Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1945
Vet at man kan lage en rakettmotor av ren ammoniumnitrat og bindestoff, men hvor vanskelig er det å få igang reaksjonen? Vet at AN-bomber ikke bare kan avfyres vha. flammer, man må ha høyere temperaturer. Gjelder dette også for AN som ikke-eksploderende rakettdrivstoff?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sikker på at du ikke tenker på NH4ClO4?
niks, mente AN.

http://members.internettrash.com/drtnt/compositions.htm (Rocket propellant #2)
http://en.wikipedia.org/wiki/NH4NO3 (under "use in explosives")
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
"Ammonium nitrate..................................85-90%
Elastomeric binder (HTPB or other urethane plastic).....?"

Hvorfor har de en "?" der? Men i allefall, du kan få ett par isoporbeger av ett gatekjøkken ellernoe. De er laget av polystyrene, og ikke polyurethan, men det kan du få i form av en slags engangskopper, og trelim.

Løs opp plastikken din, i aceton eller ett annet sterkt og lett dampende løsemiddel, og bland med AN, og press det, og la det tørke.
Så kan du kjøre i gang med gassbrenner, og se om du får fyr.

Jeg har ikke mulighet og teste, før om ca 2 uker.
OT: Up er her for å teste alle nye ting han kommer over 8)
Glad vi har han.

---------------------------

Hvis noen får gjort dette, gidder de slenge opp en fil så man kan sammenlikne med andre stoffer?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Urethane får du enkelt fra fugeskum til bruk i bygg og annlegg. Kan knuses til pulver når det er tørt, eller blandes før så får du den hard uten å presse.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Urethane får du enkelt fra fugeskum til bruk i bygg og annlegg. Kan knuses til pulver når det er tørt, eller blandes før så får du den hard uten å presse.
Vis hele sitatet...
Fugeskum er vell ikke den limgreia? Fetteren min og jeg brukte polyurethan tre lim til og lage shells med papir. Det trakk inn i papiret og ble steinhardt. Når man limer ting med det, så skummer det opp og blir relativt hardt.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Nesten samme greia vil jeg tor ja. Det jeg tenker på heter fugeskum.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Viss begge tørker og fuger, og er lim, og inneholder polyuretan så er det nokk det.
Greia er polyuretan med ett løsemiddel. Når løsemiddelet damper ut, så tørker det ytterst først. Så resten av løsemiddelet som damper, vil danne bobler i massen. Med andre ord skum. Akkurat som når du løser opp polystyrene i aceton og tørker. Bare polyuretanen danner en veldig klebrig og klisjette masse. Polystyrene i aceton blir knabart hvit klump som stinker aceton.