Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2272
Ser at det er mange tråder på forumet om at folk ikke har det så bra, og spør om råd etter hva de kan putte inn i kroppen sin for å få det bedre.

En ting det er lurt å tenke på er hvor har rusbruken ført deg så langt? Har du fått det bedre når du har inntatt rusmidler, eller bare skapt mer utfordringer når rusen dabber ut?

Om tilfellet er at du får det bedre av å tilføre rusmidler, og enda værre etterpå så er det kanskje ikke veien å gå?

Rusmidler vil aldri få deg til å bli kvitt dine problemer. De vil kun maskere dem så lenge du har midlene innabords for så å komme sterkere tilbake.

Rus vil aldri føre til en permanent befrielse. Og det må vel være målet til de aller fleste? Vi mennesker vil jo ha det bra, med fred og ro.


Det er på tide å tenke nytt, ikke forsette med det samme som man innerst inne vet fører deg tilbake til start.

F. Eks om du har opplevd forferdelige ting og sliter psykisk kan det da hende at du generelt ikke tar vare på deg selv, pga hva du har opplevd, noe som har blitt din krykkje for å forsette?
Hva med å bestemme seg for å spise mat som er sunt, trene og evt. Oppsøke nyktere mennesker istede for å sette seg ned å kjøre noe youtube og sutte på hasjpipa for å få en Quick fix? Jeg vet det er lettest å gjøre, man trenger ikke å anstrenge seg for å dope seg. Største anstrengelsen er evt. Å ha penger, og få dealeren til å ta tlf.

Hva med å faktisk prøve det du allerede vet er bra for deg?
For det vet vi alle innerst inne, men vi har blitt så svake, vi skal ikke gjøre noe for å ha det bra.

Og det er ikke veien å gå. Man vil aldri få det bra av å oppsøke rusmidler for å kurere det ene etter det andre.

Noen ganger er det viktig å se seg selv i speilet, gi faen, stole på seg selv å gi faen i hva andre måtte mene.
Hvis du ser bort fra terapeutisk bruk av psykedelika, så er jeg helt enig.
Man tar heller ikke psykedelika for å føle mindre.
Jeg er ganske enig med mye av det du sier her, men ønsker også å tilføye en del på vegne av meg selv og andre jeg vet har fått nytte av det.

Psykedelika er et verktøy som kan få folk til å granske i ganske dype problemer i sin egen psyke. Det kan få folk til å bryte adferdsmønstre og tankemønstre som de tidligere har sittet fast i. Jeg vil påstå at denne typen stoffer ikke kan bli puttet i samme kategori av selvmedisinering som visse andre stoffer. Det putter ikke noe plaster på såret, men heller forsterker hva man allerede følte - enten det er ubevisst eller bevisst.
Sist endret av Sopphuet; 6. oktober 2019 kl. 23:14.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Enig. Jeg rusa meg i 14 år og hadde det helvete. Trodde rusen var eneste å leve for.
Så leste jeg en tweet en dag hvor det stod noe ala "how's next year gonna be if you just sit around and do drugs like you did last year and the year before that and the yesr before that. Do YOU, dont do drugs" elns

Det er så sant. Rus har aldri løst noen ting, utsatt eller døyva problemene for en kort stund men aldri løst dem. Heller bare skapt mer
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Forstår ikke om den første posten er i overkant naiv eller om det er mangel på livserfaring eller om dette er refleksjoner fra en som er født med sølvskje og alle muligheter?

Rus og rusmisbruk har slik jeg oppfatter det noen trekk som går igjen for svært mange. Klart det er noen som går fra bruk til misbruk uten å slite tungt. Eller som ikke har underliggende problemer. Men det gjelder nok ikke majoriteten av rusmisbrukerne. Og det er neppe slik at de ikke har forsøkt andre løsninger eller ikke ser hvor veien går. Men for mange så er det ingen kanskje ingen annen løsning en rus eller død i den situasjonen de står i, rusen blir en flukt og en pause fra all elendigheten som fyller opp alt av tid og som tar alle annen energi.

Noen ting som ofte går igjen er feks traumer, elendig selvbilde, liten tro på endring eller fravær av håp om bedring. Emosjonelle eller psykiske skader som de enten ikke har fått riktig hjelp til eller kanskje ikke engang helt selv skjønner omfanget av. Ubehandlet adhd, ptsd, bipolar, pf, depresjon, dårlig selvbilde, selvskading isv er blant annet lidelser som ofte vises hyppig hos rusmisbrukere. For endel som ikke har fått hjelp, eller ikke har klart å ta tak i disse tingene så blir også evnen til å takle motgang, stress og endringer i livssituasjon som de kanskje ville mestret om det ikke var for de psykiske utfordringene.

Så vil nok sikkert mange si at men hva med alle som starter med rus for hygge, spenning eller som bare går fra helgebruk til misbruk? Ja hvorfor klarer noen å begrense bruken eller ha et så avslappet forhold til rus at de rusen ikke skaper problemer, og ikke gjør livet dårligere? Kanskje er noe med personlighetstrekk, eller så kan det jo også tenkes at for mange som er i denne kategorien så ligger det mer bak rusbruken enn de kanskje også selv er villig til å erkjenne? Eller kanskje de faktisk trenger en dyktig og erfaren tredjepart til å avdekke hva som er den egentlige årsaken til utviklingen?

De fleste skjønner nok at rusen ikke løser problemene. Men når symptomtrykket blir uhåndterlig og smerten stor nok så er det kanskje ingenting annet som kan gi dem det nødvendige pusterommet. Tror nok de fleste rusmisbrukerne er klar over at de kjører livet sitt i grus med rus, men de har ikke andre verktøy eller finner ikke andre løsninger. Har kanskje blitt avvist når de har søkt hjelp eller har et så skjevt selvbilde og så lav egenverdi at de tenker og tror at de ikke fortjener hjelp eller eller fortjener et bedre liv.

Jeg mener ikke at rus er løsningen eller at rus gir et bedre liv. Jeg bare forsøker å forklare og nyansere bildet.
Anonym bruker
"Arktisk Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Rus fikk meg til å glemme. Tenker på hasj. Så slutta jeg når jeg følte for det, etter det var sorgen glemt
Av og til har man det så vondt at kun rusen får deg til å føle deg bedre. Kjenne på litt velbehag i et par minutter, og det er det verdt når man ellers sitter med konstante fysiske og psykiske smerter ellers døgnet rundt. Ja, det gjør ikke ting bedre, men jeg tror ærlig talt ikke du har slitt med misbruk dersom du ikke skjønner hvorfor folk fortsetter å ruse seg. Man kræsjer i følelsene sine når man blir rein, og det er ganske tøft å stå i. Da hjelper det med litt mer dop, så kjenner man ikke følelsene sine lengre.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Sadhana Vis innlegg
En ting det er lurt å tenke på er hvor har rusbruken ført deg så langt? Har du fått det bedre når du har inntatt rusmidler, eller bare skapt mer utfordringer når rusen dabber ut?
Vis hele sitatet...
Rus er for mange en time out. En rolig halvtime. En fredfull kveld.



Sitat av Sadhana Vis innlegg
Rus vil aldri føre til en permanent befrielse. Og det må vel være målet til de aller fleste? Vi mennesker vil jo ha det bra, med fred og ro.

Hva med å bestemme seg for å spise mat som er sunt, trene og evt. Oppsøke nyktere mennesker istede for å sette seg ned å kjøre noe youtube og sutte på hasjpipa for å få en Quick fix? Jeg vet det er lettest å gjøre, man trenger ikke å anstrenge seg for å dope seg. Største anstrengelsen er evt. Å ha penger, og få dealeren til å ta tlf.
Vis hele sitatet...
Om alt rundt deg er kaos og det er kaos også på innsiden så er det neppe mulig å tenke så langsiktig eller fornuftig. Rusmisbruk er jo ikke et valg fordi rus ruler.

Virker som det er blitt den nye trenden dette med rett kosthold og trening, det er nærmest blitt løsning på alle problemer. Ja jeg også vet at det er forsket på dette. Men om det var så enkelt, tror du folk da hadde valgt et liv på heroin?

Kosthold og trening er nok et veldig bra virkemiddel for veldig mye. Men ting må komme i riktig rekkefølge. Kanskje må endringen starte med behandling, evt. medisiner, terapi eller rusklinikk. Å tro at havregrøt og spinning er nok til å kurere en avhengighet eller reparere psyken og de underliggende problemene grenser nesten til en nedlatende holdning. For mange som er rusmisbruker så er det jo alt frafall av kognitive funksjoner eller rett og slett kognitivt svikt. Det du sier blir for meg like banalt som når noen ber en som sliter med adhd og pf eller depresjon om å skjerpe seg, "du må bare ta deg sammen". Nei de kan ikke ta seg sammen. Om de kunne så ville de gjort det. Nei de fleste rusmisbrukere kan ikke "bare begynne på spinning og endre kostholdet" og tro at det blir nøkkelen til et nyktert liv. Men spinning og kosthold kan gjerne implementeres underveis.


Sitat av Sadhana Vis innlegg
Noen ganger er det viktig å se seg selv i speilet, gi faen, stole på seg selv å gi faen i hva andre måtte mene.
Vis hele sitatet...
Javel? Du tenker at folk blir makkaslave fordi venner sier det er kult med pepper? Du må nesten forklare den avslutningen på det innlegget for i den konteksten så skjønner jeg virkelig ikke hva du mener.
Rus er jo et veldig vidt begrep, men ville aldri brukt cola, amf eller molly, phenibut e.l for å komme ut av en drittperiode. Problemet er jo at man depleter reseptorene sine midlertidig (kanskje noe også permanent), som gjør at du ikke vil føle deg 100% før det har gått en god stund.

Mange klarer ikke å "holde ut" i drittperioden som fører til at de ruser seg igjen og igjen. Det er jo lett finne "glede" i å ruse seg.

For hver gang man ruser seg så bare utsetter man normaliseringen.

Jeg tror likevel det finnes alternativer som gjør at man kan føle seg bedre i prosessen mens reseptorene reparaeres:

- Sunn mat (typ grønnsakssmoothier, salater med mye næring fra brokkoli, generelt spise veldig clean)
- Trening (ja jeg vet, lol... faens klisje, men det er jo en rus i seg selv. Bare at det er sunt)


Urter, medisinsk sopp og øvrige ekstrakter:

- Ashwaghanda - har noe gaba-aktiviet, reduserer kortisol (stress) og mange mener at den direkte eller indirekte kan øke testosteron

- Reishi - Inneholder kraftige antioksidanter som sterker imunforsvaret og personlig føler jeg meg veldig present når jeg bruker det... Liker den fra superfood butikken)

- ltheanine - promoterer alpha brain waves (gir deg en litt mer meditativ state), noe gaba-aktivitet her også

- l-tyroson - bidrar til økt produksjon av dopamin

- 5-htp - gjøres om til serotonin. Bør kombines med grønnteekstrakt. Går som legemiddel i norge, men ved forsiktig bruk så kan den funke bra

- Cholin - uansett hvor dritt du har spist og lite du har trent, og hvor ræva livsstilen din er så føler jeg Choline gir meg en phoff.. back to normal følelse. Foretrekker Alpha GPC, men kan også spise egg.

Man blir ikke 100% av dette umiddelbart, men det kan bidra til å lette på trykket de månedene som man repareres.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er også mulig å JOBBE med seg selv under og etter rusen. I mitt tilfelle var det benzo som fikk meg til å innse hva som "manglet" når jeg var påvirket og angstfri. I perioder uten medisiner mediterte og reflekterte jeg over hva som kom i tillegg, altså angsten. Dette ga meg bedre tak på hva som trigget den, og jeg kan ærlig si at jeg har mindre angst etter to år med fast benzo fra lege, selv når jeg er helt "edru". De jeg kjenner som tar benzo daglig virker til å være i en nedadgående spiral, og det er vel heller ikke det egentlige bruksområdet. Benzo er egentlig beregnet på bruk i kortere perioder. Hvis alternativet er å være helt på felgen etter et traume er det klart at å roe ned nervesystemet har en hensikt. Det er bare ikke meningen å gå på det fast over lengre tid, for da må doser økes, bivirkningene kommer klarere fram, og boom så er man pillenarkoman. Om jeg hadde fulgt doseringen i pakningsvedlegget mistenker jeg at de positive effektene fort hadde forsvunnet og blitt erstattet med cravings etter "normalitet".
Det er ikke det at du ikke har rett, men jeg tror ikke du forteller noen noe de ikke vet fra før her. Åpenbart gode intensjoner, men en smule naivt? Man er ikke rusmisbruker fordi man tror det er sunt for kropp og sinn. Det handler jo om hva man faktisk takler. Det er ikke bare å fjerne en mestringsstrategi, om aldri så dårlig, uten å ha noe å erstatte det med.

Og det er helt sikkert godt ment, men tips om å helbrede traumer etc ved spise sunn mat og trene er litt som om å kjøre cabincruiseren bort til et synkende skip og spørre om de har prøvd å bruke teip.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er ikke det at du ikke har rett, men jeg tror ikke du forteller noen noe de ikke vet fra før her. Åpenbart gode intensjoner, men en smule naivt? Man er ikke rusmisbruker fordi man tror det er sunt for kropp og sinn. Det handler jo om hva man faktisk takler. Det er ikke bare å fjerne en mestringsstrategi, om aldri så dårlig, uten å ha noe å erstatte det med.

Og det er helt sikkert godt ment, men tips om å helbrede traumer etc ved spise sunn mat og trene er litt som om å kjøre cabincruiseren bort til et synkende skip og spørre om de har prøvd å bruke teip.
Vis hele sitatet...

Hehe. Det stemmer sikkert bra. Har personlig aldri vært langtidsdeprimert som følge av rusbruk. Så det er nok lettere sagt enn gjort.

MEN jeg hadde et år hvor jeg tok molly 2-3 ganger i uken. Toppet det hele med en periode med molly 7 dager i strekk.

I tillegg til at jeg har vært avhengig av phenibut hvor jeg har brukt latterlige doser daglig i et halvt år.

Heldigvis noen år siden nå, og jeg hadde viljestyrke til å slutte med alt.

Trening, sunt kosthold og mye research og testing av kosttilskudd var veldig til hjelp.

Generelt mye fokus på personlig/økonomisk utvikling, har vært en viktig hobby.

Utskifting av omgangskrets har også vært en avgjørende faktor. Blir som de man henger med.
Jeg røyker ikke hasj osv. for å kurere ørepine, jeg røyker det for å gripe tak i store fisker som ellers er vanskelig å få på kroken. De kan være svære monstre, men de kan også være søte små gullfisker. En god fiskemann er godt utstyrt, så han makter å dra de store fiskene til lands. Det er tunge arbeidet han får best betalt for.
Det at man ikke har det bra er ingen god grunn til å la være å ruse seg. Skal man liksom ikke gjøre noe gøy fordi man har det kjipt? Rus er underholdning akkuratt som det å spille fotball eller dra på ferie og hvis man lar sorg eller fortvilelse komme i veien for fotballspilling, ferie eller rusopplevelser så har det gått alt for langt.

Når man har det kjipt så er det om å gjøre å føle seg best mulig og hvis rusmidlene man har tilgjengelig kan gjøre det så er det all grunn til å bruke dem. Å takle hverdagens realiteter uten rusmidler er også en god egenskap, men den egenskapen bør man ikke ta i bruk før man må.
Jeg ser masse rusbruk knyttet til kjedsomhet. Er nok et tomrom folk flest må få dekket med noe annet.
Ellers er angst en tung faktor. Lett vei å falle ut på en sti man ikke har sett på kartet, for så å finne ut at man var mye mer avhengig enn man trodde. Er der det store gapet for Y vei brukere fordeles.
Rus har altid føltes som en lett utvei. Prøvde å få noen ny lyst på livet eller noe sånt idiotisk med LSD et par ganger, men siste gangen nå tokk det helt knekken på meg ivertfall. Satt i en sofa i det som føltes som flere år og ville bare dø, var praktisk talt helt blind og viste ikke hva som skjedde lenger og føles meg fortsatt fucked etter det. Nå etter har det blir mdma noen ganger og noe hasj. Føler litt sånn gi opp følelse.

Beste tipset er vel egt å bare holde seg unna rus.