Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1825
Mennesket er utvilsomt et sosialt vesen, og selv om vi trenger sosial kontakt for å overleve, både psykisk og fysisk, så er vi likevel adskilt i forskjellige samfunnsklasser og urbane samfunn som svømmer i et hav av fordommer.

De menneskene vi velger å støtte oss på og de vi finner ut at vi trenger - våre venner - velger vi av en grunn. Noen vennskap er basert på nødvendighet, andre på naturlig likeverdighet. Dersom vi tar et forhold mellom to personer som et eksempel, der to stykker er venner, så finnes det mange eksempler der vennskapet ''lener'' på den ene parten, på grunn av vår evne til å føle medlidenhet ovenfor andre. Derfor lurer jeg enkelt og greit på:

Hvorfor er du venner med de du er venner med i dag, og hvordan ser du på det å være venn med et annet menneske?
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Føler på mange måter at det er en ting som ikke kan beskrives! Det handler vel mye om det å gi og ta. Hvis jeg føler at jeg kan bety noe for en person, og den personen samtidig kan bety noe for meg - så nærmer det seg et godt vennskap! Et vanskelig tema å sette fingeren på.
Sitat av daimeno Vis innlegg
Et vanskelig tema å sette fingeren på.
Vis hele sitatet...
Definitivt, om ikke umulig, da vi alle har forskjellige fingre , men det er likevel interessant å høre andres syn.
Sist endret av Exmagician; 10. november 2010 kl. 01:05.
Det er fåtall av de jeg er venn med, som jeg vil kunne kalle "ekte" venner om du vil (ikke noe negativt her). Og med det mener jeg at majoriteten av mine bekjente er som regel drikkebrødre og personer jeg kjenner gjennom skolegangen. Og disse er selvfølgelig veldig hyggelig å tilbringe tid med, men det er egentlig det.
Når det kommer til de som jeg har stor kontakt med er det veldig utfyllende forhold, og som du sier, så er mennesker sosiale vesener, og det å ha noen å dele med, fortelle til, høre på, etc er viktige ting i en persons liv, eller i alle fall mitt
Sist endret av Doc. Lester; 10. november 2010 kl. 01:11.
Vennskap i seg selv er et ord vi bruker da vi ønsker å beskrive et sosialt sammtreff mellom to induvider som tolfeldigvis befinner seg på samme sted på samme tid.

Med andre ord er det et fenomen vi har utviklet for å overleve i primitive tider, men som er en abstrakt for menneskeheten nå til dags. Har stor tro på dette med å ikke ha noe av den slags tull i livet mit.
@Prof. Chaos
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
Har stor tro på dette med å ikke ha noe av den slags tull i livet mit.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du hadde hatt godt av en venn.
------------------------------------------------------

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal definere en venn, men jeg tror ikke jeg har noen som faller inn under den kategorien iallefall. Jeg har mange bekjente som jeg går på pub med og så videre, men ingen jeg føler strekker seg forbi det å bare være "en bekjent."
Sist endret av Scipio; 10. november 2010 kl. 02:06.
Sitat av Scipio Vis innlegg
@Prof. Chaos

Jeg tror du hadde hatt godt av en venn.
------------------------------------------------------

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal definere en venn, men jeg tror ikke jeg har noen som faller inn under den kategorien iallefall. Jeg har mange bekjente som jeg går på pub med og så videre, men ingen jeg føler strekker seg forbi det å bare være "en bekjent."
Vis hele sitatet...
Kan sitere den fantastiske Djævelens Ordbok, definerer trådtemaet ganske bra synes jeg.
"FRIENDLESS, adj. Having no favors to bestow. Destitute of fortune. Addicted to utterance of truth and common sense."

"FRIENDSHIP, n. A ship big enough to carry two in fair weather, but only one in foul."

Folk generelt sett gjør meg syk. Men setter stor pris på din direkte skille mellom vennskap og randoms du drar på pub med, og synes det er en ganske moden og god definisjon.
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
Folk generelt sett gjør meg syk.
Vis hele sitatet...
Med andre ord, ditt syn på folks syn gjør deg syk.
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
Kan sitere den fantastiske Djævelens Ordbok, definerer trådtemaet ganske bra synes jeg.
"FRIENDLESS, adj. Having no favors to bestow. Destitute of fortune. Addicted to utterance of truth and common sense."

"FRIENDSHIP, n. A ship big enough to carry two in fair weather, but only one in foul."

Folk generelt sett gjør meg syk. Men setter stor pris på din direkte skille mellom vennskap og randoms du drar på pub med, og synes det er en ganske moden og god definisjon.
Vis hele sitatet...
Velvel, jeg prøvde ikke å være frekk mot deg hvis det var slik det kom frem. Dog, jeg tror ikke det skal så mye til for ditt vedkommende etter å ha lest din holdning til dine medmennesker her på forumet. Jeg skal ikke her forsøke å snakke fornuftig til deg. Det å snakke fornuft til et menneske som fantaserer om å drepe uskyldige, skyte mennesker som gjør deg vondt, og har en heller amoralsk holdning til menneskelige interaksjoner finner jeg nytteløst. Empati eier du heller ikke, og jeg håper for din egen skyld at du ikke mener halvparten av det du har skrevet her på forumet.

Det at du tolket innlegget mitt så bokstavelig som du gir uttrykk for i din siste setningen ser jeg på som en ren forsvarsmekanisme, men jeg kan jo alltids utdype utsagnet mitt i det tilfelle at jeg tar feil: Det jeg mente er at det er mennesker jeg er sammen med på fritiden, men jeg anser vennskap som noe mer enn en du kan snakke sammen med, ha selskap i, og så videre. En venn skal for meg være en du utvungent kan stole på, like mye som deg selv, og et slikt vennskap har jeg ikke. Derimot har jeg flere bekjente.

Jeg synes synd på deg, og jeg håper du får det bedre i fremtiden enn det du har nå. Jeg gjør virkelig det. Det var alt jeg ønsket å si, og jeg ser på det som bortkastet tid å utveksle flere ord med deg nå, eller i fremtiden.
Sist endret av Scipio; 10. november 2010 kl. 03:23.
Et vennskap er ingenting uten respekt - en bro av forståelse og aksept mellom to individer. Begrepet venner er så løst. Per min definisjon burde gode venner være standarden for venner. I mange forhold er kun den ene parten genuint interessert i å videreutvikle og forsterke vennskapet, hvor den andre parten enten slenger seg på (av selviske årsaker; f.eks grådighet) eller trekker seg unna. Disse forholdene burde en holde seg unna, for å spare både tid og energi.

Forhold har jeg til mange, genuine eller ei, de er nødvendige for meg for å opprettholde "det livet" jeg vil leve. De virkelige nære kan telles på én hånd. En av dem møtte jeg i dag for første gang på flere år. Tidligere hadde vi vært ganske nærme hverandre (vennskaplig sett), og i dag innså jeg at båndet vi hadde fortsatt er der. Vi tilbrakte dagen sammen, sittende og prate om alskens saker og ting. Virkelig befriende. Denne dagen var for meg et fullverdig bevis på hvor godt et vennskap kan (skal) være.
Sist endret av Tengel; 10. november 2010 kl. 04:21.
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
Vennskap i seg selv er et ord vi bruker da vi ønsker å beskrive et sosialt sammtreff mellom to induvider som tolfeldigvis befinner seg på samme sted på samme tid.
Vis hele sitatet...
Nei. Vi velger våre venner. Jeg befinner meg på samme sted som hundrevis av andre mennesker i løpet av en dag, men jeg er ikke "venner" med alle disse, Jeg har derimot venner, som svært skjelden befinner seg på samme sted som meg.
Sitat av Professor Chaos Vis innlegg
Med andre ord er det et fenomen vi har utviklet for å overleve i primitive tider, men som er en abstrakt for menneskeheten nå til dags. Har stor tro på dette med å ikke ha noe av den slags tull i livet mit.
Vis hele sitatet...
Jeg synes synd på deg hvis du mener dette, men samtidig er jeg sikker på at du ikke gjør det. Jeg tror du lurer deg selv her. Du har helt tydelig et behov for å interagere med andre mennesker. Diskutere og konversere. Det at vi har denne "samtalen" beviser jo dette med 100% sikkerhet. Samtaler og diskusjoner er noe av det jeg gjør mest med mine venner, og en stor del av hva vennskap er for meg.
Av vennskap jeg har gjort meg i de senere år ser jeg at de fleste antageligvis har oppstått enten fordi vi umiddelbart har mye felles interesser eller bare fordi vi har det veldig gøy sammen. Sistnevnte høres kanskje ut som overfladiske vennskap, men jeg ser at etterhvert som vi har hengt mye sammen så får vi mye felles historier, erfaringer og kunnskap om hverandre, som gjør at det er blitt like ordentlige vennskap som med dem jeg har 99% felles musikksmak med.

I tillegg til å snakke sammen som felix poker nevner, så tror jeg vennskap også er ekstremt viktig for å ha en sikker følelse av hvem man er utenfor familien. Når man virkelig kjenner noen og kan snakke åpent om alt får man ekte sammenlikningsgrunnlag som gjør det lettere å se hvordan en selv er.
Noe av det kuleste jeg vet med nære venner må være når man kjenner hverandre godt nok til å kunne si en hel setning bare med et sekunds øyekontakt.
En ekte venn er en person man kan fortelle hva som helst, uten frykt for å bli dømt!
En ekte venn er en person som stiller opp, uansett hva det gjelder.
En ekte venn er en person som ville ofret liv og lemmer for deg, og en person du ville gjort det samme for.

En ekte venn er det svært få mennesker som kan skryte av at de har.


Slik lyder min definisjon av en sann venn!
Sist endret av Lille Nikotin; 10. november 2010 kl. 14:07.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
En ekte venn er en person man kan fortelle hva som helst, uten frykt for å bli dømt!
Vis hele sitatet...
Du har et romantisk syn på venner. I mitt tilfelle ser jeg på det som en sjelden og viktig kvalitet at venner kan dømme en. Mine venner verdsetter det samme ved meg.
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Du har et romantisk syn på venner. I mitt tilfelle ser jeg på det som en sjelden og viktig kvalitet at venner kan dømme en. Mine venner verdsetter det samme ved meg.
Vis hele sitatet...
Kritikk og fordømmelse er to vidt forskjellige ting.

En ordentlig venn er ikke redd for å gi deg kritikk enten den er god eller dårlig. Men han, eller hun, dømmer deg aldri. That's the point.
Siden du allerede har påpekt at det er et vanskelig område å gripe, vil jeg gjerne svare gjennom "blodets hvisken og benpibernes bøn"

Venner
av Sigbjørn Obstfelder
Bare en liden vise om du og jeg,
eller om dagene, som gik dengang,
nætterne, -
værelset med det kjælne tusmørke,
lampen, - den indiske buddha, -
Jacobsens byste i solhjørnet,
Wagnerportrætet!


Vi sad sammen i røgskyer,
vi drømte sammen om livet.
Den rigere sjæl, som fremtiden fængsled,
havde jeg,
det gladere hjerte, den varmere puls
havde du.


Du kom til at skjønne,
hvordan jeg var, ja, hvordan jeg var,
ikke mit blod kunde bruse,
men min sjæls blade,
å, min sjæls blade, de kunde visne.


Så sad vi sammen i drømskyer
og sligt stort, fagert syn, -
syn,
livsundren!


Livet!
En i uendelige baner sig slyngende stråle,
gjennem alle væsner, gjennem alle kloder,
en uendelig, - tonende -, ildspiral, -
som vi ikke kan se begyndelsen på,
og ikke enden på,
og ånd risler i,
og sole drypper af,
- sole i lyshav, sole i tankehav, -
en uendelig, - tonende -, ildspiral,
ude fra det kolde, ude fra det tomme,
ind mod det varmere,
ind mod det varmeste,
ind mod Gud -
Lyset!


Sfærer svinger, bølger bæver,
- der, hvor den ene er,
var den anden, -
livceller svæver,
synker mod mørke, hæver sig mod lys,
livceller svæver,
hæver sig,
synker.


Ja, nætterne var lange og lyse.
Der var såmeget at tale om,
der var såmeget vakkert til -
solglød, vi længedes mod,
kvinder, vi vilde ofre vort blod.
Nætterne var så lange og lyse!


Men hav og tid skilte os,
og Vestens nætter er mørke.
Mangengang, når jeg våger og mindes,
er det, som det rører sig i det golde hotelrum:
Ansigtslinjer flakker i solhjørnet,
Jacobsens,
Buddha dukker frem af mørket . . . .


Tror du,
tror du, at venner mødes på nye kloder?
Vis hele sitatet...
(S. Obstfelder)
Du har venner for det de kan gjøre for deg, og visa versa.
Mentalt og fysisk.

Se på dokumentaren Human Instinct, hvor de tar for se hvordan mennesket instinktivt hjelper andre i nød.
Noe ingen andre arter her i verden gjør(så vidt jeg vet).
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Se på dokumentaren Human Instinct, hvor de tar for se hvordan mennesket instinktivt hjelper andre i nød.
Noe ingen andre arter her i verden gjør(så vidt jeg vet).
Vis hele sitatet...
Der tar du feil. Mange dyrearter har dette instinktet. Spesielt morsinstinktet finnes hos pattedyrene, men det forekommer også en fellesskapsfølelse hos dyr som lever i flokk. Et eksempel som illustrer det godt er dette klippet.
Sist endret av Scipio; 10. november 2010 kl. 18:32.
Jeg liker å være alene jeg! .