Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4685
Jeg har ikke så mye erfaring med cannabis så mulig jeg driter meg ut når jeg spør om dette men anyways.. Det jeg lurer på er; siden cannabis meg bekjent gir en avslappende effekt hvordan kan det også gi angst og noia ? For meg er dette helt motsatte virkninger ( kan jo ikke gi både noia og være avslappende på engang ???) så er det helt tilfeldig fra person til person om man slapper av eller får angst på cannabis eller er det andre ting som har no si? Er det for eks forskjell på grønt og brunt her?
tankekjøret kan bli litt voldsomt, noe som kan resulterer i angst og paranoia.
Sist endret av nattenssønner; 27. januar 2014 kl. 03:50.
De folka som har no worries i livet (eller greier å blokkere ut dritten) får en avslappende effekt, folk som har angst kan få den forverret under rusen. Strains har mye å si, og mye av hasjen i landet kommer fra indicadominerte strains så hasj vil ofte være mer avslappende enn weed, som ofte er av sativadominerte strains.
Så vidt jeg har forstått kan det meste som har en rusvirkning på sinnet og kroppen gi angst og paranoia, enten under rusen eller etterpå.
Setting har jo også mye å si. Kan være lettere å få noia av å røyke når du gjør det offentlig eller i ukjente omgivelser rundt folk du ikke kjenner. Er hvertfall sånn angst og noia jeg og mange bekjente har fått noen ganger, altså mye av det kan være i redselen for å bli tatt.
Men ja, kommer an på strains og effekter er også veldig personlig. Mange jeg kjenner sier de føler seg ganske sløv dagen etterpå, jeg merker omtrent ingenting.
For meg er det fysisk avslappende, og mentalt utmattende. Tankekjør, som noen andre her har nevnt, er mye av problemet for min del. Men hvis du er på en bedre plass i livet ditt en jeg er i mitt, så er det sikkert mye lettere. Jeg husker at det var mye mer avslappende før jeg begynte å oppleve en del av problemene som jeg gjør nå.

Jeg har ikke røyket på flere mnd nå, det er bare ikke verdt det lenger. Det er litt synd, igrunn. Jeg likte den fysiske effekten veldig godt.
Les deg opp på de forskjellige typene Sativa og indica. Det er store forskjeller mellom disse, og effektene de "medfører".

Folk reagerer forskjellig på disse to typene, men som en huskeregel kan du si at sativa gjør deg "trippy / høy", mens indica gjør deg "stoned, couchlocked".

Selv syns jeg kanskje sativa blir for mye å røyke erryday, men det er nå bare min smak
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
De folka som har no worries i livet (eller greier å blokkere ut dritten) får en avslappende effekt, folk som har angst kan få den forverret under rusen. Strains har mye å si, og mye av hasjen i landet kommer fra indicadominerte strains så hasj vil ofte være mer avslappende enn weed, som ofte er av sativadominerte strains.
Vis hele sitatet...
Det grønne vi har i Norge er Ikke Sativadominert. Det er heller Indicadominert eller blandingsdominert.
Strains har selvsagt mye å si, men personlig opplever jeg at cannabis bare skaper paranoia dersom man inntar det i usikre omgivelser. Faren for å bli tatt av politiet eller bli busta av f.eks. foreldre er rett og slett den eneste grunnen til å oppleve noia - med mindre brukeren har psykiske faktorer som også kan bidra til paranoia, eller plutselig får overdrevne og usannsynlige tanker i hodet pga rusen.
http://www.youtube.com/watch?v=oeF6rFN9org her er litt nyttig info om tankekjøret som så mange i tråden har snakket om

edit: det er en 2 minutter video som kan være kjekk å se uansett. litt fakta om hvordan cannabis påvirker hjernen
Sist endret av random72742; 27. januar 2014 kl. 17:07.
Det har blitt laget utallige poster om grønt og brunt er forskjell. Nei er svaret. Alt kommer fra den samme planten, men det er to skiller. Om det er Sativa eller Indica. Dette kan du få både i "grønt" og "brunt" format. Alt ettersom hvordan tilgangen din er.

End of story, røyk med stil!
Sist endret av $pliffeN; 27. januar 2014 kl. 19:24.
Når planten er høstet har mye å si.
Klare trikomer gir oftere noia/tankekjør enn om planten har fått lov å stå lengere. det er hvertfall min erfaring.

Kjøp forstørrelsesglass på ebay x30 eller mer. å sjekk selv. koster rundt 20kr ink frakt.
Altså man kan få tenkekjør på Indica også. Det er vel virkestoffene i strainen som har mye å si, som for eksempel THC-CBD ratio. THC kan fort fremme angst og paranoide tanker, mens CBD demper angst og panaoide tanker.. Ofte er det høy THC ratio i Sativadominerte strains, derfor er det mange som mener angst/ikke angst skyldes om det er Indica eller Sativa -noe som nødvendigvis ikke er tilfellet. Charlotte's Web (ren Sativa) er en av strainsa med høyest CBD-THC ratio, som da vil ha en helt motsatt effekt enn hva folk flest her inne tenker på som typsik Sativa strain.
Sitat av BongRips Vis innlegg
Det grønne vi har i Norge er Ikke Sativadominert. Det er heller Indicadominert eller blandingsdominert.
Vis hele sitatet...
Source? Sist jeg leste noe offisielt om cannabis i Norge var at mengden THC hadde økt noe fryktelig de siste 30 åra. Tyder ikke det på flere og kraftigere sativastrains?
Sist endret av bloodshotEyes; 28. januar 2014 kl. 09:50.
I dokumentarer fra USA sies det jo også at de som bruker det til medisinsk bruk sliter med å finne gode strains da de aller fleste har skyhøy THC-konsentrasjon (de som er utenfor de statene det er lovlig).
Sist endret av bloodshotEyes; 28. januar 2014 kl. 09:53.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
I dokumentarer fra USA sies det jo også at de som bruker det til medisinsk bruk sliter med å finne gode strains da de aller fleste har skyhøy THC-konsentrasjon (de som er utenfor de statene det er lovlig).
Vis hele sitatet...
Fordi de som bruker det som andre ting en medisin vil ha best mulig rus effekt, derfor har flere dyrkere med tillatelse begynt å avle frem strains med så godt som ubetydelige mengder THC, vice (youtube) har en del gode dokumentarer på emnet.

Indica/sativa har forsåvidt ikke noe med thc nivået å gjøre.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Fordi de som bruker det som andre ting en medisin vil ha best mulig rus effekt, derfor har flere dyrkere med tillatelse begynt å avle frem strains med så godt som ubetydelige mengder THC, vice (youtube) har en del gode dokumentarer på emnet.
Vis hele sitatet...
Det er jeg fullt klar over, derfor jeg skrev unntaket var i statene hvor det er lovlig. Ellers er det lite lønnsomt å dyrke planter med lav ruseffekt.

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Indica/sativa har forsåvidt ikke noe med thc nivået å gjøre.
Vis hele sitatet...
Nest øverste link på Google når jeg søkte på "difference between indica and sativa: Indica dominant strains are higher in Cannabidiol (CBD), sativa dominant strains are higher in the THC cannabinoid.
http://medicalmarijuana.procon.org/v...stionID=000638
Sist endret av bloodshotEyes; 28. januar 2014 kl. 10:32.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Source? Sist jeg leste noe offisielt om cannabis i Norge var at mengden THC hadde økt noe fryktelig de siste 30 åra. Tyder ikke det på flere og kraftigere sativastrains?
Vis hele sitatet...
Økt THC nicå skjer ikke bare i Norge, Cannabis har blitt avlet frem for sine gode kvaliteter siden 60 tallet, bare se på hva som gikk for "top buds" i 1977 her.
Sammen med økt THC nivå har CBD nivå også økt, nå liker ikke jeg personlige erfaringer så mye, men siden vi ikke har noen offisiell studier på hvilke strains det blir solgt mest av må jeg ty til mine egne observasjoner i to av Norges største byer: folk vil ha hybridene, helst mer mot indica.
I tillegg krever sativa lengre tid for å bli høsteklar, så de som dyrker for profitt velger enten ruderalis (ref. vitnameser ligaen som ble bustet noen år tilbake) eller indicadominerte strains.
Sativaer ser ut til å forbeholdes de spesiellt interesserte som dyrker for seg selv og et par kompiser.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Økt THC nicå skjer ikke bare i Norge, Cannabis har blitt avlet frem for sine gode kvaliteter siden 60 tallet, bare se på hva som gikk for "top buds" i 1977 her.
Sammen med økt THC nivå har CBD nivå også økt, nå liker ikke jeg personlige erfaringer så mye, men siden vi ikke har noen offisiell studier på hvilke strains det blir solgt mest av må jeg ty til mine egne observasjoner i to av Norges største byer: folk vil ha hybridene, helst mer mot indica.
I tillegg krever sativa lengre tid for å bli høsteklar, så de som dyrker for profitt velger enten ruderalis (ref. vitnameser ligaen som ble bustet noen år tilbake) eller indicadominerte strains.
Sativaer ser ut til å forbeholdes de spesiellt interesserte som dyrker for seg selv og et par kompiser.
Vis hele sitatet...
Ok, scratch "landet" med "verden" i stad. Alle kilder (se på den jeg linket til feks) sier at Sativa har mer THC-innhold enn CBD i forhold til det Indica har. All forskning sier også at THC nivået har økt, som må bety at mesteparten av weeden er sativa. Med mindre CBD nivået har økt like mye, men det henger ikke på greip i det hele tatt, fordi da ville weeden gitt presist den samme effekten som før bare at man trenger mindre. Og det er jo absolutt ingenting å skrive hjem om, fordi da kan folk bare ta et par bongtrekk mindre eller putte i litt mer tobakk i jointen. Og selvfølgelig snakker jeg om hybrider, da det er vel det eneste som eksisterer lenger (jeg sa som sagt "sativa-dominerte strains, altså hybrider).

Du påstår Sativa er nærmest en nishe, noe jeg syns er helt uforståelig. Hvilken cannabinoid er mest kjent? Og hvilket strain er det som har størst ratio med den? Folk ønsker å bli fjern og få latterkrampe, ikke å sovne før de rekker å se ferdig Pineapple Express). Som jeg sa i stad, så er det jo dritmange som bør ha Indica men sliter med å få tak i det.

Men jeg tar visst feil. Da er det vel heller slik at Indica-hybridene har fått mer THC enn før. Jeg syns også å huske at det var allmenn-enighet om at hasj var mer avslappende enn weed, som da må bety at indica-hybridene til weed ikke var like sterk indica som hasj.. Så da består det første poenget mitt i tråden.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vanlig media får ikke noe av å gre ut om hvordan farmakologien rundt cannabisbruk fungerer, det som blir skrevet om cannabis er det som er enkelt for folk å fatte.
Rusen fra Cannabis produserer av flere stoffer, det kjente Delta-9-THC (forkortet til THC i all media), Cannabidiol og Cannabinol. Det er flere cannabinoider men forskning viser at de ikke er psykoaktive. I tillegg har vi alle terpenene som forskere mener har synergiske effekter sammen med de andre cannabinoidene for å produsere unike effekter på rusen fra strain til strain.
Det vi vet fra forskning er at injisering av bare THC fører til en paranoid tilstand ( kilde ) mens en blanding av THC og CBD skaper den knisete rusen som folk flest er ute etter. Alt dette hører vi lite om, fordi populærmedia ikke er en medisinsk journal, det er forenklet stoff folk flest skal klare å ta til seg.
Hvorfor du mener at det ikke henger på greip at begge de stoffene som er med på å skape den prefererte rusopplevelsen øker må du forklare nærmere, for det er jo nettopp slik. God cannabis trenger man mye mindre av.

Derfor mener jeg sativaer er en nisje, det tar for lang tid å dyrke i forhold til indica dominerte strains, hva folk tror de vet om strainene og THC nivå er irrelevant, for hadde de fått rene sativaer hadde de fleste fått særdeles kjipe opplevelser.
Høyt THC uten eller med svært lite CBD skaper paranoia, og i noen tilfeller hallusinasjoner.
Et høyere nivå av CBD motvirker de negative effektene av THC, og om du sovner av cannabis har det mer med overdosering å gjøre, samt erfaring.
Det er en kjent sak at lengre bruk/missbruk av cannabis fjerner endel av rusopplevelsen, man vil ofte få en sløvende effekt uten knisingen og hyperaktivitet.

Som sagt, min erfaring tilsier at markedet heller mer over på indica dominerte strains, men det finnes mye 50/50 strains, sativadominerte ser jeg veldig lite av. Vi må nok vente på at noen forsker på dette før vi får noe konkret om situasjonen i hele landet evt verden.
Sist endret av Dodecha; 28. januar 2014 kl. 17:09.
Det skal være lettere å dyrke indicadominerte strains. De er mer stabile og trenger mye kortere tid på å blomstre. Jeg vil tro (har ikke noe fakta å backe opp med) at det meste av typisk gateweed derfor er indica. Det er absolutt mulig å få tak i sativadominerte strains også, men det har jeg fått inntrykk av er et mer "nisje" produkt, nettop fordi det er vankligere å dyrke og tar lengre tid -ergo tjener mindre penger x anntal timer jobbet. Og som nevnt over, så behøver ikke sativa ha høy THC-CBD rario, kan like gjerne være motsatt. Det er nok oftest sativa som har høyest THC-verdier, men å sette en fasit på det vil bli litt feil.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Source? Sist jeg leste noe offisielt om cannabis i Norge var at mengden THC hadde økt noe fryktelig de siste 30 åra. Tyder ikke det på flere og kraftigere sativastrains?
Vis hele sitatet...
THC mengden i cannabis har generelt økt mye over hele verden de siste 40 åra. Dette er fordi vi har fått mer kunnskap om det, og vet hvordan vi skal gro skikkelig. Du kan også merke det når du røyker det om det er Sativa eller Indica. Fyren jeg kjøper av som er veldig legit og leverer SUPER kvalitet, sier at det som regel er Indica eller Blanding.

Nå har jeg også fått inn Sativa-strains.. Dette skjer jo stadig vekk, men det er bare mye oftere jeg får inn Indica eller Blanding.