Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4241
Hei, jeg tror jeg kan havne i et lite dilemma. Jeg har jobbet hos en dagligvarebutikk i snart et og et halvt år nå og nå i de siste ukene har litt av hvert hendt. Penger har blitt stjålet, ganske mye faktisk. Nei, det er ikke meg som har tatt noe. Men de siste dagene har det hendt, som vanlig, at det mangler penger i kassen. Jeg fikk høre av en jeg jobbet med at det manglet 300 kr i kassen en dag tidligere, og sjefen var lei av å "betale av egen lomme", og at de som jobbet den dagen måtte betale de manglende pengene. Jeg jobbet ikke den dagen. Dette virker veldig urettferdig, spesielt med tanke på at det er en felles kasse som alle bruker.

Problemet er at jeg jobbet i dag og nå mangler det en lignende sum i kassen. Flere har jobbet i dag, inkludert sjefen selv, jeg tar bare kveldsskiftet. Da tenker jeg at sjefen kanskje kommer til å kreve penger fra meg fordi det manglet penger i en kasse som alle bruker (summen blir delt på alle som jobbet). Om dette skulle hende, kan jeg be sjefen dra til helvete? Rettere sagt, har jeg noe jeg kan si imot dette? Just in case?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Helt uavhengig av hva reglene er - det er aldri en god idé å be sjefen dra til helvete.
Det sier jo seg selv.
Sjefen din kan IKKE kreve noe som helst av deg. Da må han i så fall enten gå til anmeldelse for tyveri eller et sivilt søksmål (Men hvem faen gidder vel å saksøke noen for 300,-?!)

BTW:
Har du tenkt å slutte i jobben, bare be ham dra til helvete, men om ikke, ikke gjør det.
Som andre har nevnt er det ikke lurt å be sjefen reise noen steder. Det du kan gjøre er å be han vise til hvilken paragraf som gir han rett til å kreve penger av de ansatte når det er penger som er borte fra kassa.

Når han ikke finner noen kan du nekte å betale, uten bevis for at du har tatt noe kan han ikke be deg betale.
Nei han har ikke lov til å kreve penger av de ansatte. Om det til stadighet mangler penger i kassen får han teller finne ut av hvem det er som stjeler. Men å kalle han diverse er ikke lurt uansett.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dette er vel grunnen til at vi hadde individuelle kasser når jeg jobbet i butikk, mao er man ansvarlig for sine egne penger.

Kjenner flere andre som jobber i servicebransjen idag som har hvert sitt regnskap, mangler det penger fra ditt regnskap er det du som skal dekke det.

Logisk nok.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dette er vel grunnen til at vi hadde individuelle kasser når jeg jobbet i butikk, mao er man ansvarlig for sine egne penger.

Kjenner flere andre som jobber i servicebransjen idag som har hvert sitt regnskap, mangler det penger fra ditt regnskap er det du som skal dekke det.

Logisk nok.
Vis hele sitatet...
Hvis det har blitt stjelt penger, syns jeg ikke at han/hun som har ansvaret for den kassen skal dekke tapet, men det kan jo hende det er andre regler på dette?
Vi jobber med egne brukere på kassa, om det mangler penger i kassa så må vi dekke det (om det er over 50), sånn funker det iværtfall der jeg jobber.
Sist endret av Vod0; 5. april 2013 kl. 23:45.
Så fremst DU ikke har egen kasse som kun DU bruker og kan låses og bare åpnes av DEG kan ikke sjefen din kreve en krone. Det er en ting å kalle sjefen sin drittsekk. En annen ting å være saklig og holde på sitt. Man skal ikke la seg bli tråkket på.

Mitt beste tips. Snakk med sjefen din på en ordentlig og oppriktig måte om problemet så kanskje han hører på deg.

En annen ting som kan nevnes er at vist denne stjelingen pågår over lengre tid å summen starter å bli stor kan han få særskilt tillatelse av datatilsynet for utvidet overvåkning av kassene noe som ikke er trivelig.
Sitat av sam500 Vis innlegg
Hvis det har blitt stjelt penger, syns jeg ikke at han/hun som har ansvaret for den kassen skal dekke tapet, men det kan jo hende det er andre regler på dette?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Som nevnt over, har man egen kasse burde man også stå til ansvar for denne. Det er ikke så vanskelig å passe på at ingen stjeler fra den.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Hvorfor ikke? Som nevnt over, har man egen kasse burde man også stå til ansvar for denne. Det er ikke så vanskelig å passe på at ingen stjeler fra den.
Vis hele sitatet...
Yderst skjeldent sitter samme person på samme kasse fra starten av dagen til endt arbeidstid. Derfor er det utrulig vanskelig å holde kontroll de pengene som er i kassen.
Det er bare å nekte, sjefen din kan ikke trekke som han vil fra lønna di eller true deg til å betale.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...l#.UV9RY0OGLxc
Jeg jobber i butikk og i min kontrakt eller står det noe om akkurat det der, at min arbeidsgiver kan trekke med for differanse. Jeg teller alltid kassen min før og etter skift slutt selv. Har dere noen rutiner for å telle kasser, skiftskjema eller noe?
Seriøst, hvor en sykt dust og idiotisk situasjon. Be sjefen om å få en vekter til å komme og spole video fra en dag det mangler penger, så finner man FORT ut hvem det er og vedkommende kan få fyken. Jobber med dette selv, så jeg vet hvor sinnsykt lett det er å spore opp sånt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Batrez Vis innlegg
Yderst skjeldent sitter samme person på samme kasse fra starten av dagen til endt arbeidstid. Derfor er det utrulig vanskelig å holde kontroll de pengene som er i kassen.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan dere jobber, men når jeg jobbet i kasse hadde vi hver vår skål med penger og kun den personen skulle sitte i den gitte kassen, denne skålen hentet vi ut hver start av arbeidsdag og låste den inn selv i safe ved endt arbeidsdag.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Vet ikke hvordan dere jobber, men når jeg jobbet i kasse hadde vi hver vår skål med penger og kun den personen skulle sitte i den gitte kassen, denne skålen hentet vi ut hver start av arbeidsdag og låste den inn selv i safe ved endt arbeidsdag.
Vis hele sitatet...
Er ikke ofte man ser nå til dags i en dagligvarebutikk at en person har en og bestemt kasse.
La oss si f.eks en matvarebutikk. Du skal ha kassa fra morgenen av, du setter deg i kassa og gjør det du skal. Du blir spurt om å bli avløst så du kan gå på gulvet å ta litt varer så man får løfta seg og gått litt.

Da tar noen andre din kasse.
Sånn er det veldig mange plasser og i de matvarebutikkene jeg har jobbet i så er det 1 pengekasse pr kassaapparat / disk.
Så pengeskuff 1 skal ikke være i pengeskuff 2 f.eks.

Veit det var mye av at man hadde egne kasser før, men ting endrer seg.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
[Man har] hvert sitt regnskap, mangler det penger fra ditt regnskap er det du som skal dekke det.

Logisk nok.
Vis hele sitatet...
Regner da også med at det – logisk nok – er slik at de ansatte kan beholde overskuddet dersom det er mer i kassen enn det burde ha vært?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Regner da også med at det – logisk nok – er slik at de ansatte kan beholde overskuddet dersom det er mer i kassen enn det burde ha vært?
Vis hele sitatet...
Logisk nok skal man gå i null.
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Regner da også med at det – logisk nok – er slik at de ansatte kan beholde overskuddet dersom det er mer i kassen enn det burde ha vært?
Vis hele sitatet...
Både underskudd og overskudd er et resultat av feil. Om den ansatte skulle beholdt et eventuelt overskudd hadde det skapt insentiv for å gjøre feil med vilje for å ende opp med mer penger i kassa og penger i lomma. Altså et motiv for å svindle kundene.
Arbeidsgiver kan ikke trekke deg i lønn for manglende kassebeløp med mindre du sier deg enig i dette.
I så fall må arbeidsgiver ta det rettens vei og bevise at det er du som står bak.
Skulle arbeidsgiver pushe på dette: Snakk med fagforening Handel og Kontor
Sist endret av Sjuganov; 10. april 2013 kl. 10:31.
Skal faktisk ikke se vekk i fra at sjefen selv har vært langfingret men likevel er frekk nok til å prøve å legge skylden på de ansatte.

Det har jeg selv erfart for noen år tilbake hvor vedkommende var frekk nok til å anklage meg og andre ansatte for tyveri. "Det manglet penger i kassen". Utrolig nok kom det frem at sjefen selv hadde vært fremme med langfingrene og haiet i kassen. Hadde særdeles lyst til å lappe til vedkommende etter det.

Nekt og be sjefen heller finne ut hvem som har gjort det. Hvis det ikke er noe bevis skal du ikke gi avkall på en krone. Legg gjerne til at ikke alle sjefer er så veldig ærlige de heller.
Sist endret av Drakonen; 10. april 2013 kl. 17:32.
Norskehesten
Alden's Avatar
Min første tanke var også at dette kunne være sjefen selv.. Se hvordan han reagerer på at du vil oppklare dette ved å se igjennom overvåkning som securitas tar seg av.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Er ikke ofte man ser nå til dags i en dagligvarebutikk at en person har en og bestemt kasse.
La oss si f.eks en matvarebutikk. Du skal ha kassa fra morgenen av, du setter deg i kassa og gjør det du skal. Du blir spurt om å bli avløst så du kan gå på gulvet å ta litt varer så man får løfta seg og gått litt.

Da tar noen andre din kasse.
Sånn er det veldig mange plasser og i de matvarebutikkene jeg har jobbet i så er det 1 pengekasse pr kassaapparat / disk.
Så pengeskuff 1 skal ikke være i pengeskuff 2 f.eks.

Veit det var mye av at man hadde egne kasser før, men ting endrer seg.
Vis hele sitatet...
De ansatte har faktisk ofte sine egne skuffer som man putter inn i kassa apparatet, så når man avløses tar man gjerne med seg denne skuffen, og han som avløser deg har med seg sin egen skuff. Det er ikke snakk om at man har sitt helt egne kassaapparat inngravert med navn, og svart heksekunst for at andre ikke skal kunne bruke den. Men noe så enkelt som en egen pengeskuff man kan putte inn. Summen i denne kassen er registrert på din bruker i kassaapparatet, derfor er det man må logge inn på riktig bruker på et kasse apparat.