Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2760
Vet jeg har laget en slik tråd før, men det var en (eller flere) ting jeg ville gjærne spørre om.

Hvis jeg lager en rakett med KNSU som drivstoff, kan jeg da legge en kruttladning øverst i raketten for å få fram et smell?

Og bør jeg lage et eget kammer for kruttet?

Og hvis jeg skal få farger på eksplosjonen, det er vel salter jeg skal bruke da?

Jeg tenkte kanksje å prøve å få til noe sånnt som en lastikk kopp som jeg har kruttet i. Slik som jeg mener å ha sett at de proffesjonelle rakettene har :P

Skal prøve å dempe på spørsmålene så mye jeg kan ^^ Føler meg nesten som en treårig unge hehe :lol:
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Dette kan du lett søke på google etter, men lag å.

1, ja det kan du, men det må være godt krutt for å få noe brukbart.

2, det må du.

3, aldri hørt om eller så skjønner jeg ikke hva du mener. Beholderen for krutt (hvis du bruker BP) må være veldig solid for å få en god effekt.

Og raketter er ikke noen for nybegynnere. Skal love deg du skal få utfordring når du begynner!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Dette kan du da tenke ut selv?
Lag en liten rørbombe av papp, og ha lunte.
Så lager du en KNSU raket av samme typen papprør, og lager lunte på toppen. så limer du dem sammen, slik at luntebitene kobles sammen
Trådstarter
42 0
Glemte av p'en i Plastikk.

Takker for svara.

Og en ting til. Kan jeg bruke svovel løs krutt?
Mente jeg så noe sånt i PFD databasen.
ja!

blandingsforhold: 20% kull og 80% KNO3
Trådstarter
42 0
Beklager min store tørst for kunnskap, men hvorfor blir dette anntent? hva er reaksjonen? Trodde det var svovelen som fikke hele blandinga til å reagere.

Kan google det ja:å hvis ingen gidder å opplyse meg innenfor et språk jeg bare delvis fåjståj.
(jej ej jo baje tje åj?)
svovelen gjør bare at det brenner fortere...

KNO3'en er en "oksygen-donor", altså den avgir okysgen når det blir varmt opp.

Kull'en er "fuel" (brennsel) det er dette som bruker oksygenet til KNO3'et som gjør at det brenner så fort.


kjenner du til brann-trikanten?

for å starte en brann trenger du:

- okygen (i dette tilfellet KNO3)
- brennsel (i dette tilfellet kull)
- atenningskilde (lighter, fyrstikk, gnist, frikson, osv...)

med en gang du legger fyrstikken nedpå kruttet så vill kullet begynne og gløde, samtidig så blir KNO3'et varmt opp, som vill avgi okygen (mye okygen), då vill kullet som gløder begynne å brenne, siden det får tilgang på mye oksygen

håper dette hjalp
Sitat av BoOoM
svovelen gjør bare at det brenner fortere...

KNO3'en er en "oksygen-donor", altså den avgir okysgen når det blir varmt opp.

Kull'en er "fuel" (brennsel) det er dette som bruker oksygenet til KNO3'et som gjør at det brenner så fort.


kjenner du til brann-trikanten?

for å starte en brann trenger du:

- okygen (i dette tilfellet KNO3)
- brennsel (i dette tilfellet kull)
- atenningskilde (lighter, fyrstikk, gnist, frikson, osv...)

med en gang du legger fyrstikken nedpå kruttet så vill kullet begynne og gløde, samtidig så blir KNO3'et varmt opp, som vill avgi okygen (mye okygen), då vill kullet som gløder begynne å brenne, siden det får tilgang på mye oksygen

håper dette hjalp
Vis hele sitatet...
Det er ikke "antenningskilde" men temperatur.
Trådstarter
42 0
Hjelper å få en del grunnlegende informasjon ja ^^ takk
BoOoM
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Regna litt på svovelfritt BP nå.
Jeg endte opp med at ca 87,071% KNO3 + 12,929%C for en oxygenbalansert reaksjon. I praksis vet jeg ikke hvor godt det vil funke
Vil AndersG eller noen med en _god_ kulemølle ta og teste en batch med OB svovelfritt krutt?

Jeg tror i allefall at den regninga er riktig.
Kommer ann på om kaliumet faktisk oxyderer til kaliummonoxid. I og med at det ikke er noe Hydrogen i reaksjonen kan jeg ikke se hvordan Kaliumet skal kunne gå over til kaliumhydroxid.
I vanlig BP så går kaliumet til kaliumsulfid.
jeg skal skrive når jeg er mere sikker
Trådstarter
42 0
Lurte på en ting. Leste litt på nettet og oppfattet de slik at ulike forrhold gir ulike typer BP (doh rly?)

Men så så jeg at en blanding som inneholdt 75 deler KNO3, 15 deler trekull og 10 deler svovel ble kalt "Meal". Er det noe spessielt med denne blandingen?

Er det ikke denne blandingen som er mest brukt og?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Har hørt at det blir brukt en annen type BP i stjerner så det ikke brenner opp så fort.
Tror det var uten svovel..
Sitat av kai0
Lurte på en ting. Leste litt på nettet og oppfattet de slik at ulike forrhold gir ulike typer BP (doh rly?)

Men så så jeg at en blanding som inneholdt 75 deler KNO3, 15 deler trekull og 10 deler svovel ble kalt "Meal". Er det noe spessielt med denne blandingen?

Er det ikke denne blandingen som er mest brukt og?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at det ble kalt "Meal" er at det er et melfint pulver. Og ja, det er en av de mest brukte BP-typene. Meal brukes ofte som burst charge i luftbomber og lignede.
Trådstarter
42 0
Delvis Offtopic: Siden det er noe innefnor emnet... Er det mulig å bruke den samme blandinga med KNSU som man bruker i røykbomber i en rakett?
Dvs, istedet for 70-30 så bruker jeg 55-45, 50-50?
I teorien ville vel det gi en hale av røyk?
Sitat av BomberMan
Har hørt at det blir brukt en annen type BP i stjerner så det ikke brenner opp så fort.
Tror det var uten svovel..
Vis hele sitatet...

ikke nødvendig vis... BP stjerner kan inneholde svovel, men vi bruker andre blandingsforhold, slik av vi får en fin hale av gnister, det blir vanligvis brukt furu-kull, siden når det brenner avgir det litt rødaktig farge.

dette kan også brukes i rakketter, får å få en fin å lang hale. selv har jeg test med tigertail-formulaen (44% KNO3, 44% kull, 6% svovel) i rakett.
jeg fikk en kjempefin hale, men når raketten kom 10 meter opp i luften så snudde den runt, å kresjet ned i pakken. dette skjedde på grunn av liten pinne.
ja, stjernemikser fungerer veldig bra til raketter.
har selv prøvd med chrysantemum 6, og det det beste brennstoffet jeg har prøvd i bottlerockets til nå.
har fungert godt til større raketter også
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av kai0
Glemte av p'en i Plastikk.

Takker for svara.

Og en ting til. Kan jeg bruke svovel løs krutt?
Mente jeg så noe sånt i PFD databasen.
Vis hele sitatet...

Plastikken rundt er kun et skall som beskytter kjøperen ifra å se hvor pinglete de egentlig er og øker volumet og utseende.

Sitat av kai0
Beklager min store tørst for kunnskap, men hvorfor blir dette anntent? hva er reaksjonen? Trodde det var svovelen som fikke hele blandinga til å reagere.
Vis hele sitatet...
Ja, du kan bruke svovelløst krutt, men det er ikke like bra. Svovelløst krutt produserer mindre gasser og er litt mer pinglete, men jeg har selv brukt det suksessfullt i det meste. Svovel er kun en katalysator (gjør reaksjonen raskere) og den forbedrer reaksjonen litt. Den gir også flere gnister.

Sitat av Up
Regna litt på svovelfritt BP nå.
Jeg endte opp med at ca 87,071% KNO3 + 12,929%C for en oxygenbalansert reaksjon. I praksis vet jeg ikke hvor godt det vil funke
Vil AndersG eller noen med en _god_ kulemølle ta og teste en batch med OB svovelfritt krutt?

Jeg tror i allefall at den regninga er riktig.
Kommer ann på om kaliumet faktisk oxyderer til kaliummonoxid. I og med at det ikke er noe Hydrogen i reaksjonen kan jeg ikke se hvordan Kaliumet skal kunne gå over til kaliumhydroxid.
I vanlig BP så går kaliumet til kaliumsulfid.
jeg skal skrive når jeg er mere sikker
Vis hele sitatet...
Det er temmelig vanskelig å regne på fordi du kan få så mange ulike produkter. Det meste reagerer til kaliumkarbonat. Faktisk mer enn i vanlig BP hvis jeg husker rett. Jeg kan alltids lage en bath med OB svovelfritt, men jeg vet ikke når jeg får tid :wink:

Sitat av kai0
Lurte på en ting. Leste litt på nettet og oppfattet de slik at ulike forrhold gir ulike typer BP (doh rly?)

Men så så jeg at en blanding som inneholdt 75 deler KNO3, 15 deler trekull og 10 deler svovel ble kalt "Meal". Er det noe spessielt med denne blandingen?

Er det ikke denne blandingen som er mest brukt og?
Vis hele sitatet...
Alt svartkrutt som er i superfin form (rett fra mølla) uahvengig av innholdet kalles "meal".
Videre kommer "pulverone" (veldig fine granualer) og "granulert" (litt grovere granualer).
Blandingen du refererer til er standard svartkrutt.

Sitat av BomberMan
Har hørt at det blir brukt en annen type BP i stjerner så det ikke brenner opp så fort. Tror det var uten svovel..
Vis hele sitatet...
BP'en i stjerner (hvis den er god) inneholder bestandigsvovel eller realgar (arseniksulfid). Svovel reagerer med det andre og danner kaliumsulfid som smelter og gløder og blir kastet ut i små dråper eller lager en flammeball (Senko Hanabi). Uten svovel/realgar blir det en dårlig streamer. Du må også ha svovel i rette mengder. Hvis ikke kan heftekraften bli for stor eller liten og mye annet blir feil uten at jeg skal fordype mer om dette.

Sitat av kai0
Delvis Offtopic: Siden det er noe innefnor emnet... Er det mulig å bruke den samme blandinga med KNSU som man bruker i røykbomber i en rakett?
Dvs, istedet for 70-30 så bruker jeg 55-45, 50-50?
I teorien ville vel det gi en hale av røyk?
Vis hele sitatet...
KNSU er 50% kraftigere enn svartkrutt i raketter og gir en fin røykhale i dagslys. Problemet er at det tiltrekker seg vann fra lufta (hygroskopisk) og blir derfor ubrukelig etter noen få timer i kontakt med luft. Du må da eventuelt isolere satsen helt (vanskelig). KNSU er derfor ustabilt og brukes sjelden i fyrverkeri. Jeg har gitt det en sjanse selv, men har gitt opp. 60-40 KNSU er forholdet du bør bruke. 70-30 er bare for proffer og er heller ikke spesielt bedre. Min mening er at 60-40 er best alt i alt (ikke i performance).


Sitat av BoOoM
BP stjerner kan inneholde svovel, men vi bruker andre blandingsforhold, slik av vi får en fin hale av gnister, det blir vanligvis brukt furu-kull, siden når det brenner avgir det litt rødaktig farge.

dette kan også brukes i rakketter, får å få en fin å lang hale. selv har jeg test med tigertail-formulaen (44% KNO3, 44% kull, 6% svovel) i rakett.
jeg fikk en kjempefin hale, men når raketten kom 10 meter opp i luften så snudde den runt, å kresjet ned i pakken. dette skjedde på grunn av liten pinne.
Vis hele sitatet...
Furu, gran, pil, paulownia, lampblack gir gode haler til enhver smak. Furu blir brukt mest pga tilgjengeligheten og at det leverer veldig fine gnister. Desutten er det ikke så grisete å holde på med. Tigertail er ypperlig til raketter, men jeg anbefaler å bruke en dedikert formel hvis du vil ha kun en god, stabil motor og ikke hale.
Trådstarter
42 0
Sitat av AndersG
...KNSU er derfor ustabilt og brukes sjelden i fyrverkeri... .
Vis hele sitatet...
Men jeg mener å ha lest at KNSU er et av de enkleste drivstoffene som det er mulig å lage til raketter?
Også kalt Candy propellant

"Rocket propellant #1 ('Candy Propellant')
Source: rec.pyrotechnics
Comments: This propellant is often refferred to as "candy propellant".
Preparation: It is best prepared by melting the potassium nitrate and sugar together, but this is a dangerous operation and could result in accidential ignition during preperation. Dry mixing is possible and much safer but produces lower quality propellant."
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av AndersG
Furu blir brukt mest pga tilgjengeligheten og at det leverer veldig fine gnister. Desutten er det ikke så grisete å holde på med.
Vis hele sitatet...
Kult, da skal jeg ut og hente en furu jeg sprengte for noen måneder siden.

Sitat av AndersG
Det er temmelig vanskelig å regne på fordi du kan få så mange ulike produkter. Det meste reagerer til kaliumkarbonat. Faktisk mer enn i vanlig BP hvis jeg husker rett. Jeg kan alltids lage en bath med OB svovelfritt, men jeg vet ikke når jeg får tid :wink:
Vis hele sitatet...
Det var K2CO3 det var ja! Huska ikke om det var KOH eller K2CO3.
I vanlig BP mener jeg og huske noen sa det var K2S som ble av Kaliumet i vanlig BP. Men tatt i betraktning at det blir K2CO3 så skal jeg regne ut OB på nytt 8)
K2CO3 blir det jo også i KNSU reaksjonen.
Driver for tiden å lager rakettmotorer av svovelfritt BP fordi det er både enklere og billigere enn KNSU og ikke så mye søl og graps.

Tenkte å lage en liten guide på veldig enkle rakettmotorer som fungerer veldig bra
Trådstarter
42 0
Dette er forresten også noe offtopic.

Hva er egentlig hovedforskjellen mellom CIA metoden når det gjelds å lage krutt og den vanlige(?) der du bare blander stuffet?

For meg så virker det som at CIA metoden er en mer omfattende prosess siden jeg trenger alkohol i tilleg til de andre indigrensene.
Sitat av kai0
Dette er forresten også noe offtopic.

Hva er egentlig hovedforskjellen mellom CIA metoden når det gjelds å lage krutt og den vanlige(?) der du bare blander stuffet?

For meg så virker det som at CIA metoden er en mer omfattende prosess siden jeg trenger alkohol i tilleg til de andre indigrensene.
Vis hele sitatet...
Blandingsforholdene kan jo variere hvilken type krutt du skal produsere. Man kan bruke samme forhold både i utfellingsmetoden (CIA), og i kulemølle. Eneste forskjellen er hvordan man blander stoffene.

CIA-metoden er ikke så vanskelig som den høres ut som, men er definitivt mer inviklet enn å bruke mølle. Har man alt man trenger for hånd vil det nok gå bra så lenge man tar hensyn til oppskriften. Bare ikke ta noen "snarveier", da blir det FUBAR.
Trådstarter
42 0
Ok, så prosessen med å blande inn alkoholen og tørke det har den samme effekten som mølla har altså. Men er det slik at du automatisk får meal ved bruk av kulemølle da eller?

Sorry vet jeg sporer av litt her :P

Er det en spess rakettmotor å anbefale? Bare si et navn blar jeg igjennom PFP database. Er ikke så stø på hva som står på Richard Nakka's side enda :P
Ja, kulemølle gir meal. Svartkrutt lagd med CIA-metoden må granuleres selv, hvis ikke du vil ha en fast klump krutt.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Forskjell på CIA og mølle er også at CIA oftest ikke blir like bra. I såtilfelle må man ha mølle for å male ned kullet og svovelet, og da forsvinner jo hele vitsen med CIA-metoden en tanke.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
8KNO3 + 10C ---> 4K2CO3 + 6CO2 + 4N2
87,07043% KNO3 + 12,92957% C

OB svovelfritt