Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2566
Jeg har jobbet som webutvikler i fast 40% stilling i mer enn 2 år, og får fast lønn også.
Nå skal bedriften legges ned fra 1 aug. Jeg sa opp hos dem 7 juni, og har 3 månederes oppsigelsestid. Det er ikke noe å gjøre akkurat den tiden, så de har bedt meg om å høre med dem på slutten av uka om det trengs å komme på jobb i det hele tatt. Sjefen har uttalt seg før at jeg må uansett være på jobb selv om det ikke er noe å gjøre hvis jeg skal ha lønn for oppsigelsestid. Eller kan jeg bare slutte med engang om jeg vil, men selvsagt uten lønn. Jeg har vært villig til å være på jobb og ville gjerne ha lønn for oppsigelsestiden min. Og da lurer jeg på at om hva er reglen for å få lønn i august og for 1 uke i sep (siden oppsigelsestiden blir da 3 måneder fra 7 juni til 7 sep og bedriften legges ned fra 1 aug)? Har jeg krav på det i det hele tatt eller kan sjefen komme med argumentet at siden de legger ned og ingenting mer å gjøre så kan jeg heller ikke få utbetalt lønn??

Vil gjerne ha svar så fort som mulig.

Takk på forhånd
Ingen idé om den termineringsbiten,
men ikke glem å få feriepenger.
Hvis du sa opp den 7 juni så gjelder ikke den oppsigelsen før 1 juli..
Trådstarter
3 0
Det gjelder vel fra dagen jeg sa opp. Jeg skal ta ferie fram til 1 aug. Men spørsmålet mitt var egentelig at kan jeg kreve lønn for August måned? Når bedriften legges ned fra 1 august, men samtidig går oppsigelsestiden min ut til 7 september. Det er vel ikke min skyld at de ikke har noe arbeid, så lenge jeg har en fast lønn så skal jeg få det. Men får man lønn for den måned når også bedriften har lagt seg ned hvis du skjønner...
hvis det ikke er noe sted å ta lønna fra etter 1. august, så kan jeg ikke helt forstå hvor du skal få den fra. Med mindre der er et eller annet lønnssikkerhetsfond eller noe et sted?

I hvilken form opphører bedriften å eksistere? Oppbud? Konkurs?
Trådstarter
3 0
Vel, bedriften har hovedkontor i et annet land som gjør det veldig bra. Mens det går ikke så bra Norge, så en annen kollega flytter til hovedkontoret, mens jeg sa opp. De hadde ikke planer om å legge ned da jeg sa opp, men de bestemte seg for det etterhvert. Så kontoret i Norge skal legges ned foreløpig, og mens de fortsetter å jobbe med faste kunder i norge fra hovedkontoret. Det er det jeg er veldig usikker om jeg faktisk har krav til å få lønn i Aug, når de også legger opp her? Men det er jo ikke sånn ordentelig konkurs aktig heller... veldig usikker :S
Så lenge det bare er en underavdeling som legges ned, og ingen konkurs, mistenker jeg sterkt at du fortsatt har absolutt alle rettigheter inntakt. Dette inkluderer 3 måneders oppsigelsestid, og utbetaling av oppspart ferielønn.

Det spørs dog garantert på nøyaktig hvordan bedriften er organisert eiermessig, så jeg ville sterkt vurdert å spørre en advokat om hjelp.
Sist endret av DumDiDum; 5. juli 2011 kl. 12:06.
Du har rett på lønn i oppsigelsttiden på 3 mnd, men du har også arbeidsplikt i denne perioden. Arbeidsgiver kan ha rett til å kreve at du arbeider enten på kontret eller midlertidlig blir med til hovedkontoret denne periode, dette avhenger av hvor spesifikk din arbeidskontrakt er på arbeidssted og reise/flytting. Arbeidsgiver kan også kreve at du tar ut mesteparten av din opptjente ferie i oppsigelesperioden.

Oppsigelsestiden gjelder fra 1.arbeidag i påløpende måned. Hjelper ikke at du sa opp 7.juni, gjelder fra 1.juli.