Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2213
Hallais Folkens.
Har lest masse nyttig her, så takk for et supert forum.

Jeg lever med en liten forsker i meg, og har alltid hatt en greie for ting som flyr, brenner og sier BOOM. Så mitt neste prosjekt er en rakett.

Hvor mye Thrust må jeg ha for å sende opp en payload på 350Gram. Kamera, batteri og Shoot+Motor. Og hva for materialer til housing og Rumpa anbefaler dere. Jeg sender så klart ikke opp kamera på første forsøk. Noen errors blir det sikkert.

Har aldri laget rakett før. Men har sett veldig mange filmer på Youtube om hvordan man lager selve brennstoffet av sukker og gjøtsel. No har jeg tilgang på sort krutt hvis det kunne lønne seg til mitt bruk.

Kas dimensjoner snakker vi om. og Thrust.
Jeg tror du bør ta en titt på denne nettsiden. http://www.nakka-rocketry.net/
Han lager meget store amatørraketter, og har lagt ut designet og tegninene på alle rakettypene og de forskjellige formulaene til motorer.

Lykke til..
Vil også anbefale å ta en titt på Easy PVC rockets by Jason Smiley: http://maji.utsi.edu/courses/09_prop...ets_Smiley.pdf
,der står det mye bra.
Når du mener housing mener du casing ( hylsen) eller selve røret som raketten er bygget opp av?
Uansett ville jeg ha valgt å lage casingen av papp, belst med så lange fibre som mulig, og så tykt som det er praktisk( 0.2-0.3 mm eller rundt 200g/m^2 burde duge). til rakketkroppen ville jeg ha valgt et papprør av noe slag. kjøp det, finn det eller lag det (waeva). Bare det er lett nok men samtidig sterkt så bør det duge. Eventuellt kan du slenge på litt lett glassfiber hvis du føler deg litt paranoid. Finneene til en rakett på denne størrelsen ville jeg ha laget av 3mm-4mm kryssfiner. finnetypen ville jeg ha valgt clipped delta eller trapezoidal, helst den siste.

Angående motortype er dette et veldig vanskelig valg. dette gjelder både på impuls og delay. jeg ville anbefalt deg å skaffe deg demoversjonen av rocsim først( kan fåes på apogeerockets.com) for å lære om både stabilitet til raketter, motorvalg og valg av delay. tror også at det følger med en demo av engineeditor på den. der kan du forhåpentligvis få til å designe en motor som blir veldig lik den du putter i raketten din. som et spark i riktig retning ville jeg anta at du trenger noe rundt en E39 motor( se PDFen side 71)med en delay på ca 5 sekunder.

hvis du lurer på noe mer eller om noe er uklart, så er det bare å stille spørsmål, enten i tråden eller på pm, skal prøve å svare så ført jeg kan.

(PS: dere som mener at jeg nå serverer med sølvskje nå, så er jeg av den oppfatning av at du ikke tjener noe på å finne info selv om raketter enn at du spør om det og får det av andre. Med et prosjekt der såpass mye kan gå galt er det bedre å få info fra sikre kilder enn å å snuble over usikre.)
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Vil slutte meg til rådgivning angående Nakka og Easy PVC Rockets. Har puslet litt med den siste, dog brukt motorene som pinneraketter. Fungerer fint

(Angående sølvskje slutter jeg meg fullt og helt til cazadores de mitos. Hvorfor i all verden skal man svare uklart og halvveis i gåter med utsagn som underforstått sier "jeg vet det, men jeg gidder ikke fortelle deg det"? Rett frem god info er mye bedre. Godt noen deler dette synet.)
jeg har laget endel Rcandy raketter, de fungerer utmerket, men å lage en report på toppen viser seg å være noe vanskelig men det går.

jeg bruker alurør fra nille, kosteskaft til 69 kr, det holder til ganske mangen raketter, de ytterste røret har en ID på 24mm, for å få noe futt i den har jeg funnet ut at en grain på 110mm er meget brukbart, totallengden jeg bruker er ca 17 cm, toppluggen bør være 30mm bunnpluggen bør være 25mm, så må dysen være 8mm, så er det coren da, den driller du ut forsiktig til den er 90mm dyp, denne motoren går veldig bra visst du topptenner den eller bruker en rask lunte som går et stykke opp i motoren, her er en youtubelink til en artig sak jeg lagde for noen måneder siden, den bikket litt til siden i det tar av, regner med at det var pga vekten ble noe heftighttp://www.youtube.com/watch?v=m96FvHvLu3c, det ligger endel andre raketter på kanalen min,spør visst dere lurer på noe
kno3dude: Hvilket metallpulver brukte du i rakettformulaen? Ser ut som Aluminium eller titanium dømmende fra gnistrene på halen til raketten...
BP lift with a dash of Ti sponge in for great liftsparks
Vis hele sitatet...
vet ikke men kanskje det er samme oppskriften som kruttet i mortaren hans?

veldig bra jobbet KNO3!
hvis du vil ha kamera på en modell rakett , så kom jeg over noe veldig bra her en dag

http://www.jamesyawn.com/aiptek/index.html
Halloen, den raketten du referer til hadde jeg blandet ca 5% kakefontene pulver i, det gir en bra gnistre effekt til sukkerblandingen, jeg var litt usikker på innholdet i disse fontenene, så jeg gamblet litt,men det viser seg å fungere bra, jeg driller kjernen i alle mine sukker raketter men når jeg hadde dette mystiske pulveret i så gikk drillen rimelig seint, men etter en stund så har jeg funnet at det ikke øker risikoen nevneverdig men for all del, jeg er jo ikke kjemiker,bare en hobby pyro-tekniker mann så jeg vet ikke med sikkerhet om dette øker risikoen for å antenne med drilling.