Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2218
Hello freaks.

Jeg hadde en diskusjon med en kamerat i dag, ang terrorangrepet 22 juli i Oslo, og i den forbindelse var det en sak vi var uenige om.

Jeg vet at rett etter bomben gikk av i Oslo, ble en rekke kjøpesentre, butikker, og andre virksomheter evakuert og var stengt i opptil flere dager. Spørsmålet mitt er da om de ansatte som arbeider på timelønn og deltid har krav på lønn i perioden arbeidsplassen var stengt?

Jeg var temmelig sikker på at man fikk lønn for de dag(ene) det gjaldt, men har ikke funnet noe konkluderende kilder på dette.

Noen som vet?
Sist endret av 58436950551817; 21. august 2011 kl. 21:02.
Uten å henvise til noen lover og regler så mener jeg absolutt at man skal ha betalt selv om bedriften ikke har åpent av en eller annen grunn. Er derfor vi får betalt på rød-dager som er midt i uka
Sitat av norboost Vis innlegg
Uten å henvise til noen lover og regler så mener jeg absolutt at man skal ha betalt selv om bedriften ikke har åpent av en eller annen grunn. Er derfor vi får betalt på rød-dager som er midt i uka
Vis hele sitatet...
Ok, men tenker primært på deltidsansatte, og ansatte på timesbasis. Er temmelig sikker på ar ansatte med fastlønn ikke blir trukket i lønn.
Om man er ført opp på vaktliste så skal det vel ikke være noe problem, da har man blitt satt opp til jobb den dagen og det er ikke den ansattes feil at bedriften holder stengt.
Sist endret av norboost; 21. august 2011 kl. 21:11.
Sitat av norboost Vis innlegg
Om man er ført opp på vaktliste så skal det vel ikke være noe problem, da har man blitt satt opp til jobb den dagen og det er ikke den ansattes feil at bedriften holder stengt.
Vis hele sitatet...
Prøver å finne kilder jeg kan "slå i bordet med" Har forsøkt lovdata uten hell. Vet du om noe?
JEg tror at dersom personen er oppført på timelisten, har h*n krav på lønn...
Er noen regler som omfatter tap av arbeidsinntekt, NAV burde kunne svare deg på dette om du spør de
Sitat av eXerisjon Vis innlegg
Er noen regler som omfatter tap av arbeidsinntekt, NAV burde kunne svare deg på dette om du spør de
Vis hele sitatet...
Klarte ikke finne noe direkte relatert til terror eller katastrofer
Det er ikke vesentlig hva som gjør at du har tapt inntekt. Som sagt så burde du ringe nav og høre Vi betalte hvertfall ekstrahjelper osv når vi hadde stengt lørdagen og mandagen.
Sitat av eXerisjon Vis innlegg
Det er ikke vesentlig hva som gjør at du har tapt inntekt. Som sagt så burde du ringe nav og høre Vi betalte hvertfall ekstrahjelper osv når vi hadde stengt lørdagen og mandagen.
Vis hele sitatet...
Gull! Tar en tlf dit i morgen
Hvis man legger til grunn at dette er såkalt "Force majeure" , så har du krav på 62% dagpenger fra NAV, etter en karenstid på 3 dager ETTER at du ikke kunne møte på jobben pga terroren. Så nei, du har nok ikke krav om lønn hvis dere ble permitert med umiddelbart varsel. '
For å ta det kort; Ja, du skal ha krav på det, så fremt det var avtalt at du skulle ha jobbet de og de dagene.

Min far er bedriftsadvokat, så hvis du i morgen fremdeles trenger sikre kilder på det kan jeg ta en telefon og høre om hvor man finner det.
Sitat av koqftw Vis innlegg
For å ta det kort; Ja, du skal ha krav på det, så fremt det var avtalt at du skulle ha jobbet de og de dagene.

Min far er bedriftsadvokat, så hvis du i morgen fremdeles trenger sikre kilder på det kan jeg ta en telefon og høre om hvor man finner det.
Vis hele sitatet...
Suverent om du kan det! Kudos!