Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2832
Overskuddsmateriell
Hei

Tenkte å starte på ett prosjekt der jeg skal telle runder på 2 ulike akslinger og vise resultatet på en skjerm.
Skal bruke Arduino til dette.
Sensorene vil sitte utendørs på ett kjøretøy så må derfor tåle fukt og mye støv. Siden dette skal sitte på ett kjøretøy har jeg kun tilgang til 12V DC.

Det er 2 ting jeg lurer litt på hvordan løse.

Jeg har ikke tilgang til enden av akslelene jeg skal telle på så må sette på noe midt på akslene. Akslene er 6 kantet og av plast og roterer med max 1 runde pr sek.

Har vært på tanke på magnet sensorer men hvor nøyaktig vil de være.
Noen med erfaring om dette?
RPM er ikke av interesse å måle men antall runder totalt.

Problem 2 er at om man stopper kjøretøyet så mister man strømmen i sigarettenneren som jeg må hente strøm fra, men jeg kan ikke miste tellingene av den grunn. Bør man da gå for ett SD kort eller bør jeg heller tenke på en batteribackup?


Kom gjerne med linker til aktuelle produkter om dere har det
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Liten rettelse, akselen er av stål og ikke plast som jeg skrev over, og farten er nok over 1 rpm. Hvor mye over er jeg usikker på
Hva med induktive givere? Må da montere på noe i metall som stikker litt lengre ut enn akslingen selv slik an den kan føle på det.

Koble til inn:
+
-
Får ut:
Ved PNP
NO (normally open) + når den ser noe
NC (normally closed) + når den IKKE ser noe
Ved NPN
NO - når den ser noe
NC - når den IKKE ser noe

Pass på å kjøpe en med passende fasong og rekkevidde. Søket i linken er avgrenset til sensorer med kabel ettersom de med plugg i teorien skal være tette, mens som alle vet aviker teori og praksis til tider. Ville også valgt en med metall hus. (Tåler mer og man kan stramme muttere mer)

Edit: Kjøp IP67 (og opp.) De fleste er det.
Sist endret av suppesos; 27. april 2015 kl. 17:15.
Bare så det er avklart. Først sier du maks en runde pr sek. Men så kommer du etterpå med over en runde per minutt. Det er en grei forskjell.

Du kan jo forske litt på abs-sensorer til biler, de avgir et sinussignal. Eventuelt en kam.sensor som er en hallgiver.
Jeg har gjort noe lignende med et reed relé. Satt en magnet på en aksling og denne magneten slo inn og ut reléet for hver rundt- og ga en puls som jeg kjørte inn i en adderingskrets og vidre ut på et 7-segment display. Du kan beskytte reed releét med en liten plastboks.

Får å ikke miste tellinga kan du enten;

1. Batteri backup. Du trenger ikke særlig stort batteri for å holde kretsen gående etter du har slått av tenninga. eneste er at om du kobler dette i pararell med bilbatteriet/hva nå enn du bruker må det tåle soenningspeaks fra dynamoen. Det må tåle og bli lada og ha samme spenning som driftsbatteriet.

2. Flashminne- noe du er inne på med sd kort. letteste er da å programmere via arduino. Men kan du litt elektronikk kan du snekre sammen et RAM minne som holder dataen med et bittelite batteri.
Sist endret av visualn00b; 27. april 2015 kl. 17:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Eventuelt kan du bruke reflekterende tape kombinert med optisk sensor.
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Sensorene vil sitte utendørs på ett kjøretøy så må derfor tåle fukt og mye støv.
Vis hele sitatet...
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Eventuelt kan du bruke reflekterende tape kombinert med optisk sensor.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro reflex og fotocelle vil fungere meget lite tilfredsstillende til dette formålet. Ville nok gått for induktiv giver. Da kan han kjøre 12v rett inn på giveren og få ~10v(?) ut som igjen kan kjøres igjennom en 7805(?) for å få 5 volt på inngangen på Arudino.
Sitat av suppesos Vis innlegg
Jeg vil tro reflex og fotocelle vil fungere meget lite tilfredsstillende til dette formålet. Ville nok gått for induktiv giver. Da kan han kjøre 12v rett inn på giveren og få ~10v(?) ut som igjen kan kjøres igjennom en 7805(?) for å få 5 volt på inngangen på Arudino.
Vis hele sitatet...
Kan du begrunne hvorfor du mener at refleks/fotocelle fungerer lite tilfredstillende?

Og av alle mulige integrerte kretser så foreslår du en 7805 til å justere signalspenninga? Les databladet til 7805 så ser du hva den skal brukes til.

Om spenninga ut fra giver er for høy så kan vanlig spenningsdeler benyttes - evt. kombinert med opamp.
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Takk for gode råd til nå.
Har bestillt nå LJ12A3-4-Z/BX, L7805 og L7812 for å stabilisere spenning inn på Arduino'en.

Enda litt usikker med hvordan gjøre det med minnet
Sist endret av Bullhill; 28. april 2015 kl. 07:27.
7805 har jeg ikke erfaring med selv, og derfor et "?". Etter min hukommelse er dette en spenningsregulator som i utgangspunktet kan dra ned spenningen fra 12 til 5v. Om dette er heilt feilaktig informasjon eller at det blir helt feil komponent å bruke her får jeg bare beklage.

Om du leser førsteposten til OP så skal dette utstyret henge under en bil med vann og søl, og da vil jeg tro at på et tidspunkt vil det ligge så mye dritt på både fotocelle og reflex at den ikke klarer å skille reflex/aksling.
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Blir å teste 7805 med multimeter før jeg kobler det til Arduinoen for å være sikker på at man ikke risikerer å grille den
En annen liten ting, når/før du lager festene til sensorene sjekk at sensoren ikke "ser" mutterene. Det kan skje om mutteren monteres for nerme "den blå enden." Har sett dette skje på feks IFS205 sensorer. De er ganske ekvivalente til dem du har bestilt, men med litt lengre rekkevidde om jeg ikke husker feil (6 eller 8mm)
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Enda litt usikker med hvordan gjøre det med minnet
Vis hele sitatet...
Hvis den bare skal telle antall runder totalt, så vil du uansett få best utbytte ved å likevel installere minne på telleren. Det kan være nyttig.

Mitt svar; Batteribackup kan fungere, men høres det pålitelig ut? Nei.
Bruk SD-kort
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Blir å teste 7805 med multimeter før jeg kobler det til Arduinoen for å være sikker på at man ikke risikerer å grille den
Vis hele sitatet...
Leste du ikke svaret til Xgeir, da? Bruk en spenningsdeler...
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Leste du ikke svaret til Xgeir, da? Bruk en spenningsdeler...
Vis hele sitatet...
Den skal monteres på et kjøretøy. Tenker at det kanskje kan være en dynamo innvolvert(?). Da kan spenningen variere litt for mye for en spennsgsdeler. Jeg ville vurdert en LT1086-5ct. Det er en 5v regulator som tåler noen-og-tyve volt og mer en nok strøm til å levere til arduinoen.
Sist endret av visualn00b; 29. april 2015 kl. 18:10.
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Er nok en dynamo inne i bildet også ja, har vist oversett svaret til xgeir

Vil denne kunne justere spenningen rett?
http://www.ebay.com/itm/Linear-LT108...item3f2c4f5afa

Bør jeg også ha noe lignende inn på Arduino'en for å stabilisere spenninga inn til den?
Sist endret av Bullhill; 30. april 2015 kl. 09:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Hva tror dere om en LM2940? vil den kunne funke bedre enn 7805?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Overskuddsmateriell
Trådstarter
http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=12410&stc=1&d=1449694972

Prosjektet går sake men sikkert fremover. Venter nå på noen plugger for å sette i den store boksen slik at man ikke må åpne den for å koble til eks strøm. I tilegg mangler det å lage braketter for montering av sensorer. Det som virkelig har overrasket med under dette prosjektet er hvor kraftig kommandoen AttachInterrupt er.