Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2252
Mens jeg sitter her å limer sammen mit splitter nye Depron fly, slår en tanke meg.. Er det mulig å lage rakettmotor av fyrstikkhoder? (pulvirisert og tettpakket) Noen som har prøvd på dette?

Til tross for mye arbeid, så hadde dette vært forferdelig gøy.. Ganske praktisk på, med tanke på tilgjeneglighet, pris og at det forsåvidt ikke må oppbevares på noen spess måte..
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Mener jeg har lest om det et sted, men siden jeg også er litt interiseri i det skal jeg ta meg tiden med å ta av "kruttet" fra MANGE pakker og teste!
har 80fyrstikk-pakker ligende så da får jeg begynne å ta av kruttet!
Oppdatering med hvordan det går kommer senere!

Thoryllo :wink:
Trådstarter
Supert! da slapp jeg å gjøre det selv! hehe

Takk!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Gjorde dette selv i mine yngre dager. De fløy ganske bra (den beste ca 20m), men de kan ikke løfte en dritt. Tenk vekt hele tiden. Jeg brukte HDPE hylse som var ekstra tynn (hadde dog ikke core). Anbefaler å finmale godt og så pakke det hardt sammen. Du må ha kjerne da.
vel hvis du ser bort fra at fyrstikker inneholder klorat, og kloratkomposisjoner er veldig sensitive til slag/sjokk, er dette sikkert et veldig greit prosjekt. du kan jo bruke en hydraulisk presse da, for da slipper du det problemet.
til hylser kan du jo bruke glassfiber/polyester rør, som kan være både tynne, harde og lette, og hvis du skal lage dyser kan du bruke kattesand som har vært malt til et fint pulver. hvis du lager en kjerne burde rakettene i teorien få en grei mengde lift, selv om jeg heller ville holdt meg til KNSU da
Trådstarter
Jada, holder meg for det meste til KNSU. Men hvordan skal jeg borre ut kjernen? Er litt redd for friksjon.. og vil det ikke tåle at jeg banker det sammen?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Jeg driver å tar av kruttet nå! har faktisk fått en del!
Jeg tok en liten test av en veldig, veldig, veldig liten test-rakett, her er noen bilder av den: http://putfile.com/thoryllo/images/54944
Jeg tente på og den fyrte av som en rakett men letta ikke. det kom drita fet lyd av den da, men er nesten helt sikker på at den var for tung men skal lage en stor og lett rakett en dag!
Jeg filma den, hvis noen er interisert i filmen så skrik ut så kan jeg legge den på nett. :wink:
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Den så alt for tung ut ja. Da jeg holdt på brukte jeg å lage de så lett som mulig. Tror det går greit å borre ut en kjerne med en borrmaskin eller noe annet. Om det så antenner er det ikke så store krefter i sving. Ta ting rolig og det bør gå bra.
Du trenger heller ikke presse med mye stort utstyr. Holder lenge å bruke håndkraft.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av nokaa
Til tross for mye arbeid, så hadde dette vært forferdelig gøy.. Ganske praktisk på, med tanke på tilgjeneglighet, pris og at det forsåvidt ikke må oppbevares på noen spess måte..
Vis hele sitatet...
Må si meg meget uenig i det med prisen. KNO3 og sukker er MYYYYYYE billigere enn fyrstikker.
Trådstarter
Jaok.. er vel enig.. men får ikke så lett tak i KNO3 så... =/
Kulepenn raketter med kverna fyrstikkhoder har jeg laga mange av! Lager papirfinner på dem
Rekorden er vel kansje 20-30 meter.
Kan anbefale enkle og lette penner og dysen er slike aluminiumsting som er nederst på noen kulepenner.
Har et reagensrør med pulverisert fyrstikkhoder, jeg lager også en
Trådstarter
En liten spasertur gjenom rimi fikk meg til å stusse.. Rakett av stjerneskudd krutt? hehe.. bare lurer.. Tåler det friksjon? kan jeg putte det i en morter?
Trådstarter
Da må jeg bare rapportere fra et lite ekperiment jeg nettop utførte.. Jeg blandet 1 del stjerneskudd (i pulverform) med 2 deler KNSU (Usmeltet 40/60 blanding) Det brant bra, med fine knister ogav en eller annen grunn luktet det betydelig mindre.. Kan hende jeg er tett i nesa, men noen som kan forklare det? Var uhyre gøy, å lurer på om dette ikke kan være gøy å ha i rakettmotorer? Mener det brant bedre..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Her om dagen så knuste jeg stjerneskudd i en morter.
det går helt fint.
Men vil advare om at det sitter godt.
Går ikke bare an å plukke det opp med en teskje eller noe så jeg mista jo litt da.

Friksjon vet jeg ikke om det tåler, men det tålte jo stein morteren min.

Hvis jeg ikke husker feil så er det vell jernspon som gnistrer når det blir brent.

kan hende jeg tar feil da.
verto: kan du legge ut en mere detaljert guide til kulepenn rakett? Gjerne med bilder.
Tja, er ikke vanskelig akkurat.
Jeg knuser hodene fra et par pakker fyrstikker i en morter, til det er et fint pulver.
Så tar jeg ut "innmaten" i en kulepenn, helst med metall nederst(der du skriver).
Da skal du ha et rør med en metalldyse nederst, dysa kan du kansje utvide litt.
Sett en lunte inn dysa, og teip den litt fast.
Syll på med kruttet fra fyrstikkene. Press det godt sammen, og finn noe å tette øverst med.
Du kan lage finner eller finne en pinne til den, noe jeg ikke gjorde.
Ca halvparten av mine eksploderer, så vær litt forsiktig med den