da leke detektiv for å finne tilbake til hvor man var. Det er litt av en utfordring om man er på VG og ikke husker eksakt sakene som er over og under.
Noen ganger havner man omsider øverst, etter mange sekunder reloading, for så å havne der man var, etter en drøssmasse sekunder. Så da kan dere jo tenke dere for en tålmodighet man må ha. Tålmodighet har jeg ikke, spesielt ikke når det handler om å vente på noen operasjoner som er helt bak mål i utgangspunktet.

Den konstante evige reloadingen bruker sikkert opp hele kvoten på mitt mobile bredband, så jeg må få tullskapet vekk!

Håper dere kan hjelpe
Hold inne cmd så åpner du linker i ny fane. (sjekk innstillingene under tabs, se at det er huket av for at cmd åpner linker i ny fane) Det med reloade siden får du nok ikke gjort så mye med.
Hvorfor ikke bare laste ned Chrome eller Firefox hvor man faktisk kan fikse på innstillinger?
Okey, thanks, skal prøve det med å holde inn cmd. Men tenkte det kunne gå an å bare hake ut en eller annen plass for typ "åpne linker i ny fane"? Det ville jo være mye lettere.

Jeg har lastet ned Opera og Firefox, synes ingen av dem gjorde seg på Mac.
For det første blir det veldig mange sånne verktøylinjegreier øverst, det går ikke å få dem vekk (ca 1 cm mindre av nettsiden vises), og musbevegelsene er ikke helt sånn som dem er i Safari. Opera og de andre funker best på PC, har jeg funnet ut. Så det er egentlig uaktuelt.

Men ja, i Opera hvertfall, så kan man endre absolutt alt selv. I Safari bortimot ingenting dessverre.
Mac er helt suverent og jeg kjøpte det fordi jeg var lei av å plages med PC. Men jeg ante ingenting om problemene med nettleseren, antok at den sikkert funka suverent. Noe den absolutt ikke gjør. Den er møkk rett og slett.
Firefox er mye raskere på å hoppe ned på siden der du var før du trykket inn på linken. Bare prøv å gå på dagbladet og scroll ned litt. Så trykker du på en artikkel for så å gå tilbake igjen. Da er firefox rett på plass igjen, mens safari bruker lang tid, og det virker litt random om den hopper ned dit du var. Eneste feilen med firefox i mine øyne er at du ikke får de fine animasjonene når man swiper fram og tilbake på siden. (Forutsett at du bruker touchpaden eller magic trackpad.) Men jeg ser at det blir jobbet med https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=678392, men forstod ærlig talt ikke så mye av det som stod der. Virka ganske buggy også.

Kan også si det at jeg har brukt safari med stor suksess fram til nå, helt til du gjorde meg oppmerksom på hvor irriterende dette egentlig er.
Protip, last ned WebKit. Mye raskere en Safari siden den alltid inneholder siste versjon av WebKit motoren. Som er motoren som safari og Chrome kjører på. Webkit nettleseren ser helt lik ut som safari, den har bare nyere "motor" under skallet.

LINK: http://nightly.webkit.org
Sist endret av TheWaveable; 23. februar 2013 kl. 17:01.
For det første blir det veldig mange sånne verktøylinjegreier øverst, det går ikke å få dem vekk (ca 1 cm mindre av nettsiden vises)
Vis hele sitatet...
Sikker på at det ikke går an å få dem vekk? Kan du legge ut et screenshot av Opera som viser problemet? (Og et av safari som viser hvordan du vil ha det.) Opera kan jo i utgangspunktet skjule ALT, inkludert menylinje, tab bar, adresselinjen, statusbar og til og med scrollbar (!), så jeg lurer litt på om du ikke har funnet den rette innstillingen.

musbevegelsene er ikke helt sånn som dem er i Safari
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det spiller noen rolle, men uansett nettleser må jeg alltid skru av "smooth scrolling" eller noe sånt, ellers klikker jeg.
Sist endret av Kråkelefse; 23. februar 2013 kl. 17:09.
Hvis du bruker en datamus med 3 knapper, kan du bruke den midterste knappen på selve url—lenken.