Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1502
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Jeg er en kar i 20års alderen som har slitt en del psykisk di siste årene angst uro og depresjon.

Begynt å isolere meg mer ifra venner og sosiale settinger og føler det kun går en vei. Har vert på dps hvor jeg var sikkert 10 ganger for utredning.

Men når vi skulle begynne på behandling hadde de makkulert alle papirene med en feil. + jeg følte det verste var over så stilte ikke opp mer. Men ble satt på remeron som funka litt men som gikk over til mer bivirkninger enn virkninger søvnparalyse hallusinasjoner exploding head syndrome etc.

Men er som sakt ganske gale igjen. Jeg får sobril ved behov men har bare ringt ett par ganger for jeg er redd for det også. Av fastlegen. Hva skal jeg gjøre nå? Er det mulig å kun få hjelp av fastlegen og ikke bli henvist til de samme amatørene igjen? Angst for å ringe til legen også.

Hva er sannsynlig å få av hjelp? Medisiner etc? Er vel bedre å få noe så jeg fungerer i hverdagen?

Takker og bukker for svar!
Uff så slitsomt... Jeg vet ikke helt hva du burde gjøre, men du kan vel prate mer med fastlegen din om dette. Hvis du har telefonangst kan du vel være åpen om det også? Husk at det er lettere for dem å hjelpe deg hvis du virkelig vil det selv.

Jeg synes det er så vanskelig å bare svare sånn her over nett når jeg ikke vet mye, men hjelper alltid å prate med en god venn. Selv har jeg hatt lignende problemer før, så jeg håper du får hjelp.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du har vært jækla uheldig med at psykologen du var på utredning hos greide å makulere papirene wtf! Skulle ikke vært mulig....
Jeg syns du skal be fastlegen om ny henvisning , det der skjer ikke igjen og psykolog kan være ganske allright når man er klar for å åpne seg opp og ta i mot hjelp. Det er mye bedre at du får hjelp med psyken din og ikke bare flykter fra den med sobril. Sobril er ingen behandling sånn sett , men du kan få behandling med andre medisiner som antidepressiva som reparerer hjernen igjen. Be om noe annet enn remeron (du kan også spørre fastlegen om antidepressiva) pga din dårlige erfaring med det. Min erfaring med remeron er samma bare at det gikk over etter rundt 6-8 uker og da hadde jeg god effekt av remeron etter det. Fins så mange forskjellige antidep så i samarbeid med lege eller psykolog finn den som passer deg, de fleste hjelper mot angst også i hjernen
ssri (antidepressiva, som remeron) finn en som passer deg.
be om sobril så du har liggende og ta en ca 1-2 timer før du må gjøre no du ellers ville ungått pga angst.

jo mer du isolerer deg jo vanskeligere blir det, så å eksponere seg er viktig.. ved hjelp av sobrilen vil angsten roe seg betraktelig, ssri vil også hjelpe på dette når de har begynt å virke skikkelig.

høres det mye ut så ta små trinn av gangen, lykke til!
Send inn en skriftlig klage. Uansett utfall er det viktig at klanderverdig oppførsel blir registrert.

https://helsenorge.no/rettigheter/klageordninger
Utrolig nok skjedde det samme med meg rett før behandling. Alle papirer forsvant i løse luften... Tok nesten 6 måneder ekstra før jeg fikk begynne behandling grunnet dette. Vil bare minne deg på at det ikke vil løse noe med medisiner, men det kan hjelpe.
Ville skaffet time med fastlegen og bedt om en ny henvisning.

Prøve å få mye hvile ( legge seg tidlig, sette av tid til å gjøre ting som å lese en bok eller høre musikk).
Ville også prøvd å skaffe en treningsrutine. Hvis du ikke gjør noe fra før begynn med 20 minutter 2 ganger i uka f.eks. Husk at det er hodet man trener. Hvis du er lei og ikke vil trene, så er den rolige 20 minuttersøkta mer verdifull for deg enn en hardcore 3 timers økt er for en som er trent og allerede har rutinen inne.
Sist endret av bocca; 13. februar 2019 kl. 16:03.
Anonym bruker
"Fiendtlig Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var i lignende situasjon da jeg var tidlig i 20 åra. Jeg brukte mye alkohol som selvfølgelig gjorde alt værre. begynte på cipralex/ ssri og den sosiale angsten forsvant. men llikevel fortsatte alkholmissbruket i mange år etter det. nå drikker jeg ikke lenger og livet begynner å bli bedre selv om jeg alltid vil ha dårlig dager av og til. Du er ung. Du har vært uheldig med hjelpen du har fått. Men det er håp for deg også. Det blir bedre om du virkelig vil det.