Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 16093
Hei, etter å bli lei av å lese en drøss med tråder som gjelder "Har politiet ringt meg?" så kom jeg frem til å starte en tråd her, med litt info.

Dersom politiet ringer deg, vil de med 99,9999% sikkerhet aldri ringe med skjult nummer, det har ingen hensikt. "Alle" som driver med salg og kjøp av stoff, vergrer seg for å svare en telefon som ringer med skjult nummer da "det er purken". Nei, dette er mer eller mindre humbug, om politiet vil ha tak i deg, ringer de deg uten skjult nummer. Dersom de skulle ringt MED skjult nummer, å du ikke tar telefonen, er det ikke værre for dem en å kjøre til din bopel å hente deg.

Politiet vil alltid presentere seg. Etter de telefonene jeg har hatt med politiet så kan jeg verifisere dette, samt sunn fornuft sier segselv at det det stemmer.
"Hei, prater jeg med xxxxx xxxxxx?"
"Uhm, hvem ringer?"
"Prater jeg med xxxxx xxxxxx??"
"ja?"
"Hei, det er xxxxx xxxxxx fra xxxxx politikammer/lennmanskontor som ringer"

Dette er noe de gjør, da de skal være "sikre" på at dem prater med rett person. Det blir feil dersom de ringer noen på et nummer å sier "Hei, det er purken fra xxxx kontor, jeg skulle pratet med xxxx xxxxxx" Dette vil gå ut over vedkommende, dersom de f.eks har kommet til naboen din, så vet naboen din at du har noe med politiet å gjøre.

Politiet vil presentere seg, å vil ikke be deg møte opp på vilkårlig plasser. De vil be deg møte opp kontoret deres på en gitt dato å klokkeslett.


Dersom du fortsatt skulle tro at det er purken som ringer deg. Er det IKKE verre en å ringe ditt lokale kontor å SPØR dem. Vi på nFF vet IKKE om det er politiet eller ei som har ringt deg, det vet kun politiet selv!

Takk for meg

Edit:
Endret "random" til vilkårlig etter klage fra Kinseek? Jeg er amerikansk og norsk statsborger, så jeg ser på megselv som litt unskyldt:P
Sist endret av møkk; 8. juni 2008 kl. 23:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du er i tvil er det vel ikkje verre enn å spørre etter navn på vedkommande, og tenestestad, ringe opp der og be om å få prate med han. Er han legitim vil ikkje det å bli ringt oppigjen plage han i heile tatt, og du har brått fått verifisert at det er rett person.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det må nevnes at det ikke er helt garantert at politiet ikke ringer fra skjult nummer. Jeg ringte en gang politiet for å rapportere et innbrudd som var på gang, og når jeg ble ringt opp igjen av dem litt senere så var det fra et skjult nummer.

Men nå var dette en henvendelse fra operasjonsentralen, eller hva det nå heter, og ikke fra en etterforsker. For alt jeg vet kan det godt være forskjellige måter å gjøre det på i de forskjellige avdelingene.
du sier at de 99,999% sikkert at de ikke ringen fra skjult nr? Naboen ble ringt opp av purken forrige uke, og gjett hva! DE RINGTE FRA SKJULT NR. Du burde vurdere å få deg litt bedre ''info''
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
nso:
Det kan være litt forskjellig fra din sak, til en ellers "vanlig" sak hvor politiet bare vil ha tak i deg.
Tenker da at, dersom du ringer å melder ifra et innbrudd kan det være litt annerledes da de muligens ringer de fra andre "avdelinger".
Men som nevnt tror jeg at i 99% av tidene hvor du sitter hjemme å chiller å purken ringer deg, vil det være uten skjult nummer.
Jeg har blitt oppringt 6-7 ganger, å alle har vært uten skjult nummer. Men kanskje det er annerledes ifra distrikt/kontor til distrikt/kontor, men de vil ihvertfall gi beskjed om hvem det er.
Men jeg ser poenget ditt

Edit:
Svar til han over meg: Ingen av mine bekjente har noengang blitt oppringt med skjult nummer fra politiet. Men som nevnt i dette innlegget så kan det kanskje variere fra distrikt/kontor til distrikt/kontor..
Edit2:
Om nso, eller annen crew gidder å redigere førsteposten å si at det kanskje varierer fra distrikt/kontor så slipper vi at det blir mer krangel utav det. Jeg beklager min feil.
Men i bunn å grunn til trådstartere av denne arten, skal de alltid si hvem de er, hvor dem ringer fra etc. Og er du i tvil er det ikke vanskeligere å ringe kontoret han/hun sa dem ringte fra å hørre om dette stemmer.
Edit3:
nFF medlemmer sitter ikke på en database over hvem som er blitt oppringt av politiet, derfor er det enklere å ringe kontoret ditt/det kontoret som ringte deg å spør om dette faktisk stemmer.
Mvh
Sist endret av møkk; 9. juni 2008 kl. 00:44.
Var på rømmen fra politiet, helt til en "snitcha"og ga navn og nummer til alle som hadde kommet seg unna, ble oppringt med skjult nr og det politi mannen sa var ( dette er politiet, dere har 3min til å komme tilbake ) så la han på.

Yes dem ringer med skjult nr
Sist endret av Milkshake; 9. juni 2008 kl. 00:42.
Sitat av Milkshake
Var på rømmen fra politiet, helt til en "snitcha"og ga navn og nummer til alle som hadde kommet seg unna, ble oppringt med skjult nr og det politi mannen sa var ( dette er politiet, dere har 3min til å komme tilbake ) så la han på.

Yes dem ringer med skjult nr
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at det faktisk var politiet?
Har selv blitt oppringt med skjult nummer fra politiet. Noen venner av meg som skulle i vitneavhør ble også oppringt med skjult nummer. Ellers har møkk rett - de skal først verifisere at de snakker med ønsket person og deretter presentere seg selv.
purken har ringt med skjult nummer her også i forbindelse med et avhør..
Sist endret av Xelerator; 9. juni 2008 kl. 02:17.
Jeg har også kun blitt oppring av politiet med skjult nummer. Men til gjengjeld har jeg fått opplyst nummeret og hvem tjenestemannen var.

Jeg tror det kun er personlige preferanser som gjør at enkelte politimenn har skjult nummer. De fleste har privat telefon gjennom jobben, og da er det litt kjipt å bli trakassert av en idiot du tilfeldigvis måtte ringe opp i tjenesten.
Sist endret av Deezire; 9. juni 2008 kl. 03:43.
Først vil jeg si at dere bør i utgangspunktet høre på Møkk, men ting skjer ikke alltid som reglementert.


Sitat av Milkshake
Var på rømmen fra politiet, helt til en "snitcha"og ga navn og nummer til alle som hadde kommet seg unna, ble oppringt med skjult nr og det politi mannen sa var ( dette er politiet, dere har 3min til å komme tilbake ) så la han på.

Yes dem ringer med skjult nr
Vis hele sitatet...
Som tidligere nevnt kan dette ha vært polititjenestemannens egen private eller halvprivate telefon. Politiets egne mobiler (nr 9998****) er ikke skjult, mer eller mindre uansett. Har opplevd flere etterforskere som konstant blir ringt opp av tidligere mistenkte, vitner ol.

Sitat av nso
Men nå var dette en henvendelse fra operasjonsentralen, eller hva det nå heter, og ikke fra en etterforsker. For alt jeg vet kan det godt være forskjellige måter å gjøre det på i de forskjellige avdelingene.
Vis hele sitatet...
Operasjonsentralen vil ringe fra skjult nummer. Disse har nok å gjøre fra før.

Sitat av jOkKeJacKaL
Har selv blitt oppringt med skjult nummer fra politiet. Noen venner av meg som skulle i vitneavhør ble også oppringt med skjult nummer. Ellers har møkk rett - de skal først verifisere at de snakker med ønsket person og deretter presentere seg selv.
Vis hele sitatet...
Det mange som jobber i Politiet som ikke er polititjenestemenn. Det er ofte det ikke er etterforsker eller politidavokat som ringer, og disse skal ha skjult nummer da de ikke er noen grunn til at disse ringes opp igjen med spørsmål de ikke kan besvare. De skal likevel alltid presentere seg med navn, men ikke med internummer.

Sitat av Xelerator
purken har ringt med skjult nummer her også i forbindelse med et avhør...
Vis hele sitatet...
Sitat av Deezire
Jeg har også kun blitt oppring av politiet med skjult nummer. Men til gjengjeld har jeg fått opplyst nummeret og hvem tjenestemannen var.

Jeg tror det kun er personlige preferanser som gjør at enkelte politimenn har skjult nummer. De fleste har privat telefon gjennom jobben, og da er det litt kjipt å bli trakassert av en idiot du tilfeldigvis måtte ringe opp i tjenesten.
purken har ringt med skjult nummer her også i forbindelse med et avhør
.
Vis hele sitatet...
Joda, det skjer nå og da. Og ofte på grunn av det Deezire sier på slutten..
Selv erfarer jeg at om en patrulje ringer deg fra mobiltelefon ringer de med skjult nummer, men uten om de ringer fra kontoret.

- Naturlig nok, forstår godt at de ikke vil bli oppringt med spørsmål fra tilfeldige personer når de er ute på oppdrag. Sånne henvendelser er det operasjonssentralen som skal ta seg av.
Sitat av ql1rz
Selv erfarer jeg at om en patrulje ringer deg fra mobiltelefon ringer de med skjult nummer, men uten om de ringer fra kontoret.

- Naturlig nok, forstår godt at de ikke vil bli oppringt med spørsmål fra tilfeldige personer når de er ute på oppdrag. Sånne henvendelser er det operasjonssentralen som skal ta seg av.
Vis hele sitatet...
Dette er forsåvidt også riktig. Patrulje har også nok å gjøre. Disse skal alltid ha meg seg en tjenestetelefon da man har begynt å bli mer forsiktig å gi ut 11 på samband, men blir ikke nødvendigvis brukt hvis man ringer opp under patruljen.

Når det er sagt er min kontakt med annet politi mest av uproblematisk natur, så ting skjer nok mer korrekt.
Sist endret av Juridicum; 9. juni 2008 kl. 04:58.
Sitat av Juridicum
Dette er forsåvidt også riktig. Patrulje har også nok å gjøre. Disse skal alltid ha meg seg en tjenestetelefon da man har begynt å bli mer forsiktig å gi ut 11 på samband, men blir ikke nødvendigvis brukt hvis man ringer opp under patruljen.
Vis hele sitatet...
Korrekt, jeg har flere ganger snakket med sentralen og fått utlevert nummeret til en patruljebil i området som jeg kunne ringe hvis ting eskalerte og det ble behov for polizei.
Sitat av nso
Det må nevnes at det ikke er helt garantert at politiet ikke ringer fra skjult nummer. Jeg ringte en gang politiet for å rapportere et innbrudd som var på gang, og når jeg ble ringt opp igjen av dem litt senere så var det fra et skjult nummer.

Men nå var dette en henvendelse fra operasjonsentralen, eller hva det nå heter, og ikke fra en etterforsker. For alt jeg vet kan det godt være forskjellige måter å gjøre det på i de forskjellige avdelingene.
Vis hele sitatet...
Sitat av Milkshake
Var på rømmen fra politiet, helt til en "snitcha"og ga navn og nummer til alle som hadde kommet seg unna, ble oppringt med skjult nr og det politi mannen sa var ( dette er politiet, dere har 3min til å komme tilbake ) så la han på.

Yes dem ringer med skjult nr
Vis hele sitatet...

Stemmer det, Operativ uteleder har skjult nummer.
Sist endret av Chubby; 9. juni 2008 kl. 09:27.
Politimenn er mennesker på jobb som alle andre. Dersom en politimann skal ringe til tiltalte f.eks, og han ikke har kontortlf tilgjengelig, kan han gjerne ringe fra privattelefon. Da vil han selvfølgelig benytte seg av skjult nr så han ikke blir ringt opp under familiemiddagen.

Det står helt sikkert ikke i noen lover om politiet skal ringe fra skjult eller ikke,så det varierer nok ganske kraftig.
Jeg er sikker på at det står noe i politiinstruksen om taushetsplikt..
edit : tastekrøll.
Sist endret av pidget; 9. juni 2008 kl. 09:41.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Baaaang
du sier at de 99,999% sikkert at de ikke ringen fra skjult nr? Naboen ble ringt opp av purken forrige uke, og gjett hva! DE RINGTE FRA SKJULT NR. Du burde vurdere å få deg litt bedre ''info''
Vis hele sitatet...
99,999% sikkert er kanskje litt overdrevet, men nå må du ikke glemme den siste 0,001%, HVIS det var 99,999% sikkert må jo noen ha vært den siste prosenten.
De gangene jeg har blitt oppringt av politiet har det nesten alltid vært med skjult nummer..
Mine erfaringer, er at alle ringer ut fra et felles telefon-nummer, uavhengig hvilken avdeling dem er i. Ringer dem fra mobiltelefon, ringer dem ofte fra skjult, men ikke alltid!
Sist endret av hyys; 9. juni 2008 kl. 14:03.
Sitat av hyys
Mine erfaringer, er at alle ringer ut fra et felles telefon-nummer, uavhengig hvilken avdeling dem er i. Ringer dem fra mobiltelefon, ringer dem ofte fra skjult, men ikke alltid!
Vis hele sitatet...
Det er fordi alle innkommende henvendelser skal gå igjennom et sentralbord sånn at politiet får jobbe i fred når de ikke vil ta telefoner. Sånn er det på de fleste store bedrifter med mange telefoner..
Fattern jobber med noe liknende, og hver gang han har vakt og må på utrykning, er det vakttelefonen som brukes. Den er alltid skjult nummer på, men står i telefonkatalogen under navnet på plassen han jobber. X ringer ham på dette nummeret, gir opplysninger om hvor han er og hva som skjer, fatter ringer tilbake med samme telefon om han skulle trenge noe mer - med skjult nummer. Det kommer altså sikkert an på hvilken politimann det er og hvilken avdeling han ringer fra.
Sitat av KultNick
Hvordan vet du at det faktisk var politiet?
Vis hele sitatet...
Vi ble jo tatt xD
Dette gjelder ikke bare for politiet, men også andre institusjoner som har taushetsplikt (for eksempel mentalsykehjem).
De vil ringe til deg, spørre etter navn, og først når de har bekreftet hvem du er, sier de hvem som ringer / hva det gjelder.
Dette er vanlig praksis.
Fint vi har fått en slik tråd, selv at folk bør vite at det er kødd hvis noen ringer dem med skjult nummer, sier de er "purken" og ber dem komme alene til busstasjonen
Ja, kempefint med en sånn tråd, men jeg mener den blir litt ødelagt av at 50 stk skal fortelle at de har blitt oppringt av skjult nummer av politiet. We get the point, "lissm".
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Jeg anbefaler INGEN å gå alene for å møte purken på en bussstasjon klokken 03.00 på en halvmørk sommers natt.
Men ingen fra admin/crew har rettet på førsteposten enda, så jeg håper folk kan lese denne posten så slipper vi gjentakelser.
---
Det varierer kanskje fra distrikt/kontor/avdeling til distrikt/kontor/avdeling på om de ringer med skjult nummer eller ei, men de SKAL presentere seg etter at dem har fått verifisert at det er korrekt vedkommende de prater med.
Å de vil IKKE be deg møte på en vilkårlig bussstasjon midt på natta.

Edit:
Dette er ment som en rettelse på den 99,99999% kommentaren min.
beklager.
Sist endret av møkk; 9. juni 2008 kl. 22:38.
Jeg tror det er nevnt tidligere i tråden. Men jeg har blitt fortalt at grunnen til at de bruker skjult nummer er fordi folk ikke skal se at politiet har ringt deg. Dette var det en politikvinne som sa til meg. Årsaken var at muligheten for at andre skal vite at du er i kontakt med politiet skal være minimal - da mange helst ønsker å holde slik kontakt privat.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Møkk: har du noen gang blitt oppring av politiet? Har du i det hele tatt blitt bedt om å møte dem på en plass? Det er ikke vanlig praksis i det hele tatt. Er du ettersøkt for noe så henter de deg rett og slett inn til stasjonen. Vil de snakke med deg så ringer de og avtaler et formelt avhør eller møte på stasjonen.
Sitat av Deezire
Møkk: har du noen gang blitt oppring av politiet? Har du i det hele tatt blitt bedt om å møte dem på en plass? Det er ikke vanlig praksis i det hele tatt. Er du ettersøkt for noe så henter de deg rett og slett inn til stasjonen. Vil de snakke med deg så ringer de og avtaler et formelt avhør eller møte på stasjonen.
Vis hele sitatet...
Nettopp dette Møkk har skrevet.
▼ ... over et år senere ... ▼
Beklager at jeg tar opp en gammel tråd, men det var noe jeg reagerte på.

Sitat av møkk Vis innlegg
"Hei, prater jeg med xxxxx xxxxxx?"
"Uhm, hvem ringer?"
"Prater jeg med xxxxx xxxxxx??"
"ja?"
"Hei, det er xxxxx xxxxxx fra xxxxx politikammer/lennmanskontor som ringer"
Dette er noe de gjør, da de skal være "sikre" på at dem prater med rett person. Det blir feil dersom de ringer noen på et nummer å sier "Hei, det er purken fra xxxx kontor, jeg skulle pratet med xxxx xxxxxx" Dette vil gå ut over vedkommende, dersom de f.eks har kommet til naboen din, så vet naboen din at du har noe med politiet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hmm.. Er du sikker på at de faktisk spør om de snakker med den spesifikke personen, og ikke heller spør etter navnet til personen de snakker med? Det er jo fort gjort å søke opp nummeret det blir ringt fra, og samtidig koble det til navnet politiet spurte etter (Avhengig av at politiet faktisk ringte til feil nummer eller lignede da..)

Det jeg altså mener er:

"Hei, hvem snakker jeg med?" <- Politi
"Du snakker med xxxxxx" <- Vedkommende

Istedetfor

"Hei, snakker jeg med xxxxx?" <- Politi
"Nei."<- Vedkommende, som da søker opp nummeret, og finner ut at det er politiet, og politiet har jo allerede avslørt hvem de vil ha kontakt med..
Sist endret av Hybelkanin1; 28. september 2010 kl. 15:15.
Mulig det bare er her på bygda, vi gjør det litt mer "casual".

P: Hei, Etternavn her som ringe fra lensmannskontoret.
Meg: Godag
P: Kan du komme innom stasjonen etter arbeid idag?
Meg : Ja, det skal vell gå greit
P: takk, hadebra.

Har vært slik de gangene, jeg har blitt oppringt. Men navnet mitt har som oftest bare dukket opp under etterforskning, aldri vært offisielt mistenkt. Og alltid uten skjult nr.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Fikk en telefon i dag (med skjult nummer forøvrig), fra noen på Grønland Politikammer. Syntes det var merkelig, iom at jeg ikke har hatt kontakt med politiet på snart 2 år. Samtalen ble tidlig avbrutt pga. dårlig dekning (var i en kjeller). Tror hun sa noe om en "standard prosedyre", men det hakket veldig etter introduksjonen. Har noen opplevd dette før? Har prøvd å ringe til kammeret, men de kunne ikke hjelpe meg, siden jeg ikke hadde fått med meg etternavnet til betjenten som ringte meg. Synes hele greia er litt merkelig, hvorfor skulle de kontakta meg nå, på en søndag ettermiddag/kveld? Noen som har en formening om hva det kan ha gjeldt? Mine tidligere møter med politiet omhandler besittelse av cannabis og ordensforstyrrelse (demonstrasjon).
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 22. mai 2011 kl. 21:12.
Vi har vel ikke noe grunnlag for å ha en formening om det. Eller er det noe jeg har oversett?
Jeg bare lurer på om noen har tidligere erfaringer med at politiet kontakter dem pga gamle overtredelser. Er det feks. vanlig å bli kontakta to år etter en narkoovertredelse (cannabis i mitt tilfelle) etter standard prosedyre?
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 22. mai 2011 kl. 21:52.
Nei, det er ganske usannsynlig. Navnet ditt har sikkert dukket opp i en ny sak, for eksempel på telefonen til noen som har blitt tatt nå nylig.
Sitat av møkk Vis innlegg
Hei, etter å bli lei av å lese en drøss med tråder som gjelder "Har politiet ringt meg?" så kom jeg frem til å starte en tråd her, med litt info.

Dersom politiet ringer deg, vil de med 99,9999% sikkerhet aldri ringe med skjult nummer, det har ingen hensikt. "Alle" som driver med salg og kjøp av stoff, vergrer seg for å svare en telefon som ringer med skjult nummer da "det er purken". Nei, dette er mer eller mindre humbug, om politiet vil ha tak i deg, ringer de deg uten skjult nummer. Dersom de skulle ringt MED skjult nummer, å du ikke tar telefonen, er det ikke værre for dem en å kjøre til din bopel å hente deg.

Politiet vil alltid presentere seg. Etter de telefonene jeg har hatt med politiet så kan jeg verifisere dette, samt sunn fornuft sier segselv at det det stemmer.
"Hei, prater jeg med xxxxx xxxxxx?"
"Uhm, hvem ringer?"
"Prater jeg med xxxxx xxxxxx??"
"ja?"
"Hei, det er xxxxx xxxxxx fra xxxxx politikammer/lennmanskontor som ringer"

Dette er noe de gjør, da de skal være "sikre" på at dem prater med rett person. Det blir feil dersom de ringer noen på et nummer å sier "Hei, det er purken fra xxxx kontor, jeg skulle pratet med xxxx xxxxxx" Dette vil gå ut over vedkommende, dersom de f.eks har kommet til naboen din, så vet naboen din at du har noe med politiet å gjøre.

Politiet vil presentere seg, å vil ikke be deg møte opp på vilkårlig plasser. De vil be deg møte opp kontoret deres på en gitt dato å klokkeslett.


Dersom du fortsatt skulle tro at det er purken som ringer deg. Er det IKKE verre en å ringe ditt lokale kontor å SPØR dem. Vi på nFF vet IKKE om det er politiet eller ei som har ringt deg, det vet kun politiet selv!

Takk for meg

Edit:
Endret "random" til vilkårlig etter klage fra Kinseek? Jeg er amerikansk og norsk statsborger, så jeg ser på megselv som litt unskyldt:P
Vis hele sitatet...
Må bare si at det er feil! De ringer med skjult, og det ofte. (Hvertfall i Oslo)! Jeg har t.o.m. spurt hvorfor, for ene gangen drev jeg å bannet til personen (fordi jeg trodde det var tulleringing), før hu nevnte en litt spesiell detalj... De ringer med skjult (dette var en jurist) fordi de ifra kontorene i Oslo ikke ønsker å bli ringt tilbake av hvem som helst... Man må gjennom 02800 nr deres...

Nei når de ringte meg, så spurte de er det **** som vi prater med... Så presenterte hu seg som politikvinnen **** fra blablabla.... men fortsatt var det fra skjult nr... det har hendt meg ved flere anledninger... men jo jeg har også blitt ringt opp av vanlige nr, ettersom jeg har som prinsippsak å ikke ta opp skjult (nå har jeg måttet gi opp, de ringer fra fengsler også med skjult nå)
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nei, det er ganske usannsynlig. Navnet ditt har sikkert dukket opp i en ny sak, for eksempel på telefonen til noen som har blitt tatt nå nylig.
Vis hele sitatet...
Ja, det er kanskje mulig. Håper det ikke blir noe stress.