Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 550
Nysgjerrig på motivasjonen og årsakene til at folk bruker rusmidler. Alkohol og nikotin er såpass vanlig at vi kan utelukke de fra listen.

Regner med årsakene til at folk bruker/misbruker er varierte. For noen kan det vel være så enkelt som at det er vanlig i deres omgangskrets?

Jeg røykte og drakk med to hender gjennom hele oppveksten og testet også hasj, men der gikk grensen. Kanskje hadde det vært annerledes om det var mer vanlig i min omgangskrets, men det har rett og slett ikke engang vært et tema å skulle bruke noe annet enn sprit, røyk og snus.

I tillegg har jeg vel vært for pysete med tanke på frykt for å få i meg noe urent fra "gata", samt generelt redd for å bli avhengig. Derfor har jeg aldri testet noen tyngre rusmidler og kommer nok aldri til å gjøre det heller.

Dømmer ingen altså. Bare nysgjerrig.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Deprimert å gå faen i det meste. Amfetamin i pumpa åra hjalp der og da. Var det tomt så handlet alt om å skaffe mer. Sov bare når jeg sovnet tilfeldig av meg selv.

Nå har jeg snart vært nykter i et år. Fortsatt like deprimert som når jeg begynte.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var vanlig å teste rusmidler i omgangskretsen min, men var nok uoppdaget depresjon og det at jeg ikke hadde lært hvordan å håndtere følelser på en sunn måte, ikke et hjem jeg ble sett og støttet emosjonelt i, som gjorde at jeg ble en av de som begynte med daglig bruk. Trodde jeg vokste opp i et normalt hjem men har lært i terapi som voksen at det var langt fra det, så jeg kobla heller ikke rusbruken som noe negativt men heller som en positiv selvmedisinering og noe som var normalt i min verden og krets. Trodde det hjalp meg å holde ut et drittliv, men det det egentlig gjorde var å holde meg nede i depresjon og stå til hinder for endring og fremgang i livet.
Jeg har vært rusfri en stund nå og innsett at mye var selvskading og flukt fra vonde følelser og minner.

Jeg syns det er bra at du har tatt et standpunkt til å holde deg unna narkotika, for det trenger ikke alltid være sånn at man må ha mye problemer å rømme fra for å syntes det føles så mye bedre at man vil ruse seg oftere og oftere. Mdma og kokain for eksempel som ganske vanlig partydop er det mange som blir hekta på bare av å bruke på fest
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå har jeg snart vært nykter i et år. Fortsatt like deprimert som når jeg begynte.
Vis hele sitatet...
Veit ikke om det hjelper deg at jeg sier men håper.
For meg skjedde den største endringen psykisk etter kanskje rundt tre år som nykter. Sies at det tar et år bare det å nullstille hjernen.
Er nok viktig å endre hele livssituasjonen sin også. Jeg begynte sakte men sikkert å endre livet med trening, reising, skogsturer, få meg streite venner (som i starten føltes helt alien ut men som jeg etterhvert fikk mer glede av) og ha noen gode relasjoner, frivillig arbeid, nye rutiner.
Så kommer det psykiske også. Ikke mist håpet
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Veit ikke om det hjelper deg at jeg sier men håper.
For meg skjedde den største endringen psykisk etter kanskje rundt tre år som nykter. Sies at det tar et år bare det å nullstille hjernen.
Er nok viktig å endre hele livssituasjonen sin også. Jeg begynte sakte men sikkert å endre livet med trening, reising, skogsturer, få meg streite venner (som i starten føltes helt alien ut men som jeg etterhvert fikk mer glede av) og ha noen gode relasjoner, frivillig arbeid, nye rutiner.
Så kommer det psykiske også. Ikke mist håpet
Vis hele sitatet...
Og sunnere kosthold ikke minst!!!
Ble mye sprekere og lettere til sinns av det
Startet med at jeg fant ut at jeg hadde Sosial Angst og flere andre angstlidelser. Så jeg begynte å lese om benzodiazepiner og mer detaljert hvordan disse medisinene virker på hjernen. Dessverre visste jeg ingenting om avhengighet og toleranse.
Etterhvert som jeg fant ut at verken alkohol eller benzoer er noe det er mulig å bruke langsiktig så prøvde jeg å finne andre stoffer som man brukte lengre tid på å bli tolerant mot.

Etter hvert fant jeg også ut at jeg også hadde Aspergers Syndrom, noe som gjorde at jeg bare ble mer pessimistisk med tanke på å klare meg sosialt. Selv om jeg skulle finne noe som tok bort alt av angst uten å gi toleranse mot stoffet så ville ikke det gjort at jeg på magisk vis fikk bedre sosiale antenner, selv om jeg ville gitt mer faen i om jeg dummet meg ut sosialt.

Nå er jeg mer komfortabel med å være isolert fra resten av menneskeheten og bruker bare litt opioder fra tid til annen. Noe som er et stort skritt mtp. Hvor jeg var for 4-5 år siden.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Så jeg begynte å lese om benzodiazepiner og mer detaljert hvordan disse medisinene virker på hjernen. Dessverre visste jeg ingenting om avhengighet og toleranse.
Vis hele sitatet...
Så du var bare selektiv på lesingen? Åssen går det ann å lese om virkningene, men ikke bivirkningene?

‐------------

For min egen del har jeg alltid vært nysjerrig på stimulanter. Startet med koffeinpiller på VGS og derifra var veien kort til sterkere stimulanter.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Så du var bare selektiv på lesingen? Åssen går det ann å lese om virkningene, men ikke bivirkningene?

‐------------

For min egen del har jeg alltid vært nysjerrig på stimulanter. Startet med koffeinpiller på VGS og derifra var veien kort til sterkere stimulanter.
Vis hele sitatet...
Ja, det var jeg sannsynligvis. Jeg husker jeg trodde avhengigheten kun var psykisk. Jeg forstod aldri at abstinenser skulle gi så kraftige fysiske symptomer.
Jeg hengte i to rusmiljøer for 10 år siden, den ene brukte heroin og piller og de andre brukte speed og hasj.

Jeg ga faen og var veldig deprimert og hadde mye angst, så da prøvde jeg alt og favoritten ble til slutt heroin.
Det som var fristende med det var at de sløva meg ned så jeg slapp å tenke.
Er ikke alle som liker heroin heller, men du blir veldig fort hekta på det og vanskelig å gå av.