Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2118
Har en hund som bjeffer på fremmede som er utrolig irriterende. Ser at det finnes vibreringsbånd som ikke skal gjøre vondt for hunden, og lurer på om dette er noe effektivt?
Sitat av FrigOffRandy Vis innlegg
Har en hund som bjeffer på fremmede som er utrolig irriterende. Ser at det finnes vibreringsbånd som ikke skal gjøre vondt for hunden, og lurer på om dette er noe effektivt?
Vis hele sitatet...
Generelt ville jeg vært forsiktig med å påvirke hunden din med noe sånt når den gir signal til fremmede. Det kan gjøre vondt verre. Det kan være at hunden din er usikker og derfor reagerer slik.

Jeg har hatt flere hunder som er avlet for å vokte. De bjeffer på fremmede og når noe skjer brått. Det er helt uproblematisk. Når det skjer har jeg kalt inn hunden. Jeg gjør det fra de er små hver gang det skjer. Jeg sørger for at innkallingen er så god at den fungerer og lar hunden få leke og avreagere når den kommer.
Kjenner ei som prøvde det på Jack Russel blandingen sin. Han var ekstrem på bjeffing og sutring men vibrasjons halsbåndet funka ikke!
Ta ansvar og få dressur & skikk på hunden din.
Se for deg at du skulle fått et bånd rundt halsen og for hver feil du gjør, skal du få en vibrasjon i nakke & hals flere ganger daglig.

Skjønner helt ærlig ikke hvorfor du tenker at dette er greit for en hund, når du 100% hadde nektet selv?
Har du kjøpt deg hund, ta ANSVAR.
Sitat av FrigOffRandy Vis innlegg
Har en hund som bjeffer på fremmede som er utrolig irriterende. Ser at det finnes vibreringsbånd som ikke skal gjøre vondt for hunden, og lurer på om dette er noe effektivt?
Vis hele sitatet...
Hvis hunden opplever halsbåndet som straff - selv om det ikke gjør vondt - så er det en fryktelig dårlig idé å bruke slike halsbånd. Jeg formoder at vibreringen er ment å påføre et ubehag som gjør at hunden stopper å bjeffe - altså straff. Man kan tenke seg at det er andre virkningsmekanismer, som at den rett og slett blir avledet, men det kan vi ikke vite.

Hunden bjeffer av en grunn. Det kan være den vil varsle deg. Det kan være den blir redd. Det kan være den vil hilse på den fremmede og blir frustrert når den ikke får det. Alt er naturlig og å straffe hunden for naturlig adferd er ikke lurt. Spesielt om det er snakk om feks redsel. Uansett risikerer du at hunden etterhvert assosierer det den bjeffer på (her andre mennesker) med straff. Andre mennesker blir altså noe farlig og hva konsekvensene av det blir på sikt er ikke godt å si.

Du må ta deg tid med hunden og trene vekk bjeffingen om du ønsker å få bukt med det på en fornuftig måte.
Sånne snarveier er bare tull, bruk mer tid på lydighetstrening med godbit og kommandoer, det tar tid å tålmodighet men du kommer lengre med det en sjokkhalsbånd og nakkedrag.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Hvis du er uforsiktig eller uheldig med timingen, så kan du risikere at hunden assosierer ubehaget med noe annet enn akkurat bjeffinga.
"Når jeg gikk bort til det gjerdet der det er andre hunder så fikk jeg ubehag." "Ergo, gjerder er farlige" Eller gress kan være farlig, eller det å se på enkelte ting. Været den dagen.
En viss grad av varsling må man forvente fra en hund. Å skulle trene bort hele funksjonen tror jeg er litt unaturlig for en hund, bortsett fra den ene rasen som ikke bjeffer.
Sist endret av Bothrops; 17. august 2019 kl. 14:55.
Disse kan også utløses av andre lyder enn bjeffing og dermed gjøre en allerede nervøs hund om til et forvirret nervevrak. Om vanlig dressur ikke fungerer så finnes det varianter som kan aktiveres med fjernkontroll.
Bjeffing er hunden sin måte å kommunisere på! Å bli fratatt den retten, eller rettere sagt gi hunden frykt for å bjeffe er faktisk i mine øyne dyremishandling.

Hundene er beskyttende ovenfor eierne sine og ofte prøver de å snakke med deg. Det er du som eier som evt skal endre deg, og lære å se og lytte til hunden sine signaler, ikke omvendt.