Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2499
Siden det er flere tråder som berører temaet følte jeg for å lage denne

Det har i lang tid vært fokus på diskriminering av kvinner, noe som på alle måter har vært riktig, men har man i prosessen glemt mannen?

Jeg mener i hvertfall se en økning av mannsstøtende reklame.

Er for eksempel denne reklamefilmen som er laget i forbindelse med gjennvinnign av melkekartonger (skyll, brett og stapp), bare uskyldig "humor"?
Eller kan den sies å være støtende og kanskje også diskriminerende mot menn?

Om du synes det er en bra reklame med et godt poeng, vil jeg påstå at poenget ville vært like godt, dersom det var en kvinne som satt og følte seg tom, eller hva?
Er ganske sikker på at om det hadde vært snudd om på rollene (noe som sikkert ville ført til at den aldrig ble vist), ville det med stor sannsynlighet vært store medieoppslag, men siden det her blir brukt menn, så er det ikke et tema?

Siden kvinner har måttet lide så lenge, er det nå blitt mannens tur?
Tre ord: Vi tåler det.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Jeg er forsåvidt helt enig med deg, så KP for det, men det er en del gutter og jenter som ikke har rukket å bli kvinner og menn.
Denne gruppen blir hele tiden bombardert med reklame, noe jeg er ganske sikker på at farger deres syn på verden.
Så hvor greit er det egentlig?
Det er alltid synd på kvinnene det er slik det har vært de siste årene, men jeg må si at det kan jo ikke være bra å legge så mye fokus på kvinne diskriminering, for alt som omhandler kvinner som kunne tolkes negativt er jo blitt diskriminering. Dersom noen føler seg truffet av ting som egentlig ikke er ment å være diskriminering, må jo nesten være et tegn på svaket av de som føler seg diskriminert og da vil det jo få motsatt effekt. Jeg mener denne fokusen på kvinne diskriminering egentlig blir diskriminerende i seg selv.

For håpentlig vis kommer det til å bli litt oppstyr rundt denne reklame filmen, jeg reagerte i hvertfall på den. Håper det igjen fører til en demping av hysteriet rundt kvinne diskriminering for den har virkelig gått for langt mener jeg
Sitat av Boiten Vis innlegg
jeg reagerte i hvertfall på den. Håper det igjen fører til en demping av hysteriet rundt kvinne diskriminering for den har virkelig gått for langt mener jeg
Vis hele sitatet...
På hvilken måte har den gått for langt? Gjerne kom med noen konkrete eksempler.

Personlig synes jeg det er bra med et sterkt fokus på kjønnsdiskriminering i samfunnet, det er positivt at det reageres på og at det ikke blir akseptert. Et hyggelig framskritt i riktig retning kunne vi lese om i Aftenposten her om dagen der det kom fram at en mann hadde fått erstatning fordi han ikke hadde fått en jobb med begrunnelsen at det ikke var lurt av han å påpeke at han ønsket pappapermisjon. En seier for fedrene med andre ord.
Sitat av Weili Vis innlegg
På hvilken måte har den gått for langt? Gjerne kom med noen konkrete eksempler.
Vis hele sitatet...
Et eksempel er:
I 2003 vedtok Stortinget en lov som pålegger norske almenaksjeselskaper (ASA) å ha minst 40 prosent kvinner i sine styrere.

Jeg mener ikke at det er greit med kvinnediskriminering, men jeg mener bare at det har gått for langt fordi fokuset er alt for stort på kvinnenes side av saken og ikke på kjønnsdiskriminering i seg selv.
Lovpålagt kvotering er en verkebyll. Noen ganger fungerer det med sin hensikt (for eksempel ved universiteter der de prøver å ta inn folk fra ulike samfunnsklasser og med ulik etnisk bakgrunn, mest vanlig i USA riktignok), mens andre ganger blir det for kronglete og virker mot sin hensikt (å fastsette at for eksempel minst 40 % må være kvinner blir urealistisk). Jeg som kvinne vil ikke bli kvotert inn fordi jeg er kvinne, men jeg vil ha muligheten til å få jobben fordi jeg er best (altså om jeg er like kvalifisert som en mann vil jeg ha lik mulighet til ansettelse). Ved kvotering risikerer jeg jo i verstefall å få jobben uten å være best egnet, eller enda verre; være best egnet, men alltid få høre at jeg fikk den kun fordi jeg ble født med innovertiss. Tap tap situasjon med andre ord.

Når det er sagt så er det dessverre en del bedrifter som fortsatt ansetter på bakgrunn av kjønn, altså gir jobben til en mann selv om det finnes like godt egnede kvinner. Dette er ofte begrunnet med kvinnens alder, hvis hun er i midten av 20-årene så skal hun vel ha barn snart for eksempel og det er jo fy-fy. En mann i midten av 20-årene blir dermed mer attraktiv. Dette kan jo forandres på. Dersom far får lik opptjeningsrett til pappaperm som kvinnene har nå. Arbeidsgiver må da tenke over at mannen også blir borte fra jobb en stund dersom det skulle produseres et avkom, altså blir det nesten okke som hvem som blir ansatt, hvertfall med tanke på kjønn.
Ikke før i historien har kvinner hatt en så sterk maktposisjon som nå. Jeg ser hele denne prosessen på som et eksperiment der vi kan avklare fordeler og ulemper med et stadig sterkere kvinnestyre. Ta kvotering for eksempel. Skal man putte kompetanse og kunnskap og dermed utvikling til side for å forehindre konflikter mellom samfunnsgruppene?
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Det er iallfall vittig hvordan man hele tiden skal fremme likestilling med å særbehandle kvinner. It's like fucking for virginity
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Boiten Vis innlegg
Et eksempel er:
I 2003 vedtok Stortinget en lov som pålegger norske almenaksjeselskaper (ASA) å ha minst 40 prosent kvinner i sine styrere.

Jeg mener ikke at det er greit med kvinnediskriminering, men jeg mener bare at det har gått for langt fordi fokuset er alt for stort på kvinnenes side av saken og ikke på kjønnsdiskriminering i seg selv.
Vis hele sitatet...
Dette er diskriminering i høyeste grad. Man skal ikke ansette noen pga kjønn, men etter hvor kvalifisert de er.
Sitat av Weili Vis innlegg
Jeg som kvinne vil ikke bli kvotert inn fordi jeg er kvinne, men jeg vil ha muligheten til å få jobben fordi jeg er best (altså om jeg er like kvalifisert som en mann vil jeg ha lik mulighet til ansettelse). Ved kvotering risikerer jeg jo i verstefall å få jobben uten å være best egnet, eller enda verre; være best egnet, men alltid få høre at jeg fikk den kun fordi jeg ble født med innovertiss. Tap tap situasjon med andre ord. .
Vis hele sitatet...
Teoretisk sett er jeg enig med deg, men i praksis er ikke loven der for å kvotere inn kvinner, men for å begrense kvoteringen av menn som faktisk foregår.

Grunnen til at man reagerer mer på diskriminerende reklamer osv ift kvinner enn menn er at kvinner opplever plagsomme holdninger i dagliglivet mens menn - i dagliglivet - ikke er så utsatt for dette. Derfor reagerer kvinner sterkt når den plagsomme køddinga forsterkes i media, mens menn ikke opplever det på samme måte og tar det mer med ro.

Når det er sagt, så er det ofte rare fokus i "likestillingen". Jeg blåser i og for seg i om alt er så forbanna fomelt likt og riktig, jeg vil bare at hvilken kjønn jeg har skal være en helt uinteresssant ting ift jobb, lønn, rettssikkerhet og generell trivsel.

Når kvinner automatisk får omsorgsrett uansett om mora helt tydelig er uegna til å ivareta barn og blir rapportert til barnevernet en gang i uka, så har kjønn helt tydelig noe å si for rettssikkerheten. Når du har 0,5% sjanse for å bli dømt for en voldtekt, så har kjønn helt tydelig noe å si for rettssikkerheten.
Annen ting som pisser meg off med likestilling er kvinner i forsvaret.

Helt greit, så lenge de klarer samme kravene som gutter. DET ER FAKTISK EN GRUNN til de har fysiske krav i militæret i operative avdelinger. Grunnen er såpass enkelt, hvis makkeren din blitt skutt. Så skal soldaten klare å bære makkeren sin ut av strids sonen.

Men har gang på gang sett at bare for å få kvinner inn i systemet så ansetter man mennesker som ikke har sjangs til å bære kameraten sin ut av strid.

JA TIL LIKESTILLING MED KRAV!

Og er det flere som syntes hu dama har en fin rumpe i den reklamen?
Sist endret av BaJa; 14. mars 2010 kl. 15:33.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Det er et ømfintlig tema du tar opp.
For meg går det på likhet, likestilling. For meg handler det om at det ene kjønnet ikke skal være svakere enn det andre, hvordan du ble født ikke skal styre dine muligheter i samfunnet. I dag er kvinnene svakest, derfor gir jeg kvinnesaken min fulle oppmerksomhet, mer eller mindre, men man skal ikke glemme at likestilling går begge veier.

Vi menn har ingen problemer med tullete reklamer om melkekartonger og reklamer fra bohus i lengden, det er ikke her kampen vår skal ligge heller. Mine muligheter som blir innskrenket fordi jeg er født som mann er for det meste følgende:
  • Menn får mindre fri fra arbeid enn kvinner for å delta i oppdragelsen av barn.
  • Kvinnen bestemmer hvem som er faren til barnet ved fødsel, biologi eller ei, det er en kvinne som skal bestemme om du kan bli far for et barn.
  • Jeg må tjene statens militære forsvar fordi jeg er mann ett helt år.
(og sikkert noe mer)

Ellers har jeg like muligheter som en kvinne i samfunnet, har jeg ikke?

En annen ting vi kan sette fingen på, som er litt mer relevant med reklamer som fremstiller menn som esler, er at vi er kraftig utsatt for en ukultur i samfunnet. Jeg er stigmatisert, jeg er en mann. Jeg voldtar kvinner, jeg slår kvinner og jeg er regelrett kriminell.

Dette er langt fra sannheten, men noen ganger merker jeg at denne ukulturen er som en kald vind midt i ansiktet. Jeg kan ikke si at en 8 år gammel jente er pen, da er jeg pedofil, en kvinne gir bare et kompliment. Jeg kan ikke gå hjem om kveldene uten at en kvinne setter farten betraktelig opp da jeg slentrer gjennom kirkegården på vei hjem. Om jeg settes opp mot en kvinne i et skyldspørsmål er det ofte jeg som settes under mest press grunnet at jeg er en mann. Og mer til...

Denne ukulturen har dessverre en rot i oppførselen til mange millioner menn, men det er trist at den skader meg, og andre menn som slettes ikke passer den stigmatiserte beskrivelsen. Dette gjør det utrolig tungt å være mannlig feminist i disse dager, for det er ikke en kjeft som bryr seg om oss.

For øyeblikket er kvinnesakene så viktige at fokuset står på dem, slik det skal være. Kvinner er svakere enn menn, og selv om vi opplever en god del vondt i samfunnet så skal fokuset ligge på kvinner. Jeg gleder meg til vår tur kommer, for da har vi nesten oppnådd likestilling.
kvinnerettigheter begynner å bli helt på trynet oppskrytt mener nå jeg. og det at vi blir trykt ned? skal vi begynne som kvinnene da og skrike ulv ulv så fort noen kvinner slenger noe dritt mot oss? det er vi jo like dårlige.
Go hard, or go home!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Tre ord: Vi tåler det.
Vis hele sitatet...
Fem ord til: I motsetning til visse andre.
Sitat av Corsair Vis innlegg
Go hard, or go home!
Vis hele sitatet...
Thats what she said...

Jeg ser virkelig ikke helt problemet her. Jeg tror faktisk verden hadde vært et bedre sted hvis kvinner og menn hadde snudd om på rollene. At menn kunne vært hjemme og vasket klær og laget middag mens kvinnene var ute å tjente penger til livets opphold.

Jeg tror jeg hadde likt meg bedre som mannen kvinnen bare vil ha for penisen min, faktisk.

Ellers bryr jeg meg fint lite i likestillingsdiskusjonen. Jeg føler jeg tar crazy-pills innimellom så mye dumme argumenter og whatnot som kommer ut.
Og jeg tror faktisk at verden ville ha vært et mye bedre sted om vi så mennesker først og fremst som individer, og ikke utifra forehåndsgitte roller som menn og kvinner.
Sist endret av gulunderstrek; 14. mars 2010 kl. 17:28.
Hva er problemet? Det er en reklame. La oss nå ikke bli like hysteriske som kvinnene (no offense).
Lættis reklame.


Kvinner har alltid vært svakere enn menn Så det driter vi i !
slenger på en liten vits her jeg da; Hvordan får du en oppvaskmaskin til å bli en snøskoffe?
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Corsair Vis innlegg
slenger på en liten vits her jeg da; Hvordan får du en oppvaskmaskin til å bli en snøskoffe?
Vis hele sitatet...
Bytter ut oppvaskosten til kona med en skuffe?
På arbeidsplasser synes jeg det bare er flott at det kommer flere kvinner, i værste fall får man ei ekstra å se på liksom.
Så ja takk til det(Y).

Gleder meg også til å komme inn i armyen, og det florerer med kvinnfolk rundt meg, istedet for at det alltid skal være pølsefest uansett hvor man går.

Men, at jenter skal få fordeler i livet bare fordi de er jenter, er jeg sterkt imot.
Skal jentene ha like stor rett til noe, så burde de starte å jobbe for det selv (i form av å forbedre seg selv, ikke tilpasse lovverket).
Hadde man laget en reklame hvor man gjorde det samme bare "Skyll, brett stapp henne." Hadde det blitt leven. Jeg selv føler meg ikke offenda av denne og jeg håper virkelig ikke mange andre blir det. Hadde noen laget en sånn hadde Likestillingsombudet kommet på banen.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Hadde man laget en reklame hvor man gjorde det samme bare "Skyll, brett stapp henne." Hadde det blitt leven. Jeg selv føler meg ikke offenda av denne og jeg håper virkelig ikke mange andre blir det. Hadde noen laget en sånn hadde Likestillingsombudet kommet på banen.
Vis hele sitatet...
Er jo logisk det.

Om jeg spiller fotball med en 10-åring er det greit at han kjører på med all sin kraft, men det er ikke greit om jeg gjør det samme tilbake.

Kvinner er, og har de siste par tusen årene, vært den svakere halvdelen av samfunnet. Menn er kvinner overlegne i alle land, det være seg mtp maktposisjoner eller økonomiske midler. Dette er gjeldende selv i "moderne vesten", og tar man en titt utenfor disse vestlige rammene er det igjen langt værre.

Folk må skjønne at uansett hvor langt likestillingen har kommet så er det fortsatt store ujevnheter mellom kjønnene, og kjønnene har dermed ulikt grunnlag for å lage baluba rundt diskriminering som går den ene veien.

Alt i alt koker det vel ned til de 3 ordene tidligere nevnt; Vi tåler det.
Kvinne "evolusjonen" eller Anti-diskrimineringskampanjen har i mine øyne gått altfor langt.
Alt som kan oppfattes som spydig, frekt eller morsomt, kan idag bli til kvinnediskriminering. Er helt enig med trådstarter om at det virker som om man har glemt mannen. Slike kvinnegrupper som Ottar og lignende har også gått altfor langt i mine øyne. ¨
Hvorfor skal ikke Hooters få komme til Stavanger? La nå for faen kvinnene gå kledd slik de vil, og la de heller stå til ansvar for sine egne handlinger. Kvinner blir i dagens samfunn satt i en glassboble, hvor man etter samfunnsnormer og retningslinjer forventer å bli behandlet som en helt særskilt skapning resten av livet.

Synes virkelig at kvinnekjempere burde tenke på hvor langt det er nødvendig å dra den. Kvinner skal få så mye de vil i lønn, eller få være det eneste kjønnet i styrer om de vil, så lenge de gjør seg fortjent til det.
Slenger meg på den. Kvinner kan få høyere lønn, være eneveldig i styrer, og bli presidenter i supermakter. Men, da må de gjøre seg fortjent til det, ikke bare tilpasse lovverket og resten av verden inn mot seg selv.
Uansett hva man fokuserer på og hvordan fremtiden blir, så kommer ikke evolusjonen til å tilpasse oss like fort.

Politikerne/samfunnet glemmer vår bioligi og evolusjon.

Jeg tror faktisk verden hadde vært et bedre sted hvis kvinner og menn hadde snudd om på rollene.
Vis hele sitatet...
Dette strider i mot vår natur(hvertfall fleste av oss)

Det er en grunn til at menn er menn og kvinner er kvinner.
Ved å prøve å leke gud, ved å vedta ny lover vil bare jobbe i mot sin hensikt.
Like stilling er noe som aldri kommer til å skje... de fleste menn er tålererer mere enn kvinner, nå sier jeg ikke at kvinner ikke tåler noe men at kvinner generelt er mere usikkere enn menn. er værtfall sånn jeg ahr forstått det :P