Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 5712
Hei

Som man kan se tydelig her, har det siste århundre med sentralbanker i alle de største land og over 40 år med ren papirpenger ødelagt verdien av kronen og påført verden inkludert Norge en enorm gjeldsbyrde.

Når NOK når 0 i den grafen, vil NOK være helt verdiløs. Hva vil være alternativet ? En global papirpenge valuta som alle keynesianske intellektuelle ønsker ? Resultat vil bli et imperie større enn det amerikanske eller noengang i historien og utvilsomt den verste inflasjon og tyranni noengang.

Eller går vi mot total sosialisme ? Det virker nesten slik. Alle har glemt verdien av ordentlige penger og sparing som fundamentalt til kapital nødvendig for å ha kapitalisme. Sentralbanker styrer hele finans og kapitalmarkedene samtidig som folk kaller dette kapitalisme! Alle ønsker å fortsette dagens moderne velferds og korporativ stat(altså alle ønsker å fortsette å motta ressurser fra staten), selvom sårene er åpne og det pulserer ut blod tydelig(gjeld og pensjonsforpliktelser).

Eller vil vi muligens gå mot et 100 % gullbasert penge & 100 % reserve banksystem ? Jeg håper på det siste, men er skeptisk likevel. Befolkningen ser fortsatt ut til å være helt uvitende på svindelen og faren som står over alle sammen.

Hva er deres tanker ?
Min tanke er at jeg ikke liker støtten den østerrikske skolen har fått i det siste: Jeg merker jeg begynner å bli litt lei av maset om gullstandard og fullreserve. Kan du, uten å bruke youtubevideoer, fortelle meg hvorfor dette er så meget bedre enn dagens system? Historisk sett har gullstandarden ikke hatt en fortreffelig påvirkning på økonomien, og fullreserve krever såpass store endringer at jeg ikke i det hele tatt klarer å se at det skal kunne bli akseptert hos befolkningen generelt. Ha for øvrig gjerne i tankene at jeg ikke uten videre aksepterer den østerrikske skolens teorier, og vil dermed ikke nødvendigvis si meg enig i deres "sannheter". Likeså aksepterer jeg ikke påstanden "det nåværende systemet fungerer ikke" som et argument for noe annet enn en endring generelt, altså holder det ikke som argument for såpass spesifikke endringer.
Sist endret av Blåskimmelost; 20. oktober 2011 kl. 05:31.
Jeg er glad for at østerrikerne får oppmerksomhet idag, men det er såklart ingen god ide å bare akseptere ideer uten videre man burde forstå og vite om man synes det er korrekt eller ikke.

Man må ihvertfall anerkjenne problemene med dagens papirpenge-system for at jeg skal kunne argumentere for hvorfor østerrikernes alternativ vil være bedre i min oppfatning. Kort er noen av de problemene en stor gjeld, både hos myndigheter, banksystemet, bedrifter og private personer, pengene har aldri hatt en lavere realverdi enn noengang og mister raskt verdi og sist men ikke minst en stor overinvestering i sektorer og industrier som ikke har en fremtidig konsum som kan støtte det opp.

Hvorfor gullstandard & 100 % reserve banksystem er bedre enn dagens system ?

1. Begrensning på kreditt, og endelsen av kredittbobler
Ettersom utgivelsen av kreditt og gjeld i samfunnet drives av de fraksjonelle-reserve banksystemet, vil enhver begrensning av bankenes evne til å utgi kreditt på umiddelbare uttakbare depositum begrense overutgivelse av kreditt og gjeld som man spesielt kan se i bank & finanssektor hvor de fleste aktører er høy giret i forhold til egenkapital. Faktisk under den foreslåtte løsningen, ville all kreditt vært grunnlaget på oppsparte ukonsumerte midler og ingen kredittboble kan bli skapt.

2. Konsum nå vs konsum i fremtiden blir lignet
Ettersom det moderne fraksjonelle banksystemet benytter de umiddelbare uttakbare depositum for å låne ut penger fører dette til at mer penger tilgjengelig som investering og samtidig tror konsumenter at deres egne kontantbeholdninger i form av depositum er like store, så skjer det en mismatch mellom hvor man kan konsumere nå og i fremtiden. Hadde dette systemet blitt endret, kunne økonomien starte fra et bedre real-fundament hvor disse to tingene ville blitt koordinert og prosjekt som ikke kan fullføres blir umiddelbart lagret.

Den grunnleggende grunnen til at man opplevde mindre men hyppigere kriser før, var fordi en slik utvidelse av kreditt av bankene ble begrenset av gull og banker som bedrev denne virksomheten gikk konkurs. Hvis bankene hadde 100 % reserve ville ikke dette vært et problem og bankene kunne gå tilbake til å separere mellom innskuddskontoer og tidsdenominerte sparekontoer hvor de var megler mellom låntaker & långiver.

3. En løsning på papirpengenes endepunkt
Den aller siste grunnen til at dette skulle være bedre er knyttet til grafen som er blitt henvist til i det første innlegget. Denne grafen viser tydelig hvor NOK og USD(dermed alle papirpenger knyttet opptil $) er på vei mot, og det er så klart 0. Hvis en reform i den retningen her hevder gjøres, kan dette stanses uten at det skal ha de langvarige problemene som den gamle gullstandarden hadde. Samtidig som at alle sparepengene og innskuddskontoene kan være sikret. Ventes det et par år til og NOK blir mindre verdt, blir dette mye vanskeligere og tyngre å gå over til.

Håper det var et konstruktivt og godt svar


Hvorfor er du så negativ ovenfor østerrikerne ? Har ikke keynes og friedman dominert akademia og politiske diskusjoner lenge nok ?

Skrev: "prosjekt som ikke kan fullføres blir umiddelbart lagret." Mente umiddelbart likvidert.
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Hei

Som man kan se tydelig her, har det siste århundre med sentralbanker i alle de største land og over 40 år med ren papirpenger ødelagt verdien av kronen og påført verden inkludert Norge en enorm gjeldsbyrde.

Når NOK når 0 i den grafen, vil NOK være helt verdiløs. Hva vil være alternativet ? En global papirpenge valuta som alle keynesianske intellektuelle ønsker ? Resultat vil bli et imperie større enn det amerikanske eller noengang i historien og utvilsomt den verste inflasjon og tyranni noengang.

Eller går vi mot total sosialisme ? Det virker nesten slik. Alle har glemt verdien av ordentlige penger og sparing som fundamentalt til kapital nødvendig for å ha kapitalisme. Sentralbanker styrer hele finans og kapitalmarkedene samtidig som folk kaller dette kapitalisme! Alle ønsker å fortsette dagens moderne velferds og korporativ stat(altså alle ønsker å fortsette å motta ressurser fra staten), selvom sårene er åpne og det pulserer ut blod tydelig(gjeld og pensjonsforpliktelser).

Eller vil vi muligens gå mot et 100 % gullbasert penge & 100 % reserve banksystem ? Jeg håper på det siste, men er skeptisk likevel. Befolkningen ser fortsatt ut til å være helt uvitende på svindelen og faren som står over alle sammen.

Hva er deres tanker ?
Vis hele sitatet...
Når den grafen når 0 skjer det ingen ting. Vi forlot gullstandarden for lenge siden, gull har ikke lenger noe å si for valutta kursen. Det at land har gjeld har egentlig ikke noe å si så lenge de klarer å betjene gjelden. Bare se på Japan som har en av de mest solide økonomiene idag og 196% av GDP i gjeld i motsetning til norges 40%... som vi forøverlig kunne ha betalt hvis vi ville.

Og tenk på dette hvis vi innfører gullstandard. Hva skjer da med U-land som ikke har noen betydelig mengde gull? Hvis det skjer en krise, hvordan skal vi komme ut av den? Hvordan kan vi innføre den når pengemengden idag er så ekstremt mye større en mengden gull? I tillegg så ville innføring av gullstandarden gjøre det mye mindre lønnsomt å reinvistere kapital og derfor hemme økonomien.

LettMelk.
Hvordan ville gullstandarden kunne stoppe det som skjer i Hellas, Italia, Portugal og Spania?
Sist endret av Bernhard; 24. oktober 2011 kl. 17:47.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Når den grafen når 0 skjer det ingen ting. Vi forlot gullstandarden for lenge siden, gull har ikke lenger noe å si for valutta kursen. Det at land har gjeld har egentlig ikke noe å si så lenge de klarer å betjene gjelden. Bare se på Japan som har en av de mest solide økonomiene idag og 196% av GDP i gjeld i motsetning til norges 40%... som vi forøverlig kunne ha betalt hvis vi ville.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg. Japan har masse gjeld og den er ikke solid! Den har bare mer intern gjeld enn ekstern gjeld og ikke tåler da nedgraderinger eller liten innflyt i statskassen utenifra ettersom japanesere sparer mye!
Japan har en av de høyeste spareratene i verden.
Denne diskusjonen begynner veldig dårlig.
Jo, gjeld har noe å si selvom man kan betjene den per i dag. Den sier noe om dynamikken i økonomien og hvordan du finansieres. Finansieres du med gjeld, vil dette være framtidige kostnader, finansieres du med inntekter er dette midler du har til rette nå.

Hvor har du lært om økonomi egentlig ? Plata ? Horehuset ? UiO ?

Videre så er definitivt prisen på gull en indikator på om fiat-papirpengene er verdt noenting. Når den når 0 er krona ikke verdt noenting. Det tilsier at uansett hva prisen er på gull i norske kroner så vil ingen bytte ett eneste milligram gull imot norske kroner. VET DU IKKE DETTE ?
Vet du ikke at det er det som skjer i en hyperinflasjon ? At varer har ikke lenger en pris i papir-penger ? Herregud.

Sitat av Bernhard Vis innlegg
Og tenk på dette hvis vi innfører gullstandard. Hva skjer da med U-land som ikke har noen betydelig mengde gull? Hvis det skjer en krise, hvordan skal vi komme ut av den? Hvordan kan vi innføre den når pengemengden idag er så ekstremt mye større en mengden gull? I tillegg så ville innføring av gullstandarden gjøre det mye mindre lønnsomt å reinvistere kapital og derfor hemme økonomien.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, de fleste u-land har mer gull i bakken enn de fleste i-land. De ville tjent kjempemye på å utvinne dette gullet. Videre så må u-land bli industrialiserte, mindre korrupte og trygge for at de skal kunne vokse. Det verste som skjer i u-land er at de har PAPIRPENGER, som "Mugabe" og andre lignende skurker benytter til å rane landene sine! Dette kan de gjøre fordi HELE verden er på papir! Hvis Vesten var på GULL så måtte de også ha vært på GULL og dermed hatt stabile penger.

Kriser oppstår pga. fraksjonelle-reserve banksystemet! Derfor eksisterer sentralbanken for å TRYKKE PENGER og REDDE DEM. Ingen økonom i verden er UENIG i det.
Jeg ser det som direkte bakvendt å gjøre det. Det fantes INGEN kriser under gullstandarden som ikke var koblet til utvidelse av bank-kreditt. Holdt du som privatperson gull(noe 80-90 % av befolkningen gjorde) var du helt ubekymret.

Øhh, hvis Norge IKKE hadde solgt gullet sitt i 2004 som de hadde spart over 100 år som var på 37 tonn. Så ville vi kunne gått tilbake på en gullstandard hvor hver krone i banken og i fysisk omløp var verdt 61 gram! Du vet tydeligvis INGENTING!

Er du fjern! Hemme kapital med gull! Herregud, INFLASJON hemmer investering! Og vi har meget høy inflasjon(ca. 20 %)! Gull ville vært deflasjonært og dermed ville det belønnet seg å SPARE! Sparing er nødvendig for investering.

Sitat av Bernhard Vis innlegg
LettMelk.
Hvordan ville gullstandarden kunne stoppe det som skjer i Hellas, Italia, Portugal og Spania?
Vis hele sitatet...
Under gullstandard så kunne aldri de ha nådd så mye gjeld ? Obligasjonsholdere ville dumpet dem for lenge siden ? Dette skjedde hele 1800-tallet, det var først når myndighetene fikk en sentralbank(ECB, Norges BANK, FED osv.) som garanterer gjelden til myndighetene at det kan anses som "den tryggeste havn" og vokste til de enorme størrelsene det er i dag.

Bernhard, du er ikke tilfeldigvis keynesianer ? Du virker ihvertfall som en veldig uinformert keynesianer som ikke kan økonomi.
Sist endret av LettMelk; 28. oktober 2011 kl. 01:13.
Enten diskuterer du uten å kalle folk uniformerte og å antyde at folk har vært på horehus, eller så diskuterer du ikke i det hele tatt. Dette er den advarselen du får, nff har mer enn nok aggressive økonomidiskusjoner som det er.
Du har tydeligvis ikke fått med deg at under tiden med gullstandard gikk flere land konkurs med jevne mellomrom. At man har en gullstandard forhindrer hverken låneopptak eller mislighold av gjeld. At krisene blir kortere skyldes at man går relativt kjapt på dunken, for så å starte opp på nytt. En gullstandard har først og fremst betydning for pengemengden - og gjør da at en av variablene i økonomien blir konstant. Samtidig mister man virkemidler, blant annet muligheten til å trykke opp penger for å komme seg ut av en krise.

At U-landene har mengder av gull i bakken hjelper lite. For det første er åpenbart mengdene og tilgjengeligheten lav, siden det ikke foregår storskala utvinnelse av dette gullet i dag. Dernest fordrer utvinnelse av gull investeringer som disse landene ikke har råd til. Med mindre man da innfører en gullstandard knyttet til projisert mengde gull i bakken må U-landene låne penger til å grave ut gullet.
Du overser også glatt konsekvensen av å tilføre markedet mer gull. Hvis man, som du sier, setter verdien av den norske kronen til 61 gram gull ville den sunket drastisk når alt dette gullet graves ut. Gullstandard garanterer ingen verdi av noe som helst, den bare knytter verdien opp mot en fysisk størrelse. Den kunne like gjerne vært knyttet opp mot verdien av papiret i pengesedlene - bare å lage sedlene forholdsmessig like store som verdiene.
Forøvrig, i følge regnestykket ditt er det 606'557 kroner i omløp. Det kan jeg trygt si er riv, ruskende galt, og hvis resten av argumentasjonen din holder samme nivå (noe den virker å gjøre) tror jeg vi kan være glade for at ikke du påvirker finanspolitikken i særlig grad.
Jeg gir meg, du kan mye mer om økonomi enn noen andre jeg har truffet. Vi burde begynne med gullstandard med en gang. På den måten klarer vi kanskje å få ned inflasjonen som helt klart er på 20%.
Hvor har du lært om økonomi da LettMelk? Måten du fremlegger det på kan virke som du har lært det gjennom et hjernevask program.

Kaizen
Synes du burde utdybe det med at inflasjonen er på 20%, sentralbanken sier at den er på ca 2,5%. Eller er det bare sosialistpropaganda?
Sneipen, inflasjonen er selvfølgelig ikke 20%
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Vet du ikke at det er det som skjer i en hyperinflasjon ? At varer har ikke lenger en pris i papir-penger ? Herregud.
Vis hele sitatet...
Men hyperinflasjon er eit problem når det blir trykt opp penger for å dekke underskot i statskassa. Det er ikkje ein eigenskap ved papirpenger, men eit resultat av ein stat som bruker meir enn det den har. Med gullstandard kan ein vatne ut gullstandarden for å oppnå same resultat.

Forøvrig så er IMHO gull dårleg standard; ein brødstandard vil vere nyttigare, for gull er i praksis arbitær verdi det også.
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Unnskyld meg, de fleste u-land har mer gull i bakken enn de fleste i-land. De ville tjent kjempemye på å utvinne dette gullet.
Vis hele sitatet...
Dei utvinn gullet. Eller - vestlige industriselskap utvinn gullet, og U-land har ofte dårleg skattesystem for å fange opp denslags.
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Videre så må u-land bli industrialiserte, mindre korrupte og trygge for at de skal kunne vokse. Det verste som skjer i u-land er at de har PAPIRPENGER, som "Mugabe" og andre lignende skurker benytter til å rane landene sine! Dette kan de gjøre fordi HELE verden er på papir! Hvis Vesten var på GULL så måtte de også ha vært på GULL og dermed hatt stabile penger.
Vis hele sitatet...
Er ikkje problemet her korrupte leiarar som set personleg vinning foran folket, og ikkje kva pengesystem? Det blir litt vel enkelt å hevde at alle problema kjem på grunn av manglande gullstandard. Forøvrig argumenterer du knappast for at gullstandard vil fungere. Du gjentek påstandane om at det vil fungere. Kvifor? På kva måte vil det hindre utvatning av pengeverdi? Kan ikkje det samme oppnåast ved å låse valutaen til ein ekstern, stabil valuta? Og på kva måte vil gullstandard hindre Mugabe i å føre enorme verdiar ut av landet?
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Kriser oppstår pga. fraksjonelle-reserve banksystemet! Derfor eksisterer sentralbanken for å TRYKKE PENGER og REDDE DEM. Ingen økonom i verden er UENIG i det.
Vis hele sitatet...
Og litt av poenget med sentralbanken er at i krisetider så kan det fungere å bruke meir enn det ein har råd til. Det gir folk råd tli å kjøpe, og held fleire i arbeid. Kriselån til rederi er ein måte å halde mange i arbeid gjennom skipsbygging.
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Jeg ser det som direkte bakvendt å gjøre det. Det fantes INGEN kriser under gullstandarden som ikke var koblet til utvidelse av bank-kreditt. Holdt du som privatperson gull(noe 80-90 % av befolkningen gjorde) var du helt ubekymret.
Vis hele sitatet...
Det kan jo ha noko med at det økonomiske systemet har blitt meir komplekst sidan gullstandarden vart avvikla, og at handelsfarten har gått opp, og at økonomier er tett samanknytta. Forøvrig så var vel cracket i 1929 eit resultat av ei børsboble, og ville vel skjedd uavhengig av gullstandard - for det var jo ikkje pengeverdien som kollapsa, det var selskapsverdien.

Og kan du underbygge påstanden om at 80-90% av befolkinga hadde gull? Tvert imot er vel heller det å ha sparepenger, garantert av staten, noko relativt nytt. Tidlegare slektsledd i mi slekt mista eit stort bankinnskot som følgje av at banken gjekk konkurs på tidleg 1900-tal. Altså medan det fortsatt var gullstandard i Noreg.
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Øhh, hvis Norge IKKE hadde solgt gullet sitt i 2004 som de hadde spart over 100 år som var på 37 tonn. Så ville vi kunne gått tilbake på en gullstandard hvor hver krone i banken og i fysisk omløp var verdt 61 gram! Du vet tydeligvis INGENTING!
Vis hele sitatet...
37 tonn gull har ein verdi på 11 milliarder kroner. Det er med respekt å melde ikkje spesielt mykje, og vi måtte i så fall kjøpt meir gull. Forøvrig var ikkje ei krone verdt 61 gram... Kanskje du kan opplyse oss sidan vi er så uvitne?
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Herregud, INFLASJON hemmer investering!
Vis hele sitatet...
Inflasjon vil sei at å stappe penger i madrassen er dårlig butikk. Å ha dei i banken, slik at banken kan sette dei i bruk er litt betre butikk, omlag på nivå med inflasjonen. Men tar du litt risiko med pengane, så kan du brått tene på inflasjon. Det er ei oppmuntring til å ikkje stappe penger i madrassen over tid. På kva måte hemmer det invisteringer?
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Og vi har meget høy inflasjon(ca. 20 %)! Gull ville vært deflasjonært og dermed ville det belønnet seg å SPARE! Sparing er nødvendig for investering.
Vis hele sitatet...
For det første vil eg sjå ei kjelde på at vi har 20% inflasjon. Konsumprisindeksen indikerer noko heilt anna. Viare så bør du forklare kvifor gull vil verke deflasjonerande på økonomien, og du bør også forklare kvifor det å spare (aka stappe penger i madrassen) er positivt for invisteringsviljen.
Bare for å oppklare den grafen litt: mg gull/nok vil aldri bli lik 0 da dette innebærer at det eneste som har verdi i verden er gullet og ingen andre vil eie noe annet enn gull. Alt grafen sier er at gull har blitt mer dyrt, dvs at man får mindre vekt i gull pr. krone den dag idag enn feks. 30 år siden. Forklaringen? Gullprisen har økt like mye som den vektede verdien minsker for nokpris pr. enhet. Når det er usikre tider ønsker man som investor å sikre seg. I økonomisk teori foretrekker man heller lav, stabil avkastning i dårligere tider mot masse avkastning og dermed også stor risiko for store tap (høyt standardavvik) i gode tider, gitt at man er riskoavers. I de siste årene har det vært veldig mye usikkerhet og dermed flykter mange investorer til gull, sølv og andre sikre investeringer. Det er alt som har skjedd.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Inflasjon vil sei at å stappe penger i madrassen er dårlig butikk. Å ha dei i banken, slik at banken kan sette dei i bruk er litt betre butikk, omlag på nivå med inflasjonen. Men tar du litt risiko med pengane, så kan du brått tene på inflasjon. Det er ei oppmuntring til å ikkje stappe penger i madrassen over tid. På kva måte hemmer det invisteringer?
Vis hele sitatet...
Det han tenker på når han sier at høy inflasjon hemmer investeringer er at det heller lønner seg å putte pengene i banken og sikre seg x-prosent avkastning over inflasjonen enn det å investere. Når inflasjonen er høy vil det bety at man som logisk, risikoavers investor vil trenge et insentiv som er større enn inflasjonen+avkasting i banken for å gå inn og investere. Dvs. hvis feks. inflasjon + avkastning i bank = 12% så vil man trenge >12% avkastning fra alternativinvesteringen. Dette er relativt sett en høy avkasting for fond, aksjer eller direkte investering p.a. og ikke så sannsynlig. Derfor er det bedre å være sikker på avkastningen enn å gamble på at du kanskje vil får mer.

Men, det vår kjære venn ikke tenker på er når vi vil kunne observere slike tilstander. Gitt at vi ser på I-landene så har disse landene relativ høy troverdighet, dvs at de ikke bare printer penger i hytt og pine. Ergo må dette komme av en overoppheting i økonomien. Dette medfører andre tilstander enn det man ser i feks. Zimbabwe. Så høy inflasjon trenger ikke nødvendigvis å være kveldene for økonomien, den kan til og med føre til en enda sterkere overoppheting som den man har vært vitne til i verdensøkonomien siden 2003.

Ellers virker det som om LettMelk ser litt for enkelt på situasjonen. Gullprisen hadde store svakheter, noen av dem har jeg sett nevnt her. Det viktigste å huske er at alt henger sammen og man vil alltid overse variabler. Det er derfor man alltid vil ha mye forskjellig synsing fra økonomer, meg selv inkludert, fordi det dessverre ikke finnes noe svar man kan sette to streker under.
Sitat av Icewave Vis innlegg
Det han tenker på når han sier at høy inflasjon hemmer investeringer er at det heller lønner seg å putte pengene i banken og sikre seg x-prosent avkastning over inflasjonen enn det å investere. Når inflasjonen er høy vil det bety at man som logisk, risikoavers investor vil trenge et insentiv som er større enn inflasjonen+avkasting i banken for å gå inn og investere. Dvs. hvis feks. inflasjon + avkastning i bank = 12% så vil man trenge >12% avkastning fra alternativinvesteringen. Dette er relativt sett en høy avkasting for fond, aksjer eller direkte investering p.a. og ikke så sannsynlig. Derfor er det bedre å være sikker på avkastningen enn å gamble på at du kanskje vil får mer.
Vis hele sitatet...
Hvis det er høy inflasjon så vil det ikke lønne seg å ha pengene i banken. Siden da vil pengene miste sin verdi. Derfor hemmer ikke høy inflasjon investeringsviljen. Deflasjon hemmer derimot investringsviljen til investorer. (Det er kanskje deflasjon du tenker på når du sier "inflasjon+avkastning"?)
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Hvis det er høy inflasjon så vil det ikke lønne seg å ha pengene i banken. Siden da vil pengene miste sin verdi. Derfor hemmer ikke høy inflasjon investeringsviljen. Deflasjon hemmer derimot investringsviljen til investorer. (Det er kanskje deflasjon du tenker på når du sier "inflasjon+avkastning"?)
Vis hele sitatet...
Nei. Hvis du legger 100 kroner i madrassen for et år vil disse 100 kronene enda være verdt 100 kroner (fremtidsverdi), mens de kunne vært verdt 100*1.02 = 102 (fremtidsverdi) dersom du hadde puttet disse inn i banken med en rente på 2%. De har mao. lavere nåverdi dersom du ikke legger dem i banken. Penger du sparer i banken vil brukes til å låne ut til andre lånevillige til en høyere rente enn det du får (dette er spreaden banken tjener, og derfor er lånerenta høyere enn sparerenta). Hvis banken ville gitt deg en sparerente < inflasjon ville du aldri spart penger og banken ville aldri kunne tjent penger. Så den sparerenta du får dekker for inflasjonen+litt fortjeneste. Det er derfor denne også kalles for risikofri rente. Men den er aldri 100% risikofri og det er her unntak som hyperinflasjon, soliditet, økonomisk stabilitet osv kommer inn i bildet.

Hvis du har deflasjon (dvs at penger nedskrives) betyr dette at du vil tjene på å holde pengene i hånda istedet for å putte dem i banken fordi du vil tape penger når renta er negativ.
Inflasjon gjør at verdien på de pengene vil bli mindre verdt. Hvis inflasjonen er på 2,5% og nominell rente er på 2% er den reelerenten på -0,5 altså vil du tape på å ha de i banken. Derfor vil du investere de.
Sist endret av Bernhard; 29. oktober 2011 kl. 17:45.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Inflasjon gjør at verdien på de pengene vil bli mindre verdt. Hvis inflasjonen er på 2,5% og nominell rente er på 2% er den reelerenten på -0,5 altså vil du tape på å ha de i banken. Derfor vil du investere de.
Vis hele sitatet...
Ja, inflasjon er hvor mye mindre pengene blir verdt. Men i eksempelet du beskriver her har du styringsrenta og dermed også den nominelle renta under inflasjonen. Hvorfor skulle en bank sette den nominelle renta under inflasjonen når det første målet er å tjene penger på å låne ut? Tenk litt på dette.

I tillegg, hvorfor skulle en sentralbank, som har som hovedoppgave å holde inflasjonen lav, sette en styringsrente under inflasjonen når dette styrker inflasjonen videre?

Jeg er ellers enig i at du vil holde penger utenfor banken eller investere under deflasjon (det du beskriver i eksempelet - husk at deflasjon ikke er definert som negativ inflasjon, men som styrking av kjøpekraft).
Sist endret av Icewave; 29. oktober 2011 kl. 18:11.
Hva snakker du om? Når det er deflasjon så vil pengene du har i banken stige mye mer i verdi enn under inflasjon. Derfor vil den reele risikofrie renten være mye høyere under deflasjon. Derfor vil du ha et høyere krav til akastningen under deflasjon enn du ville under inflasjon. Dette fører til at folk er mer investerings villige når det er inflasjon enn det de ville vert under deflasjon.

Jeg vet veldig godt hva inflasjon og deflasjon er, vet du det? Jeg har heller aldri sagt at du burde holde pengene uten fra bankene under deflasjon. Tvert imot så er det mer lønnsomt enn under inflasjon.
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Er du fjern! Hemme kapital med gull! Herregud, INFLASJON hemmer investering! Og vi har meget høy inflasjon(ca. 20 %)!
Vis hele sitatet...
20 % inflasjon? Ikke en gang Kina har på langt nær så høy inflasjon. Gjør deg selv og alle andre en tjeneste og ikke uttal deg om økonomi her. Forøvrig er det unødvendig å drive med hersketeknikk og å virke nedlatende mot folk som er uenige med deg når du "diskuterer".
Sitat av Docile Vis innlegg
20 % inflasjon? Ikke en gang Kina har på langt nær så høy inflasjon. Gjør deg selv og alle andre en tjeneste og ikke uttal deg om økonomi her. Forøvrig er det unødvendig å drive med hersketeknikk og å virke nedlatende mot folk som er uenige med deg når du "diskuterer".
Vis hele sitatet...
JO, det er den og har vært!

Pengemengden M2 ifølge SSB var i januar 1998: 607 909 kroner
i januar 2011: 1 643 697

Antall år: 13

(Nye pengemengden/opprinnelige mengden)/antall år: 20,8 %

Økningen var såklart sterkere i ett år og lavere i et annet, men det er den statistiske fordelte økningen.

Bernhard beklager hersketeknikken det var uhøflig, men jeg ble så irritert når du hevdet at "gull har ingenting å si for valutakursen" & " at gjeld har ikke noe å si så lenge man kan betjene den". Seriøst liksom!
Jeg tenkte ikke bare på valutakursen til NOK mot andre valuta(som er valutakursen), men på verdien av valutaen, da gjelder hva den kan kjøpe av varer & tjenester.
Samtidig er det slik at stor gjeld presser ut muligheten til en person, institusjon å betjene andre ting. Det er jo en lang vei med høy gjeld som gjør at man når et punkt som Hellas, Italia, USA osv.
Formelen for inflasjon er ikke (ny/gammel)/antall år... Den er ((ny-gammel)/gammel))/antall år. Noe som absolutt ikke gir 20%.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Ok, alt jeg lurer på er: Hva faen er en keynesianer? Og når vi først er i gang, hva er en Japaneser? Oppfølgingsspørsmål: Hva har det med uniformer å gjøre?
Vis hele sitatet...
En keynesianer er en person som følger de økonomiske ideene til John Maynard Keynes(eller etterfølgere av han), en engelsk økonom som hevdet at å inflatere pengemengden eller å kjøre budsjettunderskudd i nedganger var løsningen på kriser.

Hvor fikk du uniform fra ?

Jeg sa uinformert, du siterte det selv tom.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Formelen for inflasjon er ikke (ny/gammel)/antall år... Den er ((ny-gammel)/gammel))/antall år. Noe som absolutt ikke gir 20%.
Vis hele sitatet...
Det er ingen formel sådan for inflasjon.

Det er bare to definisjoner på inflasjon.

1)Økning i pengemengden

Den klassiske og mest omfattende, klare definisjonen av inflasjon som jeg mener er den eneste som er relevant.

2) Økning i priser(utifra et tilfeldig prisindeks)

Den moderne keynesianske definisjonen som ignorerer langtidsløpet og undervurderer inflasjon. F.eks KPI hvor ikke inkluderer en masse matvarer, bolig, olje & transport.

Det jeg kalkulerte var den prosentvise økningen i den totale pengemengden fra januar 1998 til januar 2011. Har jeg kalkulert den feil, så poengter gjerne hvordan.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Formelen for inflasjon er ikke (ny/gammel)/antall år... Den er ((ny-gammel)/gammel))/antall år. Noe som absolutt ikke gir 20%.
Vis hele sitatet...
Ifølge det du sier er korrekt, er inflasjonen da 12 %. Noe som er laaaangt over 2,5 % til SSB & Norges Bank.
Sist endret av LettMelk; 30. oktober 2011 kl. 12:53.
Spørsmål til dette her med pengemengden. Var det virkelig kun litt over 1,6 millioner kroner i omløp i Januar 2011? Er pengemengde kun fysiske kroner i omløp? Så penger på bankkonto tells ikke? Er ikke dette veldig misvisende da mann i gata som regel bruker "virtuelle" penger når han skal betale?
Doseren ditt innlegget er misvisende og uærlig på samme mange måter det er ubegripelig.

Sitat av doseren Vis innlegg
Du har tydeligvis ikke fått med deg at under tiden med gullstandard gikk flere land konkurs med jevne mellomrom. At man har en gullstandard forhindrer hverken låneopptak eller mislighold av gjeld. At krisene blir kortere skyldes at man går relativt kjapt på dunken, for så å starte opp på nytt.
Vis hele sitatet...
OK.

Når du har pengepressen til et land, så er kreditten som banker er villig til å gi betydelig større.

I eksempelet til Hellas har er det at ECB har garantert å kjøpe deres gjeld uansett hva(før var kravet AA-rating, det ble satt ned flere ganger også til slutt godtok de det uansett hva var deres offisielle politikk).

Når du har en privat handelsvare standard, IKKE en Sentralbank gullstandard/gjeldsstandard. Da er all inntekt begrenset til skatt, og kreditten banker/investorer villig til å gi mye mindre.

Jeg vet at under gullstandard så tok stater opp gjeld og, men mengden gjeld i forhold til økonomien meget begrenset. Det er den ikke lenger og det var poenget. Vennligst les hva jeg har skrevet.

Sitat av doseren Vis innlegg
En gullstandard har først og fremst betydning for pengemengden - og gjør da at en av variablene i økonomien blir konstant. Samtidig mister man virkemidler, blant annet muligheten til å trykke opp penger for å komme seg ut av en krise.
Vis hele sitatet...
En av variablene konstante ?

Mister virkemidler ?

Den siste gjør jeg meg enig i, den første er av ingen klar betydning.

Ja, staten mister muligheten til å inflatere. Det er BRA.

Du må faktisk FORSTÅ hvorfor kriser(syklusene altså ikke krig, naturkatastrofe osv.) oppstår. De OPPSTÅR på grunn av kreditt-ekspansjon som fører til feil-investeringer.

En 100 % gullstandard(IKKE DEN KLASSISKE GULLSTANDARDEN), ville gjort at bankene ikke lagde penger(brøkdels-reserve systemet) og ingen kredittkrise kan inntreffe.

Sitat av doseren Vis innlegg
At U-landene har mengder av gull i bakken hjelper lite. For det første er åpenbart mengdene og tilgjengeligheten lav, siden det ikke foregår storskala utvinnelse av dette gullet i dag. Dernest fordrer utvinnelse av gull investeringer som disse landene ikke har råd til. Med mindre man da innfører en gullstandard knyttet til projisert mengde gull i bakken må U-landene låne penger til å grave ut gullet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva du snakker om. Det foregår ikke utvinningen i stor grad i dag, fordi prisen er lav i forhold til kostnadene.

Lar man gull bli penger igjen ved å fjerne monopolet på penger og tillate et fritt marked, så vil prisen på gull bli langt høyere enn i dag. De som har gull i bakken vil da en høyere profittmargin enn i dag.

Sitat av doseren Vis innlegg
Du overser også glatt konsekvensen av å tilføre markedet mer gull. Hvis man, som du sier, setter verdien av den norske kronen til 61 gram gull ville den sunket drastisk når alt dette gullet graves ut. Gullstandard garanterer ingen verdi av noe som helst, den bare knytter verdien opp mot en fysisk størrelse. Den kunne like gjerne vært knyttet opp mot verdien av papiret i pengesedlene - bare å lage sedlene forholdsmessig like store som verdiene.
Vis hele sitatet...
Ja, under en 100 % gullstandard vil en økning i gull være inflasjon. Den er begrenset av fysisk tilgang på gull, som relativt begrenset.

I dag er inflasjonen styrt av sentralbanker som jobber for staten og banker, under et papirpengestandard. Det er INGEN begrensning på tilgang av penger og de kan produsere så mye "gull" de vil.

"But the U.S. government has a technology, called a printing press (or, today, its electronic equivalent), that allows it to produce as many U.S. dollars as it wishes at essentially no cost. By increasing the number of U.S. dollars in circulation, or even by credibly threatening to do so, the U.S. government can also reduce the value of a dollar in terms of goods and services, which is equivalent to raising the prices in dollars of those goods and services. "
- Ben Bernanke, 2002

Sitat av doseren Vis innlegg
Forøvrig, i følge regnestykket ditt er det 606'557 kroner i omløp. Det kan jeg trygt si er riv, ruskende galt, og hvis resten av argumentasjonen din holder samme nivå (noe den virker å gjøre) tror jeg vi kan være glade for at ikke du påvirker finanspolitikken i særlig grad.
Vis hele sitatet...
Godtatt. Tok feil der, skulle vært mg og ikke gram.

I januar 2004 var gullbeholdningen 37 tonn: 37 000 000 gram
Pengemengden i kontanter(sedler+mynter/M0) var: 70 000 000 kr
Hver krone kunne da blitt verdt: 0,54 gram gull / 528 mg gull

I dag er kronen verdt: 4 milligram gull.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Spørsmål til dette her med pengemengden. Var det virkelig kun litt over 1,6 millioner kroner i omløp i Januar 2011? Er pengemengde kun fysiske kroner i omløp? Så penger på bankkonto tells ikke? Er ikke dette veldig misvisende da mann i gata som regel bruker "virtuelle" penger når han skal betale?
Vis hele sitatet...
Nei.

Det var 1 600 000 000 kroner i omløp(M2).

Pengemengden M2 er total mengde i Norge, den inkluderer sedler, mynter og bank-kontoer.

M1 er mye mindre enn dette.

I posten om inflasjon tok jeg utgangspunkt i M2, ikke M1 som du kritiserer meg for å gjøre.
Sist endret av LettMelk; 30. oktober 2011 kl. 13:43.
LettMelk, jeg er ikke keynesianer jeg er økonomi student på BI. Forøverlig er min favorit økonom Schumpeter men jeg synes tidenes største økonom er Marx siden han kom med et alternativ til kapitalisme.

Når det angår inflasjonen, du har ikke tenkt på at det kanskje skjer en verdiskapning hvert år? Vær så snill å tenk før du skriver.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Jeg vet at under gullstandard så tok stater opp gjeld og, men mengden gjeld i forhold til økonomien meget begrenset. Det er den ikke lenger og det var poenget. Vennligst les hva jeg har skrevet.
Vis hele sitatet...
Men du ser veldig forenkla på det om det er einaste årsaka du ser til auka opptak av gjeld. Kan ikkje andre ting, som at stater har i større grad blitt samfunnsaktører ha noko med saka å gjere? Kan meir avanserte handelsmønster ha noko å gjere med det?

Og korleis vil gullstandarden takle at du har verdiskaping? Korleis vil det fungere når vi pumper opp olje, og skal selje?
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Du må faktisk FORSTÅ hvorfor kriser(syklusene altså ikke krig, naturkatastrofe osv.) oppstår. De OPPSTÅR på grunn av kreditt-ekspansjon som fører til feil-investeringer.
Vis hele sitatet...
Du har gjentatt det til det kjedsommelege. Kvifor vil gullstandard ofrhindre det? Kva med .com-bobla? Kva med cracket i 1929? I begge tilfeller var det ikkje pengeverdien som kollapsa, men heller det at markedet overvurderte aksjer.
Sitat av LettMelk Vis innlegg
En 100 % gullstandard(IKKE DEN KLASSISKE GULLSTANDARDEN), ville gjort at bankene ikke lagde penger(brøkdels-reserve systemet) og ingen kredittkrise kan inntreffe.
Vis hele sitatet...
Du har gjentatt dette også til det kjedsommelege, men du har ikkje forklart kvifor.
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Lar man gull bli penger igjen ved å fjerne monopolet på penger og tillate et fritt marked, så vil prisen på gull bli langt høyere enn i dag. De som har gull i bakken vil da en høyere profittmargin enn i dag.
Vis hele sitatet...
Kvifor vil prisane stige som følgje av gullstandard?
Sitat av LettMelk Vis innlegg
I dag er inflasjonen styrt av sentralbanker som jobber for staten og banker, under et papirpengestandard. Det er INGEN begrensning på tilgang av penger og de kan produsere så mye "gull" de vil.
Vis hele sitatet...
Avgrensinga ligg i truverdet til landet, og kva eksterne er villjuge å verdsettje pengane til. Det vil ikkje hjelpe USA å trykke opp meir penger om ingen får omsett dollarane dei får i andre varer. Slik sett er det ikkje ein gullstandard, men ein varestandard, t.d. olje.
Sitat av LettMelk Vis innlegg
I januar 2004 var gullbeholdningen 37 tonn: 37 000 000 gram
Pengemengden i kontanter(sedler+mynter/M0) var: 70 000 000 kr
Hver krone kunne da blitt verdt: 0,54 gram gull / 528 mg gull
Vis hele sitatet...
70 millioner kroner er litt lite heilt ærleg. Det er jo knaptnok lønnsinntekt for 200 personer...
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Det var 1 600 000 000 kroner i omløp(M2).

Pengemengden M2 er total mengde i Norge, den inkluderer sedler, mynter og bank-kontoer.

M1 er mye mindre enn dette.

I posten om inflasjon tok jeg utgangspunkt i M2, ikke M1 som du kritiserer meg for å gjøre.
Vis hele sitatet...
Du slenger rundt deg med en haug ulike pengemengder uten å forklare skilnaden og relevansen av dei ulike pengemengdene. Det minner litt om namedropping, i håp om å forvirre folk til å gi seg... Kan du ikkje forklare, og argumentere for synet ditt, istadenfor å kaste ut påstander?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men du ser veldig forenkla på det om det er einaste årsaka du ser til auka opptak av gjeld. Kan ikkje andre ting, som at stater har i større grad blitt samfunnsaktører ha noko med saka å gjere? Kan meir avanserte handelsmønster ha noko å gjere med det?
Vis hele sitatet...
Vel, en av inntektskildene til stater i dag og en måte de bruker en større del av ressursene i en økonomi er delvis en følgende av at sentralbankvirksomhet tillater stater å ta på seg mer gjeld eller inflasjon for å finansiere sine budsjettunderskudd. Når staten var på en ordentlig gullstandard var inflasjon effektiv stengt og mengden gjeld lavere ettersom statsobligasjons holdere visste at staten ikke hadde tilgang til seddelpressen og kan alltid betale dem først som i dag.

Ett enkelt eksempel:
Statens inntektskilder

1) Med gullstandard
Skatt (høyst upopulært og enklere å se)
Gjeld

2) Uten gullstandard
Skatt
Gjeld (mye større gjeld ettersom staten kan alltid ty til inflasjon)
Inflasjon

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan meir avanserte handelsmønster ha noko å gjere med det?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg ser ingen sammenheng med handelsmønstre og gjeld i den forstand at handelsmønstre promoterer gjeld. Det er heller handelsmønstre som er formet etter at Asia produserer og Vesten konsumerer basert i gjeld.

Utdyp gjerne hva du mener.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Og korleis vil gullstandarden takle at du har verdiskaping? Korleis vil det fungere når vi pumper opp olje, og skal selje?
Vis hele sitatet...
Gullstandarden vil takle det ved at gull er i sirkulasjon som penger. En oljepris vil oppstå i gull ettersom selgere av olje ønsker å holde penger(gull) bytter olje imot penger, og videre så for alle andre varer.

Når en pengeenhet er i gang så er mengden urelevant ettersom hver enhet vil da bli mer verdt hvis det skjer. Det er en grunnleggende innsikten økonomi tilbydde og det var det som skilte økonomer fra merkantilistiske forfattere.

Poenget er heller ikke gull, det kan være sølv, kobber og aluminium. Poenget er at folk velger fritt selv hva det er og de vil da velge en vare som egner seg som byttemiddel. Dette har som regel vært gull og sølv verden over.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har gjentatt det til det kjedsommelege. Kvifor vil gullstandard ofrhindre det? Kva med .com-bobla? Kva med cracket i 1929? I begge tilfeller var det ikkje pengeverdien som kollapsa, men heller det at markedet overvurderte aksjer.
Vis hele sitatet...
Da misforstår du hva jeg hevder. Jeg hevder at utvidelsen av kreditt er grunnen til at boblene og kredittsyklusen. Det betyr ikke nødvendigvis at pengene kollapser, tvert imot etter en kreditt-ekspansjon oppstår vanligvis deflasjon hvis ikke sentralbank trykker mer penger.

Angående .com boblen er saken helt klar
http://research.stlouisfed.org/fredgraph.png?g=3jz

Den amerikanske sentralbanken senket rentene hele veien og bygde opp boblen med billig kreditt. Når de hevet renten så ble feilinvesteringene avslørt, og likeså i 2006-07.

Angående 1929 så kan jeg anbefale denne dokumentaren fra NRK om det. Tom. de anerkjenner at det var en kredittboble, det de ignorer med kredittekspansjons perspektivet var at The Federal Reserve System altså den amerikanske sentralbanken ble opprettet i 1913, og senket raskt reservene til bankene og dermed gjøre om store deler av pengemengden til bankkreditt istedenfor gull.

Jeg sa: "En 100 % gullstandard(IKKE DEN KLASSISKE GULLSTANDARDEN), ville gjort at bankene ikke lagde penger(brøkdels-reserve systemet) og ingen kredittkrise kan inntreffe."

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har gjentatt dette også til det kjedsommelege, men du har ikkje forklart kvifor.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke forklart hvorfor at det som kalles "brøkdels-reserve banksystemet hvor bankene lager kreditt ut av tynne luften og blir støttet av sentralbank, som koordinerer og skaper de opprinnelige pengene, kan føre til en kredittkrise ?
Eller at hvis 100 % av pengemengden var gull, og bankene ikke holdt brøkdels-reserve for innskuddskontoer så ville ingen kredittkrise kunne inntreffe ?

De virker da svært åpenbare for meg men.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor vil prisane stige som følgje av gullstandard?
Vis hele sitatet...
Nå dette sa du i svar på at jeg sa at prisen på gull vil stige hvis man tillatte gull konkurrere som penger ved siden av NOK , $ osv. Jeg tror jeg lar det ligge.


Sitat av slashdot Vis innlegg
Avgrensinga ligg i truverdet til landet, og kva eksterne er villjuge å verdsettje pengane til. Det vil ikkje hjelpe USA å trykke opp meir penger om ingen får omsett dollarane dei får i andre varer. Slik sett er det ikkje ein gullstandard, men ein varestandard, t.d. olje.
Vis hele sitatet...
Altså ja, grensen er hyperinflasjon. Ettersom når ikke dollaren kjøper noenting har hyperinflasjon allerede inntreffet. Men det er ikke da en varestandard, det er fortsatt en statlig papir-penge standard.

Grensen ligger egentlig i tilliten til selve valutaen, IKKE i troverdigheten til landet.

Sitat av slashdot Vis innlegg
70 millioner kroner er litt lite heilt ærleg. Det er jo knaptnok lønnsinntekt for 200 personer...
Vis hele sitatet...
Jo, du har rett i det. Det ville faktisk vært bare 0,00054 gram gull per krone bare for å dekke for M0 som er sedler og mynter og ikke bankinnskudd.

Det er jo faktisk lavere verdi enn hva kronen har i dag. Men det må huskes at Norges Bank har nesten 80-90 % av eiendelene i dollaren og dollar de-nominert gjeld. En liten del av det kunne ha blitt brukt til å kjøpe mer gull før 2004 og sikre en høy gullverdi per krone. Teknisk sett er det per idag mulig.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du slenger rundt deg med en haug ulike pengemengder uten å forklare skilnaden og relevansen av dei ulike pengemengdene. Det minner litt om namedropping, i håp om å forvirre folk til å gi seg... Kan du ikkje forklare, og argumentere for synet ditt, istadenfor å kaste ut påstander?
Vis hele sitatet...
I dag er det to viktige typer penger i omløp.

1) Selder & mynter

Ofte kalt basispengemengde, og det er ofte betegnet som M0 eller M1 av sentralbanker.

2) Innskuddskontoer

Dette er ofte kalt M2 og omhandler kreditering hos banker av private kunder.

Det finnes en del utvidelser og flere ting som regnes under de forskjellige målene. En grei oversikt kan sees på wikipedia.

Du ser til å bare ville fornekte det hevder uten argumentasjon, men bare ved å si ting som f.eks "kan handelsmønstre ha..." som ikke er et argument, selvom du hevder at jeg ser "for enkelt" på det.

Sitat av Bernhard Vis innlegg
LettMelk, jeg er ikke keynesianer jeg er økonomi student på BI. Forøverlig er min favorit økonom Schumpeter men jeg synes tidenes største økonom er Marx siden han kom med et alternativ til kapitalisme.

Når det angår inflasjonen, du har ikke tenkt på at det kanskje skjer en verdiskapning hvert år? Vær så snill å tenk før du skriver.
Vis hele sitatet...
Det skjer verdiskapning hver dag, men økninger i pengemengden senker verdien på pengen fra hva den ellers ville ha vært. Må jeg påminne deg at inflasjon sin eneste og alene årsak er en økning i pengemengden, og at alle statiske indikatorer på inflasjon i pris-indekser er meget begrenset.

Selvom verdiskapning skjer betyr det ikke at en om-distribuering av ressurser fra de som benytter et betalingsmiddel til de som har trykt betalingsmiddelet og benytter det først inntreffer.

Vær så snill, tenk før du skriver.

Vel, morsomt at du liker Marx på grunn av hans alternativ til kapitalisme ettersom nesten absolutt alt han skrev var om hvorfor kapitalismen var feil og meget lite og relative uklare ideer om hvordan hans alternative system skulle fungere.

Samtidig er Schumpeter en ren østerriker når det gjelder entreprenørskap og har lært dette av de. Det samme med en del annet av han, og personlig synes jeg han går feil en god del steder og at Mises & Rothbard er klart overlegne.
Sist endret av LettMelk; 13. november 2011 kl. 01:16.
Den første linken er død. Den andre viser til the Economist, et tidsskrift eid av en av verdens største mediakorporasjoner. Bare sier det. Har sett anslag på opptil 700 trillioner$ for hele verden.

Hellas er toppen av isfjellet

Dollaren lever bare pga kunstig livredning

Etter å ha lest tråden nøye kom jeg fram til at det er et par ting du ikke har tatt opp. Ellers var det mye bra stoff her 8-)

1. Roten til problemene vi ser i dag kan finnes hos den amerikanske sentralbanken Federal Reserve, for alle dollar som trykkes, gies som lån til staten av denne private institusjonen. Med andre ord er det en gjeldsbyrde på hver dollar før den er i sirkulasjon. Det her kan ikke sies mange nok ganger: Valutaen hele verden har som reserve, som olje selges i og som verdens finansmarkeder bruker som referanse, er devaluert før den er ute av plasten. "Trickle down-economics" fikk plutselig en ny dimensjon.

2. Fractional reserve banking gjør lån mer tilgjengelige og kan være en god ting i en oppbygningsfase - som etter krigen. Det krever selvfølgelig en fast hånd på pengesekken for at det ikke skal komme ut av kontroll og det betyr at Vesterålsfossen Sparebank ikke skal ha muligheten til å lage penger ut av løse lufta. Videre er forhold på 10:1 - verdier/gjeld totalt uansvarlig, men som et prinsipp tror jeg FRB kan være en løsning i kortere perioder. Bare 2:1 er en stor hjelp for et samfunn som er slått i kne. Veldig uforsiktig er det heller ikke, så lenge staten har myndigheten og slingringsmonnet justeres etter nøye undersøkelser om tingenes tilstand. I alle tilfeller er det, som du sier, helt bunn i bøtta at banker skal få bruke forsikrede sparepenger som basis for nye lån og hodeløse investeringer.

3. Gullstandard vil føre til at de med mest penger styrer økonomien, for de kan bestemme hvor mange lån de vil gi ut og følgelig, hvor mye penger som er i sirkulasjon. Dårlige tider gjør at folk aksepterer høyere renter. Nødvendigvis blir det da en opphopning av penger hos de som hadde mer til å begynne med. Forutsatt at bankene er interessert i å tjene penger... Tror du det kan gjennomføres uten å fordre et plutokratisk system?

4. Sentralbankene sitter på de største reservene av gull. Gullstandard vil ikke gjøre underverker for den politiske innflytelsen de har i dag, men snarere konsolidere den på færre hender. Folkevalgte hender i de fleste tilfeller, men jeg er ikke akkurat begeistret for vårt "representative demokrati" som ikke har hatt økonomisk kompetanse til å forutse denne krisen eller handlekraft nok til å gjøre noe med den, nå som den er framme i lyset. Redningspakkene hagler og tenketankene uteblir.

Hva tror du om en statlig kontrollert sentralbank som sikter etter å være et alternativ til næringslivet? Presse prisene på lån ned, altså. En slags ideell organisasjon som bruker all profitt på å holde rentene så lave som mulig.
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Den første linken er død. Den andre viser til the Economist, et tidsskrift eid av en av verdens største mediakorporasjoner. Bare sier det. Har sett anslag på opptil 700 trillioner$ for hele verden.

Hellas er toppen av isfjellet

Dollaren lever bare pga kunstig livredning
Vis hele sitatet...
Jeg liker forsåvidt ikke The Economist som er like dårlig som de fleste store mediehusene idag. Men den oversikten er fakta, det kan man finne ut ved å bare se på statsgjelden Norge har. Videre så testa jeg den første lenken og den er ikke død.

Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Etter å ha lest tråden nøye kom jeg fram til at det er et par ting du ikke har tatt opp. Ellers var det mye bra stoff her 8-)

1. Roten til problemene vi ser i dag kan finnes hos den amerikanske sentralbanken Federal Reserve, for alle dollar som trykkes, gies som lån til staten av denne private institusjonen. Med andre ord er det en gjeldsbyrde på hver dollar før den er i sirkulasjon. Det her kan ikke sies mange nok ganger: Valutaen hele verden har som reserve, som olje selges i og som verdens finansmarkeder bruker som referanse, er devaluert før den er ute av plasten. "Trickle down-economics" fikk plutselig en ny dimensjon.
Vis hele sitatet...
Enig i at Federal Reserve er problemet, den er sentralbanken som ALLE andre sentralbanker er avhengig av og ved at verdens største økonomi gikk av gullstandard gjorde det MYE lettere for resten av verden å gjøre det.

Tom. om dollaren ikke var dekket av gjeld, som de siste gangene USA hadde sentralbank, så er inflasjon å stjele fra de fattige og gi de med kontakter til sentralbanken. Videre hadde muligheten til å kunne inflatere vært en fristelse for stor enhver myndighet, det tror jeg er lett å argumentere for på et historisk grunnlag.

Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
2. Fractional reserve banking gjør lån mer tilgjengelige og kan være en god ting i en oppbygningsfase - som etter krigen. Det krever selvfølgelig en fast hånd på pengesekken for at det ikke skal komme ut av kontroll og det betyr at Vesterålsfossen Sparebank ikke skal ha muligheten til å lage penger ut av løse lufta. Videre er forhold på 10:1 - verdier/gjeld totalt uansvarlig, men som et prinsipp tror jeg FRB kan være en løsning i kortere perioder. Bare 2:1 er en stor hjelp for et samfunn som er slått i kne. Veldig uforsiktig er det heller ikke, så lenge staten har myndigheten og slingringsmonnet justeres etter nøye undersøkelser om tingenes tilstand. I alle tilfeller er det, som du sier, helt bunn i bøtta at banker skal få bruke forsikrede sparepenger som basis for nye lån og hodeløse investeringer.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde også at FRB kunne gi hjelpe økonomien, men etter å ha undersøkt det nærmere ser jeg INGEN nytte for samfunnet. Ettersom pengene legges inn som penger og ikke for utlån, så skaper det økonomiske forvrengninger med en gang den låner ut penger den har lovet til noen andre. Den senker renten under det folk sin forventning er, og dermed med en gang motarbeider sparing og starter en boble. Derfor Vesten hadde bobler oppigjennom hele 1800-tallet, spesielt med gull ble de sprukket ganske raskt.

Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
3. Gullstandard vil føre til at de med mest penger styrer økonomien, for de kan bestemme hvor mange lån de vil gi ut og følgelig, hvor mye penger som er i sirkulasjon. Dårlige tider gjør at folk aksepterer høyere renter. Nødvendigvis blir det da en opphopning av penger hos de som hadde mer til å begynne med. Forutsatt at bankene er interessert i å tjene penger... Tror du det kan gjennomføres uten å fordre et plutokratisk system?
Vis hele sitatet...
Jeg er egentlig ikke for en gullstandard, vi hadde jo en gullstandard hvor gullet ble sentralisert i Norges Bank også brøt de løfte med å utbetale gullet og her er vi dag.

Jeg er mer for å fjerne tvungen betalingsmiddel, og la folk bruke gull/sølv/kobber/korn også vil det bli valgt et middel fritt som passer folk flest best. Til og med under gullstandard brukte flest folk sølv til dagligdags. Deretter påkreve at ingen banker kan låne ut penger som de garanterer at de kan utbetale når som helst, det er fraksjonelle-reserve systemet og det gir bankene lisens til å tjene penger på vanlige folks bekostning.

Jeg tror at varebasert standard dog er langt bedre enn dagens standard, selvom en markedsøkonomi er nok alltid hierarkisk ettersom noen tjener mer andre osv. Så vil en varebasert penge sette begrensninger på at noen kan bare trykke penger og dermed tilegne massiv velstand, det er det som har vært årsaken til den EKSTREME ujevnheten i velstand. Har man ikke tilgang til markedet hvor pengene kommer inn først (aksje & boligmarkedet) blir man fattigere mens de som har det blir rikere. Spekulanter vs sparere blir det.

En begrenset pengemengde begrenser ALDRI produksjon og det er den mest kjente grunnen til at økonomi fikk noen anerkjennelse, dagens keynesianske og chicago økonomer tror omvendt og har bedt om det vi har i dag. En begrenset pengemengde begrenser dog, hvor mye lån som kan gis men mindre lån betyr lavere priser på hva lånene hadde blitt brukt på(boliger, kapitalvarer) og tillater da de med egen sparing til å lettere kjøpe disse tingene og starte opp bedrifter med egenkapital istede for lån.

Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
4. Sentralbankene sitter på de største reservene av gull. Gullstandard vil ikke gjøre underverker for den politiske innflytelsen de har i dag, men snarere konsolidere den på færre hender. Folkevalgte hender i de fleste tilfeller, men jeg er ikke akkurat begeistret for vårt "representative demokrati" som ikke har hatt økonomisk kompetanse til å forutse denne krisen eller handlekraft nok til å gjøre noe med den, nå som den er framme i lyset. Redningspakkene hagler og tenketankene uteblir.
Vis hele sitatet...
Det er sant det du sier, og mest sannsynlig ligger en god del gull blant eliten som har tjent på dagens system. Men samtidig ligger 50 % av gullet i verden over bakken i hos den vanlige befolkningen i form av gullsmykker, videre er dette problemet med å begynne en gullstandard.

Min løsning ville vært å dele ut det på bakgrunn av de som holder bankinnskudd, kontanter eller pensjon, Norges Bank har dog solgt alt gull så det blir litt mer vanskelig men det lar seg fint gjøre.

Men bare å fjerne tvungen betalingsmiddel og tillatte sølv/gull/kobber som penger ville gjort at alle ville hatt slike penger i omløp, i tillegg er sølv faktisk en ganske vanlig spareform i Norge.

Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Hva tror du om en statlig kontrollert sentralbank som sikter etter å være et alternativ til næringslivet? Presse prisene på lån ned, altså. En slags ideell organisasjon som bruker all profitt på å holde rentene så lave som mulig.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er de vi har i Norge, selvom de ikke har det helt i USA. Jeg tror grunnen til at renter og lån betyr så mye for vanlig folk er fordi den konstante inflasjonen gjør det mye mer lønnsomt og nødvendig å ta på seg gjeld for å leve. Inflasjon straffer systematisk sparing og belønner systematisk gjeld.
Lavere rente på lån, driver bare spekulasjon og usunne investeringer, som ødelegger sosial mobilitet. Nå sentraliserer bestemmelser om hvilke prosjekt å satse på hos bankene ettersom å starte opp en bedrift er så dyrt at man MÅ ta lån.

Nei, la folk bruke det de hadde frivillig valgt tror jeg er best: Gull & Sølv. Kanskje ikke så utdypende svar, men er i farta. Svar gjerne så skal jeg argumentere mer systematisk og grunnleggende på det enkelte punktet.
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Jeg liker forsåvidt ikke The Economist som er like dårlig som de fleste store mediehusene idag. Men den oversikten er fakta, det kan man finne ut ved å bare se på statsgjelden Norge har. Videre så testa jeg den første lenken og den er ikke død.

Enig i at Federal Reserve er problemet, den er sentralbanken som ALLE andre sentralbanker er avhengig av og ved at verdens største økonomi gikk av gullstandard gjorde det MYE lettere for resten av verden å gjøre det.

Tom. om dollaren ikke var dekket av gjeld, som de siste gangene USA hadde sentralbank, så er inflasjon å stjele fra de fattige og gi de med kontakter til sentralbanken. Videre hadde muligheten til å kunne inflatere vært en fristelse for stor enhver myndighet, det tror jeg er lett å argumentere for på et historisk grunnlag.
Vis hele sitatet...
Hm, i grunn blir det ganske feil å peke på én ting, én institusjon eller én gruppe og si det er Problemet. Veldig nyttig å snevre det inn til noen konkrete holdepunkter, men gudene veit at det svarte gullet har fått det til å rable for flere enn blodsugerne i banken. Vel, mer om det siden. Den linken krevde visst explorer.

Tror det er mye gjeld som er kamuflert i økonomisk pragmatikk. Derivater, CDS, Hedge-fond m.m.

"According to the Bank for International Settlements, the total outstanding notional amount is US$684 trillion (as of June 2008)." - Wikipedia om derivater.

Og verdens GDP er på rundt 60 trillioner $. Hvor mye har vi spart opp, mon tro?

Sitat av LettMelk Vis innlegg
Jeg trodde også at FRB kunne gi hjelpe økonomien, men etter å ha undersøkt det nærmere ser jeg INGEN nytte for samfunnet. Ettersom pengene legges inn som penger og ikke for utlån, så skaper det økonomiske forvrengninger med en gang den låner ut penger den har lovet til noen andre. Den senker renten under det folk sin forventning er, og dermed med en gang motarbeider sparing og starter en boble. Derfor Vesten hadde bobler oppigjennom hele 1800-tallet, spesielt med gull ble de sprukket ganske raskt.
Vis hele sitatet...
Dagens ordning, hvor stater kjøper gjeld fra skakkjørte banker er utvilsomt helt høl i huet. Selvfølgelig skal ikke banker ha myndigheten til å knipse penger og det er definitivt, ren idioti, å ikke skille mellom forsikrede sparebanker og investorer. Men, fordi FRB har blitt misbrukt av kyniske igler, skal vi da utelukke en kortvarig bruk av det i kriser? Er forberedt på å svelge en kamel her, men la meg prøve et eksempel.

Si det bare er staten som har myndighet til å trylle penger og at det akkurat har vært en katastrofe som gjorde en halv million mennesker hjemløse. Statskassa er tom. Hvis da myndighetene ga ut boliglån til familier med nye penger, hvor mener du problemet ville oppstått? Eventuelle tap ved dødsfall, uførhet eller annet, kan dekkes av skatteinntekter i framtida. Alles penger blir devaluert, så i effekt blir det omtrent som en skatt, men det er ikke et problem i seg selv, så lenge folk flest er innstilt på å være solidariske og de faktisk vet at det foregår. Det optimale hadde jo vært å kreve inn disse pengene i skatt, men hele den tiden vil mange gå uten fast bosted.

Den største forskjellen, såvidt jeg kan forstå, blir at kjøpekraften svekkes bransje for bransje, framfor et større trekk på lønnsslippen for alle sammen. De som taper mest er de i samme bransje som de som fikk nyte godt av byggingen, men ikke deltok i den. Konkurrentene i bygda ved siden av ble plutselig litt større og sterkere. Mer å gjøre gir flere jobber og større overskudd, som igjen gir ringvirkninger i nabobransjer og annet folk bruker penger på, som husholdningsvarer og klær osv. Etterhvert er de nye pengene så integrerte at alle er påvirket i en eller annen grad, i form av lavere priser pga den økte etterspørselen. For en tid. Oppjusteringen må komme en dag og da lider alle. Noen mindre enn andre, for bransjene som ble berørt først har kjent en opptur med større frynsegoder enn andre. Der er faren for bobler størst. Hva tror du? Er det ikke snakk om å kalle en potet for kartoffel? Litt skjevhet i markedet er vel en liten pris å betale for at folk skal få komme i hus?

Vel, i alle tilfeller er det er ikke slik det benyttes i dag. Måten det herjes på i finans i disse dager, gjør at de nye pengene ikke skaper verdier og det er vanskelig å kalle det noe annet enn lovlig svindel, trist nok.

Sitat av LettMelk Vis innlegg
Jeg er egentlig ikke for en gullstandard, vi hadde jo en gullstandard hvor gullet ble sentralisert i Norges Bank også brøt de løfte med å utbetale gullet og her er vi dag.

Jeg er mer for å fjerne tvungen betalingsmiddel, og la folk bruke gull/sølv/kobber/korn også vil det bli valgt et middel fritt som passer folk flest best. Til og med under gullstandard brukte flest folk sølv til dagligdags. Deretter påkreve at ingen banker kan låne ut penger som de garanterer at de kan utbetale når som helst, det er fraksjonelle-reserve systemet og det gir bankene lisens til å tjene penger på vanlige folks bekostning.

Jeg tror at varebasert standard dog er langt bedre enn dagens standard, selvom en markedsøkonomi er nok alltid hierarkisk ettersom noen tjener mer andre osv. Så vil en varebasert penge sette begrensninger på at noen kan bare trykke penger og dermed tilegne massiv velstand, det er det som har vært årsaken til den EKSTREME ujevnheten i velstand. Har man ikke tilgang til markedet hvor pengene kommer inn først (aksje & boligmarkedet) blir man fattigere mens de som har det blir rikere. Spekulanter vs sparere blir det.

En begrenset pengemengde begrenser ALDRI produksjon og det er den mest kjente grunnen til at økonomi fikk noen anerkjennelse, dagens keynesianske og chicago økonomer tror omvendt og har bedt om det vi har i dag. En begrenset pengemengde begrenser dog, hvor mye lån som kan gis men mindre lån betyr lavere priser på hva lånene hadde blitt brukt på(boliger, kapitalvarer) og tillater da de med egen sparing til å lettere kjøpe disse tingene og starte opp bedrifter med egenkapital istede for lån.

Det er sant det du sier, og mest sannsynlig ligger en god del gull blant eliten som har tjent på dagens system. Men samtidig ligger 50 % av gullet i verden over bakken i hos den vanlige befolkningen i form av gullsmykker, videre er dette problemet med å begynne en gullstandard.

Min løsning ville vært å dele ut det på bakgrunn av de som holder bankinnskudd, kontanter eller pensjon, Norges Bank har dog solgt alt gull så det blir litt mer vanskelig men det lar seg fint gjøre.

Men bare å fjerne tvungen betalingsmiddel og tillatte sølv/gull/kobber som penger ville gjort at alle ville hatt slike penger i omløp, i tillegg er sølv faktisk en ganske vanlig spareform i Norge.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg grubla fælt her og jeg kommer ikke vekk fra at en varebasert standard skulle være noe annerledes fra en gullstandard. Gull er også en vare.

Men, ok, en mer statisk verdi på valutaen er å foretrekke. Hvorfor?

Fordeler
Tilnærmet 100% sikkerhet for pengene - helst i en vare som alle anser verdifull
Unngår spekulasjon gjennom politisk styrt inflasjon
Vil legge en klam hånd rundt halsen på investorer og spekulanter
Mindre svingninger i valutakursen gir mer stabilitet
Større forutsigbarhet i handel med andre nasjoner

Lavere priser? Den ser jeg ikke helt. Færre lån, færre penger i omløp og mindre spekulasjon gir vel mer sparing, mer gjennomtenkt investering og mindre sløsing? Altså, priser med rot i virkeligheten?

Om jeg har forstått det korrekt her, så vil det ikke være noe grunnlag for indusert inflasjon? Endret verdi vil bare gi varierende inndeling av enheten? Hypotetisk sett, om vi får deflasjon pga større verdiskapning, så får vi ører i sedler og ort i mynter? En firedobling av befolkningen ville kanskje stilt situasjonen annerledes, men rent prinsipielt er det vel inget annet grunnlag for øke pengemengden enn det logistiske?

Ulemper
En betraktelig brems på investering, ettersom utlån vil bli begrenset inntil 30 ganger det nivået som har vært gjeldende for noen banker i dag.
Mindre sosial mobilitet gjennom entrepenørskap
Opphopning av pengemakt hos de som har mer fra før

Mange firmaer som driver i dag ville vel ikke hatt livets rett i et slikt system, men det samme gjelder, i en noe mindre grad, for alle de forbrukerne som har tatt opp lån i øst og vest, med mindre man regner staten for å representere folket. Rettere sagt ville ikke de fleste ha vært i den situasjonen hvis lån var ti ganger mindre tilgjengelig. Om overgangen bør finne sted uten gjeldssletting eller ikke, er et vanskelig spørsmål. Et enda vanskeligere spørsmål er hvorvidt vi skal ha noen valuta i det hele tatt, men det scenariet tror jeg ikke folk er modne nok til å begripe ennå.

Sitat av LettMelk Vis innlegg
Jeg tror det er de vi har i Norge, selvom de ikke har det helt i USA. Jeg tror grunnen til at renter og lån betyr så mye for vanlig folk er fordi den konstante inflasjonen gjør det mye mer lønnsomt og nødvendig å ta på seg gjeld for å leve. Inflasjon straffer systematisk sparing og belønner systematisk gjeld.
Lavere rente på lån, driver bare spekulasjon og usunne investeringer, som ødelegger sosial mobilitet. Nå sentraliserer bestemmelser om hvilke prosjekt å satse på hos bankene ettersom å starte opp en bedrift er så dyrt at man MÅ ta lån.

Nei, la folk bruke det de hadde frivillig valgt tror jeg er best: Gull & Sølv. Kanskje ikke så utdypende svar, men er i farta. Svar gjerne så skal jeg argumentere mer systematisk og grunnleggende på det enkelte punktet.
Vis hele sitatet...
Og den inflasjonen vi har, er i tillegg kunstig høy pga triksing med KPI - som utelating av utgifter til det offentlige, fraværet av korrelasjon med styringsrenten og en finurlig omgåelse av reelle verdier på boliger. Er det ikke litt pussig at den har steget hvert år siden 1956?
Sist endret av Tap_the_Apex; 17. november 2011 kl. 19:58.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
En dokumentar verdt å se: "Når boblene brister"
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/846917/
Sosietær maniker
Sjekk Inside Job & Money Masters også. Ligger ute på nettet.
De 3 dokumentarene nevnt, er klassedokumentarer,gir et nyansert perspektiv på den syke verdenen vi lever i.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
De 3 dokumentarene nevnt, er klassedokumentarer,gir et nyansert perspektiv på den syke verdenen vi lever i.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett et par av dokumentarene over og jeg har ett litt annet inntrykk av de en deg. Kan du utdype hvordan du ser de, hvorfor de er så bra?

Personlig synes jeg mange av de tallene de brukte og stilte ved siden av verandre i Inside Job ikke var sammenlignbare og egentlig ikke sa noe om det de skulle belyse.

Den dokumentaren til NRK manglet informasjon om Tyskland og Japan i etterkrigstiden. Begge disse kom bedre ut av den tiden enn England og Frankriket, selv om de var på den tapene siden og ikke hadde penger til å bruke på å bygge opp økonomien. Personen fra FN hadde mange synspunkter, som om at man ikke burde søke mest mulig profitt. Men dette er ikke praktisk mulig i kapitalismen og det er ikke noe annet reelt alternativ til kapitalisme.

For å oppsummere så likte jeg begge dokumentarene, de sier veldig mye interessant og jeg er helt sikker på at alle tallene og alt de sier i dokumentaren stemmer. Men det virker som om begge er veldig vinklet for å vise et synspunk.