Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4207
Har sett at det er flere emner om raketter her. Slenger like godt opp denne jeg.

[size=6]Hvordan lage en enkel rakett[/size]

For mange virker det å lage en rakett ganske avansert. Denne måten er egentlig ganske enkelt og kan lett lages av ting du finner hjemme.

Dette trenger du:
En liten rørbit. Jeg bruker en 4cm lang plastrør med ca 1cm diameter på til denne raketten.
To treplugger. Disse lager du lett ved å sage av en liten bit av et kosteskaft eller noe lignende.
En pinne. Bruker blomsterpinner jeg. Funker veldig fint og er lett å skaffe.
Brennstoff. Svovelfritt krutt fungerer veldig fint. Har du ikke tilgang på det, kan du bruke en blanding av sukker og KNO3, men dette må du nok eksprimentere litt med.
En borr. Brukes til å lage dyse med.

Slik gjør du:
Ta den lille rørbiten og bank en treplugg nedi. Bank den et par millimeter inn i røren, smelt kanten og brett den over trepluggen. Dette gjør at raketten blir mer solid og bunnen flyr ikke ut.

Deretter fyller du oppi brennstoff. Jeg fyller opp med svovelfritt krutt og banker hardt sammen for å unngå at raketten smeller. Til mer du får banket kruttet sammen, jo mer får du oppi og du får bedre effekt. Etter at du har fylt opp banker du nedi den siste pluggen.

Nå skal du borre dysa. Til svarte plastrørene med blå striper på, den typen jeg bruker, passer det rimelig bra med rundt 3mm dyse. Her gjelder det også å eksprimentere selv, alt etter hvilket brennstoff du bruker og hvilken type rør du bruker. Bruk borren å lag et hull gjennom trepluggen i den enden som du har smeltet plastikken. Ikke bor lenger enn akkurat gjennom trepluggen, viss du borrer for langt inn risikerer du at raketten sprenger på bakken. Etter at du har borret gjennom, kan du fylle opp dysehullet med krutt og stappe dette helt tett. Da fungerer denne som lunte.

Til slutt teiper du på pinnen. Hvor lang pinne du skal bruke og hvor tykk denne skal være avhenger av tyngden og lengden på selve rakettmotoren. Dette er nok en ting du må eksprimentere litt med.

Til slutt:
Nå er det bare å sette raketten en trygg plass, slik at den står støtt. Tenn på kruttet som ligger i dysa, denne fungerer som en lunte, og løp bort fra raketten.

[color=red]Jeg tar for all del ikke ansvar for hva du måtte gjøre med raketten din. Husk at det er ingen garanti for at raketten din flyr oppover, den kan like godt fly bortover, sprenge på bakken eller treffe noen.[/color]
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Fin den!
Svovelfritt-krutt er 80% kno3 og 20% kull!

En ryddig og fin test.
Crew kan sikkert prioritere den hvis posten blir brukt aktift.

Thoryllo :wink:

Ps. Greit om jeg legger den ut på siden min? www.Thoryllo.com ?
Kan legges til at hvis du kan balansere raketten på skjøtet imellom pinnen og selve raketten, er det nogenlunde balansert. Selve raketten må i alle fall ikke være tyngre enn styrepinnen.

Ellers; en finfin guide, men det å bore dysehull ville jeg nok gjort før jeg satte trebiten inn i raketten, sånn for sikkerhets skyld.

Hadde også vært kjekt med noen bilder/illustrasjoner som forklarer.
Sitat av pyrotekniker
kan du fylle opp dysehullet med krutt og stappe dette helt tett. Da fungerer denne som lunte.
Vis hele sitatet...
hva med å bruke helt vanlig lunte? eller blackmatch! vi vill ikke ha stygge brannsår på fingrene, vill vi?

i stede for treplugger vill jeg helle anbefale bentonitt, mye enklere å lage dyse av det, å tåler mye mer varme!
finfin guide, ska lage meg et par sånne rakketer i
morra, og svovelfritt-krutt er det bare salpeter og kull? eller salpeter sukker og kull???


-Axel
Sitat av Slufh(Påsan)
finfin guide, ska lage meg et par sånne rakketer i
morra, og svovelfritt-krutt er det bare salpeter og kull? eller salpeter sukker og kull???


-Axel
Vis hele sitatet...
Det der kunne du nok egentlig søkt deg frem til jævla lett, men skal fortelle deg at svovelfritt krutt er akkurat det det høres ut som; svartkrutt uten svovel.

Hvorfor har du så utrolig spontane linjebrudd i teksten, forresten? (Denne var ment til Slufh_Påsan, altså).
hvorfor skal man bruke svovelfritt krutt og ikke vanlig svovel KNO3 og trekull krutt?



bare lurer men hvordan lager man svovelfritt krutt?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
F.eks. fordi det er billigere!

Ta å bland ca 20% kull og 80% kno3 og møll den i kulemøllen eller bruk CIA metoden men da ogsp uten svovel. :wink:
Elles er en fint ting å søke
BoOoM: Har aldri brent meg på fingrene jeg Grunnen til at jeg skriver treplugg er fordi det er nemlig myye lettere å skaffe en bentonitt. Dessuten så har nesten det hjemme i garasjen.

Bjølg: Liker å dele opp posten jeg. Blir enklere å lese da, synes i alle fall jeg. Jeg bruker en eldgammel håndborr, så tror ikke det er noe problem.

Thoryllo: Helt greit om du legger opp oppskriften på siden din.

Har et par videoer (dårlig kvalitet) og noen bilder. Kan sikkert legge opp disse også viss noen er interessert.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av pyrotekniker
Har et par videoer (dårlig kvalitet) og noen bilder. Kan sikkert legge opp disse også viss noen er interessert.
Vis hele sitatet...
De vil jeg gjerne se!
Og her ligger de: http://www.thoryllo.com/pyroteknikk/rakettbilder/
Hehe.

Ps. Jeg la ut bilde for han, jeg er ikke en proff hacker som har stjelt bildene hans nei.

Thoryllo :wink:
Der var det på plass ja

Som dere ser har rakettene som det ligger film av smell på toppen. Dette er også veldig enkelt og lage.

Lag et lite hull i toppluggen akkurat som en liten dyse. Så legger du noen runder med teip som stikker 1,5 - 2cm over selve rakettkroppen slik at det blir en liten sylinder. Denne fyller du med stjerner og noe krutt som brenner fort. Tenn fyr på raketten på vanlig vis og nyt synet
Sitat av pyrotekniker
BoOoM: Har aldri brent meg på fingrene jeg Grunnen til at jeg skriver treplugg er fordi det er nemlig myye lettere å skaffe en bentonitt. Dessuten så har nesten det hjemme i garasjen.
Vis hele sitatet...
en dag brenner du deg kraftig på fingrene!

å er kattesand vanskelig å få tak i? for kattesand inneholder bentonitt.
Sitat av BoOoM
\
en dag brenner du deg kraftig på fingrene!

å er kattesand vanskelig å få tak i? for kattesand inneholder bentonitt.
Vis hele sitatet...
Hmm, det er ikke store flammen som kommer ut av det lille hullet skal jeg si deg

Neida, kattesand er ikke vanskelig å få tak i det heller. Men poenget er at treplugger er enklere å jobbe med, og enda enklere å skaffe
Sitat av pyrotekniker
Sitat av BoOoM
\
en dag brenner du deg kraftig på fingrene!

å er kattesand vanskelig å få tak i? for kattesand inneholder bentonitt.
Vis hele sitatet...
Hmm, det er ikke store flammen som kommer ut av det lille hullet skal jeg si deg

Neida, kattesand er ikke vanskelig å få tak i det heller. Men poenget er at treplugger er enklere å jobbe med, og enda enklere å skaffe
Vis hele sitatet...
den der lunta er ikke særlig noe å stole på, en dag så får du den stikkflammen på deg, å griller fingerne, det blir jo litt surt siden det er så lett å lage blackmatch :wink:

vis du bruker kosteskaft så kan det fort bli dyrt. å vis du bruker mammas kost, så tror jeg at hun merker at kosten blir gradvis mindre :P :wink:
jeg har hatt problem med å banke betonitt hardt, noen tips? jeg hadde et rør og en stav som passa perfekt inni røret og dengte alt jeg kunne, men fikk det ikke hardt. Typen kattesand jeg bruker er coop sin.
Sitat av BoOoM
Sitat av pyrotekniker
Sitat av BoOoM
\
en dag brenner du deg kraftig på fingrene!

å er kattesand vanskelig å få tak i? for kattesand inneholder bentonitt.
Vis hele sitatet...
Hmm, det er ikke store flammen som kommer ut av det lille hullet skal jeg si deg

Neida, kattesand er ikke vanskelig å få tak i det heller. Men poenget er at treplugger er enklere å jobbe med, og enda enklere å skaffe
Vis hele sitatet...
den der lunta er ikke særlig noe å stole på, en dag så får du den stikkflammen på deg, å griller fingerne, det blir jo litt surt siden det er så lett å lage blackmatch :wink:

vis du bruker kosteskaft så kan det fort bli dyrt. å vis du bruker mammas kost, så tror jeg at hun merker at kosten blir gradvis mindre :P :wink:
Vis hele sitatet...
Jada, skal lage meg noe Blackmatch snart, men trenger først å lage krutt. Fant ut at jeg har gått tom. Trenger forresten også kull Det tar tid å lage.

Du kan istedet for kosteskaft bruke pinner som er tykke nok. De vokser på trær, og er ikke noe problem å bruke eller skaffe.
Sitat av pyrogutt
jeg har hatt problem med å banke betonitt hardt, noen tips? jeg hadde et rør og en stav som passa perfekt inni røret og dengte alt jeg kunne, men fikk det ikke hardt. Typen kattesand jeg bruker er coop sin.
Vis hele sitatet...
det som er viktig er at bentonitten er så fin som mulig. bruker du den rett fra posen eller har du finmalt den?
ideelt skal vel egentlig bentonitten være så fin som mel, men ddet funker helt greit selv om det er opptil størrelsen på sukkerkorn.
et annet tips er å tilsette 8% stearin for å gjøre den fastere og mere holdbar
en siste ting er at det ikke er alle kattesandtyper som funker like bra. selv bruker jeg "smart katt" kjøpt på meny til 30 kr, og har brukt over en kilo av den til forskjellige formål, og den funker greit.
lykke til videre :wink:
Har noe slikt krutt ligennes.. trur det er noe sånn '' non smoking powder'' eller no.. husker ikke helt, men det er i hvert fall sånne bittesmå ''pellets'' Vil det funke med slikt? Å bør jeg i såfall male det til pulver først?

Rakettmotorer er så dyrt! heh
Sitat av nokaa
Har noe slikt krutt ligennes.. trur det er noe sånn '' non smoking powder'' eller no.. husker ikke helt, men det er i hvert fall sånne bittesmå ''pellets'' Vil det funke med slikt? Å bør jeg i såfall male det til pulver først?

Rakettmotorer er så dyrt! heh
Vis hele sitatet...
Om det å male krutt er en så god idé, er vel en annen sak...
Det sa meg ingen verdens ting.. jeg er helt ny innen dette feltet.. hvorfor ikke male krutt?
Sitat av nokaa
Det sa meg ingen verdens ting.. jeg er helt ny innen dette feltet.. hvorfor ikke male krutt?
Vis hele sitatet...
Okay, løs dette regnestykket:
Krutt + friksjon (varme) = ?.

Hvis det ikke sier deg noe, så selger du kruttet til noen andre, eller tar deg en laaang lesestund før du prøver noe mer.
Sitat av Bjølg
Sitat av nokaa
Det sa meg ingen verdens ting.. jeg er helt ny innen dette feltet.. hvorfor ikke male krutt?
Vis hele sitatet...
Okay, løs dette regnestykket:
Krutt + friksjon (varme) = ?.

Hvis det ikke sier deg noe, så selger du kruttet til noen andre, eller tar deg en laaang lesestund før du prøver noe mer.
Vis hele sitatet...
Ok, sorry, men jeg er ikke dum! Jeg snakker om å bruke en sånn drit som man maler i en skål ellerno.. jeg regner med at det ikke er så farlig.. Uansett, var det ikke hva jeg spurte om.. jeg kan naturfag, jeg bare vet ingenting om hvaforno krutt som faktisk vil funke i raketten. Denne typen er mitt beste alternativ da jeg ikke gidder å lage noe annet.. ok?
Min mening er at du trenger ikke å lage krutt til å begynne med nokaa. Lag heller en Candy rakettmotor til å begynne med.
(dvs: en rakett motor av sukrose og KNO3)

Har du tatt ut krutt i fra hagle patroner eller lignende?

Hvis det er tilfellet så er jeg ikke så sikker på at det vil virke... Hvis du absolutt skal bruke krutt, vil jeg anbefale deg å lage selv. Krutt som du ikke vet så altfor mye om er ikke det sikreste valget.

Før du spør om hvor du finner tak i informasjon, så vil jeg bare si at: Det ligger masse her på forumet. Bruke søke funksjonen. Dessuten har vi en fin tråd om div linker til sider med masse informasjon.

Det finnes også andre tråder jeg vil anbefale deg å titte innom. Som f.eks "Forkortelser/ord"

Ontopic igjenn her :P

Jeg har et lite spørsmål. Kan jeg bruke kattesand til å lage en dyse med? Må vel eventuelt presses og så videre... eller bare til å lage en propp?
Blir brukt her

EDIT: Så at det var noen som faktisk hadde spurt om dette før. Sorry ;P
Sitat av nokaa
Sitat av Bjølg
Sitat av nokaa
Det sa meg ingen verdens ting.. jeg er helt ny innen dette feltet.. hvorfor ikke male krutt?
Vis hele sitatet...
Okay, løs dette regnestykket:
Krutt + friksjon (varme) = ?.

Hvis det ikke sier deg noe, så selger du kruttet til noen andre, eller tar deg en laaang lesestund før du prøver noe mer.
Vis hele sitatet...
Ok, sorry, men jeg er ikke dum! Jeg snakker om å bruke en sånn drit som man maler i en skål ellerno.. jeg regner med at det ikke er så farlig.. Uansett, var det ikke hva jeg spurte om.. jeg kan naturfag, jeg bare vet ingenting om hvaforno krutt som faktisk vil funke i raketten. Denne typen er mitt beste alternativ da jeg ikke gidder å lage noe annet.. ok?
Vis hele sitatet...
Hvis du tror en morter (ja, det var ordet du lette etter) ikke lager friksjon, må jeg nok dessverre meddele at du nok er litt dum.
kattesand funker topp til dyse!
Sitat av Bjølg
Sitat av nokaa
Sitat av Bjølg
Sitat av nokaa
Det sa meg ingen verdens ting.. jeg er helt ny innen dette feltet.. hvorfor ikke male krutt?
Vis hele sitatet...
Okay, løs dette regnestykket:
Krutt + friksjon (varme) = ?.

Hvis det ikke sier deg noe, så selger du kruttet til noen andre, eller tar deg en laaang lesestund før du prøver noe mer.
Vis hele sitatet...
Ok, sorry, men jeg er ikke dum! Jeg snakker om å bruke en sånn drit som man maler i en skål ellerno.. jeg regner med at det ikke er så farlig.. Uansett, var det ikke hva jeg spurte om.. jeg kan naturfag, jeg bare vet ingenting om hvaforno krutt som faktisk vil funke i raketten. Denne typen er mitt beste alternativ da jeg ikke gidder å lage noe annet.. ok?
Vis hele sitatet...
Hvis du tror en morter (ja, det var ordet du lette etter) ikke lager friksjon, må jeg nok dessverre meddele at du nok er litt dum.
Vis hele sitatet...

Kan jeg be deg slutte å prøve å komme fram til en konklusjon om at jeg er dum her? Jeg er fult klar over at den skaper en viss friksjon, men jeg har lekt lenge nokk med kruttet mitt til å være 100% sikker på at det ikke vil tenne av at jeg maler det.. å jeg har ikke fårr noe konkret svar på spørsmålet mitt her. Å du trenger ikke svare på denne posten heller, da det er høyest tvilsomt at du vil gi meg et fornuftig svar og heller bare komme med en og annen spydig kommentar for å prøve å få det til å virke som om jeg er dum..
Sitat av nokaa
Sitat av Bjølg
Sitat av nokaa
Sitat av Bjølg
Sitat av nokaa
Det sa meg ingen verdens ting.. jeg er helt ny innen dette feltet.. hvorfor ikke male krutt?
Vis hele sitatet...
Okay, løs dette regnestykket:
Krutt + friksjon (varme) = ?.

Hvis det ikke sier deg noe, så selger du kruttet til noen andre, eller tar deg en laaang lesestund før du prøver noe mer.
Vis hele sitatet...
Ok, sorry, men jeg er ikke dum! Jeg snakker om å bruke en sånn drit som man maler i en skål ellerno.. jeg regner med at det ikke er så farlig.. Uansett, var det ikke hva jeg spurte om.. jeg kan naturfag, jeg bare vet ingenting om hvaforno krutt som faktisk vil funke i raketten. Denne typen er mitt beste alternativ da jeg ikke gidder å lage noe annet.. ok?
Vis hele sitatet...
Hvis du tror en morter (ja, det var ordet du lette etter) ikke lager friksjon, må jeg nok dessverre meddele at du nok er litt dum.
Vis hele sitatet...

Kan jeg be deg slutte å prøve å komme fram til en konklusjon om at jeg er dum her? Jeg er fult klar over at den skaper en viss friksjon, men jeg har lekt lenge nokk med kruttet mitt til å være 100% sikker på at det ikke vil tenne av at jeg maler det.. å jeg har ikke fårr noe konkret svar på spørsmålet mitt her. Å du trenger ikke svare på denne posten heller, da det er høyest tvilsomt at du vil gi meg et fornuftig svar og heller bare komme med en og annen spydig kommentar for å prøve å få det til å virke som om jeg er dum..
Vis hele sitatet...
OKay, da skal jeg gi deg et svar, faktisk. Kruttet du har, som er røyksvakt krutt hvis jeg har skjønt rett (våpenkrutt?), er nitrocellulosekrutt. Dette vil nok ikke ha de samme egenskapene i en rakett som vanlig svartkrutt, siden det kun brenner raskt innesluttet.

Slik, jeg er ikke bare drittsekk, skjønner du.
Sitat av Bjølg
Sitat av nokaa
Sitat av Bjølg
Sitat av nokaa
Sitat av Bjølg
Sitat av nokaa
Det sa meg ingen verdens ting.. jeg er helt ny innen dette feltet.. hvorfor ikke male krutt?
Vis hele sitatet...
Okay, løs dette regnestykket:
Krutt + friksjon (varme) = ?.

Hvis det ikke sier deg noe, så selger du kruttet til noen andre, eller tar deg en laaang lesestund før du prøver noe mer.
Vis hele sitatet...
Ok, sorry, men jeg er ikke dum! Jeg snakker om å bruke en sånn drit som man maler i en skål ellerno.. jeg regner med at det ikke er så farlig.. Uansett, var det ikke hva jeg spurte om.. jeg kan naturfag, jeg bare vet ingenting om hvaforno krutt som faktisk vil funke i raketten. Denne typen er mitt beste alternativ da jeg ikke gidder å lage noe annet.. ok?
Vis hele sitatet...
Hvis du tror en morter (ja, det var ordet du lette etter) ikke lager friksjon, må jeg nok dessverre meddele at du nok er litt dum.
Vis hele sitatet...

Kan jeg be deg slutte å prøve å komme fram til en konklusjon om at jeg er dum her? Jeg er fult klar over at den skaper en viss friksjon, men jeg har lekt lenge nokk med kruttet mitt til å være 100% sikker på at det ikke vil tenne av at jeg maler det.. å jeg har ikke fårr noe konkret svar på spørsmålet mitt her. Å du trenger ikke svare på denne posten heller, da det er høyest tvilsomt at du vil gi meg et fornuftig svar og heller bare komme med en og annen spydig kommentar for å prøve å få det til å virke som om jeg er dum..
Vis hele sitatet...
OKay, da skal jeg gi deg et svar, faktisk. Kruttet du har, som er røyksvakt krutt hvis jeg har skjønt rett (våpenkrutt?), er nitrocellulosekrutt. Dette vil nok ikke ha de samme egenskapene i en rakett som vanlig svartkrutt, siden det kun brenner raskt innesluttet.

Slik, jeg er ikke bare drittsekk, skjønner du.
Vis hele sitatet...
Våpenkrutt ja! takk! hmm.. men vil det ikke bli nok trykk i en hylse med dyse i enden? å er det fortsatt like dumt å male det?
Å male krutt eller andre pyrotekniske substanser er generelt en dårlig idé, gå i alle fall jævlig forsiktig frem! Trykket blir vel aldri det samme som inne i en patronhylse, og hvor villig nitrocellulosekrutt er til å presses sammen er jeg ikek sikker på. Den beste metoden er vel å prøve og feile, så kan du fortelle oss hvordan det gikk?
Det kommer en rapport om et par uker, hvis ikke malingen av kruttet gikk som du ventet da! haha

Ønsk meg lykke til
Delvis dumt spørsmål: Vil det skapes friksjon i en kulemølle?
Sitat av kai0
Delvis dumt spørsmål: Vil det skapes friksjon i en kulemølle?
Vis hele sitatet...
Ja, men ikke i like stor grad som med en morter eller ei kvern. Svartkrutt er ikke noe stress å ha i kulemølle, men bare ikke finn på å pakk flash eller andre følsomme komposisjoner inni der.
Hehe. Nei, tror nødig jeg vil putte AP'n inni der når den tid kommer.

Offtopic: Siden jeg likevel er innenfor temaet...hvordan bør AP behandles når du skal ha det ned i mindre biter?

Lover at dette er den sisste offtopic posten min på denne tråden. ti kniver i hjerte og..ja :shock:
Sitat av kai0
Hehe. Nei, tror nødig jeg vil putte AP'n inni der når den tid kommer.

Offtopic: Siden jeg likevel er innenfor temaet...hvordan bør AP behandles når du skal ha det ned i mindre biter?

Lover at dette er den sisste offtopic posten min på denne tråden. ti kniver i hjerte og..ja :shock:
Vis hele sitatet...
AP i mindre biter? Hva snakker du om? AP er et krystallinsk pulver, så hvis du har behov for mindre krystaller bør du satse på HDN elns.

Men, tilbake til topic nå, seriøst.
En annen ting som kan fungere viss du ikke har krutt for hånden. Da tar du melis og KNO3 å banker oppi. Aller helst skulle dette også hatt en runde i kulemølla, men da kan du jo like godt lage svovelfritt krutt med det samme.

Bare husk på at om du bruker KNSU så trenger du sannsynligvis å borre hull gjennom hele kjernen, og en mindre dyse.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Nitrocellulosekrutt fungerer nok labert til formålet. Tviler på at du får malt det nevneverdig, er grusomt hardt. Eneste jeg kan se som mulig løsning er om du bruker et sabla raskt pistolkrutt og en meget liten dyse. Det kan funke. Men har egentlig mine tvil.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Nygaard
Nitrocellulosekrutt fungerer nok labert til formålet. Tviler på at du får malt det nevneverdig, er grusomt hardt. Eneste jeg kan se som mulig løsning er om du bruker et sabla raskt pistolkrutt og en meget liten dyse. Det kan funke. Men har egentlig mine tvil.
Vis hele sitatet...
da vil du ha en fin kinaputt ja, men ingen rakettmotor. NC krutt i en tett beholder brenner mye raskere en i åpen luft..
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av ymrilix
da vil du ha en fin kinaputt ja, men ingen rakettmotor. NC krutt i en tett beholder brenner mye raskere en i åpen luft..
Vis hele sitatet...
Dog krever det nok adskillig mer motstand enn som så. Og ja, jeg vet hvordan NC-krutt brenner innestengt. Jeg har ladet flere tusen patroner selv, og skutt opp de fleste av dem :wink:

En dag jeg føler meg alene og uten noe å gjøre kan jeg saktens mekke en papirhylse, mekke bentonittdyse, og fylle med N320.
laga no små hylse bomber med N110 og litt for stort luntehull.. ca 3,5mm.. det ble rakettmotor, hehe.. fløy rundt som rakkern.