Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1687
Hei,

Jeg sitter med et lite prosjekt hvor jeg skal koble sammen noen pumper med en arduino og et breadboard. Jeg er ikke så dreven på dette med koblingsdiagram og lurer på om noen kan komme med noen råd.

Her er prosjektet jeg prøver på.
Her er koblingsdiagrammet.

Og her er det jeg har kommet frem til hittil.

Det jeg er ganske sikker på jeg har gjort hittil er:
- Koble ledningene fra arduinoen til transistorene og så til minus-raden.

Det jeg ikke har fått til og er usikker på er:
- Hvor den eksterne strømforsyninga skal kobles på.
- Hvor pumpene med pluss og minus skal kobles. (Jeg tror at plussen til pumpene skal kobles på den midterste pinnen til transistoren, men jeg er ikke helt sikker.

Alt jeg har koblet er utifra bildene i blogginnlegget.
Minus på pumpen (og anoden på dioden) skal på collector på transistor (midterste ben), pluss til pumpen (og katoden på dioden) skal rett på 12v. 12v kan du jo samle i stripene merket med + på breadboard.

Du er klar over hvilken retning de forskjellige banene går på breadboard, nedover på de to ytterste og sideveis på de innerste? Synes jeg ser en rød ledning på minus-stripa, skjønner du.

Arduinoen (om den er lik en arduino nano) kan kobles til 12v på pinnen Vin. Husk å koble til jord/minus på GND-pinnen også.
Jeg har ikke vært konsekvent i bruken av farger på ledningene, så det stemmer at en rød ledning går til minussiden.

Men jeg kobler da 12v-strømforsyningen på den stripene ytterst, pluss på pluss-raden og minus på minus-raden? også minus på pumpen ved transistoren og plussen ut på den raden?

Jeg har en ledning fra GND-pinnen på arduinoen (er en nano) til minus-raden.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Men jeg kobler da 12v-strømforsyningen på den stripene ytterst, pluss på pluss-raden og minus på minus-raden? også minus på pumpen ved transistoren og plussen ut på den raden?
Vis hele sitatet...
Jess, det er riktig.