Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2074
Hei, har fått hekta på og ta bilder og redigere litt i photoshop (som jeg begynner og få til)

også elsker jeg HDR bilder, men har da et problem at jeg har et olympus X-940 ( http://www.jjmehta.com/products/olympus_x940.html )
som kosta meg 400kr
som ikke har det jeg trenger for og ta HDR bilder.
så jeg leter etter et greit nybegynner speilrefleks som har desse HDR modusene til en OK pris.
Noen som har tips til hva jeg burde kjøpe her?
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Canon EOS 500D? Bruker det selv, begynner på MK til mandag, og tror jeg kan få skikkelig bruk for det der! Eller 550D, som de bruker på de fleste MK-linjer!
Hva er en "OK pris" for deg? Anbefaler Canon generelt! Har samme funksjoner som Nikon og de andre, men personlig synes jeg det er lettere å håndtere. (har brukt begge) Dra i nærmeste butikk, hold et par kameraer i hånda og føl deg frem til hvilket som passer deg best. Har selv Canon 550D og er ekstremt fornøyd! anbefaler deg å kjøpe kun huset og et objektiv ved siden av. Gjerne fast, prøv 50mm 1,8f, utrolig skarpt og lyssterkt objektiv til under 1000kroner. Har dete selv sammen med et 18-135, bruker aldri zoom-linsa, kun 50mm. Om du synes 550D er for dyrt, kan du gå ned til 1100D og kjøpe samme objektiv. Ok allround-kamera, perfekt for nybegynnere. Men jeg tror du etter litt kort tid vil savne litt av fargefordelene og innstillingene du kan ha med et kamera til 2000,- mer! Lykke til!
Eirik er det dette du snakker om ?
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10004760
og du anbefaler og kjøpe uten optikk ? og kjøpe 50mm 1,8f til under 1000 lappen ved siden av?

jeg syns det var litt over min pris klasse 7-8000 kr
tenke mere rundt max 5000 får man et godt kamera til denne prisen jeg snakker om?

eller har jeg godt tid og kan spare til 550D altså ^^

jeg så at 1100 D kosta rundt 3000 kr uten optikk, så kjøper jeg 50 mm 1,8f ved siden av så rundt 4000-5000 kr
det er ca det jeg leter etter, men detta kan jeg ta HDR bilder med og er et OK kamera ?
skal ikke tjene penger på bildene mine eller noen ting bare en liten hobby ved siden av.
Vil anbefale deg og få tak i brukt, kjøpte nettopp selv EOS400 til 1500,- og så heller spe på med ett eller to objektiver. Dersom du blir bitt av basillen er det mye penger å bruke i objektiver, blits, batterigrep, batterier, minnekort, stativ, etc. Kamerahuset kan du alltids oppgradere senere
om du kjøper 550D uten optikk koster det 5000,-. http://fotovideo.no/Search.aspx?q=550d også denne ved siden av f.eks http://fotovideo.no/Avdelinger/Produ...ng-103203.aspx Du kan også kjøpe 500D som nevnt ovenfor. Har ikke brukt 1100D selv, men søstra mi har 1000D, tror du får tatt HDR med det.

http://canont3tips.com/related/canon-1100d-hdr/

Er det kameraet du linket til ja, fra VG
Man kan forsåvidt ta hdr-bilder med alle kamera man kan endre eksponering på, den funksjonen det snakkes om her som "å ta hdr-bilder" er (auto) bracketing. Dette tror jeg støttes av det som er av speilrefleks..
Sist endret av norboost; 20. august 2011 kl. 15:25.
Men da går jeg for et canon eos 550D uten optikk og kjøper et 50mm 1,8f optikk så kommer det på rundt 6.000 kr ?
høres dette smart ut ?

ser ut som pengene kommer fortere en det jeg trodde så kanskje jeg har kamera i slutten av neste månde :P
gleder meeeg !
Fant denne pakken her, http://www.netonnet.no/art/foto/spei...t1/143675.4957

det objektet som følger med der ser det OK ut?
Sitat av DingoXo Vis innlegg
Fant denne pakken her, http://www.netonnet.no/art/foto/spei...t1/143675.4957

det objektet som følger med der ser det OK ut?
Vis hele sitatet...
Vel, det er et kit-objektiv...

Kjøp pakken, vent et par måneder for å så kjøpe et nytt objektiv så ser du hva jeg mener.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Vel, det er et kit-objektiv...

Kjøp pakken, vent et par måneder for å så kjøpe et nytt objektiv så ser du hva jeg mener.
Vis hele sitatet...
Om du hadde sakt hva du mener nå så kanskje jeg kunne spart et par tusen :P ?
Sitat av DingoXo Vis innlegg
Om du hadde sakt hva du mener nå så kanskje jeg kunne spart et par tusen :P ?
Vis hele sitatet...
Vel, det er en grunn til at kit-objektiv er billig. Du får egentlig hva du betaler for.
Men det er helt greit i starten, hvis du ikke har tatt særlig mye bilder før klarer du deg nok med den pakka der
ok :P da går jeg får den så får jeg se hva som skjer videre ^^ takk for svar
Pentax K-X i fargene beige og grønn, er på tilbud hos Japan Photo (www.japanphoto.no) til kr 2999,-!
Jeg har dette kameraet i beige (nydelig farge), og er veldig fornøyd.
Kameraet har funksjon for HDR-opptak.
Dette er et veldig bra nybegynnerkamera med ganske mange morsomme funksjoner, mange filter/effekter, bilderedigering på kameraet og billedkvaliteten er bra. Pentax K-X ble "best i test" fra TV2 hjelper deg (http://www.dinside.no/838183/pentax-k-x)
Kameraet har billedstabilisator i kamerahuset, mulighet for trådløs blitz, kan ta HD-video etc.
Men perfekt er det ikke, skjermen burde hatt høyere oppløsning, vært vridbar og helst litt større, det burde vært hjelpelys til autofokusen og fokuspunktene burde vises i søkeren. Sikkert mer som kunne forbedres, jeg har hatt det så kort tid så kan ikke uttale meg, men til den prisen er det et røverkjøp!

Ok, ser nå at du har bestilt kamera allerede. Jeg burde kanskje lese hele tråden før jeg svarer ;-)
Denne tråden er dønn lik den som var her for en ukes tid siden.

For å sitere meg selv;
Sitat av MannY Vis innlegg
Jeg vil egentlig anbefale deg å kjøpe brukt.
Se for eksempel på denne annonsen her. 30D er et utrolig godt kamera, som jeg kan anbefale langt foran 500D, 550D, D3100, 1100D osv. For ikke å snakke om at objektivet som du har med i den annonsen der er utrolig mye bedre enn 18-55mm som følger med alle overnevnte kamera.

Det er litt utdatert ja, og du kan ikke filme med det, men det er tross alt et fotoapparat du kjøper. Du har på en annen side utrolig mye mer utviklingspotensiale for pengene dine, og du får et kamera som var mye dyrere den gang det kom.
Vis hele sitatet...
Annonsen jeg linker til har lagt ute en stund, og jeg vet hvem selgeren er. Er rimelig sikker på at du kan få det for 3500,- om du "gir et bud". Med dette kameraet har du et så utrolig mye bedre utgangspunkt enn hva du har med et 550/600 med kitlinse!
Da kjøper jeg 550 i morgen kitpakken med veske linse 16 G minnebrikke og rengjørings greier.
Kosta 6 K på Expert nå. Så nå gleder jeg meg sykt
Sitat av DingoXo Vis innlegg
Da kjøper jeg 550 i morgen kitpakken med veske linse 16 G minnebrikke og rengjørings greier.
Kosta 6 K på Expert nå. Så nå gleder jeg meg sykt
Vis hele sitatet...
sikker på at du vil ka kit objekt? jeg har et eos 550 som jeg kjøpte med kit objektiv (17-135mm) for noen måneder siden... og jeg angrer på at jeg kjøpte kit! Føles billig, man får sånne rundinger i bakgrunnen istede for en fin blur effekt (er ikke alltid slik) + at den er dårlig i lite lys.
I wanna play a game.
Nikon D3100
Sitat av GreenRay Vis innlegg
sikker på at du vil ka kit objekt? jeg har et eos 550 som jeg kjøpte med kit objektiv (17-135mm) for noen måneder siden... og jeg angrer på at jeg kjøpte kit! Føles billig, man får sånne rundinger i bakgrunnen istede for en fin blur effekt (er ikke alltid slik) + at den er dårlig i lite lys.
Vis hele sitatet...
ja kjøper kit linse til og begynne med og så skal jeg kjøpe 50mm 1,8f når jeg føler jeg skal oppgradere meg litt :P får kamera i ettermiddag nå ^^

Da har jeg fått kamerat mitt, enderlig. Men jeg har bare fått manualer på dansk svensk og finsk, noe sted jeg kan lastened/lese den på nett?
Anbefaler Canon 550D, Det har goood kvalitet på bildene, lett å håndtere, + du kan filme i hd med det.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Anbefaler Canon 550D, Det har goood kvalitet på bildene, lett å håndtere, + du kan filme i hd med det.
Vis hele sitatet...
hmm hadde du lest tråden så er det ambefalt og kjøpt :P