Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3328
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hei hå!

Noen som har forsøkt seg på luftbomber med naftalen alá dette?

Tenker å prøve det uansett, da jeg synes tanken om en ildkule høyt der oppe i lufta hvor den egentlig ikke burde være er nokså forlokkende på en småmerkelig måte. Morro å prøve noe nytt og litt uvanlig.

For min del blir det nok et 3" sylindershell. Ser for meg at det er en tanke lettere å fylle sylindere uten at ting renner i hverandre enn kuler.

Dersom noen har prøvd: Var det en artig opplevelse? Og i og med at den er så høyt oppe: Blir det noen nevneverdig forskjell i synlig effekt sett i forhold til et shell fyllt med kun risskall/havre etc dekket med svartkrutt?
hvis du ikke er helt sikker på hvordan naftalen oppfører seg kan det kanskje være lurt å begynne med en slik en: http://www.angelfire.com/al/pyrotech/naphthalene.html
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Tror ikke det var poenget. Han ville bare vite om noen har prøvd å bruke naftalen i luftbomber.
Har hørt om såkalt "Zink spreader", men aldri naftalen. Sikkert brukbart likevel.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
AndersG har rett.

Hmm. Jeg får bare kjøpe et lass møllkuler og prøve meg fram.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Noen som vet om man får kjøpt naftalen i større kvanta enn møllkuler?

Det luftbombedesignet så veldig interessant ut. Jeg lager et par stykker i løpet av helgen. Skal filme resultatet.
viss jeg har skjønt dette riktig så er det naftal i møllkuler?... hvor mange prosent naftal inneholder en møllkule?.. er det ren nok til at den kan brukes til dette ?
Jeg er ikke så sikker på at det er naftalen i møllkuler lenger. Designet i linken over er til en ildkule skutt fra bakken a la en mine. Jeg tviler på om naftalen tenner spesielt godt i en luftbombe. Det blir dyrt i lengden også. Gjør et forsøk med tørrmelk i stedet. Det er også vanskelig å tenne, men er i hvert fall billig.

pyroM
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Godt mulig bensin kan gjøre susen her.
Litt svartkrutt som drivladning og en sylinder av noen slag, vips så har du en flammekule. Fordelen med naftalen kommer jo med at det er i fast form. Sikkert mye stress å hindre bensinen i å lekke.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Sitat av pyroM
Jeg er ikke så sikker på at det er naftalen i møllkuler lenger. Designet i linken over er til en ildkule skutt fra bakken a la en mine. Jeg tviler på om naftalen tenner spesielt godt i en luftbombe. Det blir dyrt i lengden også. Gjør et forsøk med tørrmelk i stedet. Det er også vanskelig å tenne, men er i hvert fall billig.

pyroM
Vis hele sitatet...
Det er rundt 98% naftalen i møllkuler. Og en kjempepose koster faktisk ikke spesielt mye. Men tørrmelk kan prøves I linken min (første post) er det design for luftbomber.

Sitat av AndersG
Godt mulig bensin kan gjøre susen her.
Litt svartkrutt som drivladning og en sylinder av noen slag, vips så har du en flammekule. Fordelen med naftalen kommer jo med at det er i fast form. Sikkert mye stress å hindre bensinen i å lekke.
Vis hele sitatet...
Besinen har jeg også tenkt på, men slått ideen fra meg grunnet lekkasje. Faste stoffer er koseligere å håndtere enn flytende. Mindre søl.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av verto
Kunne en litt forsterket vannballong klare det,holde bensinen uten at den sprekker?
Vis hele sitatet...
Du vil altid være vare22/33 for meg.
Nei ballongen vil klare og holde på bensinen kortere enn du holder pusten. *offtopic*Det meste jeg har tatt tida på er 2:15. Tror jeg har holdt litt over 2:30.*offtopic*
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Sitat av enix
en balong er nok ikke tingen, er ikke siker på om det kan oppstå statisk elektrisitet i en balong men viss det et tilfelle så er det samme som å slippe en flaske med nitroglyserin foran beina dine ! med andre ord det kan sprenge når som helst...
viss du vil ha bensinen litt mere "stiv! så kan du prøve meg gelatin :P .. . .
Vis hele sitatet...

Uch! Vær så jævla snill! Har du ikke peiling i det hele tatt er det vel greit å unnlate å svare?

Bensin eksploderer ikke som nitroglyserin. Det er noe av det dummeste jeg har hørt! Og jeg har hørt mye dumt gjennom tiden på nFF-pyroforumet.

Og jeg vil ikke ha stiv bensin i shellet mitt! Hvorfor skulle jeg ønske meg det? Jeg vil ha naftalen eller et eller annet stoff som kan gi med en pulvereksplosjon. Eller evt bensin om noen kan komme på en sølfri måte å gjøre dette på. Som er økonomisk og ikke enormt arbeidskrevende.

Det jeg lurer på er om noen har PRØVD dette med naftalen eller liknende, eller om noen sitter med KUNNSKAP om emnet. Jeg vil ikke lese dårlig formulerte poster fulle av skrivefeil som forteller om at man tror bensin kanskje kan stives med gelantin..
Hold dere til topic, folk. Han spør etter erfaringer, ikke om deres bensinplaner eller hva dere har lyst til å prøve.

Har allerede fjernet en del poster i denne tråden, ikke la det bli flere.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Da har jeg vært og kjøpt Museskrekk, som er ren naftalen, og litt billigere enn møllkuler. Har testet et par runder med løst pulver blandet med BP, og skal si det brenner godt!
Et tips til alle som måtte ønske å prøve dette: Gjør hele arbeidet ute! For tre timer siden gikk jeg fra kjelleren og gjennom første etasje med en boks med 10 g knust naftalen, og det stinker fortsatt :x
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ey nygaard. Lag en spoulette som går direkte i en kraftig burstingcharge. Hele dette røret inkl spouletten er ca 1,5 cm i diameter. Surr PVC-tape rundte det, så det blir vanntett inkle syre og bensinholdig. Så kutter du ett hull i en 0,5 liters brusflaske som passer perfekt til røret. Så tetter du med noe lim ellernoe som tåler bensin.
Så er helt tett. Så kan du ta med deg mortern din og bensinkanna ut i felten og fylle på bensin på stedet, i og med at brusflasker ikke er så gla i bensin i lengre tid. Så skyter du opp flaska, med spouletten ned selvfølgelig
Kan dette være en ide? viss du skal ha mindre bombe, så kan man altids bruke mindre flasker. Eventuelt metallflasker.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Sitat av Up
Kan dette være en ide? viss du skal ha mindre bombe, så kan man altids bruke mindre flasker. Eventuelt metallflasker.
Vis hele sitatet...
Det kan det være Kan saktens bruke gløggflasker, i såtilfelle. De er jo litt lavere, så kan jeg bare skyte opp hele flaska med tut og alt. På den måten kan jeg bare skru på korken Kan prøve en dag jeg er i litt mer øde strøk hvor ingen reagerer så mye på at det regner litt bensin. Rundt her jeg bor er det lite ideelt å sende opp større prosjekter.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Forde om jeg bor her jeg bor, så har jeg også trøbbel med og sende opp ting og sånt. Fyrer jeg av 1 g sprengstoff kan det være nåkk til og få meg på ungdomsanstalt eller hva det heter.
Eller jeg er jo 16 så jeg går i fengsel.
Hadde vært kult og sende opp et shell med noen titalls gram HE med en halv liter diesel eller bensin Jeg har ett stort rør med indre diameter på 75 mm, men røret er bare ca 30 cm lang. Hadde vært kult og lage morter, i og med jeg snart får tak på halvt kilo krutt


Ikke la dette spore av til offtopic.
Verto: Jeg var 15, men jeg tildro meg peiling før jeg bynte... Jeg vet om en her på forummet som konfirmerte seg nå i vår men har aller mest peiling om pyroteknikk her på forummet.
15 eller 20, man kan ha peiling viss man leser seg til det.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Bensin er nok bare å droppe når du har naftalen.
Unødvendig komplisert. Og det byr ofte på problemer å sende HE med morter (egen erfaring). Like greit å bruke raketter, da slipper du g-kreftene som har en uhyggelig tendens til å sette av det meste. Problemet med en rakett er derimot cato. Sånn sett spiller det ingen rolle. Håper noen får slengt opp en film av et flamme shell/rakett. Har aldri sett slikt på himmelen før, men kan tenke meg det er heftig.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ett halvt gram blyazid med en god del brisante HE kommer ALDRI til og smelle på bakken 8) Da skal du skyte med kanon eller gevær :lol:
Er mange andre Primærer som tåler en god del støt men ikke flamme.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Prøvde med 50:50 APAN fra morter. Desutten er jeg ikke sikker på om det var støtet som gjorde det.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg har skutt opp 50-50 med morter. funka for meg i allefall. Men du kan jo sende opp 1g 50-50 og resten 1/5 eller 1/10.
Okay, folkens. Nå begynner det å gå offtopic her. Det handler om utskytning av naftalenholdige shells fra morter her, ikke HE.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
HE skulle bare være burstcharge.
Sitat av Up
HE skulle bare være burstcharge.
Vis hele sitatet...
Ah, okay. Da misforsto jeg. My bad.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Men jeg vet ikke hvor godt det vil funke. I såfall er AP basert HE ikke og foretrekke. Da bør man ha ett høybrisant sterkt exoterm sprengstoff.
TNT eller RDX hadde vært bra
Sitat av Up
Men jeg vet ikke hvor godt det vil funke. I såfall er AP basert HE ikke og foretrekke. Da bør man ha ett høybrisant sterkt exoterm sprengstoff.
TNT eller RDX hadde vært bra
Vis hele sitatet...
Hvordan skulle det bli detonert da? Jeg kan tenke meg at Tetryl (lite sensitivt mot støt og friksjon, flamme derimot...) kunne gjort god nytte der, men noe litt enklere å oppdrive?

Men, uansett; hva er så bad med svartkrutt som burst charge da? Funker vel finfint det?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ikkenoe galt med BP HE kom på planet når dere bynte snakke om bensin, for HE og bensin er litt kult. Mye tøffere enn med BP og bensin.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Jeg testet naftalin her om dagen. Lagde en ladning av 500 g naftalin blandet med 175 g BP, og hadde 100 g BP i bunn som liftcharge.
Slang hele stasen i et 5" stålrør.
Flammekulen var stor, men ikke imponerende. Vi fyrte den av på dagtid, så det hadde nok tatt seg bedre ut i mørket.
Filmet det, men pga lys bakgrunn ser det bare flaut ut..
Skal lage et par 4" bomber etterhvert, og legger ut resultatet hvis det blir bra.
Tror nok allikevel at en flaske med bensin med en luntefenghette som break tar seg mye bedre ut, pluss at da slipper man luktproblemet fra naftalinen :?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hva og hvor mye var burstchargen da?
▼ ... over en uke senere ... ▼
jeg var på sør-tre for to uker siden. der solgte de møllkuler (99% naftalen, posen var på størrelse med en hundepose).

OFFTOPIC:
noe som er tøft men ikke vanskelig å lage:
man tar en isoporkopp, stikker hull i kanten helt nede ved bunnen. så stikker man inn en pirat (slik at enden man tenner stikker ut) og knuser noen møllkuler og legger i koppen. sett dette på en åpen plass, ikke i nærheten av trær. tenn på piraten og løp vekk. dette gir en ganske fin ildkule.