Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3198
Hei!

Jeg vil gjerne lære meg et programmeringsspråk, men det å bare finne en random bok på internet, det funker liksom ikke for me. Så jeg tenkte jeg kunne ta noen form for kurs. Har dere noen kurs dere ville anbefalt? Jeg kan ikke gå mellom 08:30-14:10, og jeg er under 18.
Er ikke helt sikkert på hvilket språk, så bare foreslå noen dere vet er gode, så titter jeg litt mer på det .

Takk takk
Sist endret av veltins; 23. mars 2011 kl. 19:17.
http://ocw.mit.edu/courses/#electric...mputer-science

Der har du undervisning som er tatt opp, litt bedre enn en bok ihvertfall. (:
Den første linken er et kurs om pythonprogrammering hvis jeg ikkebhusker helt feil.
Jeg tok mitt første programmeringskurs da jeg var 8, det var i BASIC.

I dag ville jeg gått på http://www.php.net eller http://www.python.org/doc/ for å først lære et scriptspråk.

Det er 2 gode oppslagsverk, php er et scriptspråk til serverside preprossesering av HTML, mens python er et kompilerbart høynivå språk som også kan kjøres som script på Linux, Mac og Windows.

Programmeringsspråkene i dag heter som regel C## for windows eller objc for Mac, for linux er det ofte blandet flere språk på forskjellige nivåer for å få til smidige og effektive løsninger uavhengig av opphavsrett.
Sist endret av fxxked; 23. mars 2011 kl. 23:38.
Vennsligst ikke kall PHP et "scriptspråk", da det er like turing complete som Python
Er heller ikke noe som heter "C##".
Kan php kompileres?

Beklager C## der kom en skigard ekstra.

Det som skiller et scriptspråk fra et programmeringsspråk etter mine begreper er at programmeringsspråket kan kompileres, mens scriptspråket kun tolkes mens det kjøres.
PHP kan kompileres, ja. Man har også PHP-GTK om man ønsker å lage desktop-programmer.
Det du snakker om er en gammel tolking av begrepene.
Hvordan kan php kompileres? Hvordan kan php bruke API/GUIer, o l som er i OS?

Eller er det kun GTK GUI som er mulig til nå?
Sist endret av fxxked; 24. mars 2011 kl. 19:54.
programutvikling.no har gode kurs, men litt stiv pris om man skal betale selv
Sitat av fxxked Vis innlegg
Programmeringsspråkene i dag heter som regel C## for windows eller objc for Mac
Vis hele sitatet...
Nei? Det er bare ETT språk som heter C#, og bare ett språk som heter objective C, de andre språkene har sine egne navn.

Om du prøver å si at C# er standarden i dag, så er det også misledende. Jeg ville generelt holdt meg unna noe som er laget av Microsoft (med mindre du bare skal utvikle programmer til Windows og Xbox), men de som bruker det har vel sine grunner.
Nå har jeg vel anbefalt å lage kommandolinjeverktøy som i Linux som kjerne i prosjektet, for så å bygge GUI relevant til platform.
Vennsligst ikke kall PHP et "scriptspråk", da det er like turing complete som Python
Vis hele sitatet...
Det og kalle PHP et scriptspråk vil aldrig bli feil.
Det samme med python man kalle det et scriptspårk,og python har mere verktøy enn PHP til og kompilere til exe.
Men begge er også fullverdige programmeringsspråk.

Det som skiller et scriptspråk fra et programmeringsspråk etter mine begreper er at programmeringsspråket kan kompileres, mens scriptspråket kun tolkes mens det kjøres.
Vis hele sitatet...
Saken er at PHP,python er scriptspråk,men også fullverdige programmeringsspråk.
Det og si at språk må kompileres for og kalles et programmeringsspråk blir nok bare tullete.

http://no.wikipedia.org/wiki/Programmeringsspr%C3%A5k
Som du ser en både python og php i listen over programmeringsspråk.
Så kan man lage et skille ved kompilerte språk og tolkede språk for og gjøre dette vanskligere enn det er.
Sitat av byp4ss Vis innlegg
Om du prøver å si at C# er standarden i dag, så er det også misledende. Jeg ville generelt holdt meg unna noe som er laget av Microsoft (med mindre du bare skal utvikle programmer til Windows og Xbox), men de som bruker det har vel sine grunner.
Vis hele sitatet...
C er et ytelseseffektivt språk, langt bedre enn Java. Det er fullt mulig å implementere programvare med C på business layer, mens man benytter Java på presentation layer - dette gir operativsystemuavhengighet.
Jeg tror ikke det viktigste er hvilket språk du velger, men at du lærer det på riktig måte. Det er ikke syntaksen og utviklingsmiljøet som bør stå i fokus, men i det hele tatt hvordan det fungerer, god praksis, hvordan du bør tenke osv.
Kan du dette godt er det relativt enkelt å bytte språk senere, når du vet hva du vil bruke det til.

Er selv strålende fornøyd med HiST sine kurs, du kan f.eks sjekke ut dette:
http://hist.no/content/32953/Programmering-i-Java (de har også tilsvarende i bl.a C++)

Alternativt kan du bare kjøpe læreboka i nevnte kurs, og jobbe deg fra start til slutt. Pass i så fall på å gjøre alle oppgavene!
Sitat av prenix Vis innlegg
C er et ytelseseffektivt språk, langt bedre enn Java. Det er fullt mulig å implementere programvare med C på business layer, mens man benytter Java på presentation layer - dette gir operativsystemuavhengighet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hva du vil frem til her, jeg har ikke sagt noe som helst om C.
Sitat av snippsat Vis innlegg
Som du ser en både python og php i listen over programmeringsspråk.
Så kan man lage et skille ved kompilerte språk og tolkede språk for og gjøre dette vanskligere enn det er.
Vis hele sitatet...
Scriptspråk kjøres i et Runtime miljø, typisk .sh .php .py .bat .jar
Programmeringsspråk kompileres til asm før det kan kjøres, typisk .elf .exe .pyc
Scriptspråk vs programmeringsspråk er uansett bare flisespikkeri nå til dags.
De bør uansett brukes formålstjenelig.
Programmeringsspråk kompileres til asm før det kan kjøres, typisk .elf .exe .pyc
Vis hele sitatet...
Nei dette blir feil,Programmeringsspråk er både kompilerte språk og tolkede språk.
Skriptspråk er en type programmeringsspråk som tolkes.

Formelt skiller man mellom tolkede språk (skriptspråk) og kompilerte språk.
Men begge er programmeringsspråk,vet ikke om dette ble klarere.

Scriptspråk vs programmeringsspråk er uansett bare flisespikkeri nå til dags.
Vis hele sitatet...
Det er ofte det samme,så ja det er flisespikkeri.
Sist endret av snippsat; 24. mars 2011 kl. 23:58.
Sitat av prenix Vis innlegg
C er et ytelseseffektivt språk, langt bedre enn Java. Det er fullt mulig å implementere programvare med C på business layer, mens man benytter Java på presentation layer - dette gir operativsystemuavhengighet.
Vis hele sitatet...
Du kan programmere business layer i asm også, men spesielt lurt er ingen av delene

Selv om C er noe raskere enn java og C# (faktisk mindre forskjell enn man skulle tro) så er C# og Java mye mer moderne språk med funksjoner som gjør livet enklere for programmereren som kan konsentrere seg om forretningslingslogikken
Mye forvirring her. Skriptspråk er ikke en type språk, det er en måte å bruke språk på. Skriptspråk er språk som brukes til skripting, samme som at webutviklingsspråk er språk som brukes til webutvikling.

Mange bruker ordet skriptspråk når de egentlig mener tolkede språk, og det må de gjerne gjøre, men det blir ikke enklere å kommunisere da akkurat.

Hva som er tolkede språk og ikke er også ikke helt enkelt å svare på. Ett språk kan f.eks. ha både kompilatorer og tolkere, og kompilatorer trenger ikke produsere assemblykode. I dag er det f.eks. mye vanligere at man har virtuelle maskiner (som .net og jvm), og å kompilere for dem betyr noe ganske annet enn å kompilere et C-program for en 8080-prosessor.
Sitat av echofish Vis innlegg
Vennsligst ikke kall PHP et "scriptspråk", da det er like turing complete som Python
Er heller ikke noe som heter "C##".
Vis hele sitatet...
"PHP is a widely-used general-purpose scripting language that is especially suited for Web development and can be embedded into HTML." - fra http://www.php.net/
Når deres offisielle side selv påstår at det er et scriptspråk, bør det være en ganske riktig omtale.
Sitat av linem Vis innlegg
"PHP is a widely-used general-purpose scripting language that is especially suited for Web development and can be embedded into HTML." - fra http://www.php.net/
Når deres offisielle side selv påstår at det er et scriptspråk, bør det være en ganske riktig omtale.
Vis hele sitatet...
Det gjør det ikke lettere å kommunisere om dette når de offisielle kildene sprer denne typen feilbruk av begreper nei..

Her er en seriøs kilde til begrepet: http://c2.com/cgi/wiki?ScriptingLanguage
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Det gjør det ikke lettere å kommunisere om dette når de offisielle kildene sprer denne typen feilbruk av begreper nei..

Her er en seriøs kilde til begrepet: http://c2.com/cgi/wiki?ScriptingLanguage
Vis hele sitatet...
En fin artikkel, ja Men, nå skal det jo sies at PHP brukes til scripting, i alle fall, så kan kanskje diskusjonen om språkbegrepene ligge?