Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 3212
Hoit

Har både sett,hørt og diskutert endel i det siste angående hva som skjer og har skjedd de siste 10 årene i Norge. Det er mye positivt, men la oss se på det negative. Det er dette denne tråden handler om.

Hva skjer med Norge?


Veier
- Mange Norske veier sliter med ekstremt dårlige standard. Jeg bor selv i Drammen, og har en far som er i veg transportbransjen. Jeg kan med hånda på hjertet si at veiene i Drammen og Oslo lider grovt. Her er det snakk om "lapping" av store hull og groper istedenfor å legge ny asfalt.

Jeg ser selv at nå som snøen smelter her på øst-landet så kan jeg se hvor store dumper det er i vegen forårsaket av tele.
Løsning vegvesenet og NCC fant var å legge ny asfalt i dumpen. Dette er snakk om en vei der farta er 60km/t og kjøre over "lappingen" i denne farten forårsaker skader på bilder!

Jernbanen
- Jeg pendlet en periode inn til Oslo, Man-Fre. Jeg kan med god samvittighet si at toget var forsinket 10-15min to dager i uken. Vi leser i oppslag hver dag at NSB sliter med forsinkelser.
Vi leser at Albania har bedre tog nett enn oss. Det er ingen hemmelighet at Norske jernbanen trenger kraftig oppussing, men pr dags dato så er det ingen midler til å gjøre alt det som trengs.
Hvorfor er det ikke det?

Tannlege
- Hvorfor er ikke tannhelse del av folketrygden?
Jeg vet om flere som sliter med store tannproblemer, men de har ikke råd til å dra til tannlegen. Fordi det blir for dyrt. Løsningen for dem var enkel. De venter til at tenna blir såpass dårlige sånn at skaden går over i tannkjøttet. Da drar de til tannlegen fordi da får de dekket endel av beløpet av folketrygden, hvis skaden går over i tannkjøttet. Det syntes jeg egentlig bare er flaut både for vedkommende og staten Norge som jeg mener bør bidra med støtte på lik linje med folketrygden og helse Norge.



Grunn?
Hva er egentlig grunnen til dette? Noen som vet?
Jeg er en enkel person, jeg tenker jeg betaler 2790 kr i vegavgift og det jeg legger i ordet vegavgift er at de brukes til å fikse veger. Men jeg har en følelse at det er bullshit og at vegavgiften ikke brukes til riktig formål.

Greit nok at vi ikke skal bruke olje/pensjonsfondet. Men vi leser jo også at oljefondet går i positiv vekst og hadde en avkastning på 325 milliarder kroner i tredje kvartal av 2009. http://www.frifagbevegelse.no/dashbo...cle4696081.ece
http://www.norges-bank.no/templates/...____41160.aspx

Hvorfor kan vi ikke bruke mer enn 4% av avkastningen på å faktisk fikse vei standarden og jernbanen. Som pr dags dato er ille. Vi leste jo også i VG forrige uke at ingeniører melder at kloakknettet vårt er gammelt og råttent og det må også fornyes!


Dette er ting jeg har lyst til å diskutere, men skyt inn hvis det er flere ting som faktisk er dårlig i systemet vårt!

Whining?
Men igjen, har vi virkelig det så ille? Eller er vi bare bortskjemte?

Jeg er piss-irritert på vegene. Men igjen, hva kan jeg gjøre?

Det er jo egentlig bare å holde kjeft å betale vegavgiften!
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Hoit

Grunn?
Hva er egentlig grunnen til dette? Noen som vet?
Jeg er en enkel person, jeg tenker jeg betaler 2790 kr i vegavgift og det jeg legger i ordet vegavgift er at de brukes til å fikse veger. Men jeg har en følelse at det er bullshit og at vegavgiften ikke brukes til riktig formål.

Greit nok at vi ikke skal bruke olje/pensjonsfondet. Men vi leser jo også at oljefondet går i positiv vekst og hadde en avkastning på 325 milliarder kroner i tredje kvartal av 2009. http://www.frifagbevegelse.no/dashbo...cle4696081.ece
http://www.norges-bank.no/templates/...____41160.aspx


Dette er ting jeg har lyst til å diskutere, men skyt inn hvis det er flere ting som faktisk er dårlig i systemet vårt!

Whining?
Men igjen, har vi virkelig det så ille? Eller er vi bare bortskjemte?

Jeg er piss-irritert på vegene. Men igjen, hva kan jeg gjøre?

Det er jo egentlig bare å holde kjeft å betale vegavgiften!
Vis hele sitatet...
Det med veiavgiften er helt tragisk. Ikke halvparten går til vei en gang.

Forstå seg på det den som kan...

Etter hva jeg vet så går veiavgiften direkte til statskassen uten øremerking.
Sist endret av skolms; 18. mars 2010 kl. 14:47.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av skolms Vis innlegg
Det med veiavgiften er helt tragisk. Ikke halvparten går til vei en gang.

Forstå seg på det den som kan...
Vis hele sitatet...
Forøvrig det samme med engangsavgiften på bil. Er like uforståelig hvordan en Volvo som koster 200.000 i Sverige skal koste 450.000 i Norge pga avgifter som ikke engang går til vei! Det er uansett en fin måte å holde bilparken eldgammel på slik at man får flere hardt skadde inn i de allerede fulle helsekøene. Vi vil jo ikke at politikerne skal kunne gå tom for løfter om å fjerne sykehuskøer!

Forøvrig er hele den norske bilparken klimanøytral etter CO2-kvotekonseptet med tanke på CO2-avgiften som er bakt inn i bensinavgiftene. Går de midlene til miljø? Nei
det du whiner om skyldes i bunn og grunn de inkompetente politikerne vi har her i landet. men jeg er helt enig.
Jernbanen: Er på kanten til og gjøre meg flau som nordmann. Jeg har ingen aning hvorfor de ikke har frembragd et bedre system, det for meg står helt stille.

Det er jo ganske ufattelig at vi ligger så langt bak enkelte land på disse områdene?
Ligger vi milesvis bak i 2010, til og være Norge?
Sitat av DeVille Vis innlegg
det du whiner om skyldes i bunn og grunn de inkompetente politikerne vi har her i landet. men jeg er helt enig.
Vis hele sitatet...
Kansje vi bør whine om folket som faktisk stemmer fram disse politikerene.
kjedelig streiting
Desverre har Norge ett byråkrati uten like, og politikere som ikke skjønner at samferdsel er en investering. De vil nekte oss å kjøre biler uten å tenke på at folk skal frem.

Når det gjelder årsavgiften er det bare å smile å være glad når du veit at penga kanskje går til å lønne Ordføreren og kanskje vedlikehold av rådhuset til Utsiras 218 inbyggere.. Men så lenge vi har SP i regjering kan vi nok bare glemme å få gjort noe med det.
Hvorfor tror så mange at det skal være så bra i Norge? Det kreves jo mer enn bare penger for å få en solid infrastruktur. Vi har jo totalt mangel på kompetanse i ALLE ledd.

Hvorfor? Vel, vi har jo ingen god tradisjon når det gjelder ingeniører, teknologer, etc. Det har ingenting med politikere å gjøre, så det hjelper ikke med "Frp-whining"; politikere kan ikke trylle frem kompetanse (vel, nesten).

Løsningen, i mine øyne, er å løfte kompetansenivået grundig. Mye større fokus på realfag, ingeniørfag, teknologi.

Om 30 år, når oljen tar slutt, og vi sitter der med 40% av befolkningen som samfunnsvitere, da kan vi angre.
kjedelig streiting
Sitat av Marken Vis innlegg
Forøvrig er hele den norske bilparken klimanøytral etter CO2-kvotekonseptet med tanke på CO2-avgiften som er bakt inn i bensinavgiftene. Går de midlene til miljø? Nei
Vis hele sitatet...
Så lenge man betaler en co2 avgift eller liknende så blir co2en borte vettu. Det samme gjelder forøvrig co2utslippene som stammer fra all olja vi selger til utlandet. Blir den brukt i feks Sverige så kommer det istedet rein luft ut av eksosrøret.
De (Staten) tar inn en plass rundt 43 milliarder på de forskjellige bilrelaterte avgiftene (årsavgift, engangsavgift, bensinavgift, etc). Av disse 43 milliardene er 14 milliarder blitt foreslått bevilget tilbake til vei... (kilde 1, kilde 2)

Og hva skjer når de skal bygge ny vei? Jo, da popper bompengestasjonene opp! o 0

Det er rene skjære galskapen, og mer eller mindre et overgrep mot det norske folk. Hadde det vært slik at de måtte benytte bomstasjoner for å bygge vei fordi det ikke var penger i statsbudsjettet til det så hadde det vært en ting, men når de drar inn såpass mye penger på bil/vei-avgifter så burde de jaggu kunne bruke det til noe relatert også!

Bomstasjonene burde vekk, og en mye større andel av det som blir tatt inn som bil/vei-avgifter burde gå tilbake til vei.

Jeg har en følelse av at Staten undervurderer verdien av alle menneskene som kjører bil, hvis ikke lar de bare være å nevne at de kjenner til verdien av det slik at de kan dra inn mer avgifter. Se for dere at samtlige som kjører bil lot bilen stå for å så forsøke å benytte seg av kollektiv transport til jobb og alt annet man kan benytte bil til. Det hadde blitt fullstendig kaos.

Når det gjelder det andre TS nevner så er jeg i grunn enig, det er flaut at vi ikke klarer å opprettholde et godt jernbanenett med de pengene vi har. Og tannlege burde så absolutt gått inn under folketrygden, tenner kan forårsake svært mye plager for en person.
Sist endret av Ezukiel; 18. mars 2010 kl. 15:23.
Hadde vært interessant å sett hva som skjer med veiene hvis FrP kommer til makta
Tenkte jeg skulle starte "Trydgepartiet". Gjett om jeg kan sanke inn stemmer der. Slagordet skal være "For oss som nyter godt av velferdsstaten"
Trådstarter
I mine øyne så er dette problemet enkelt å løse. Ref, i mine øyne. Jeg har ingen profesjonell erfaring og er egentlig bare "your regulare grunt".

Sikkert mange som tenker:
Men hvis øker å bruke avkastningen fra oljefondet fra 4% til 10%. Hadde det vært krise og dødsdommen for Norge?

http://areslettan.na24blogg.no/?p=1777
Sist endret av BaJa; 18. mars 2010 kl. 16:03.
Huff.
Bruk like mye tid og krefter på det som er BRA.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Grunnen til at en ikke bruker mer en 4% er for å forhindre inflasjon. Ved en sterk inflasjon kan det gå hardt utover konkurranseutsatt næring i norge. Hvis disse blir lammet, vil etter hvert resten av landet bli lammet. Så det er bakgrunnen for hvorfor handlingsregelen er tilstede. Alle partiene utenom frp støtter den.

Dog mener jeg at vi kan ta oss råd til å ta en del av pensjonsfondet for å investere i landets infrastruktur. Hovedsaklig jernbane. Men også en del veistrekninger. Men det bør bli gjort som unntak på handlingsregelen. Og ikke endre handlingsregelen for å kunne bruke mer.
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Hvorfor tror så mange at det skal være så bra i Norge? Det kreves jo mer enn bare penger for å få en solid infrastruktur. Vi har jo totalt mangel på kompetanse i ALLE ledd.
Vis hele sitatet...
Ironisk nok moderniserte tyskerne infrastrukturen og industrien i landet vårt betraktelig under okkupasjonstiden.
Legger til litt møkk.

Puggeskole
Jenter er nå bedre enn gutter i de fleste fag i videregående, både i standpunkt og eksamen. Gutter med sterk ADHD må omtrent "sitte i fengsel" hvis de ikke har fått Ritalin den dagen.

Utbrenthet
Norge har blant de høyeste andelene av sprøytenarkomane i verden ifh til folketallet. Flere enn noengang går på uføretrygd (11,1%).

Amoralsk pensjonsfondsforvaltning
Investerte blant annet i et firma som lager klasebomber og landminer. Passer dårlig med "fredsnasjonen Norges" rennomé.

Likestilling
Det ble foreslått å gi enslige kvinner rett til adopsjon av en AP-topp. Kjønnskvotering har vi heldigvis ikke lov til lenger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tengel Vis innlegg
Ironisk nok moderniserte tyskerne infrastrukturen og industrien i landet vårt betraktelig under okkupasjonstiden.
Vis hele sitatet...
Så hadde en under WWII en litt alternativ økonomi der ting som 'arbeidstimer', 'inflasjon', 'samfunnsøkonomisk nytteverdi' etc ikkje eksisterte. Der var spørsmålet enkelt og greit om det ville tjene tyske militære interesser å gjere noko - var svaret ja, så go go go.

Å sammenligne en krigsøkonomi, der alt blir satsa på eitt mål, med økonomi i eit litt meir komplekst samfunn er tåpelig.

Forøvrig er det ingen som har greid å stille det fundamentale spørsmålet om kor mykje bilkjøring koster samfunnet.

Sitat av http://tsh.toi.no/?21289
Trafikkulykker er ett av våre store folkehelseproblemer. Trafikkulykker rammer i stor grad unge og middelaldrende mennesker og fører derfor til mange tapte leveår. De samfunnsøkonomiske kostnadene ved trafikkulykker er i størrelses*orden 20-25 milliarder kroner pr år (Hagen 1997).
Vis hele sitatet...
Er det ikkje naturleg at bilistane betaler for dei kostnadane også? Og det talet på 20-25 milliarder i året inkluderer jo ikkje følgeskader som astma...
Grunnen til at vi ikke bruker mer enn 4% er for at Norge skal ha et bærekraftig pensjonsfond. De kommende generasjoner skal også dra nytte av pengene vi har tjent på petroliumsvirksomhet. Dessuten vil det bli færre sysselsatte per pensjonist frammover, noe som også gjør at pensjonsfondet vil være viktig for å dekke de kommende utgiftene til dette. Pensjonister er som kjent blitt ganske kresne de siste årene, og de krever stadig bedre bolig osv. Og Norge kommer heller ikke til å ha olje i all evighet, og derfor bruker vi ikke alt på én gang. Dette ville hatt en stor virkning på inflasjonen i landet, som igjen ville påvirket renten i landet... Nå snakket jeg meg litt bort her, men ja... Handlingsregelen er fin den
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det ikkje naturleg at bilistane betaler for dei kostnadane også? Og det talet på 20-25 milliarder i året inkluderer jo ikkje følgeskader som astma...
Vis hele sitatet...
Bilistene betaler jo ganske godt for seg da! Og hvor mye blir igjen brukt på nye veier/vedlikehold av gamle? Det er ikke bare privatbilene disse dårlige veiene rammer, også transport av varer, busser, taxier og liknende. Så du den reportasjen fra Norgesbuss sitt verksted i Oslo hvor folk fra MB i Tyskland hadde vært innom og aldri sett fler skader per kjørte km?
Sitat av Bror-Seb Vis innlegg
De kommende generasjoner skal også dra nytte av pengene vi har tjent på petroliumsvirksomhet.
Vis hele sitatet...
Så de kommende generasjonene skal ikke jobbe altså?
11,1 % av norge lever på uføretrygd, whooot!
Ser nå hvorfor vi my betale så mange avgifter. Jeg så på lunksusfellen i går, der var det ei som fikk 20K i månden i uføretrygd, det er jo sick!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Hvorfor tror så mange at det skal være så bra i Norge? Det kreves jo mer enn bare penger for å få en solid infrastruktur. Vi har jo totalt mangel på kompetanse i ALLE ledd.
Vis hele sitatet...
Det hjelper jo ikke så lenge det ikke eksisterer noen velvilje til å bruke penger.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Jeg ser selv at nå som snøen smelter her på øst-landet så kan jeg se hvor store dumper det er i vegen forårsaket av tele.
Løsning vegvesenet og NCC fant var å legge ny asfalt i dumpen. Dette er snakk om en vei der farta er 60km/t og kjøre over "lappingen" i denne farten forårsaker skader på bilder!
Vis hele sitatet...
Antar du snakker om Rozenkrantzgata i Drammen?
Må bare skrive under på at denne lappingen er en totalt elendig løsning som er representativ for mange veier i Norge.
kjedelig streiting
Sitat av stigma Vis innlegg
Antar du snakker om Rozenkrantzgata i Drammen?
Må bare skrive under på at denne lappingen er en totalt elendig løsning som er representativ for mange veier i Norge.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det bare er meg, men når det gjelder lapping så synes jeg det gjøres mye bedre i Sverige. Hva er årsaken? Er det at det er så mye varmere i Sverige, at de har så mye mer penger, eller hva?
Superlurker
merulz's Avatar
I stedet for å vedlikeholde veier o.l. skal vi spare pengene til de neste generasjonene. Slik at de må bruke mye mer penger på å bygge nytt. Er jo strengt talt en logisk tankegang.
Har lenge syntes at Norge er unike i sin måte ved å "vedlikeholde" landet. Det at infrastrukturen både på skinner og på veier suger er det ingen tvil om, og jeg håper at det en vakker dag skal bli påtenkt å fikses. Når det gjelder oljefondet er jeg enig i at det er viktig at man ikke bruker for mye av det slik at man har penger til neste generasjon. Men det er et problem i denne sparingen. Man kan nemlig spare seg selv fattig og det er noe Norge er på god vei og gjøre. For ved å spare alle disse pengene og ikke bruke penger på vedlikehold vil til slutt alt være i så dårlig fatning at Norge vil blakkes når de en gang fikser det.

En annen ting er NAV. Utifra personlige erfaringer er det altfor lett og bare bli sykemeldt og dermed bli sittende hjemme. At det var så mye som 11 prosent som var uføretrygdede ante jeg ikke og det er mildt sagt sjokkerende. Det trengs kraftige forandringer i Norge på det politiske plan, men per i dag ser jeg ingen partier som er i stand til å bruke penger, men samtidig ikke bruke alt.
Sist endret av Dumpventil; 18. mars 2010 kl. 20:13.
Sitat av Reguslol Vis innlegg
Så de kommende generasjonene skal ikke jobbe altså?
Vis hele sitatet...
Vi er den kommende "de kommende generasjoner". Vært happy om de som startet oljeeventyret hadde svidd av alle pengene på øl, tobakk (eller whatever du synes det er for mye avgifter på) og bra veier for 40-50 år siden? Man må investere i fremtiden også, når våre generasjoner blir eldre er det slett ikke sikkert vi kan nyte godt av oljepengene når de ble brukt opp for 50-60 år siden (nå).

Men for all del, om veier er hva som gjør livet ditt verd og leve så...
kjedelig streiting
Sitat av rivar Vis innlegg
Man må investere i fremtiden også, når våre generasjoner blir eldre er det slett ikke sikkert vi kan nyte godt av oljepengene når de ble brukt opp for 50-60 år siden (nå).

Men for all del, om veier er hva som gjør livet ditt verd og leve så...
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke skjønner at veier og annen samferdsel er en investering i fremtiden så må du være dum. Skulle ønske en del folk i dette landet hadde hørt utrykket "å spare seg til fant".
Mange tenker at vi gjerne har så utrolig mye å rutte med til infrastruktur. La oss slutte med FrP-preiket om at vi må spise opp pensjonsfondet vårt, ja PENSJONsfondet heter det. Vi har her i Norge bestemt oss for å passe på de svakeste i samfunnet og prioritere helse og omsorg. Skattenivået i Norge er ikke så fordømt høyt at vi kan prioritere alt over hele linjen. Politikerne gjør en prioritering, og den har vi stemt frem.

Hvis alles løsning er å OGSÅ prioritere infrastruktur ved å spise opp pensjonfondet, så ser jeg ikke lys i enden av tunellen for min pensjonstid.
Angående veier har jeg bare en ting å tilføre. Årlig settes det ett beløp til de forskjellige fylkene, men her i finnmark hvor jeg bor, forsvinner alle de penga til veier på østlandet istedet. Bodd her i 2 år og ingenting er gjort med noen veier. Har noen rimelig ille veier med en del tragiske dødsulykker hvor alt de har gjort er å høvle veien så det ikke skal være så sporete som tidligere.

Kan nevne at jeg er født og oppvokst på østlandet og vet om de dårlige veiene der, men her i Alta og omegn er det mye tragisk av veier. Spesielt over fjella osv.
Hvis vi kvittet oss med hele konseptet Distrikt-Norge hadde nok alt gått jævla mye bedre. Maken til latterlig holdning til ressursbruk finner du ikke i andre land. Sentraliser og gjør alt mer effektivt. Det er ikke pengene det skorter på i landet vårt, det er måten vi bruker det på.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hvis vi kvittet oss med hele konseptet Distrikt-Norge hadde nok alt gått jævla mye bedre. Maken til latterlig holdning til ressursbruk finner du ikke i andre land. Sentraliser og gjør alt mer effektivt. Det er ikke pengene det skorter på i landet vårt, det er måten vi bruker det på.
Vis hele sitatet...
Ja, i alle andre land tvinger de innbyggere til å flytte inn til byer. Friheten til å velge hvor man vil bosette seg finner man bare i uindustrialiserte møkkaland, right?
Trådstarter
Distrikts Norge ja, jeg skjønner ikke den tankegangen som forsvarer det. Slå sammen jalla småkommuner og sentraliser som mange andre sier. Men tydeligvis vil vi miste "Norsk kultur og tradisjon" hvis vi gjør det!

Videre, jeg har ALDRI sagt at vi skal svi av HELE oljefondet/pensjonsfondet. Det eneste jeg lurte på var. Siden ting faktisk er så slitte og ødelagt, så kanskje det er lurt å øke satsen på å pusse opp veier. Jeg klager ikke over skattenivået i Norge, men jeg klager over avgiftene. Og feilprioritering av midler. Har liksom på følelse at politikerne i Norge ikke blir grilla nok.

De lover jo så fine ting når det er valg, men når de er i regjeringen så skjer det svært lite mener jeg da. Men det er nok universalt for politikere.

En sjapp ting ang feil bruk av midler.
Pr dags dato er det Norske forsvaret dødfødt. Vi har kutta og spart så mye, at det bare er ca 3 strids bataljoner i Norge.
Vi har skapt et forsvar som egentlig er blitt utviklet for utenlands misjoner. Kan egentlig bare legge ned forsvaret og gi faen i det.

Hva skal vi med ca 60 stridsvogner? Hva er hensikten? Du kan ikke forsvare piss med 60 vogner!

uhhhh
kjedelig streiting
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Ja, i alle andre land tvinger de innbyggere til å flytte inn til byer. Friheten til å velge hvor man vil bosette seg finner man bare i uindustrialiserte møkkaland, right?
Vis hele sitatet...
Dette er selvfølgelig en viktig ting. Men bosetter man seg på landet så må man også finne seg i at man kanskje må kjøre en del mil for å komme til kommunsenteret, eller på jobb. Og ikke syte om at man ikke får OL, at kommunene slås sammen eller liknende.
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Ja, i alle andre land tvinger de innbyggere til å flytte inn til byer. Friheten til å velge hvor man vil bosette seg finner man bare i uindustrialiserte møkkaland, right?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hva du snakker om. Poenget er at vi i Norge flytter arbeidsplasser ut i distriktene. Da tvinger vi faktisk folk ut i distriktene, noe som betyr at det ikke er frihet.

Hvis du ønsker å flytte ut til distriktene skal du få lov til det. Men det er ditt valg og da får du ta konsekvensene. Så hvis det er så få mennesker der at det ikke lønner seg å ha fastlege der må du belage deg på å kjøre mangfoldige mil inn til byen, for å trekke fram et eksempel.
De fleste vil nok være enig i at Norge generelt er et godt land å bo i, men det er selvfølgelig masse negativt som kunne vært gjort annerledes. Tenker for eksempel på mange av de eldre som er avhengig av hjemmehjelp, da de ikke klarer å ta vare på seg selv og hjemmet sitt. Hjemmehjelp er forsåvidt en fin ordning, bortsett fra det ikke er nok avsatt tid i alle tilfeller. Mange av de eldre trenger mer enn litt støvtørking og vasking av klær et par ganger i måneden. De fleste er alene og ensomme, og trenger aller helst en å snakke med. De få timene de har fått tildelt hjemmehjelp blir derfor brukt til å være sosial, noe som går utover rensligheten i hjemmene deres. Det er rett og slett for liten tid til å hjelpe, noe som viser at eldreomsorgen i Norge ikke er helt riktig. Det burde bli flere eldrehjem over hele Norge, både i distriktene og i byene. Det trengs dersom vi skal kunne hjelpe de som har gitt oss selv et liv, for det er ikke alle som har familie og venner som kan hjelpe.

Grunnskolene i Norge er ikke gode nok, verken når det kommer til teoretisk lære eller oppfølging av elevene. Det burde bli satset mer på dette, da barna i disse aldersgruppene må ta til seg all den kunnskapen som blir formidlet fra lærerne for å ha en sjansje til å følge med når de blir eldre og går på videregående skole. Henger man ikke med i matten de ti første årene, så er det vanskelig å skjønne noe som helst når man blir eldre. Dette gjelder alle fag, da det er en sammenheng helt fra barneskolen og ut videregående skole. Ellers blir det strykkarakter i de fleste fag når det gjelder som mest i avgansfagene på vgs. Da blir det heller ikke noe høyere utdanning, da man ikke får fullført vgs. Derfor er det viktig å følge opp de elevene som ikke klarer å ta til seg læren fra tidlig alder, og gi de den ekstra hjelpen de trenger for å konsentrere seg. Det er tross alt disse personene som skal lede Norge en gang.

Det er mye man kan si negativt om Norge som skal være en velferdsstat, men vi skal heller ikke glemme alt det positivet som finnes.
....SLAPSHOX

Amoralsk pensjonsfondsforvaltning
Investerte blant annet i et firma som lager klasebomber og landminer. Passer dårlig med "fredsnasjonen Norges" rennomé.


Kilder? Jeg jobber i Nammo som er en av verdens ledende på "grøvre" krigsammunisjon. Du skulle bare vist hvor mye penger som går til statskassa i norge pga vår produksjon nammo er delvis statseid.
No-offence men våpen og ammo er en av mine største interesser.
Sist endret av thebigt; 19. mars 2010 kl. 19:28.
Sitat av Tortia Vis innlegg
Hadde vært interessant å sett hva som skjer med veiene hvis FrP kommer til makta
Vis hele sitatet...
Mulig jeg virker dum nå, men hva er egentlig FrPs syn på saken? Har de planer om å bruke penger på vei, eller å kutte ytterligere?
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Mulig jeg virker dum nå, men hva er egentlig FrPs syn på saken? Har de planer om å bruke penger på vei, eller å kutte ytterligere?
Vis hele sitatet...
Du virker som en eventuell FrP-velger, så kanskje vi skal kutte populistpisset og se på helhetspolitikk og ikke bare "hvem vil fikse dette og dette".
For ikke å snakke om f.eks. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=591524 - herlige vannledningsnett vi har :-)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av thomasw Vis innlegg
For ikke å snakke om f.eks. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=591524 - herlige vannledningsnett vi har :-)
Vis hele sitatet...
Men du kan banne på at det hadde blitt klager om prisen hadde gått opp. Det er det store paradokset - privat velstand er rimelig mykje større enn offentleg velstand i kommunane. Og folk vil ikkje betale for sjølvfinansierande tenester...
Sitat av thebigt Vis innlegg
....SLAPSHOX

Amoralsk pensjonsfondsforvaltning
Investerte blant annet i et firma som lager klasebomber og landminer. Passer dårlig med "fredsnasjonen Norges" rennomé.


Kilder?
Vis hele sitatet...
"Fondet skal ikke foreta investeringer som utgjør en uakseptabel risiko for at fondet medvirker til uetiske handlinger eller unnlatelser som for eksempel krenkelser av grunnleggende humanitære prinsipper, grove krenkelser av menneskerettighetene, grov korrupsjon eller alvorlige miljøødeleggelser. "

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin...html?id=434894

http://www.norwatch.no/20060406187/o...ljefondet.html
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Whining?
Men igjen, har vi virkelig det så ille? Eller er vi bare bortskjemte?

Jeg er piss-irritert på vegene. Men igjen, hva kan jeg gjøre?

Det er jo egentlig bare å holde kjeft å betale vegavgiften!
Vis hele sitatet...
Levestandaren for 50 år tilbake var ekstrem dårlig. Min bestefar (som har bodd hele livet i Norge), lærte seg norsk på 70-tallet. Da fikk de vei til plassen han bodde (Bugøynes, snakket finsk i hele bygda).

Syntes det er viktig å tenke på hva man kan gjøre bedre, men er viktig å ikke glemme hvor dårlig det faktisk var før. Er oppriktigtalt litt lei av alt pratet om at det er "så fælt å bo i Norge, se på andre land etc".. For å ta et eksempel. Tanten min som er lege hører MYE klaging fra studenter som syntes det er så dyrt å gå til legen. Det koster 250 spenn i egenandel, og har et pristak på en rundt 1300 i løpet av et år. De samme studentene får over 80 tusen i lån/stipend, og bruker glatt en tusenlapp på fylla hver helg.

Poenget mitt er at mye sannsynligvis kunne vært gjort bedre, men vi skal være lykkelige over alt det vi faktisk har. Alt må ikke være perfekt HELE tiden! Samtidig tror jeg ikke det er så mye den gjengse nordmann kan gjøre for å få en forbedring. Klart har vi demokrati, men i dagens situasjon er det knapt nok mulig å få gjort en eneste ting uten å få hets fra den ene eller andre siden. Og prøver politikeren, kommer media med fillesaker på dagsorden som krever øyeblikkelig bedring. Det er vanskelig å jobbe med politikk når du tre ganger i uken må opp på et eldresenter/asylmottak/møte med imamer/moske for å please en eller annen kar.

Sitat av thomasw Vis innlegg
For ikke å snakke om f.eks. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=591524 - herlige vannledningsnett vi har :-)
Vis hele sitatet...
Dette er herlig "vannledningsnett".
Sitat av DeVille Vis innlegg
det du whiner om skyldes i bunn og grunn de inkompetente politikerne vi har her i landet. men jeg er helt enig.
Vis hele sitatet...
det blir for dumt å bare skylde på politikerne. I første omgang er problemmet byråkrater som sitter på den samme plassen i årtider og ikke gjør jobben sin. Det er disse som skal gi politikerne beskjed om hvr det bær satses. Også er det politikernes jobb å bruke pengene der.

Byråkratiet i Norge er den eneste sektoren som aldri har vært utsatt for sparekniven og budsjettet til slike funksjoner bare øker og øker, mens det kuttes i alle andre budsjetter.

jeg ønsker på ingen måte å ta ansvaret fra politikerne, men vi må også huske på hvem det er som stemmer på dem. Vi klager mellom valgene, men når valgdagen kommer så går 1 av 3 nordmen, av de som faktisk stemmer, å stemmer for at det skal fortsette slik og 4 av 10 stemmer ikke i det hele tatt og er derfor med på å støtte opp om de som faktisk vinner valget. Dermed er de også med på å sikre at det fortsetter på den samme tragiske måten.

Hvis vi vil ha endringer må vi gjøre noe, ikke bare klage!

Så hva kan vi gjøre?

Vi må stemme på de partiene som ikke styrer idag for å få til endringer.
Vi må stemme på partier som står for noe nytt for å få endringer.

Pr. idag så ser jeg kun tre partier som har vært på stortinget, men som ikke har hatt makten i Norge og som kan representere noe nytt. Og ha meg unnskyldt om jeg glemmer noen småpartier.

Rødt: Partiet sosialister bør stemme på hvis de vil ha endringer
Kystpartiet: Partiet for sentrum/høyre folk som vil ha noe nytt.
FrP: Partiet for de "konservative" som vil ha endringer.

Hvis de som klager på fortaningen i AS Norge stemmer på et av disse tre partiene så vil vi få endringer. hvis ikke fortsetter vi som nå!

Sitat av c0k3 Vis innlegg
Tanten min som er lege hører MYE klaging fra studenter som syntes det er så dyrt å gå til legen. Det koster 250 spenn i egenandel, og har et pristak på en rundt 1300 i løpet av et år.
Vis hele sitatet...
Du må huske på at kun 132,- av de 150,- går inn på egenandelskortet slik at regnestykket blir noe anderleddes enn d prøver å fremstille her.

I tillegg kommer utgifter til medisiner, tannlege (som ikke går under folketrygden) og ikke minst det å bo og studiene i seg selv.

Studentene skal også betale tilbake disse lånene og det koster også ganske mye....så jeg tror ikke regnestykket ditt blir helt reelt om man brunger inn alle fakta og ikke tar ut et isolert fakta.

Jeg tror det er litt for lett å leke med tall!

Sitat av omba Vis innlegg
11,1 % av norge lever på uføretrygd, whooot!
Ser nå hvorfor vi my betale så mange avgifter. Jeg så på lunksusfellen i går, der var det ei som fikk 20K i månden i uføretrygd, det er jo sick!
Vis hele sitatet...
man får uføretrygd utifra hva man har tjent seg opp rettigheter til.

20K høres mmye ut om man ikke ser på hva vedkommende har av utgifter.

At man er ufør betyr for eksempel kanskje at man
-ikke kan kjøre bil og må ta Taxi til lege, tannlege og om man skal ut å handle.
-Ikke kan spise vanlg mat og må kjøpe spesialmat som er merkbart dyrer i Norge.
-Må bo i et spesialtilpasset hjem som koster mer.
-Må ha ekstra pleie, stell og oppfølging av seg selv elelr kanskje sine barn.

Jeg har en venninne som må betale private for å hente ved for seg, vaske huset og handle. Ting vi som ike er yføre gjør uten å tenke på det en gang.

Så kanskje er det sick at en ufør person får 20 000 i måneden, men kanskje dete r i minste laget også. Vanskelig å si når man ikke kjenner situasjonen.

Sitat av rivar Vis innlegg
Vi er den kommende "de kommende generasjoner". Vært happy om de som startet oljeeventyret hadde svidd av alle pengene på øl, tobakk (eller whatever du synes det er for mye avgifter på) og bra veier for 40-50 år siden? Man må investere i fremtiden også, når våre generasjoner blir eldre er det slett ikke sikkert vi kan nyte godt av oljepengene når de ble brukt opp for 50-60 år siden (nå).

Men for all del, om veier er hva som gjør livet ditt verd og leve så...
Vis hele sitatet...
Når en privatperson investerer i fremtiden bygger han hus og investerer i lønnsome foretak. deretter lever han av fortjenesten.

I Norge sparer man seg til fattighuset. Oljefondet skal liksom gå til fremtidige generasjoner. Men pengeverdien i verden er i ferd med å kollapse og alle faste verdier har norge allerede solgt. Slik som gull f.eks.

Norge burde investert i noe Norge kunne tjent penger på i mange generasjoner fremover og som kom nå¨værende generasjoner til gode samtidig. Vind og bølgekraft kunne vi produsert i så store mengder at vi hadde hat større fortjeneste på dette enn på oljefondet og samtidig kunne nordemnn fått gratis strøm.
Men, sier politikkerne og byråkratene, vi kan ikke bruke så mye penger for da går renta løpsk. renta går løpsk hvis det brukes penger og ikke skapes verdier. MIne forslag ville skapt verdier for fremtidige generasjoner, skapt verdier for miljøet og folk idag og samtidig forhindret at renta løp løpsk.

Dagens regjeringspartier sier de tenker på miljø, fremtiden og alles felles beste, men det er bare løgner alt sammen!
Sitat av TheTsar Vis innlegg
det blir for dumt å bare skylde på politikerne. I første omgang er problemmet byråkrater som sitter på den samme plassen i årtider og ikke gjør jobben sin. Det er disse som skal gi politikerne beskjed om hvr det bær satses. Også er det politikernes jobb å bruke pengene der.

Byråkratiet i Norge er den eneste sektoren som aldri har vært utsatt for sparekniven og budsjettet til slike funksjoner bare øker og øker, mens det kuttes i alle andre budsjetter.
Vis hele sitatet...
Dette er den eneste delen av posten din jeg er enig i. Som lærer kan jeg si at bestemmelsene som kommer fra direktoraret utelukkende kommer i veien for praktisk undervisning, og gjør at lærerene i Norge gjør en merkbart dårligere jobb. Det er fullstendig krise at det skal sitte et bestemmelsesledd å flikke på detaljer så langt ifra lærerhverdagen. De gjør ikke bare en dårlig jobb, de er direkte konter-produktive.


Du må huske på at kun 132,- av de 150,- går inn på egenandelskortet slik at regnestykket blir noe anderleddes enn d prøver å fremstille her.

I tillegg kommer utgifter til medisiner, tannlege (som ikke går under folketrygden) og ikke minst det å bo og studiene i seg selv.

Studentene skal også betale tilbake disse lånene og det koster også ganske mye....så jeg tror ikke regnestykket ditt blir helt reelt om man brunger inn alle fakta og ikke tar ut et isolert fakta.

Jeg tror det er litt for lett å leke med tall!
Vis hele sitatet...
Du kommer uansett ikke bort ifra at studenter i Norge har det ekstremt bra sammenlignet med de aller fleste land, og har det rimelig romslig økonomisk (med mindre du anser det som en folkerett å bo i kul leilighet i Oslo sentrum). Absolutt alle jeg kjenner fra land utenom skandinavia har måttet ofre noe for å få råd til studier; i Norge er det rimelig smertefritt.

man får uføretrygd utifra hva man har tjent seg opp rettigheter til.

20K høres mmye ut om man ikke ser på hva vedkommende har av utgifter.

At man er ufør betyr for eksempel kanskje at man
-ikke kan kjøre bil og må ta Taxi til lege, tannlege og om man skal ut å handle.
-Ikke kan spise vanlg mat og må kjøpe spesialmat som er merkbart dyrer i Norge.
-Må bo i et spesialtilpasset hjem som koster mer.
-Må ha ekstra pleie, stell og oppfølging av seg selv elelr kanskje sine barn.

Jeg har en venninne som må betale private for å hente ved for seg, vaske huset og handle. Ting vi som ike er yføre gjør uten å tenke på det en gang.

Så kanskje er det sick at en ufør person får 20 000 i måneden, men kanskje dete r i minste laget også. Vanskelig å si når man ikke kjenner situasjonen.
Vis hele sitatet...
Fint. Hvis man skal argumentet er at alle fortjener å råd til alt de har lyst på er det litt vanskelig å argumentere imot.

Når ståa er at person har 20000 utbetalt i måneden, så tror jeg dette er godt over gjennomsnittet for europa. Hvis ikke det er å anse som godt nok, hva i all verden er?

Klaging er lett. Perspektiv er vanskelig.
Når en privatperson investerer i fremtiden bygger han hus og investerer i lønnsome foretak. deretter lever han av fortjenesten.

I Norge sparer man seg til fattighuset. Oljefondet skal liksom gå til fremtidige generasjoner. Men pengeverdien i verden er i ferd med å kollapse og alle faste verdier har norge allerede solgt. Slik som gull f.eks.
Vis hele sitatet...
Oljefondet investerer i lønnsomme foretak. Om argumentet er at hele verdensøkonomien går til helvete er vi fullstendig screwed her i Norge uansett.
Årsavgiften går nesten ikke til veier, hva med avgiften som betales for å få skilt på bilen første gang; hvor mye er den på? NOK 50 000?, hvor mye av den avgiften går til vei?
Sist endret av fxxked; 20. mars 2010 kl. 13:11.
Sitat av Bror-Seb Vis innlegg
Grunnen til at vi ikke bruker mer enn 4% er for at Norge skal ha et bærekraftig pensjonsfond. De kommende generasjoner skal også dra nytte av pengene vi har tjent på petroliumsvirksomhet. Dessuten vil det bli færre sysselsatte per pensjonist frammover, noe som også gjør at pensjonsfondet vil være viktig for å dekke de kommende utgiftene til dette. Pensjonister er som kjent blitt ganske kresne de siste årene, og de krever stadig bedre bolig osv. Og Norge kommer heller ikke til å ha olje i all evighet, og derfor bruker vi ikke alt på én gang. Dette ville hatt en stor virkning på inflasjonen i landet, som igjen ville påvirket renten i landet... Nå snakket jeg meg litt bort her, men ja... Handlingsregelen er fin den
Vis hele sitatet...
Du er klar over at fondet ikke på langt nær er stort nok til å ta seg av alle kommende pensjonister?
Folk har blitt rævkjørt av staten i mange år.
Man burde spare og invistere til sin egen pensjonist tilværelse selv og følgelig betalt mye mindre skatt. De som ville tulle bort alt de tjente kan heller leve på gata når de blir pensjonister.
Oljefondet burde heller vært invistert i infrastruktur og teknologi så vi hadde noe å leve av her når det tomt for olje.
Sitat av Slapshox Vis innlegg
Likestilling
Det ble foreslått å gi enslige kvinner rett til adopsjon av en AP-topp...
Vis hele sitatet...
Hvordan går man egentlig fram for å adoptere en AP-topp? Jeg kjenner en enslig kvinne som er interessert...