Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2254
Hei,

Har bygget en prototype som jeg har stor tro på til konsumer markedet i Norden. Jeg har fått laget en prototype, testet denne ut og inn og er meget fornøyd.

Videre har jeg laget nytt kretskort og fått bakt på SMD komponenter til faktisk størrelse på produktet slik jeg ser det for meg.

Men, nå trenger jeg noe "casing" eller "housing". Med dette mener jeg det kunden faktisk ser! Dette er i kategorien "wearables" så det må være litt trendy og se bra ut.

Dette er jo bare til å lage en "ferdig" prototype, som jeg skal ta videre med investorer o.l, så det blir jo ikke noe stort antall.

Spm mitt, hvor får jeg laget dette til en bra pris?
Hvor du kan få laget en boks til elektronikken?

Hvis du tegner den i 3d, kan du få noen andre til å printe den ut i plast.
Eller du kan få noen med cnc-fres til å frese det ut av en klump med aluminium, stål, eller hva du vil.

http://www.shapeways.com/ - De printer og støper det du har tegnet
Sist endret av GreenRay; 3. februar 2015 kl. 08:51.
3D print er nok det enkleste. Når du er fornøyd med designet, kan du sende den til shapeways for en litt penere finish
Dette er egentlig en industridesigner-oppgave. Ikke bare "få det til å se bra ut", men også produksjonsmetode, kostnader, holdbarhet, brukervennlighet osv. Det skal finnes et organ for kobling av industri og industridesigner, men jeg husker ikke navnet i farta. Norsk Designråd eller Norske Industridesignere kan garantert peke i riktig retning
Takk for gode svar!

Så det jeg bør gjøre, er å få noen til å tegne produktet i 3D og sende dette over til feks Shapeways, å la de printe ut et forslag?

Utstyret skal ha 5 knapper, hvordan blir dette med 3D printing og Prototyper?
Vil knappene være 100% funksjonable hvis de blir printet?
Det er umulig å si med mindre du sier hvordan det skal se ut. Det er vanlig at du har kretskortmonterte brytere som stikker opp i et hull i innkapslingen, og en knapp som ligger over bryteren som holdes igjen av innkapslingen, knappen flusher med innkapslingen. Hvordan tok du høyde for knappene når du fikk kretskortet laget?
Prøv først å lage en 3d-modell i google sketchup (gratis): Create Google Sketchup files that can be printed on a 3D printer
sketchup er så godt som ubrukelig til å tegne slike ting, last heller ned autodesk. Dessuten er du nesten garantert å bomme på designet de 3-4 første gangene så du burde skaffe deg en 3D printer for å prototype prototypen på før du sender tegningene til shapeways
Btw. går du på en høgskole eller universitet med fakulitet som kanskje har en 3d-printer?

Her på HiOA i Oslo kan vi benytte f.eks. 3d-printerne på produktdeisgn ved kjeller selv om de er i et annet fakulitet.

Jeg hadde sjekka litt rundt etter en skole hvor du kan få låne en print eller betale for en print.

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
sketchup er så godt som ubrukelig til å tegne slike ting, last heller ned autodesk. Dessuten er du nesten garantert å bomme på designet de 3-4 første gangene så du burde skaffe deg en 3D printer for å prototype prototypen på før du sender tegningene til shapeways
Vis hele sitatet...
har bare vært borti google sketchup som eneste gratis 3d-print program, autodesk er sikkert bedre.
Sist endret av Turbolego; 3. februar 2015 kl. 13:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ville kjøpt meg en 3D printer, de koster jo ikke mange kronene i denne sammenhengen
Sketchup ubrukelig til å designe innkapslinger? Jeg trenger å få forklart den påstanden, jeg har jo selv brukt det med hell mange ganger, og jeg har aldri følt at sketchup har begrenset meg. Utrolig allsidig verktøy som er lett og bruke.
Prøv autodesk så forstår du Sketchup er som mspaint sammenlignet med Photoshop.
Jeg tror ikke du forstår hva jeg sier. Autodesk er stappet med funksjonalitet. Jeg bruker selv autodesk på jobb og sketchup hjemme, og jeg ser absolutt ikke behovet for autodesk eller f.eks. solidworks til denne oppgaven. Ja, en renault er som et leketøy i forhold til en mercedes, men hvem trenger egentlig en mercedes?
Har ikke sett at Blender har blitt nevnt som et alternativ til 3d. Ta en titt på det.
Selv bruker jeg Autodesk Maya for 3d, i ferd med å lære NURBS i disse dager.

Du vil nok måtte prototype innpakningen like mye som selve produktet. Så å skaffe talent som kan gjøre jobben og en decent 3d printer er nok en god plan.

Og i businesssammenheng, Kontaktnettverk er gull.
Sist endret av F4celess; 4. februar 2015 kl. 17:20.
Takker!

Ser at jeg i første omgang nå må få tegnet noen produktforslag sketcher.
Har fått noen venner som er flinke til å tegne til å tegne designforslag.

Er det andre her som er flinke på frihånd og har lyst på en liten utfordring, ta kontakt på innboks