Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2872
Heisann!

Sitter med min knappe to uker gamle iMac.
Akkurat nå kjører jeg bare iTunes og Safari, men alikevell går viftene i hundreoghelvete..
Med disse to programmene aktive, bruker jeg rundt 2% av CPU og relativt lite RAM. Diskaktiviteten er også lav.

I følge iStat Pro, kjører viftene på følgende:
Optical Drive: 1148rpm
Harddrive: 5293rpm (!!!)
CPU fan: 939rpm

Ser derfor ut til at det er noe med harddisken som ikke er som det skal, tror jeg hvertfall da..

iMac'er har en tendens til å bli fryktelig varme, og den teorien baserer jeg på personlige erfaringer, samt venner sine.
Dog har denne maskinen aldri kjørt på så høy rpm før (ved unntak av under gaming), og jeg er rett og slett bekymret for at noe er som det ikke skal.

Samtidig som jeg skriver denne tråden, kjørte plutselig vifta seg ned, og jeg sjekka RPM'en. Nede på 1357.



Noen som vet hva dette er?
Takk på forhånd!
de fleste harddisker kjører jo på 7200 rpm, så tror ikke det er noe særlig problem. noe som lagger da?
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Ingenting som lagger.
Ble bare sinnsykt overrasket over at den plutselig kjørte så fort på så lite aktivitet.
harddisken har jo samme rpm uansett om du bruker pcen eller ikke, om jeg ikke husker feil.
Det er ikke omdreiningstallet for hdd han nevner her, det er omdreinigstallet for vifta som kjøler hdd. Den skal selvsagt ligge mye lavere enn 5200RPM.

Har du kjørt hardware testen? Den ligger i en av platene som fulgte maskinen
Sist endret av Dr.Pepper; 27. juni 2011 kl. 17:26.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Det er ikke omdreiningstallet for hdd han nevner her, det er omdreinigstallet for vifta som kjøler hdd. Den skal selvsagt ligge mye lavere enn 5200RPM.

Har du kjørt hardware testen? Den ligger i en av platene som fulgte maskinen
Vis hele sitatet...
Godt tips Her er bruksanvisning på norsk: http://support.apple.com/kb/HT1509?viewlocale=no_NO

Lykke til!
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Tusen takk, dette skal testes så fort jeg er hjemme igjen!

KP til dere begge! <3
MacBook Pro'en min har blitt ekstremt varm i det siste. Den er ikke mer enn et år gammel, og likevel går viftene i hundreoghelvete med en gang jeg skrur på maskina. Da bruker jeg kun iTunes og GC, ikke noe mer.

Begge viftene på godt og vel 6000 rpm. Føler at dette egentlig ikke er sunt for datamaskina?
Jeg sjekket det med varmen hos Apple, fikk beskjed om at det var helt normalt
og at du faktisk brant deg om du holdt handa for lenge oppå skjermen...

rart at de lager det sånn
Sitat av LeFTy Vis innlegg
Jeg sjekket det med varmen hos Apple, fikk beskjed om at det var helt normalt
og at du faktisk brant deg om du holdt handa for lenge oppå skjermen...

rart at de lager det sånn
Vis hele sitatet...
Merka egentlig at det er mulig å brenne seg på lår/hender Er en grunn til at jeg kjøpte en slik et fint brett med vifter på, ment for datamaskiner.

Er egentlig ikke rart at de blir så varme, kabinettet er lagd av aluminium. Men merkelig at de blir varme innvendig fort som fy

EDIT: Dette er visst helt vanlig, fant jeg ut.

Så jeg må nok fortsette å drømme om en maskin som holder under 20* mens jeg drar spill på full grafikk
Sist endret av Eplegutten; 28. juni 2011 kl. 02:10.
Er nok noe du bare må leve med.. Sitter på en pc som har 70 celcius temp med bare spotify og firefox, tydeligvis ikke unormalt ifølge expert/verkstedet..

Positive er jo at det varmer hender og det som er
Sitat av Turrist Vis innlegg
Er nok noe du bare må leve med.. Sitter på en pc som har 70 celcius temp med bare spotify og firefox, tydeligvis ikke unormalt ifølge expert/verkstedet..

Positive er jo at det varmer hender og det som er
Vis hele sitatet...
Da er Mac med på pakklista hvis jeg skal på en nordpol/sørpol-tur ihvertfall ^^
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Da er Mac med på pakklista hvis jeg skal på en nordpol/sørpol-tur ihvertfall ^^
Vis hele sitatet...
Hahah, yeah right!

Skal oppdatere dere angående resultatet på hardware-testen senere.
Om noe er galt, får jeg vel dekket en eventuell reprasjon på garantien? Den er tross alt ikke 3 uker gammel enda...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Heisann!

Hardware-testen er nå kjørt, og det er visst en feil.. Den heter: 4SNS/1/40000000:TH00-9.592
Har ikke peiling på hva dette er, noen som vet?

Takk igjen!
https://discussions.apple.com/messag...ageID=11521677

Foreslår at du tar en titt her, og generelt på diskusjonsiden der
Den er litt rotete, men har funnet en del nyttige ting å lese der!

Dra til din nærmeste applebutikk og spør om koden ville jeg gjort, eller ring dem, send en mail, osv..
Mest sannsynlig får du det på garantien, produksjonsleif på harddisken, eller noe i den duren.
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Takk Myor, hjalp meg virkelig!

Mac'en sendes på service i neste uke..
For noe dritt, en datamaskin til 20k og det er feil på den etter knapt en måned! For en skrothaug...
Sitat av fisk23 Vis innlegg

For noe dritt, en datamaskin til 20k og det er feil på den etter knapt en måned! For en skrothaug...
Vis hele sitatet...
maskina mi til 10K er garantert sterkere, og kjøler definitivt bedre. ser ikke hvorfor folk velger mac? drøyt å betale dobbelt for osx
Off-Topic, men jeg kikker litt på programmet iStat Pro, som blir nevnt i åpningsinnlegget... Hvordan klarer egentlig et slikt program å få så mye informasjon ut av Macen? Tenker på temperatur målt i celsius, viftefrekvens i rpm osv. Det vil vel kreve at de nødvendige måleinstrumenter er installert på maskinen fra før av, så det må vel gå an å sjekke på en annen måte uten å laste ned noe program som iStat Pro...?
hahaha.. Flott folk sliter med eplene sine. Ingenting er bedre. Når folk bryr seg mere om merket enn kvalitet så kan de ha det så godt
Sitat av Skoms Vis innlegg
hahaha.. Flott folk sliter med eplene sine. Ingenting er bedre. Når folk bryr seg mere om merket enn kvalitet så kan de ha det så godt
Vis hele sitatet...
enig, en ukjent stasjonær med selvvalgte komponenter til 10k funker bedre enn ett halvspist eple anytime
Kjøp deg pc isteden for mac, problem solved
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Kjøp deg pc isteden for mac, problem solved
Vis hele sitatet...
Nei. titegn
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Off-Topic, men jeg kikker litt på programmet iStat Pro, som blir nevnt i åpningsinnlegget... Hvordan klarer egentlig et slikt program å få så mye informasjon ut av Macen? Tenker på temperatur målt i celsius, viftefrekvens i rpm osv. Det vil vel kreve at de nødvendige måleinstrumenter er installert på maskinen fra før av, så det må vel gå an å sjekke på en annen måte uten å laste ned noe program som iStat Pro...?
Vis hele sitatet...
Hvorfor det....?

Sitat av Skoms Vis innlegg
hahaha.. Flott folk sliter med eplene sine. Ingenting er bedre. Når folk bryr seg mere om merket enn kvalitet så kan de ha det så godt
Vis hele sitatet...
Har hatt diverse HP, Ausus, dell, Acer og har ikke hatt ET eneste problem etter jeg byttet til en MacBook Pro Så den må du lengre ut på lande med... :P
fisk23: Hva er statusen? Om du fremdeles sitter med iMacen kan det være verdt å kjøre en reset av SMC. Den styrer blant annet viftene, og er det første jeg ville testet hvis noe sånt var galt med min Mac.

http://support.apple.com/kb/ht3964

Kan også teste å resette NVRAM og PRAM for good measure, men tror ikke det skal ha noe å si.

http://support.apple.com/kb/ht1379
Sjekk også om du har firmware passord på Macen, for da vil den ikke kunne resette SMC skikkelig og du får problemer med vifter og lignende..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Theophobia
fisk23's Avatar
Trådstarter
Hei.
Macen er nå innlevert, etter at jeg kom hjem fra ferie for et par dager siden.
Feilmeldingen var kjent hos Apple (Så hvorfor i faen gjør de ingenting med komponentene så problemene ikke fortsetter?) så det blir en smal sak å få reparert den. Er bare harddisk og evt. en temperaturmåler som skal byttes, med andre ord ikke store greiene.
Takker for svar Nich, dog var det hakket for sent til at jeg kunne prøve det ut før innlevering.

Takker alle sammen for svar, problemet er nå løst (forhåpentlig vis).

Hei.
Macen er nå innlevert, etter at jeg kom hjem fra ferie for et par dager siden.
Feilmeldingen var kjent hos Apple (Så hvorfor i faen gjør de ingenting med komponentene så problemene ikke fortsetter?) så det blir en smal sak å få reparert den. Er bare harddisk og evt. en temperaturmåler som skal byttes, med andre ord ikke store greiene.
Takker for svar Nich, dog var det hakket for sent til at jeg kunne prøve det ut før innlevering.

Takker alle sammen for svar, problemet er nå løst (forhåpentlig vis).