Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3852
Hei.

Har nokre spørsmål om ingeniørfag innan elektro/automasjon.

Tek fagbrev som elektrikar om ei lita stund. Eg tenkjer å gå vidare på ingeniørhøgskule. ( Y-veien ) Eg har forstått det slik eg kan gå både elkraft og automasjonsingeniør med mitt fagbrev. Har nokre spørsmål kring dette.

Er bachelor nok eller burde eg bygge på med ein mastergrad? Eg forstår sjølvsagt at dette avhenger av kva jobb eg er ute etter, men no tenkjer eg på kor lett det er å få jobb etter utdanninga.

Erfaringar rundt høgskular som tilbyr Y-veien innanfor desse retningane, er det nokre skular de anbefalar?

Korleis trur dokke framtidsutsiktene er for å få jobb innanfor denne retninga?

Takk for svar
Hei, jeg gikk allmenn med fordypning i matte/fysikk/kjemi og forskningslære på vgs. Tok så 3 år med informatikk og automatisering på Høgskolen i telemark.
https://www.usn.no/studier/finn-stud...utomatisering/
De jeg kjente som tok IA og elkraft som søkte jobb, fikk jobb relativt raskt, men nå er det 8-9 år siden.

Jeg fortsatte på den skolen og tok en master, og da jeg var ferdig fikk jeg jobb tilbud av firmaet jeg skrev hovedoppgava for, før semesteret var slutt og ble også kalt inn til jobbintervju de to andre stillingene jeg søkte på. Har også fått flere jobbtilbud via LinkedIn etter jeg var i fast jobb.

Nå er det en del ledige ingeniører siden oljeprisen har gått i bakken, men jeg tviler sterkt på at man går arbeidsledig lenge når man kan automasjon og informatikk, da det sørger for at man kan kutte ned på stillinger, da prosessene kan bli automatisert. Jeg har et par bekjente som mistet jobben i den oljerelaterte sektoren, han som gikk lengst ledig var vel arbeidsledig et halvt år før han kom seg i ny jobb.

Du har mulighet til å fordype deg i automasjon, informatikk eller økonomi og ledelse. Jeg tok Ø&L for å ha en så fleksibel plattform som mulig, slik at det er lettere å gå over til leder stillinger når man har fått noen års erfaring.
Hvordan det står til på elkraft vet jeg ikke, men det går an til å ta noen søk på finn.

Det viktigste er at du velger noe du har lyst til å holde på med noen år fremover. Liker du å jobbe fysisk og har lyst til å reise mye, samt tjene mye penger noen år, så er service ingeniør et alternativ. Dette er en grei inngangsbillett i mange selskaper, men da kan du bare legge privatlivet på hylla mens dette står på.
Sist endret av audiot; 13. oktober 2016 kl. 23:56.
Sitat av audiot Vis innlegg
Hei, jeg gikk allmenn med fordypning i matte/fysikk/kjemi og forskningslære på vgs. Tok så 3 år med informatikk og automatisering på Høgskolen i telemark.
https://www.usn.no/studier/finn-stud...utomatisering/
De jeg kjente som tok IA og elkraft som søkte jobb, fikk jobb relativt raskt, men nå er det 8-9 år siden.

Jeg fortsatte på den skolen og tok en master, og da jeg var ferdig fikk jeg jobb tilbud av firmaet jeg skrev hovedoppgava for, før semesteret var slutt og ble også kalt inn til jobbintervju de to andre stillingene jeg søkte på. Har også fått flere jobbtilbud via LinkedIn etter jeg var i fast jobb.

Nå er det en del ledige ingeniører siden oljeprisen har gått i bakken, men jeg tviler sterkt på at man går arbeidsledig lenge når man kan automasjon og informatikk, da det sørger for at man kan kutte ned på stillinger, da prosessene kan bli automatisert. Jeg har et par bekjente som mistet jobben i den oljerelaterte sektoren, han som gikk lengst ledig var vel arbeidsledig et halvt år før han kom seg i ny jobb.

Du har mulighet til å fordype deg i automasjon, informatikk eller økonomi og ledelse. Jeg tok Ø&L for å ha en så fleksibel plattform som mulig, slik at det er lettere å gå over til leder stillinger når man har fått noen års erfaring.
Hvordan det står til på elkraft vet jeg ikke, men det går an til å ta noen søk på finn.

Det viktigste er at du velger noe du har lyst til å holde på med noen år fremover. Liker du å jobbe fysisk og har lyst til å reise mye, samt tjene mye penger noen år, så er service ingeniør et alternativ. Dette er en grei inngangsbillett i mange selskaper, men da kan du bare legge privatlivet på hylla mens dette står på.
Vis hele sitatet...
Jeg går 1. året nå, samme linje og samme skole :P

Har hørt av de fleste typer ingeniører at informatikk og automatisering er framtiden, så det er nesten samme som å skulle blitt oljeingeniør for noen tiår siden. Alt blir eventuelt automatisert, og datateknologi utvikler seg bare mer og mer.
Trådstarter
93 9
Sitat av audiot Vis innlegg
Hei, jeg gikk allmenn med fordypning i matte/fysikk/kjemi og forskningslære på vgs. Tok så 3 år med informatikk og automatisering på Høgskolen i telemark.
https://www.usn.no/studier/finn-stud...utomatisering/
De jeg kjente som tok IA og elkraft som søkte jobb, fikk jobb relativt raskt, men nå er det 8-9 år siden.

Jeg fortsatte på den skolen og tok en master, og da jeg var ferdig fikk jeg jobb tilbud av firmaet jeg skrev hovedoppgava for, før semesteret var slutt og ble også kalt inn til jobbintervju de to andre stillingene jeg søkte på. Har også fått flere jobbtilbud via LinkedIn etter jeg var i fast jobb.

Nå er det en del ledige ingeniører siden oljeprisen har gått i bakken, men jeg tviler sterkt på at man går arbeidsledig lenge når man kan automasjon og informatikk, da det sørger for at man kan kutte ned på stillinger, da prosessene kan bli automatisert. Jeg har et par bekjente som mistet jobben i den oljerelaterte sektoren, han som gikk lengst ledig var vel arbeidsledig et halvt år før han kom seg i ny jobb.

Du har mulighet til å fordype deg i automasjon, informatikk eller økonomi og ledelse. Jeg tok Ø&L for å ha en så fleksibel plattform som mulig, slik at det er lettere å gå over til leder stillinger når man har fått noen års erfaring.
Hvordan det står til på elkraft vet jeg ikke, men det går an til å ta noen søk på finn.

Det viktigste er at du velger noe du har lyst til å holde på med noen år fremover. Liker du å jobbe fysisk og har lyst til å reise mye, samt tjene mye penger noen år, så er service ingeniør et alternativ. Dette er en grei inngangsbillett i mange selskaper, men da kan du bare legge privatlivet på hylla mens dette står på.
Vis hele sitatet...

Har nokre spørsmål. Linja du viser til ser særs interessant ut. Betyr dette i praksis at du kan arbeide både med informatikk og automasjon? Har liksom aldri sett ei stillingsannonse som spør etter begge deler.

Korleis er studiet, er det flinke lærarar etc?

Ser dei tilbyr utveksling i studentperioden, har du nokre erfaringar rundt dette?
Hei!

Jeg undrer litt på hvorfor du har utelukket teknisk fagskole?
Trådstarter
93 9
Sitat av Heidrun Vis innlegg
Hei!

Jeg undrer litt på hvorfor du har utelukket teknisk fagskole?
Vis hele sitatet...
Hei, eg har utelukka teknisk fagskole fordi eg ynskjer å utdanne meg på eit høgare nivå. Krav til kompetanse og utdanning blir større og større, noke som gjer at eg helst vil gå ingeniørhøgskule.

Sidan eg også på sikt kunne tenke meg å arbeide utanfor norden. Dvs. Tyskland, USA etc. Er det betre med ein bachelorgrad, ein bachelorgrad er internasjonalt kjent, det er ikkje teknisk fagskule, det er eit særnorsk fenomen.