Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  87 18158
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Dette er rett og slett en skandale for både norsk og internasjonal langrenn, ikke bare på elite nivå men også blant de som er på vei opp og andre «hobby» konkurrenter. Jeg er tidligere langrennsløper og har fulgt med på det meste av verdenscup, verdensmesterskap og OL de siste 20.

Nå må man ikke trekke konklusjoner for fort, når det er sagt så virker dette som sløvt arbeid av landslaglegen, vi er en nasjon med et stolt skilandslag med desidert størst støtteapparat og budsjett i verden. Og hvis det er korrekt som NRK skriver at alle disse kremene er merket med tydelig «doping»-symbol og en tekst som advarer mot å bruke denne kremen som idrettsutøver, så er ikke det bare skandaløst, men man kan også lure på om landslagslegen eller/og Johaug har gjort dette med overlegg.

Det skal også sies at jeg har sett diverse spekulasjoner i dag blant annet fra antidopingbyrået om at Johaug kan ha fått i seg disse stoffene i annen form som tabletter eller med sprøyte.


Nrk.no - Detaljene som kan redde eller ruinere johaugs langrennsfremtid

Jeg mener uavhengig av hvordan Johaug har fått i seg dette stoffet, og om dette har vært med overlegg eller ikke, at håndteringen av denne saken fra Johaug sin side har vært meget dårlig. Hun stilte opp på pressekonferanse i dag og la all skyld over på landslagslegen, noe jeg mener er særdeles uprofesjonelt spesielt med tanke på at hun sitter med det fulle ansvaret for å sjekke hva hun inntar. Hun burde heller ha lagt seg flat, innrømmet at hun har gjort en feil ved å ikke sjekke hva denne kremen inneholdt og påtatt seg det fulle ansvaret.
Vis hele sitatet...
Det som gjør Johaugs uaktsomhet enda tydeligere, eller forklaringen dårligere, er at utøveren og skiforbundet legger frem saken på veldig lik måte som Sundby-saken.

Det er bare legen sin skyld.
Utøveren har bare gjort som legen har sagt.
Utøveren opplever det som sterkt urimelig.

I Sundby-saken ble det fremstilt som at landslagslegen hadde misforstått. Faktum var at Sundby hadde dundra i seg hele døgndosen av en astmamedisin, på kort tid rett før en konkurranse. Eller, han hadde stappa forstøveren med langt mer enn tillatt dose, fordi legen mente forskning (som var på KOLS-pasienter) viste at man kun fikk i seg rundt 10% av medikamentet. Etterhvert som saken kom opp i lyset viser det seg at det er så grov uaktsomhet som det nesten er mulig å få det til.

I dagene rundt den positive prøven gikk Johaug ut i media og sa hvordan hun sjekket og dobbeltsjekket alt hun fikk av medikamenter. Det har hun altså ikke gjort.

Jeg stiller meg tvilende til alt som kommer av forklaring. Dette fordi jeg ikke kan forstå at en lege gjør en slik type feil. Det er bare ikke mulig. At utøveren selv ikke dobbeltsjekker, med Sundby-saken, friskt i minne, virker også helt uforståelig.

Når hun så setter seg på PK, slår i bordet og hevder sin uskyld, minner det meg om Alberto Contadors latterlige bortforklaringer. Han ble i sin tid stoppet med en særdeles liten spormengde clenbuterol, et slankende middel. Dette hadde han vistnok fått i seg fra en biff. Spør du meg så spør jeg deg, om hvilken bonde som gir slaktefe slankemiddel...

Ellers i saken kan man jo se landslagsjef Løfshus arroganse formelig lyse. At skilandslaget ikke har rutiner for å dobbeltsjekke medisiner kjøpt i utlandet kan jeg bare ikke tro på. For det veit jeg at feks håndballjentene og ishockeylandslaget har (kjenner litt folk som har vært, eller er, begge steder). Når det gjelder hockeylandslaget så snakker vi om en tiendel av ressursene til langrennsjentene alene, så det at slike rutiner ikke eksisterer, kan jeg bare ikke tro på.

Når man så ser Johaugs nærmest uvirkelige utvikling de siste årene, må man spørre seg. Ja - for oss som følger langrenn tett, har hun gjort tydelige grep på både klassisk- og friteknikken. Grep som har gjort at den gode utholdenheten hennes har kommet bedre til rette. Likevel virker det litt merkelig når hun går fra å gå solid, ofte best og kanskje 5-10% bedre prestasjon enn sine konkurrenter. Til å utvikle seg med bortimot 20% fra en sesong til en annen. Har vanskelig for å se at dette har skjedd med teknikk alene. Spesielt etter at denne saken kommer opp.

At legen ikke automatisk sjekket opp virkestoffer i en krem, for deretter å fylle ut en TUE (som mer eller mindre automatisk ville blitt godkjent, da tuben totalt sett inneholder så lite clostebol at det ikke kan ha noen prestasjonsfremmende effekt) kan bare ikke stemme.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Det som gjør Johaugs uaktsomhet enda tydeligere, eller forklaringen dårligere, er at utøveren og skiforbundet legger frem saken på veldig lik måte som Sundby-saken.

Det er bare legen sin skyld.
Utøveren har bare gjort som legen har sagt.
Utøveren opplever det som sterkt urimelig.
Vis hele sitatet...
I dagene rundt den positive prøven gikk Johaug ut i media og sa hvordan hun sjekket og dobbeltsjekket alt hun fikk av medikamenter. Det har hun altså ikke gjort.
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat det hun har gjort. Hun sjekket med legen sin. Så får vi se om forsikringen hun gjorde seg ved å spørre legen er god nok i Antidoping Norge, WADA og CAS sine øyne.

Jeg stiller meg tvilende til alt som kommer av forklaring. Dette fordi jeg ikke kan forstå at en lege gjør en slik type feil. Det er bare ikke mulig. At utøveren selv ikke dobbeltsjekker, med Sundby-saken, friskt i minne, virker også helt uforståelig.
Vis hele sitatet...
Det er menneskelig å feile. Til og med en lege med 40-års erfaring kan gjøre feil. Den polske antidopingsjefen har for øvrig gått ut med støtte til Johaug:

"Den polske antidopingsjefen Michal Rynkowski tror at Therese Johaugs forklaringer er helt riktige, og advarer mot forhåndsdømming."

"Rynkowski sier at for sju år siden var det et lignende tilfelle med stoffet clostebol i Polen.

– Det gjaldt en vektløfter. Han brukte den samme salven, Trofodermin. Han ble ikke straffet, men fikk advarsel, sier Rynkowski.
"

"Han sier at clostebol foruten regenerering av huden, også øker muskelstyrken. Men stoffet hjelper ikke i langrenn.

– I langrenn er det utholdenhet som er viktigst, så bruk av clostebol hjelper ikke i denne sporten. Det kan tvert imot være en minusfaktor, sier han.
"

Han ble i sin tid stoppet med en særdeles liten spormengde clenbuterol, et slankende middel. Dette hadde han vistnok fått i seg fra en biff. Spør du meg så spør jeg deg, om hvilken bonde som gir slaktefe slankemiddel...
Vis hele sitatet...
Det finnes mange eksempler hvor storfe er blitt gitt clostebol slik at dyrene vokser raskere og blir større... Hvorfor gjør bøndene dette? Jo, for å tjene mer penger pr. dyr.

At legen ikke automatisk sjekket opp virkestoffer i en krem, for deretter å fylle ut en TUE (som mer eller mindre automatisk ville blitt godkjent, da tuben totalt sett inneholder så lite clostebol at det ikke kan ha noen prestasjonsfremmende effekt) kan bare ikke stemme.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan det stemme - ingen er feilfrie. Som flere fagpersoner har påpekt, nå sist den polske antidopsjefen, så egner ikke stoffet seg for langrennsløpere og at det snarere tvert i mot kan virke negativt på ytelsen. Jeg syntes det er opplagt at hun ikke har dopet seg på dette stoffet med vilje. Hvis det hadde vært tilfellet at hun dopet seg så hadde det jo vært en av de dummeste metodene nettopp fordi; 1. Clostebol er et av de enkleste stoffene å påvise. 2. Clostebol egner seg ikke for langrennsutøvere og er heller en minusfaktor. Så spørsmålet er derfor om man har vært så dumme å la henne dope seg på et stoff som vil gjøre henne en mindre effektiv skiløper og et stoff som altså er svært enkelt å avdekke bruk av? Jeg tror ikke det og jeg er rimelig sikker på at det hadde vært mer avanserte metoder som hadde vært brukt hvis man ønsket å jukse.

Rettelse:

Sitat av caperno Vis innlegg
Det finnes mange eksempler hvor storfe er blitt gitt clostebol slik at dyrene vokser raskere og blir større... Hvorfor gjør bøndene dette? Jo, for å tjene mer penger pr. dyr.
Vis hele sitatet...
Du nevnte stoffet clenbuterol og jeg leste det som clostebol. Clostebol, som er stoffet Johaug fikk i seg, brukes som forklart ovenfor. Stoffet clenbuterol brukes bl.a til å behandle luftveissykdommer hos dyr.
Sist endret av caperno; 15. oktober 2016 kl. 10:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Viss hun hadde vært dopet er jo det nettop en forklaring som det de kommer med nå hadde sett ut. Og uansett viss tuben ikke er merket doping eller ikke. Står jo det clostebol med store bokstaver på tuben. Enhver person med litt erfaring vet at det skal sjekkes opp i. At både johaug og legen som har god kunnskap om dette overser en slik stor feil. Blir for dumt.

Men som sagt nordmenn doper seg ikke, lyger ikke, vi er vel det ærligste folkeslaget som har levd så vi kan ikke ha norske dopere.

Clenbuterol er brukt som astma medisin for dyr. Brukt på mennesker får man bedre utholdenhet og kondisjon. Det er også et effektivt slankemiddel for under påvirkning av clenbuterol øker pulsen.
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er ikke den aktuelle kremen - det er et bilde han har funnet på nettet. Du kan se den aktuelle tuben avbildet i denne artikkelen fra VG.

"VG har også kjøpt trofodermin på tre forskjellige steder i Italia i dag. Alle stedene kostet tuben 10,50 euro og pakken var merket med doping, mens tuben ikke var merket med doping."
Vis hele sitatet...
En ting som er litt rart er at den tuben hun skal ha brukt i en dag er halvfull, mens den hun skal ha brukt i ti dager er nesten full. Jeg utelukker ikke at hele historien med leppa er et skalkeskjul.

http://imbo.vgc.no/users/vgno/images/266331a1bd13ec5775b1c1b82ce8fa0b?t%5B0%5D=rotate%3Aangle%3D270%2Cbg%3D000000&t%5B1%5D=crop%3Awidth%3D640%2Cheight%3D480%2Cx%3D0%2Cy%3D0&t%5B2%5D=maxSize%3Awidth%3D990%2Cheight%3D0&t%5B3%5D=resize%3Awidth%3D990&accessToken=74526d3569c4334baeb9448234b76adc74649c5e907f6a8ae1d416546036ba2a

Jeg tror dog ikke noe på systematisk doping i langrennslandslaget, jeg tror i såfall det er noe Therese har funnet på selv.
Sist endret av Susa; 15. oktober 2016 kl. 11:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Desire less

Suffer less

Tror Johaug fikk tankene om å bli best til å få henne til å vippe over

"All the metabolites were evaluated in terms of how long they could be detected and S1 (4ξ-chloro-5ξ-androst-3ξ-ol-17-one-3ξ-sulfate) was considered to be the long-term metabolite for clostebol misuse detected up to 25 days by liquid-liquid extraction and 14 days by direct injection analysis after oral administration"
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25601692

Closterbol er basically testosteron som ikke skaper manndige effekter. Det perfekte steroidet. Økt testosteron gir økt metabolisme og økt forbrenning. Mer muskler til å stake seg bortover i løypa og mindre fett å dra på. Ekstremt godt steroid for kvinner. Det er offseason nå og Therese regnet vel ikke med på å møte på dopingjegere. Men det norske skiforbund er ikke dum og hadde selvsagt lagt en plan om hva de skulle skylde på. Jeg tror Therese gråt mest fordi hun innså at hun ble tatt og at hun innså at hun kom til å bli hengt ut. De hadde en perfekt plan og det ser ut som den planen har fungert.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du nevnte stoffet clenbuterol og jeg leste det som clostebol. Clostebol, som er stoffet Johaug fikk i seg, brukes som forklart ovenfor. Stoffet clenbuterol brukes bl.a til å behandle luftveissykdommer hos dyr.
Vis hele sitatet...
Det er også sterkt slankende, og brukes derfor særdeles lite på kjøttfe. Det blir litt som å sette slaktegrisen på lavkarbo. At en som har som jobb å sykle oppover fjell, og ønsker å være lettest mulig bruker dette - er altså ikke helt usannsynlig. Poenget er i alle fall at denne unnskyldningen fra Contador ble fullstendig latterliggjort i Norge.

--

Jeg har hørt mye røverhistorier fra ulike eksperter om hva slags doping som lønner seg, og ikke. At en langrennsløper ikke skal ha utbytte av anabole steroider finner jeg bortimot latterlig. Større styrke gir bedre kapasitet om teknikken er riktig. Det er åpenbart en fordel med stor fysisk styrke i langrenn, men det er jo et balansepunkt før du blir et tungrodd kjøttberg. Når man så ser på den utviklinga Johaug har hatt, sammenlignet med de andre løperne.

I friidrett kunne det ha vært relevant å sammenligne gyldige resultater fra renn i ett år til ett annet. Eksempelvis vant Johaug 10 kilometeren i Ruka både i 2014 og 2015. Men det er umulig å sammenligne tider da løyper, forhold og så mange andre faktorer gjør tidene usammenlignbare.

Men, som en som har fulgt langrenn tett over flere år- vil jeg si at Johaugs utvikling har vært nærmest uvirkelig. Teknisk sett har hun forbedret seg massivt. "Bildet" av Johaug som en sprellende hårdott, er ganske beskrivende for hvordan hun var. Nå har hun riktignok fått mye bedre teknikk, men at hun skal vinne så overlegent som hun har gjort - virker i seg selv litt merkelig. Men, det er vanskelig å si noe konkret om resultatene - fordi det er så mange forhold som skiller inn. Eksempelvis kan 2-3 graders temperaturforskjell bety at ski fra Fischer går "dobbelt så fort" som Madshus, og motsatt.

Det blir jo bare konspirasjoner, men jeg finner det merkelig at Johaug går ut så selvsikkert i høst, for deretter å gå på en stjernesmell av absurde proporsjoner. Jeg kan bare ikke forstå, begripe og fatte at hun utelukkende har stolt på legen i dette tilfellet, og at dette ikke har blitt dobbeltsjekka rutinemessig.

Måten hun fremstår på i pressekonferansen, ved blant annet å si at hun har "null skyld", blir for likt det som kom i Sundby-saken. Her ble det dypt og hellig forklart om hvordan dette var så dypt urimelig. Så urimelig at når man så det nærmere i kortene så datt det sammen.

Så - må man kunne ta med i betraktningen at dette er en substans som har stått på dopinglista siden den kom. Det altså ikke en ny vidundermedisin - slik som EPO var i sin tid. Det er fake testosteron, som er lett sporbart.

For meg er det lett å tro at Johaug har hatt denne salven liggende, og i perioder vært å stælt litt fra pilleskapet i fjøset hjemme i dalom.

Sitat av momentum Vis innlegg
Det er offseason nå og Therese regnet vel ikke med på å møte på dopingjegere.
Vis hele sitatet...
I så fall må hun være verdens dummeste toppidrettsutøver. Alle topputøvere er pliktige å legge inn opplysninger om hvor de befinner seg til enhver tid, og kan risikere å få dopingkontroller når som helst, hvor som helst.
Sist endret av Svartedauden; 15. oktober 2016 kl. 12:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så kommer ett annet spm. Kan denne legen ha blitt betalt en STOR sum av russland f.eks. for å sette Therese inn i denne situasjonen? Hallo. Legen har 30 års erfaring og klarer å gi henne enn krem som inneholder et forbudt stoff?
Sitat av Susa Vis innlegg
En ting som er litt rart er at den tuben hun skal ha brukt i en dag er halvfull, mens den hun skal ha brukt i ti dager er nesten full. Jeg utelukker ikke at hele historien med leppa er et skalkeskjul.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes at det er vanskelig å si sikkert. Tuben til den trygge salven ser tynn ut. Nå bruker jeg sjeldent salver eller kremer, men hvor lenge de varer varierer vel utifra hvor drøye de er, hvordan de trekker inn i huden osv? Det hadde vært enklere å se hvor mye som var brukt om den hadde vært avbildet fra siden.
Sist endret av caperno; 15. oktober 2016 kl. 14:01.
Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Caperno wants a word With you.


Ser folk drar opp både økt styrke og fettforbrenning som potensielle effekter av denne kremen.
La meg legge til; mer energi, skarpere fokus, mer aggresjon og ikke minst kortere restitusjonstid.
Det er hovedsakelig dette med forbedret evne til å hente seg inn de ser etter. Man kan derved legge bak seg flere og effektive treningstimer enn man kunne gjort uten.
Si person A har tilbakelagt det hypotetiske maksimale antall treningstimer mulig som en ren utøver, og person B stiller opp ved startstreken med 100 timer mer i sekken grunnet periodisk og strategisk doping, så vil person B ha en åpenbar fordel i og med at marginene er svært små, som diskutert tidligere.
Vis hele sitatet...

Får å få effekt av dette steroidet må det injiseres og det kan ha vært en mulighet. Da er kremen brukt som en "unnskyldning" til at stoffet finnes i kroppen.
Sist endret av momentum; 15. oktober 2016 kl. 14:29.
Sitat av momentum Vis innlegg
Får å få effekt av dette steroidet må det injiseres og det kan ha vært en mulighet. Da er kremen brukt som en "unnskyldning" til at stoffet finnes i kroppen.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra det faktum at dosen som ble funnet i kroppen tilsvarer mengden man får i seg ved bruk av krem.

Må si at jeg trodde hun var uskyldig, helt til jeg så pressekonferansen. Den var heller svært lite overbevisende, men nå er jeg ingen kroppsspråk-ekspert.
Sist endret av MrCryptical; 15. oktober 2016 kl. 15:46.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av MrCryptical Vis innlegg
Bortsett fra det faktum at dosen som ble funnet i kroppen tilsvarer mengden man får i seg ved bruk av krem.

Må si at jeg trodde hun var uskyldig, helt til jeg så pressekonferansen. Den var heller svært lite overbevisende, men nå er jeg ingen kroppsspråk-ekspert.
Vis hele sitatet...
Den tilsier bruk av krem, eller at testen er tatt lenge etter en evt injeksjon. Stoffet finnes også i pilleform.

Er det en som mister all troverdighet er det Arrogansens Majestet, Vidar Løfshus. På spørsmål om hvorfor Norge tar med seg en dopingtatt utøver på samling svarer han, blant annet:

– Det kan faktisk være greit å møte sine skivenner fra Frankrike, Italia og Finland ansikt til ansikt i Val Senales og stå fram på den troverdige måten hun etter min oppfattelse har gjort. Det kan hende dette er bra for jenta fra Dalsbygda.


For deretter å overgå seg selv med:

– Skjønner du signaleffekten?

– For oss handler dette mest om å ta vare på jenta. Alle er uskyldige inntil det motsatte er bevist.


Her er altså idrettens nasjonale og internasjonale lover krystallklare. Ved en positiv dopingtest tilfaller det utøveren å bevise sin uskyld. Bevisbyrden ligger fullt og helt hos utøveren. Men for arrogansen i egen person, så er det altså motsatt. Får virkelig håpe at Johaug har vettet som Løfshus mangler, og blir igjen hjemme. Om hun faktisk er uskyldig, og beviser dette, forbi enhver rimelig tvil, vil hun også bli trodd av sine "skivenner". Under Løfshus ledelse har altså Norge fremstått på en måte som over tid er kvalm, spesielt i kontroversielle situasjoner.

https://www.nrk.no/sport/reagerer-pa...ing-1.13180834
Sist endret av Svartedauden; 15. oktober 2016 kl. 16:07.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I så fall er du ikkje så dum at du bruker eit anabolt steroid, som har vore på dopinglista i lang, lang tid. Så den antakelsen din rimer ikkje spesielt godt med den saka her.

(Ein annan faktor som kan legge grunnlag for at vi er flinke på ski er at store delar av befolkinga går på ski, og det er aktive skimiljø over heile landet).
Vis hele sitatet...

Om du leser det skrev en gang til så er innlegget mitt ikke rettet mot Johaug saken spesielt men mot norsk toppidrett generelt.

I Norge så har det vært en kultur for å bruke forskjellige medisiner for å skjule dopingbruk, feks beta blokkere. Eksakt hvordan de virker for å skjule verdiene som måles i tester er jeg usikker på, men betablokkere har vært brukt i et par tiår av norske dopingbrukere.

Siden du drar det jeg skrev ut av kontekst og du velger å dra inn Johaug saken så får jeg gjøre det samme. Slik jeg ser det er det ikke utenkelig at denne kremen ble brukt i et ledd for å forsøke å forvirre prøvetakere, eller på en eller annen måte skjule eller maskere noe annet prestasjonsfremmende.

Er det virkelig troverdig at en lege med over 30 års erfaring gjør en slik blemme? Eller at en utøver som lever av resultater, troverdighet og en historie fri for doping bruker whatever legen anbefaler uten å gjøre et kjapt googlesøk? Alt som er nytt vil for en toppidrettsutøver vil ha potensiale til å ødelegge en fantastisk karriere.

Ville du smurt deg inn med kremer uten selv å sjekke opp? Når du vet at om det blir konsekvenser av bruken så er det fremtiden din som potensielt ligger i grus?

Når det gjelder bortover ski så er det ikke kun i norge folk er opptatt av langrenn. Finner og svensker er også opptatt av langrenn. Sikkert mange russere også.
Sist endret av frtoretang; 15. oktober 2016 kl. 16:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Er det virkelig troverdig at en lege med over 30 års erfaring gjør en slik blemme?
Vis hele sitatet...
En lege er også et menneske. Vi gjør feil hele tiden. Jeg tror det er mer vanlig med leger som gjør en sjelden feil enn leger som er helt feilfrie. Selv de legene som har 30+ års erfaring.

TV2: Denne kvitteringen kan gi støtte til Johaugs og Bendiksens forklaring

De har altså funnet en kvittering på apoteket i Italia som dokumenterer kjøp av begge salvene. Mellom 3. september og 4. september ble det kun solgt én eske med Trofodermin.
Sist endret av caperno; 15. oktober 2016 kl. 16:22.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
En lege er også et menneske. Vi gjør feil hele tiden. Jeg tror det er mer vanlig med leger som gjør en sjelden feil enn leger som er helt feilfrie. Selv de legene som har 30+ års erfaring.

TV2: Denne kvitteringen kan gi støtte til Johaugs og Bendiksens forklaring

De har altså funnet en kvittering på apoteket i Italia som dokumenterer kjøp av begge salvene. Mellom 3. september og 4. september ble det kun solgt én eske med Trofodermin.
Vis hele sitatet...
Selvsagt gjør leger, som alle andre feil. Det er bare noe med hva slags feil man gjør. Om det er gjort en feil av legen i denne saken, slik det blir fremstilt, så er det i seg selv utilgivelig. Spesielt med tanke på Sundby-saken og det som kom opp i lyset i etterspillet der.

Videre er det påfallende at det i begge de to sakene. I Sundby-saken, som først ble kjent i sommer, var det altså grunn til å se at legens vurdering var klanderverdig. Likevel, etter at saken er kjent, tar ikke skiforbundet grep i en så viktig sammenheng. Det å ha såpass grunnleggende rutiner som å ha en uavhengig dobbeltsjekk av alle preparater man ikke inngående har kjennskap til, eksempelvis en telefon til laglegen for herrelaget. Det eksisterer altså ikke noen ydmykhet i forhold til dette regelverket, som er likt for alle.

Den kvitteringa beviser strengt tatt ingenting utover at disse to salvene, i det aktuelle tidsrommet er solgt sammen. Det endrer ikke på det faktum at laglegen enten har gjort tidenes bom, eller har gjort dette for å dekke over noe annet han har kjent til.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Den kvitteringa beviser strengt tatt ingenting utover at disse to salvene, i det aktuelle tidsrommet er solgt sammen. Det endrer ikke på det faktum at laglegen enten har gjort tidenes bom, eller har gjort dette for å dekke over noe annet han har kjent til.
Vis hele sitatet...
Om ikke annet så gjør det i alle fall forklaringen til legen svært mye sterkere når de har funnet en kvittering som viser at det den 3. september ble solgt disse to salvene til en og samme kunde. Hvis jeg ikke husker feil så var det ingen som kjøpte trofodermin i dagene før eller dagene etter denne dato. Det burde ikke være mulig å være så treffsikker hvis man forsøker å ljuge på seg at man var på det apoteket for å kjøpe salven. At legen har begått tidenes bom er uomtvistelig.

Det å ha såpass grunnleggende rutiner som å ha en uavhengig dobbeltsjekk av alle preparater man ikke inngående har kjennskap til, eksempelvis en telefon til laglegen for herrelaget. Det eksisterer altså ikke noen ydmykhet i forhold til dette regelverket, som er likt for alle.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig. Det burde ikke være mulig å tabbe seg så ut. Når det er sagt så kom svenskene ut for et rimelig likt scenario i 2014 som førte til at man skjerpet rutinene bl.a ved å kreve at legen alltid konfererer med en annen lege før man deler ut medisiner. Feil skjer og rutiner skjerpes, noe det forhåpentligvis også vil bli for de norske utøverne og de medisinske apparatene.
Sist endret av caperno; 15. oktober 2016 kl. 19:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
I Norge så har det vært en kultur for å bruke forskjellige medisiner for å skjule dopingbruk, feks beta blokkere. Eksakt hvordan de virker for å skjule verdiene som måles i tester er jeg usikker på, men betablokkere har vært brukt i et par tiår av norske dopingbrukere.
Vis hele sitatet...
Merk at i ein del idretter vil betablokkere kunne vere [url=http://list.wada-ama.org/list/p2-beta-blockers/]doping i seg sjølv[/quote] - i t.d. skyting... Forøvrig er det skilnad på å dempe biverknader av doping, og å kamuflere dopingbruk. Dopingbruk var for inntil få år sidan lovleg i Noreg, og ergo kan betablokkere
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Slik jeg ser det er det ikke utenkelig at denne kremen ble brukt i et ledd for å forsøke å forvirre prøvetakere, eller på en eller annen måte skjule eller maskere noe annet prestasjonsfremmende.
Vis hele sitatet...
Men kvifor er det ingen norske lekkasjer fra miljøa (eksutøvere som snakker om det e.l.), eller nokon som vert tekne med ulovlige middel utan ei god forklaring? Finnane rakna jo fullstendig for eit par år tilbake - fordi det var systematisk doping.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Er det virkelig troverdig at en lege med over 30 års erfaring gjør en slik blemme?
Vis hele sitatet...
Ja, mennesker gjer feil rett som det er. Det er uheldig, og nettopp av slike grunner har svenskane innført eit system der to leger skal sjekke medisinen før utøvaren tar den i bruk.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ville du smurt deg inn med kremer uten selv å sjekke opp? Når du vet at om det blir konsekvenser av bruken så er det fremtiden din som potensielt ligger i grus?
Vis hele sitatet...
Dei har eit litt tettare lege-pasientforhold enn mange fastleger har for å sei det slik, så at det er utstrakt tillit til legen er gjerne ikkje så veldig rart. Så eg kan godt forstå at utøveren stoler på legen - og at leger av og til gjer feil.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Når det gjelder bortover ski så er det ikke kun i norge folk er opptatt av langrenn. Finner og svensker er også opptatt av langrenn. Sikkert mange russere også.
Vis hele sitatet...
Ja, og dei er jo høgt oppe på medaljestatistikkane og.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
I den senere tid har vi hatt en del dopingsaker i Norge. Den eneste jeg kommer på, der utøveren innrømmet å ha gjort noe skittent, var en fotballspiller på HamKam, Sveinung Fjeldstad. Han innrømmet å ha tatt noen tabletter han fikk av en kompis, men hevdet å ikke ha gjort det bevisst.

Så hadde vi saken om Stian Grimseth. Vektløfteren som ble tatt på bakgrunn av at kosttilskuddet hans inneholdt Nandrolon. Dette endte til slutt med et forlik, der produsenten ga han en solid sum i erstatning. Dermed var det altså uforskyldt for Grimseth. Det internasjonale vektløfterforbundet har vel også gitt uttalser om at de også anser Grimseth som uskyldig, men at han likevel måtte være utestengt for ikke å dra fordel av dopingen.

Eirik Tysse greide som kappgjenger å bli tatt for CERA. Han var selvsagt helt uskyldig, og det var ikke måte på hva slags bortforklaringer han kom med. Blant annet var det oppstått fordi testen var for dårlig, og fordi han hadde hatt mye jern i kostholdet på et høydeopphold. Han hevder fortsatt sin uskyld, og var kontroversiell deltager i OL både i London og Rio.

Martin Johnsrud Sundby dundra i seg mata ti ganger av døgndosen Ventoline i forstøvermaskinen, kort tid før en konkurranse. Sundby hevder selv at dommen er dypt urimelig. Hvor urimelig det er å bli utestengt fra langrenn på sommeren vet ikke jeg, men i alle fall. I denne saken var skiforbundet altså helt uten forståelse. Det var legen, og legen alene, som ble tillagt alt ansvar. Legen baserte sin administrasjon, instruksene til Sundby, på noen diffuse studier av KOLS-pasienter.

Noen måneder etter at Sundby-saken blir kjent, er det altså Johaug. Den kvinnelige superstjerna, reklameplakaten og erkenorske langrennsjenta. Forklaringen er også denne gangen at det er bare legen sin feil. Legen har kjøpt en krem/salve på et apotek. Journalistikken viser at det står digre skilt på pakken, at det står oppført dopinglistet stoff på selve tuben, og at dette har vært påbudt i Italia siden 2003.

Gravende journalistikk utenlands har tidligere fremlagt konkrete beviser på veldig merkelige ting med norske utøvere. Blant annet en markant økning i antallet røde blodlegemer, en økning som ikke finner sidestykke hos andre tester. Dette er det vanskelig å forklare med naturlige fenomener. Selv om Frode Estil, en av utøverne som er "mistenkt", hevder at det var fordi han gjorde spesielle grep med høydetrening...

Jeg er av den oppfatning om at hver eneste langrennsløper som gikk World Cup, OL og VM for alle nasjoner på 90-tallet, var breddfulle av EPO. Dette ble kunstig fremstilt i 1989, og det var først i 2000-2001 at det kom skikkelige tester som påviste bruken. Om man skulle bli tatt for dette på nittitallet, måtte man altså tas på fersken med substamsen. Et eksempel er Festina-skandalen, som fullstendig havarerte hele Tour de France i 1997. Året før vant Bjarne Riis oppsiktsvekkende, og innrømmet senere at han var dopet. Her gikk det faktisk så langt som at løperne protesterte mot at Politiet hadde razziaer mot dem, og at det ble tatt dopingprøver... Så utbredt var det altså i sykling. Å tro på at det ikke var like utbredt i andre utholdenhetsidretter blir litt naivt.

Naivitet om at Johaug må være uskyldig, fordi hun gråter hjertelig (nesten påfallende), skylder på legen (det gjør jo alle som blir tatt) tror ikke jeg på. Jeg tror likevel på AntiDoping Norge, og regner med at de vil komme til bunns i saken. At de burde gjennomføre en større etterforskning av langrennslandslaget ser jeg også som naturlig, på bakgrunn av de holdinger som vises frem.

Noe er riv ruskende gærent. Jeg har gledet meg så mye med norsk skiidrett, etter å ha fått interessen igjen med Petter Northug. Kongen av Mosvika har gjort langrenn kult. Hopperne leverer i en spennende konkurranse, som nå desverre har blitt litt for komplisert med alle vindmålingspoengene, og alpingutta som raser nedover i livsfarlig fart. I vinter vil jeg ha lite glede av å se det norske langrennsjentene, antagelig vil jeg heie på Jessica Diggins. På herresiden kan jeg fortsatt holde med Petter fordi han er jo faktisk ikke på landslaget, og når alt dette kommer frem, tror jeg det er et godt valg.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men kvifor er det ingen norske lekkasjer fra miljøa (eksutøvere som snakker om det e.l.), eller nokon som vert tekne med ulovlige middel utan ei god forklaring? Finnane rakna jo fullstendig for eit par år tilbake - fordi det var systematisk doping.
Vis hele sitatet...
Finnene rakna først og fremst fordi dem ble tatt, på fersken, på hjemmebane i sitt eget VM. En ydmykelse som var så sterk at Mika Myllylä regelrett drakk seg til døde (en fylleulykke i hjemmet). Armstrong ble aldri tatt (eller, han ble tatt men det ble dekket over) først og fremst fordi andre ble tatt, og begynte å prate. Dermed tårnet det seg opp med avsløringer. I skisporten har det ikke vært den samme greia. Steffen Kjærgaard ble ikke tatt, men knelte under presset av at "alle andre" begynte å innrømme at de var dopa.

Når flere av de norske langrennsutøvere sier rett ut at de har fått astmamedisin, som absolutt ikke er prestasjonsfremmende, for å være i stand til å prestere i konkurranse. Da ser jeg det som små drypp i det jeg er redd er systematisk doping i form av mildt misbruk av Ventoline i det norske laget...
Sist endret av Svartedauden; 15. oktober 2016 kl. 20:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av caperno Vis innlegg
En lege er også et menneske. Vi gjør feil hele tiden. Jeg tror det er mer vanlig med leger som gjør en sjelden feil enn leger som er helt feilfrie. Selv de legene som har 30+ års erfaring.
Vis hele sitatet...
Jeg synes dere gir denne legen fælt mye godvilje.

Men selvsagt, med godvilje fra vår side, så er det en "større" sannsynlighet for at dette var en menneskelig feil. Likeså kan dette være en dekkhistorie for noe verre, mye verre.

Det verste er vel kanskje at publikum som er interessert i ski ikke vet, må gå rundt og lure på dette, og kanskje blir holdt for narr. Også at det som ikke minst er nasjonalsporten og symbolet for Norge får seg en gigaripe i den røde hvite og blå lakken.
Sist endret av aeon_illuminate; 15. oktober 2016 kl. 23:43.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg ser på det som at hun er tatt for doping og fortjener å bli utestengt fra idretten i 1+ år. Nå tror jeg ikke spesielt på leppe-krem historien hennes da den er helt på vidda, og hun hadde aldri innrømt det om hun faktisk hadde dopet seg. Det er også ufattelig mange hull i historien, de forandrer på historien og så videre. Men det er egentlig ikke så viktig. HVIS det faktisk var en krem, så fortjener hun enda å bli utestengt om hun er så ufattelig dum at hun ikke gidder å sjekke opp hva hun putter i seg av legemidler. Jeg vet at når jeg har fått medisiner av legen min så leser jeg meg godt opp på det før jeg putter noe som helst i/på kroppen min.

Utestenger vi henne ikke fra idretten så betyr det at hvis en skikkelig dopet russer blir tatt med steroider i kroppen så kan han bare skylde på en krem og få lov å fortsette. Det betyr også at Armstrong må få tilbake penger/medaljene osv hvis han sier at han brukte en krem eller noe lignende.

Sitat av magnet Vis innlegg
Therese virker jo ganske straight av seg. selv om det er umulig å vite egentlig.
Vis hele sitatet...
Feil. Som jeg forsto det så har hun drevet og dopet seg på astmamedisin også, som var en ganske stor skandale i media ganske nylig.

http://www.vg.no/sport/langrenn/joha...ss/a/23821414/

Sverige og Finland er ihvertfall jævla sure for at hun ikke ble utestengt. Det blir litt som å pisse i trynet på konkurrentene sine. Den ene dagen er du helt imot doping, dagen etter blir en av dine tatt for doping og du sier "Nei men det går greit fordi hun gråter på TV som en liten unge".
Sist endret av Dongerino; 16. oktober 2016 kl. 12:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av Dongerino Vis innlegg
...Det betyr også at Armstrong må få tilbake penger/medaljene osv hvis han sier at han brukte en krem eller noe lignende...
Vis hele sitatet...
Når det gjelder Armstrong tror jeg det er litt i seneste laget å fortelle om at det var en krem. Dette fordi han har gitt en uttømmende forklaring på nøyaktig hva de gjorde i US Postal. Mye det samme som Tyler Hamilton fortalte om i sin bok, og som også Steffen Kjærgaard fortalte om fra sin tid i dette laget.

Dette var altså mikrodosering av EPO over lang tid, fremfor den tradisjonelle store bruken i treningsperioder.

---

Nå ligger saken hos AntiDoping Norge. Det er de som er "politiet". Deretter går saken inn for Domsutvalget i Norges Idrettsforbund, som eventuelt utestenger Johaug. Da har AntiDoping Norge, WADA, FIS og utøveren ankerett. Det vil si at om Domsutvalget kommer med en latterlig liten straff, vil WADA anke denne. På samme måte som de gjorde i Sundby-saken. Da var det FIS som var "Politi", fordi dette skjedde i forbindelse med konkurranse.
Sist endret av Svartedauden; 16. oktober 2016 kl. 14:14.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Forklaringen er også denne gangen at det er bare legen sin feil. Legen har kjøpt en krem/salve på et apotek.
Vis hele sitatet...
Var dette legen som sto bak bruken av astmamedisiner på friske utøvere?

Naivitet om at Johaug må være uskyldig, fordi hun gråter hjertelig (nesten påfallende), skylder på legen (det gjør jo alle som blir tatt) tror ikke jeg på.
Vis hele sitatet...
Hun gråt jo uten tårer. Er det vanlig?

Uansett har jeg ingen problemer med å skjønne at hele verden raser sammen for Johaug. Langrenn er livet hennes. Hun har et image som en sunn og sporty jente - et godt forbilde. Nå rives livet hennes i filler, og det er naturligvis noe som kan få den sterkeste til å bryte sammen - uavhengig av om vedkommende selv er skyld i det eller ikke.
Nå ser det ut som de har fastslått at hun mottok hele pakken, og ikke bare selv tuben. Og at det var som tideligerer nevnt, en tydelig dopingvarsel på pakken.

Advokaten bekrefter: Therese Johaug fikk hele pakken
– Hun la ikke merke til noe varselskilt
Er det påfallende med endring av historien? Synes det ble skrevet at hun kun fikk selve tuben og der var det ingen advarsel.
Nå har hun likevel fått pakningen også, og likevel så er alt legens feil?

Jeg lurer på hva som er årsaken til til denne kremen. Jeg kjøper ikke forklaringen om at det ble benyttet en doping salve uten at noen informerte WADA eller hvor de nå må sende papirer dersom slike preparater må brukes. Nei forklaringen med kremen er for enkel rett og slett. Spesielt med tanke at vi akkurat har hatt en en runde der legen også fikk skylden.

Er dette resultatet av doping som gikk skeis? Kanskje feile doser, feil utregning på halveringstid eller annet slurveri som førte til at nivåene var høyere enn legene rundt landslaget trodde ville være tilfellet? Og er det kanskje forklaringen på at denne kremen dukket opp? At kremen blir en historie som skal forvirre og unnskylde prøvetresultatene og dermed skåne både landslaget og Johaug? Eller var dette noe de måtte gjøre for å kanskje maskere ennå høyere verdier av andre prestasjonsfremmende stoffer?
Påfallende også hvor lite hun har blitt testet. Så vidt jeg forstår har hun ikke blitt testet 3 måneder på sommeren.
Jupp, 4 mnd sto det i vg. Saken stinker mer og mer. Ifølge det jeg har lest så var hun pliktig til å informere treneren sin om alle medikamenter hun inntar. Så rart hun ikke hadde nevnt salven. Rart treneren ikke var omtenksom å spurte om hun fikk noe medisin mot leppen. Fordi den så jo ikke særlig behagelig ut.
Interessant å sett tidspunkter for tester for alle landslagsløpere , mistenker at f.eks juli er en måned hvor få testes pga ferieavvikling.
Klar tale fra Antidoping Norge om utøverens ansvar. Suspendert i 2 måneder. Med fare for å repetere meg selv, det betyr også at de antar en endelig dom på minst 2 måneder.

https://www.nrk.no/sport/antidoping-...yld-1.13186320
Skinny But Dangerous
SkinnyPIMP's Avatar
Er det noen som har la merke til at det plutselig dukket opp en haug med Svensker i kommentarfeltene til Norske nettaviser forrige uke - som trengte å "kjefte" litt på oss Nordmenn? Var mange artige kommentarer å lese


Forøvrig så er jeg ikke helt overbevist om at Therese er helt uskyldig.. Uansett trist at dette skjedde
Ja hvorfor ikke politietterforskning? Politiet løper jo rundt på flere forskjellige trenings senter i Norge for å ta de som bruker doping/steroider. Så de bruker jo mye ressurser på å ta de som bruker doping/steroider ulovlig.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av SkinnyPIMP Vis innlegg
Er det noen som har la merke til at det plutselig dukket opp en haug med Svensker i kommentarfeltene til Norske nettaviser forrige uke - som trengte å "kjefte" litt på oss Nordmenn? Var mange artige kommentarer å lese


Forøvrig så er jeg ikke helt overbevist om at Therese er helt uskyldig.. Uansett trist at dette skjedde
Vis hele sitatet...
Tror ikke kommentatorfelt-troll av værste sort er noe særnorsk fenomen. Desverre.

Sitat av merk Vis innlegg
Ja hvorfor ikke politietterforskning? Politiet løper jo rundt på flere forskjellige trenings senter i Norge for å ta de som bruker doping/steroider. Så de bruker jo mye ressurser på å ta de som bruker doping/steroider ulovlig.
Vis hele sitatet...
Når Politiet har "dopingaksjoner" handler dette i første rekke om å forfølge de bruddene dette innebærer mot straffeloven. Ikke antidopingarbeid i seg selv.
Sist endret av Svartedauden; 19. oktober 2016 kl. 17:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av merk Vis innlegg
Ja hvorfor ikke politietterforskning? Politiet løper jo rundt på flere forskjellige trenings senter i Norge for å ta de som bruker doping/steroider. Så de bruker jo mye ressurser på å ta de som bruker doping/steroider ulovlig.
Vis hele sitatet...
Fordi ein medisin solgt over disk i eit EU-land ikkje er å regne som dopingmiddel i straffelova sin forstand. På samme måte er det ikkje er narkotikaforbrytelse å få morfin på sjukehuset.
Sist endret av vidarlo; 19. oktober 2016 kl. 18:05.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Fordi ein medisin solgt over disk i eit EU-land ikkje er å regne som dopingmiddel i straffelova sin forstand. På samme måte er det ikkje er narkotikaforbrytelse å få morfin på sjukehuset.
Vis hele sitatet...
Så alle som doper seg kan bare kjøpe en salve i forveien å skylde på den viss noen problemer oppstår? Hadde vært veldig lett å lure deg viss du var dopingjeger. Kanskje de fleste dopingjegere er som deg derfor hun ikke har blitt tatt før.


Det er jo tydelig at hun lyger som det holder. Men vi får vel fortsette å se på denne doping bruken med norske øyne. Er jo ingen i Norge som doper seg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av merk Vis innlegg
Så alle som doper seg kan bare kjøpe en salve i forveien å skylde på den viss noen problemer oppstår? Hadde vært veldig lett å lure deg viss du var dopingjeger. Kanskje de fleste dopingjegere er som deg derfor hun ikke har blitt tatt før.
Vis hele sitatet...
Nei, det skreiv eg heller ikkje. Eg skreiv berre at det å bruke medisin kan vere brot på idretten sitt dopingreglement utan å samtidig vere brot på straffelova sitt forbod mot dopingmiddel. Kjapt døme på det er bruk av betablokkere, som vil vere rekna som doping i t.d. skyting. Det er ikkje omfatta av straffelova sitt forbod mot doping.

Poenget er at det er fullt ut mogeleg å bryte idretten sine dopingreglar utan å samtidig gjere noko straffbart i Noreg, så det er ikkje spesielt vanskeleg å forstå at politiet ikkje etterforsker saka.
Ok, nå begynner det virkelig å skurre for norsk langrenn.

Kansje ingen overraskelse for noen at de må ha et sted å samles men nå er det da også ute at smørebussen er brukt som backstage for "artistene" med forstøverapparat og det hele. Veldig lite stilig.

http://www.aftenposten.no/100Sport/l...n-844605_1.snd

"Etter å ha unnagjort sprintprologen drar norske langrennsløpere opp i smøretrailerens annenetasje. Der står forstøverapparatene."

Ouch!
Sist endret av Yalla; 21. oktober 2016 kl. 08:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg må si jeg har litt problemer med å svelge historien.
Den gråtinga (uten tårer) og hulkinga på pressekonferansen virket heller ikke spesielt troverdig, den virket tvert imot litt overdrevet etter mitt syn.
Er man uskyldig og vet det med 100% sikkerhet var det ivertfall en rar måte å vise det på. Vi har sett det hundre ganger før når dopede utøvere gråter og bedyrer sin uskyld. Dette kan være den 101'e gangen.

Hvis det viser seg å være kremen som har gitt utslag på clostebol er jeg enig i at legen har gjort en helt forferdelig dårlig jobb, selv om ansvaret ligger på utøveren til syvende og sist.
Men vi må være åpne for at kremhistorien faktisk kan være en "cover up" for å skjule at hun har brukt anabole steroider. Eller "et svakt anabolt steroid" som norske medier omtaler det som.
Det er isåfall lurt å kaste legen under smørebussen og gi han sparken så folk kun fokuserer på kremen og hvem sin skyld det var istede for å stille spørsmål om hun i det hele tatt kanskje har dopet seg for å bli best i verden.

Hun har jo tross alt hatt problemer med munnsår i mange år, og det vil være veldig rart om det aldri har blitt diskutert hva slags kremer hun kan bruke eller ikke. Eller hvorfor slike kremer ikke er med til en hver tid når det er et problem alle har sett at hun har.
Like rart er det at en landslagslege ikke hever øyenbrynet ved at både dopingmerkingen og navnet clostebol står på pakken. Clostebol er ikke akkurat noe nytt og ukjent stoff i idrettssammenheng, ihvertfall ikke for en landslagslege i langrenn med 30 års erfaring og det er sikkert ikke ukjent for utøvere heller.

Johaug uttalte etter "Sundbysaken" at hun sjekker alt både to og tre ganger, være seg kremer eller te. Da er det veldig rart at hun nå plutselig ikke sjekket pakken eller pakningsvedlegget èn eneste gang når hun tilfeldigvis brukte en krem som inneholdt et ulovlig stoff. Idrettsutøvere på høyt nivå er kjent for å ha stålkontroll på alt de spiser av mat og bruker av medisin eller kosttilskudd, noe alle er nødt til med tanke på ulovlige midler de overnevnte kan inneholde.

Jeg syns hele saken virker litt krampeaktig. Men for langrennssportens del er dette en stor skandale. To saker på kort tid har ødelagt norges rykte og folk fra andre land har null tillitt til oss som langrennsnasjon lenger.

Dette er kun min personlige mening, og jeg sier ikke at noen av dere andre har rett eller galt.
Vi får vente å se, men jeg har en følelse av at Johaug ikke får en spesielt streng straff.
Tror nok det er nøye vurdert at hun skulle gi legen 100% skyld. De satser på at hun får mild straff, men faren er at den blir for mild for FIS eller wada og blir anket. Da vil jo saken dra mer ut i tid og skade henne mer. Så jeg synes strategien de valgte er svært rar.
Bortsett fra skyldspørsmålet - som i og for seg er svært alvorlig - så er også dette svært ødeleggende for Johaugs karriere. Hun er nå 28 år, og har i det store og det hele peaket som langrennsløper på verdenstoppnivå. Hvis vi tenker oss at hun hadde fått denne dopingdommen tidlig i 20-årene så hadde det vært ekstra ødeleggende, men der er det fremdeles tid igjen til å bygge seg opp.

Hun er nå 28, og har har i stor grad bygd opp imaget sitt som den sunne, spreke, knallblonde norske bondejenta. Rett og slett personifiseringen av Norge og hva Norge som nasjon står for. Hva denne saken kommer til å gjøre med det i forrige setning kan jo bare spekulere i, men jeg personlig ser mørkt på det og mener det vil være ødeleggende. Likeså ødeleggende for landsslaget og Skiforbundet.

Trist.. Men hadde de vært ærlige fra første stund hadde det kanskje blitt lettere, i etterkant?
Det er ikke så mange år igjen å reparere imaget sitt i sporet Therese.
Sist endret av aeon_illuminate; 22. oktober 2016 kl. 14:16.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Jeg har gledet meg så mye med norsk skiidrett, etter å ha fått interessen igjen med Petter Northug. Kongen av Mosvika har gjort langrenn kult. Hopperne leverer i en spennende konkurranse, som nå desverre har blitt litt for komplisert med alle vindmålingspoengene, og alpingutta som raser nedover i livsfarlig fart. I vinter vil jeg ha lite glede av å se det norske langrennsjentene, antagelig vil jeg heie på Jessica Diggins. På herresiden kan jeg fortsatt holde med Petter fordi han er jo faktisk ikke på landslaget, og når alt dette kommer frem, tror jeg det er et godt valg.
Vis hele sitatet...

Hvorfor vil du ha mindre glede av å se på idrett selv om doping er involvert? Slik er det på toppnivået av ALLE idretter.