Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 7413
Finnes det noen slike klubber/foreninger? Er da ute etter folk som leser bøker og diskuterer, ikke de som bruker all sin tid på stickers og posters!

Noen her på forumet kanskje som har lyst til å lese seg opp litt?
Sist endret av Podcastern; 18. september 2011 kl. 22:13. Grunn: Skriveleif!
Marxisme og anarkisme er 2 forskjellige ting selv om de har felles fiender..?

Er ikke ett uffa miljø der oppe? vet at fleste er pønkere osv, men blant de pleier det å vanke "Ordentlige" anarkister og muligens marxister osv?
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Er ikke ett uffa miljø der oppe? vet at fleste er pønkere osv, men blant de pleier det å vanke "Ordentlige" anarkister og muligens marxister osv?
Vis hele sitatet...
Uffa har brent ned.

Men tror de henger i en brakke rett atme, men føler mest at de som henger på Uffa er ungdommer mellom 16-20 år og ja det er for det meste pønkere. Tror ikke det vanker noen ordentlige anarkister og marxister der, kanskje du som sagt kan være heldig og finne noen, viss ikke ville jeg prøvd og kanskje oppsøke noen på Svartlamon, føler det er mere anarkisme og mindre pønkere der.
For Marxisme så finner du vel både Rødt og NKP med tilhørende ungdomslag, kontorer og studiesirkler i Trondheim, regner med at terskelen for å diskutere slikt der er ganske lav :P
Lag en klubb eller noe, meld deg inn i Samfundet.
Såvidt meg bekjent er Anarkisme og Kommunisme veldig forskjellig, med mindre du snakker om socio-anarchism. God jul
Sitat av drinkalone Vis innlegg
Såvidt meg bekjent er Anarkisme og Kommunisme veldig forskjellig, med mindre du snakker om socio-anarchism. God jul
Vis hele sitatet...
Anarkisme, som orginalt utviklet, ligner i stor grad på kommunisme, dog ikke statstyrt, men innenfor syndikaler. Derav den såkalte "anarkokommunismen", et utrykk som egentlig bare eksisterer for å kunne skille den fra "anarkokapitalisme", som igjen bygger på et hierarki.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Vil vel kanskje anbefale deg å bli voksen...
Vis hele sitatet...
Det må da kunne sies at det er voksent gjort av han/hun å interessere seg for politikk og å be om hjelp til å finne diskusjonsgrupper for spesifikke politiske ideologier.
Sist endret av Sjuganov; 20. september 2011 kl. 09:18.
Hva gjelder anarkisme tror jeg utfordringen er å finne voksne anarkister, og ikke ungdom som tror på et samfunn der alt er lov og ingen er slemme med hverandre.

Marxisme/kommunisme har jo som det sies Rødt som sitt eget parti, men også NKP lever i beste velgående. Begge har også ungdomspartier, samt at i Trondheim finnes det muligens et lokallag av Noregs Kommunistiske Studentforbund
Sitat av doseren Vis innlegg
samt at i Trondheim finnes det muligens et lokallag av Noregs Kommunistiske Studentforbund
Vis hele sitatet...
Jøss, disse har jeg aldri hørt om. Hvilket parti stammer de fra?
Sitat av Sjuganov Vis innlegg
Jøss, disse har jeg aldri hørt om. Hvilket parti stammer de fra?
Vis hele sitatet...
AKP. De var motstandere av nedleggelsen og ville ikke bli med videre til Rødt. Såvidt jeg vet holder de bare til på UiO.

http://www.student-ml.org/
http://kpml.no/
Sist endret av Mith; 20. september 2011 kl. 10:11.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Vil vel kanskje anbefale deg å bli voksen...
Vis hele sitatet...
Meget bra argument! Og studere marxisme og anarkisme er altså umodent? Der gikk hele bachelor-graden min i vasken altså...
Blir veldig frustrert av å lese at dere foreslår NKP og Rødt som "samlingssted" dersom man er anarkist.
Det er jo helt absurd. Greit nok at mange fjortisser tror at kommunisme er det samme og melder seg inn i Rød Ungdom (ja, jeg gjorde det selv en gang i tiden), men det er jo to vidt forskjellige ting.

Jeg ser på meg selv som en anarkist, og tror på et fritt samfunn. Et fritt samfunn er ikke et kommunistisk samfunn. Det er ingen anarkistiske partier i Norge, marxisme er ikke det samme. Men en venstre-politisk diskusjonsgruppe i Trondheim hadde vært kjekt. Har dog ikke lyst til å henge med hippiene på Svartlamon eller punkerne som tror de er så riktig ideologisk, veggis og pelsmotstandere, og likevel stråler en "fuck it all" holdning som er til å spy av.
Sist endret av kn^tte; 20. september 2011 kl. 17:19.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Blir veldig frustrert av å lese at dere foreslår NKP og Rødt som "samlingssted" dersom man er anarkist.
Det er jo helt absurd. Greit nok at mange fjortisser tror at kommunisme er det samme og melder seg inn i Rød Ungdom (ja, jeg gjorde det selv en gang i tiden), men det er jo to vidt forskjellige ting.

Jeg ser på meg selv som en anarkist, og tror på et fritt samfunn. Et fritt samfunn er ikke et kommunistisk samfunn. Det er ingen anarkistiske partier i Norge, marxisme er ikke det samme. Men en venstre-politisk diskusjonsgruppe i Trondheim hadde vært kjekt. Har dog ikke lyst til å henge med hippiene på Svartlamon eller punkerne som tror de er så riktig ideologisk, veggis og pelsmotstandere, og likevel stråler en "fuck it all" holdning som er til å spy av.
Vis hele sitatet...
Heisann!
JA, jeg starter tråden litt dårlig. Jeg er ikke ute etter å engasjere meg i politikk! jeg vil studere ideologi!
Sitat av Podcastern Vis innlegg
Heisann!
JA, jeg starter tråden litt dårlig. Jeg er ikke ute etter å engasjere meg i politikk! jeg vil studere ideologi!
Vis hele sitatet...
Du vil studere ideologi? Hva er det du har Bachelor i, eller er det noe du planlegger?
Sjekk om det er noen "Motmakt" folk der oppe www.motmakt.no
Sitat av EoT Vis innlegg
Anarkisme, som orginalt utviklet, ligner i stor grad på kommunisme, dog ikke statstyrt, men innenfor syndikaler. Derav den såkalte "anarkokommunismen", et utrykk som egentlig bare eksisterer for å kunne skille den fra "anarkokapitalisme", som igjen bygger på et hierarki.
Vis hele sitatet...
Er du anarkist, så finner du ut at et fullkomment anarkistisk samfunn eller "stamme" aldri kan fungere i et slikt system som nå er. Det er nettopp systemet som er problemet og de fleste som flyr rundt og kaller seg punkere og anarkister er svært villige til å motta materielle og overfladiske goder som systemet har brakt dem, men samtidig vil de fjerne systemet/styrke staten til maksimum. Det er den største dobbeltmoral og hykleri.

Og motivasjonen til trådstarter ser kun ut til å være et overfladisk ønske om å være mot "etellerannet", samme hva det er, når han er så respektløs og sammenligner anarkisme med kommunisme. Dette er to motsatte, enten null stat eller full stat, så enkelt er det.

Marxister og venstreradikale har en tendens til å infiltrere hvert eneste miljø som er som disse, de er svake mennesker.
Sist endret av HippiRødstrømpe; 20. september 2011 kl. 21:24.
Sitat av HippiRødstrømpe Vis innlegg
Er du anarkist, så finner du ut at et fullkomment anarkistisk samfunn eller "stamme" aldri kan fungere i et slikt system som nå er. Det er nettopp systemet som er problemet og de fleste som flyr rundt og kaller seg punkere og anarkister er svært villige til å motta materielle og overfladiske goder som systemet har brakt dem, men samtidig vil de fjerne systemet/styrke staten til maksimum. Det er den største dobbeltmoral og hykleri.

Og motivasjonen til trådstarter ser kun ut til å være et overfladisk ønske om å være mot "etellerannet", samme hva det er, når han er så respektløs og sammenligner anarkisme med kommunisme. Dette er to motsatte, enten null stat eller full stat, så enkelt er det.

Marxister og venstreradikale har en tendens til å infiltrere hvert eneste miljø som er som disse, de er svake mennesker.
Vis hele sitatet...

Så du mener at man ikke kan bruke goder som ett system har "Laget"? hvis man er imot det? det blir helt feil, hvordan vet du at mange av disse godene ikke kan vært lagd i ett anarkistisk samfunn?

og som anarkist i dagens samfunn så er du mer eller mindre også presset til å gjøre det samfunnet ber om, da kan man også like så gjerne bruke de gode sidene med det når du først er i gang.

Er enig med at det er feil å sammenligne anarkisme og marxisme når det er helt forskjellig, men det kan også være at han har lyst til å lære om begge, uten å ville være med dem.
Sist endret av foxxravin; 20. september 2011 kl. 21:33.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Er enig med at det er feil å sammenligne anarkisme og marxisme når det er helt forskjellig, men det kan også være at han har lyst til å lære om begge, uten å ville være med dem.
Vis hele sitatet...
Nåja, helt forskjellig vil jeg ikke si at det er. Både marxisme og anarkisme er former for sosialisme, og Marx og Bakunin var i hovedsak uenig om statens rolle og proletariatets diktatur.
Sist endret av Mith; 20. september 2011 kl. 21:44.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nåja, helt forskjellig vil jeg ikke si at det er. Både marxisme og anarkisme er former for sosialisme, og Marx og Bakunin var i hovedsak uenig om statens rolle og proletariatets diktatur.
Vis hele sitatet...
Joa, og feil å si at de er heeelt forskjellige, sant det.
Sitat av HippiRødstrømpe Vis innlegg
Er du anarkist, så finner du ut at et fullkomment anarkistisk samfunn eller "stamme" aldri kan fungere i et slikt system som nå er. Det er nettopp systemet som er problemet og de fleste som flyr rundt og kaller seg punkere og anarkister er svært villige til å motta materielle og overfladiske goder som systemet har brakt dem, men samtidig vil de fjerne systemet/styrke staten til maksimum. Det er den største dobbeltmoral og hykleri.

Og motivasjonen til trådstarter ser kun ut til å være et overfladisk ønske om å være mot "etellerannet", samme hva det er, når han er så respektløs og sammenligner anarkisme med kommunisme. Dette er to motsatte, enten null stat eller full stat, så enkelt er det.

Marxister og venstreradikale har en tendens til å infiltrere hvert eneste miljø som er som disse, de er svake mennesker.
Vis hele sitatet...
Om du er anarkist i Norge idag så er du fortsatt pent nødt til å følge spillereglene samfunnet har bestemt for deg, rett og slett fordi at alternativet er fengsel.
Jeg regner med at du ikke mener at anarkister skal slippe å betale skatt?
Samtidig så mener du at de ikke skal få dra nytte av goder som det samme systemet gir dem?
Hvem er hykleren her?

Er høyrevelgere hyklere fordi at de følger reglene til den rødgrønne regjeringa?
Ja, selvsagt lever vi nå en gang i dette systemet. Det var ikke det jeg mente. Jeg mener at måten de betrakter sin ideologi eller optimale virkelighet eller samfunn alltid må inneholde elementer som er skapt nettopp av systemet som de også vil bekjempe. De vil ikke ha en ny situasjon, de vil bare endre på det nåværende systemet noe som ikke lar seg gjøre i den graden uten at det skal gå på bekostning av helt grunnleggende menneskelige verdier og på hva som er essensiellt her i livet. Dermed begynner man å blande elementer fra anarkisme(som i praksis betyr å leve i pakt med naturens gode og dårlige sider, med en stamme og mange små tinghus hvor de som faktisk har noe å tape i sakene det gjelder har stemmerett og hvor avgjørelsene tas horisontalt og ikke vertikalt) og kommunisme, noen som er helt motstridende. Det er en tanke som forsøker å opprettholde det samme systemet som nå, men på en annen måte som påståelig skal være så mye "bedre". I praksis endres ingenting reellt.
Sist endret av HippiRødstrømpe; 20. september 2011 kl. 22:49.
Vel, en anarkist vil vel gjerne dyrke anarkismen. Det blir jo litt som å være kapitalist, men født og bosatt i cuba eller knallhard liberalist strandet i Nord-Korea. Så lenge ens syn ikke stemmer over ens med det systemet man befinner seg i, så er det jo systemet man vil bekjempe/forandre. Og selvfølgelig vil de ha en ny situasjon, ellers så faller jo hele poenget med forandring bort.

Litt on-topic, vil gjerne anbefale "Den anarkistiske bankier" av Fernando Pessoa, for de som vil ha litt gøy lektyre
Vi lever i et system, bevisst/ubevisst. Alle er med på å opprettholde, bringe opp og frem og perfeksjonere det daglig og alt de foretar seg, uansett synspunkter og meninger forsvinner hen i det. Man kan ikke forandre nevneverdig på systemet når systemet nettopp er så komplekst og det egentlig ikke er noen som styrer det annet enn retningen befolkningen beveger seg i, noe som nettopp er utvikling og velstand for alle uten aksept for noe annet. Det er det man må se på. Selv politikere har ofte ikke så mye de skulle ha sagt, og når de prøver å forandre det så oppstår bivirkninger av forandringen på så mange andre elementer som ikke engang er rasjonelle eller nødvendigvis har noen logisk sammenheng, og de er gjerne intressert i å beholde makten også.

Det er med andre ord et umulig prosjekt å få til en reell forandring innenfor disse rammene. Legg da også merke til at vi faktisk er på kant med naturlovene og som alltid vil naturen vinne fordi den vil konstant forsøke å opprettholde en balanse. Dermed, skal en kjøre hva vi har nå videre, så vil det gå på bekostning av grunnleggende menneskelige verdier.

Fordi vi vil slite med overbefolkning, matmangel, krig, forurensning, utryddelse av skog og dyreliv. Dette går det ann å gjøre noe med innenfor systemet fordi dette er noe systemet er avhengig av fungerer til en viss grad, men da må man vel se at det vil gå på bekostning av menneskers grunnleggende verdier, en av dem frihet. Det går mot mer og mer stat og mer og mer kontroll og tro ikke at det stopper før alt fungerer tilfredsstillende, noe det aldri vil gjøre, selv om man har oppnådd alle mål.
Herregud folkens. En her over som mener jeg er ute etter å opponere? jeg er kun ute etter å bruke fakta om disse to temaene, ettersom jeg tar "ideologisk historie" som støttefag!
Og for de som måtte hevde at disse to ideene er to helt forskjellige ideologier uten likhetstrekk, så utfordrer jeg dere til og dobbeltsjekke dette
@HippiRød

Selvfølgelig er det ikke umulig å få til en forandring i samfunnet!
Hvis det som styrer samfunnet er retningen befolkningen beveger seg i, så må jo de som vil ha forandring prøve å dirigere befolkningen i den retningen de synes er riktig!
Noen ønsker å gjøre dette via væpna revolusjon, andre via overtalelser og folkeopplysning.

@Podcastern

Alle ideologier har mange likhetstrekk og det blir dumt å bruke en høyre-venstreakse. Enkelte anarikster har med til felles med laissez faire-liberalister enn maokommunister. Det kommer rett og slett an på hvor man leter etter likheter og forskjeller. Tror det er lettere å kalle en spade for en spade og heller la være å sammenligne alle hageredskapene
Sitat av Mith Vis innlegg
Nåja, helt forskjellig vil jeg ikke si at det er. Både marxisme og anarkisme er former for sosialisme, og Marx og Bakunin var i hovedsak uenig om statens rolle og proletariatets diktatur.
Vis hele sitatet...

Det finnes uendelig mange forskjellige former for Anarkisme og jeg vet om langt flere Anarko-Kapitalister, enn Anarko-Sosialister.
Sitat av PurpleMozell Vis innlegg
Det finnes uendelig mange forskjellige former for Anarkisme og jeg vet om langt flere Anarko-Kapitalister, enn Anarko-Sosialister.
Vis hele sitatet...
Men det forandrer ikke faktum om at Bakunin er ansett som grunnleggeren og tenkeren bak anarkistisk teori og heller ikke det faktum at nettopp Marx og Marxismen var enormt viktig i hans arbeid.
At det har dukket opp andre teoretikere i etterkant er sant, men jeg personlig vil ikke kalle Anarko-Kapitalister for anarkister, men kategorisere det under libertarianisme.
Sist endret av Mith; 22. september 2011 kl. 23:05.
Sitat av Mith Vis innlegg
Men det forandrer ikke faktum om at Bakunin er ansett som grunnleggeren og tenkeren bak anarkistisk teori og heller ikke det faktum at nettopp Marx og Marxismen var enormt viktig i hans arbeid.
At det har dukket opp andre teoretikere i etterkant er sant, men jeg personlig vil ikke kalle Anarko-Kapitalister for anarkister, men kategorisere det under libertarianisme.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor det?
Fordi de bygger politikken sin på Murray Rothbard og ikke på Bakunin. De bygger på teorien om et fritt marked og ikke på tanken om en "arbeiderstat".
Er dette noe av det du er ute etter?
http://marxisme.no/
Jeg ville sjekket partiet Rødt dær du bor.

Tror at folk begynner å forstå at Kapitalismen må erstattes.
Det går ikke ann å bare låne og låne uten at det er resurser(Guld) guld som står til dekning av disse svimlende beløpene.

Som .com balongen sprakk vil også hele økonomi boblen sprekke slik som spessielt amerikanerne låner penger.
Norges bank har dekning i guld for hver krone de trykker opp. Det har ikke Amerikanerne.

Kaizen
Kjenner til en del av medlemmende i NKP Trondheim, og deres ungdomsorganisasjon UngKom. Virkelig ålreite mennesker som ikke hadde hatt noe imot å diskutere litt ideologi med deg.

Kan ta kontakt her!
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Er dette noe av det du er ute etter?
http://marxisme.no/
Jeg ville sjekket partiet Rødt dær du bor.

Tror at folk begynner å forstå at Kapitalismen må erstattes.
Det går ikke ann å bare låne og låne uten at det er resurser(Guld) guld som står til dekning av disse svimlende beløpene.

Som .com balongen sprakk vil også hele økonomi boblen sprekke slik som spessielt amerikanerne låner penger.
Norges bank har dekning i guld for hver krone de trykker opp. Det har ikke Amerikanerne.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Nope, Norges har solgt alt av gull med unntak av 3 tonn mynter og 7 gullbarer.
Da det ble solgt representerte det bare en liten prosentdel av norges banks reserver. Gullstandaren hvor det du har på kontoen din eksisterer i reelle verdier har ikke eksistert på leeenge.
http://www.abcnyheter.no/Meninger/Bo...t-2004-hvorfor
Sitat av Mith Vis innlegg
Fordi de bygger politikken sin på Murray Rothbard og ikke på Bakunin. De bygger på teorien om et fritt marked og ikke på tanken om en "arbeiderstat".
Vis hele sitatet...

Anarkister pleier ikke bygge teorien på en "arbeiderstat" nei..
Hvorfor tror du jeg har satt "gåseøyne" rundt ordet?
Du får mene hva du vil om anarkister, jeg har hvertfall gitt deg en begrunnelse på det du spurte om, du har hengt deg opp i et ord jeg brukte for å slippe å skrive et langt avsnitt om forskjellen på anarko-syndikalister og anarko-kapitalister.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvorfor tror du jeg har satt "gåseøyne" rundt ordet?
Du får mene hva du vil om anarkister, jeg har hvertfall gitt deg en begrunnelse på det du spurte om, du har hengt deg opp i et ord jeg brukte for å slippe å skrive et langt avsnitt om forskjellen på anarko-syndikalister og anarko-kapitalister.
Vis hele sitatet...
Greit nok du kan kalle det hva du vil, det er et definisjonspørsmål men jeg bruker den mest brukte.

anarki
subst. n anarki () [ɑnɑɾˈkiː] samfunnstilstand uten lover eller styresmakt
Det blir litt smør på flesk å si "uten lover eller styresmakt", da uten en styresmakt så kan det ikke finnes "lover" i ordets nåværende forstand. Men, det ville selvølgelig vært regler og "lover" i et anarkistisk samfunn også. Selv om boretslaget der du bor ikke kan lage sine egne lover, så er du pent nødt til å infinne deg i deres regler. Dette kan gjelde farge på huset, lydnivå om kvelden, fartsgrense osv.
Det blir litt vanskelig å diskutere anarkisme uten å ha i bakhodet alle avarter og greiner anarkismen har, og derfor forståelig og ønskelig at trådstarter og andre etterlyser steder, bøker og grupper hvor man kan få mer info, input og diskusjoner ang. anarkismen og andre ideologier.

Sitat av Mith Vis innlegg
Men det forandrer ikke faktum om at Bakunin er ansett som grunnleggeren og tenkeren bak anarkistisk teori og heller ikke det faktum at nettopp Marx og Marxismen var enormt viktig i hans arbeid.
At det har dukket opp andre teoretikere i etterkant er sant, men jeg personlig vil ikke kalle Anarko-Kapitalister for anarkister, men kategorisere det under libertarianisme.
Vis hele sitatet...
Det blir litt drøyt å kategorisere det under libertarianisme, da kan man like gjerne kategorisere andre anarkister under kommunisme. Både kommunister og liberalister ønsker en urokkelig, objektiv stat som står over alt annet. Absolutt det motsatte av hva en ekte anarkist ønsker.
Sitat av PurpleMozell Vis innlegg
Greit nok du kan kalle det hva du vil, det er et definisjonspørsmål men jeg bruker den mest brukte.

anarki
subst. n anarki () [ɑnɑɾˈkiː] samfunnstilstand uten lover eller styresmakt
Vis hele sitatet...
Hvis du er på det nivået så forstår jeg at du ikke ser forskjellen. Jeg trodde du visste bedre, men jeg absolutt ikke interessert i å poste noen innføring i forskjellige anarkistiske tenkere, fremgangsmåter og teorier. Kom tilbake når du vil diskutere noe mer enn ordbokdefinisjonen av anarkist.
Sitat av morodo Vis innlegg
Både kommunister og liberalister ønsker en urokkelig, objektiv stat som står over alt annet. Absolutt det motsatte av hva en ekte anarkist ønsker.
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg du skal holde tunga rett i munnen . Hvem er det som har snakket om kommunister?
Jeg kategoriserer en del andre anarkister under sosialismen, nettopp fordi de bygger på Bakunin som igjen bygger på marxistisk teori.
Anarko-kapitalister bygger først og fremst på Murray Rothbard sine teorier, ikke Bakunin og der ligger hele forskjellen. Murray Rothbard er grunnleggeren av selve begrepet anarko-kapitalist og han er da ingen marxist. Selv om ikke Bakunin heller er marxist, så er han uten tvil inspirert av hans verker og han hadde også direkte kontakt med Marx når han formet sin teori om hva anarkisme er.
Sist endret av Mith; 24. september 2011 kl. 03:35.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis du er på det nivået så forstår jeg at du ikke ser forskjellen. Jeg trodde du visste bedre, men jeg absolutt ikke interessert i å poste noen innføring i forskjellige anarkistiske tenkere, fremgangsmåter og teorier. Kom tilbake når du vil diskutere noe mer enn ordbokdefinisjonen av anarkist.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke problemet ditt, man kan kalle en ideologi hva som helst, men hvis den ideologien bygger på at man ikke skal ha noen stat er det per def en anarkistisk ideologi.
Sitat av PurpleMozell Vis innlegg
Jeg skjønner ikke problemet ditt, man kan kalle en ideologi hva som helst, men hvis den ideologien bygger på at man ikke skal ha noen stat er det per def en anarkistisk ideologi.
Vis hele sitatet...
Det er der du forenekler såpass at forskjellene blir borte og diskusjonen meningsløs og da er vi tilbake til det opprinnelige utsagnet mitt: at jeg ikke vil kalle Anarko-Kapitalister for anarkister, men kategorisere det under libertarianisme.

Libertarianismen er også en ide om et samfunn uten stat og en av retningene kalles altså anarko-kapitalister. Det står det selvfølgelig ikke noe om i ordboka eller i samfunnsfagboka på skolen, men hvis du leser litt om de personene jeg har nevnt så vil du kanskje se at det stemmer.

Jeg kan jo avslutte med et sitat og poste noen linker så du slipper å lete:
Anarcho-capitalism (also referred to as “libertarian anarchy” by anarcho-capitalists,[1] “market anarchism,”[2] “free market anarchism”[3] or “private-property anarchism”[4]) is a libertarian[5][6] and individualist anarchist[7] political philosophy that advocates the elimination of the state in favour of individual sovereignty in a free market. Economist Murray Rothbard is credited with coining the term.[8][9] In an anarcho-capitalist society, law enforcement, courts, and all other security services would be provided by voluntarily-funded competitors such as private defense agencies rather than through taxation, and money would be privately and competitively provided in an open market. According to anarcho-capitalists, personal and economic activities would be regulated by the natural laws of the market and through private law rather than through politics. Furthermore, victimless crimes and crimes against the state would not exist.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Anarcho-capitalism
http://en.wikipedia.org/wiki/Anarcho-syndicalism

http://en.wikipedia.org/wiki/Marx
http://en.wikipedia.org/wiki/Bakunin
http://en.wikipedia.org/wiki/Rothbard
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Podcastern Vis innlegg
Meget bra argument! Og studere marxisme og anarkisme er altså umodent? Der gikk hele bachelor-graden min i vasken altså...
Vis hele sitatet...
Hvis det er snakk om å studere onde ideologier, for eksempel som enkelte spesialiserer seg på nazismen, så OK. Jeg tenkte kanskje du var marxist selv (altså ond).
Absolutt noen misoppfatninger om både anarkismen og kommunismen her, men det skyldes vel ofte at man sjelden gidder å gå til primærkildene. Anbefaler dog å lese Hegels Rettsfilosofien, Marx' yngre verker og Kapitalen for å få et lite innblikk i hva dette gjelder (Videre er Slavoj Zizek greit å lese, og jeg er anbefalt, har dog enda ikke lest, Jacques Derridas Marx' spøkelser). Det er imperativt at man forstår hva dialektikk er og hvordan disse to tenkerene så for seg dialektikken mellom individ og stat. Det er absolutt rom for individet i begge ideologier, men det er bygget på at når alle enes om det felles beste, så opphører staten fordi staten kun kan eksistere som kontrast til individet. Hvis imidlertid individet går opp i staten, så forsvinner alle forskjeller.

Selv etterlyser jeg det samme som trådstarter, dog i noe mer "pragmatisk" form. Selve ideologien er ikke nødvendigvis så relevant, men en tenketank basert på alternativ økonomi (hvilket tilsynelatende er imperativt i den nåværende verdenssituasjon) med bakgrunn i Hegel og Marx' idèer ser ut til å være et sted å starte, noe som uansett vil være matnyttig fordi en slik tenketank nødvendigvis må kontrasteres til nyliberalistisk ideologi - og derfor generelt opplysende om vår samtid. Det burde være grunnlag for å starte noe sånn i tilknytning til studentmiljøet ved NTNU, og noen tråder er allerede begynt å spinne, men noe mer konkret enn det er det dog ikke enda.
Motmakt(.no) tror jeg er fysne på å starte opp lokallag i Trondheim. Hjelp dem!

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jeg tenkte kanskje du var marxist selv (altså ond).
Vis hele sitatet...
Dumbass
Sist endret av Mr.Jack; 10. oktober 2011 kl. 08:55.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kroppsfunksjoner
NoiseMerchant's Avatar
Sitat av drinkalone Vis innlegg
Såvidt meg bekjent er Anarkisme og Kommunisme veldig forskjellig, med mindre du snakker om socio-anarchism. God jul
Vis hele sitatet...
Marxisme og anarkisme ble sett på som det samme pre-Paris kommunen. Fundamentene er de samme. Det er vel heller retorikk og oppførsel som er forskjellig.

Sitat av PurpleMozell Vis innlegg
Det finnes uendelig mange forskjellige former for Anarkisme og jeg vet om langt flere Anarko-Kapitalister, enn Anarko-Sosialister.
Vis hele sitatet...
Det er bare en gren av anarkisme. Som stalinisme er det stikk motsatte av folkedemokratiet Marx beskrev.
▼ ... over en uke senere ... ▼
NKP er egentlig det eneste partiet i Norge man virkelig kan diskutere Marx og Engels, Leninisme osv på et seriøst nivå. TF er maoister, og mye tull.