Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1513
Jeg tenkte jeg skulle ta et par fridager i julen, jeg har jobbet 17 timer overtid denne måneden, så jeg kan bruke 15 av disse timene og bare avspasere. Det jeg lurer på, er om jeg heller kan velge å ta ut to feriedager, slik at jeg slipper å miste overtidstimene?

Jeg har bare jobbet i denne jobben siden januar, så jeg vet ikke om det er slik at jeg ikke har spart opp noen feriedager, og således ikke får lov til dette? Med tanke på at overtidstimer er mer verdt enn vanlige timer, så er det litt kjipt å miste 15 overtidstimer mot 15 vanlige timer
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Snakk med sjefen din eller HR.

På min bedrift vil de helst at vi bruker feriedagene før vi bruker avspasering så seint på året.
Om du tar avspasering har du krav for å få overtids- tillegget for de timene du har jobbet overtid utbetalt, så kan du ta ut grunnlønna i avspasering.
Men om du har krav på å velge mellom avspasering og fri vet jeg ikke, der burde du spørre sjefen eller hr
Husk også at feriedager ikke er betalt.
(Med unntak om feks bedriften holder tilbake lønn/feriepenger for å lønne på feriedagene)
Sist endret av Mrlarsen; 21. desember 2017 kl. 17:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Husk også at feriedager ikke er betalt.
(Med unntak om feks bedriften holder tilbake lønn/feriepenger for å lønne på feriedagene)
Vis hele sitatet...
Ofte fungerer det slik at du ein månad i året vert trekt for fem uker ferie, og får utbetalt feriepengar. Om du jobber den månaden så vert du fortsatt trekt for ferie.

Om du tar ferie på andre tidspunkt, vil du ofte få fastlønn som normalt i tida du tar ferie.
Normalt så kan du ikke velge selv i de tilfellene der arbeidsgiver har sagt at bedriften holder ferie.

På den andre siden så har du heller ikke "rett på feriedager med lønn" så lenge det fremdeles er ditt første år i bedriften.

Forstå meg rett, alle får ferie men lovmessig er foregående år opptjenings år for feriedager med feriepenger.

Så det kan hende du får feriedager i romjula men du har teknisk sett ikke krav på lønn disse dagene.

Du kan i teorien ta ut "forskudd på ferie" men da må du trekke vanlig skatt og du får mindre ferie neste år.