Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 26444
Hei nå sliter jeg siden jeg ikke har så mye peil på elektromotorer.Saken er det att jeg vil koble om en motor fra 380v til 230v.har lest litt på forumet men blir ikke klokere.noen som vet en eksakt måte å gjøre dette på.Stjerne/Y kobling(tror jeg)?.skal ikke gjøre dette selv da jeg har fått for mange amp.gjennom kroppen tidligere.Noen som har en link til hvordan man gjør dette og evnt ikke svir ned kåken om jeg(andre) prøver på dette.Har ikkke spec på motor nå men det kan fikses i morgen(tror det er rundt 6kw motor)
Vi snakkes 3~ her eller?

Trekant
L1--------
L2____ / _\
L3______ |

til

Stjerne
L1_________
|
L2 _______ / \
L3_________ |


Aaah, deilig med ascii tegninger. Må jeg få lov å advare deg at dette skal gjøres av autorisert elektriker/automatiker/automatikkmekaniker

Edit: Den liker ikke bare mellomrom. Finnes sikkert måter å omgå det på, gidder ikke lete. Anyways, på stjerne, skal det gå en strekk opp fra / \ til L1. Ikke at du sikkert skjønner en dritt uansett ;P
Sist endret av Dinithion; 18. september 2007 kl. 22:25.
Det er ikke så lett å forstå hva du mener. Er motoren nå beregnet for å gå på 380V trefase? Og du har bare 230V trefase tilgjengelig? Eller mener du at motoren nå er koblet i stjerne, mens du heller vil ha en trekantkobling? Eller begge deler? Presiser hva du mener litt bedre, så skal jeg prøve å hjelpe.
Ta et bilde av merkeskiltet til motoren, og ta en titt i sikringsskapet og se hvaslags nett du har. Da blir alt så mye klarere
Det Provo og Vadder sier er ikke så dumt.

I mellomtiden vil jeg bidra litt til forvirringen med noen amatør-betraktninger.

Det er vel slik at dersom motoren er på 380 volt med stjerne-kopling, og 3-fas, kan du kople om til trekant og bruke den på 230 V for å få samme effekt ut av den.

Men om den har trekantkopling fra før, som er beregnet til 380 V, så sliter du litt. Eller det går vel antagelig, men med mindre effektforbruk, dersom motoren kan ta det. Antagelig 1/3 av effekten (220/380)^2

Nå har jeg ikke allverdens peiling på standarder innen elektromotorer da, så ta det med en klype salt. Jeg vil anta at 380 volt har trekantkopling (isåfall se bort fra det siste jeg skrev om 1/3 effekt).

Og dersom det er 3-fas, men du bare har 1 (egentlig 2)-fas tilgjengelig, går det å bruke 2 av de 3 tilkoplingene, men du må dytte i gang motoren den veien du vil den skal gå. Tror ikke det er en helt god løsning da.. bør nok unngås dersom du ikke vil brenne opp motoren etterhvert, eller du glemmer å dytte den igang.... Aner ikke hva effekten blir i dette tilfellet.

Ellers det Dinithion sa... autorisert osv..

Y - stjernekopling
,\
/_\ - trekant... yey ASCII

Edit: typos
Sist endret av 10goto10; 19. september 2007 kl. 22:17.
Det står på motoren hvordan den skal kobles..

Er det en nyere motor vil jeg tro det står Y/D - 230V/400V eller omvendt da nye anlegg i Norge enten har 230V eller 400V

Men er det en gammel motor beregna på det gode gamle IT-systemet vil du ha valget mellom 230V og 380V

Y på motorskiltet er Stjernekobling, D på motorskiltet er Trekantkobling..

Og Dinithion, vi industrimekanikere har også lov til å gjøre slikt.. :P
Sist endret av Popp; 19. september 2007 kl. 22:20.
Så det er ikke motsatt? Y/D - 400V/230V?

Edit: så nå at du skrev "eller omvendt"..
Sist endret av 10goto10; 19. september 2007 kl. 22:24.
Sitat av 10goto10
Det Provo og Vadder sier er ikke så dumt.
Og dersom det er 3-fas, men du bare har 1 (egentlig 2)-fas tilgjengelig, går det å bruke 2 av de 3 tilkoplingene, men du må dytte i gang motoren den veien du vil den skal gå. Tror ikke det er en helt god løsning da.. bør nok unngås dersom du ikke vil brenne opp motoren etterhvert, eller du glemmer å dytte den igang.... Aner ikke hva effekten blir i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
(Først litt flisespikking. Man har 1fas og 3fas, there is no such thing as 2fas. (L1 til L2 = 1 fase, L1 til L2, L1 til L3 og L2 til L3 = 3 faser))
Man kan kjøre elektromotorer på 1fase. Eks. vaskemaskin/tørketrommel. Man trenger noen deilige kondensatorer, slik at man kan styre hvilken vei motoren skal gå. Effekten blir naturligvis lavere. Om jeg ikke husker feil, blir effekten P[1fase] = P[3fase] / sqrt(3)

Man må se på motoren for å si om man kan kople om. vanligvis 230/400 eller 400/690(?). (Husker ikke de nøyaktige tallene. Begynner å bli noen år siden VKII gitt). Det man vil oppnå er ihvertfall riktig spenning over hver spole. En spole vil ikke ha mer enn den spenningen som står først på merkeskiltet, altså 230 for 230/400 eller 400 for 400/690. (Det finnes 690/900 eller whatthefuck også. Orker ikke google nøyaktige spenninger).

Hvis man har 400V spenning, og en 230/400 motor MÅ man ha stjernekopling for ikke å ødelegge spolene. Det er fordi da deler man 400V over to spoler og får 400 / sqrt(3) = 230V på hver spole. Har man 230V inn kan man velge om man vil ha stjerne eller trekant. Kjører man da stjerne vil man oppnå 230 / sqrt(3) = 130V over hver spole.

Popp:
Ja, det har dere jammen Siden du sikkert jobber med dette fremdeles, stemmer det jeg skriver? Jeg ble litt usikker når jeg satt her. Tåler en motor merket 230/400 en trekantkopling på 400V?
En motor merket 230/400V vil brenne om man kobler den i trekant.

Det kommer av at i stjernekobling 400V er det 230V på hver av spolene.

I ei trekantkobling med 400V vil det da komme 400V på hver av spolene.

IT/TT:
En motor er beregnet på å være koblet i trekant med 3fas forsyningsspenning 230V.
En motor kan kobles i stjerne i et nett med 230V, men dette vil føre til at motoren må gå mye tyngre dersom den blir belastet (det er mange motorer som sliter unødvendig i dag pga. dét)

TN:
Kun koble i stjerne, med mindre motoren er merket 400/690, som Dinithion sier.
Shot in the dark, men:

Finnes det 380V ~ 230V transformatorer?
Tr1pp3r, det trenger du ikke, for 400V nett er alltid 3fas + en null ledning. En null ledning blir i teorien det samme som en jordledning. Når du bruker en av fasene i kombinasjon med null får du 230V

Men når jeg tenker meg om, så vil du vel gjerne har det på alle fasene. Og det finnes garantert der ute ett sted. Man må bare lete Den som leter den finner
Sist endret av Dinithion; 20. september 2007 kl. 19:58.
Sitat av Tr1pp3r
Shot in the dark, men:

Finnes det 380V ~ 230V transformatorer?
Vis hele sitatet...
Du trenger da en trafo som har et vindingsforhold på ca 380:230 = 1,65:1 som tåler de strømmene du trekker gjennom den.
Men hva skal du med det? Har du 380V har du vel trefase, og såfremt det er snakk om 380V mellom to faser, har du da ca 230V mellom en fase og nøytral.
Sitat av Dinithion
(Først litt flisespikking. Man har 1fas og 3fas, there is no such thing as 2fas. (L1 til L2 = 1 fase, L1 til L2, L1 til L3 og L2 til L3 = 3 faser))
Vis hele sitatet...
1-fase = Fase til N leder (400V)
2-fase = Fase til fase
3-fase = Fase til de 2 andre fasene.
Sitat av Remien
1-fase = Fase til N leder (400V)
2-fase = Fase til fase
3-fase = Fase til de 2 andre fasene.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde å tenke meg gått om her, og trodde kanskje jeg skulle få en åpenbaring. Men hva er det du snakker om? Fase til fase? Det går ikke an. Man har jo ikke noe potensialforskjell mellom L1 og L1..
Sitat av Dinithion
(Først litt flisespikking. Man har 1fas og 3fas, there is no such thing as 2fas. (L1 til L2 = 1 fase, L1 til L2, L1 til L3 og L2 til L3 = 3 faser))
Vis hele sitatet...
ehm... offtopic, men må bare...
1fas er på et 400V TN-S nett, for å få 230V(f. eks. L1+N), 2fas er mellom 2 faser på et IT nett(f. eks. L1+L2), og trefas er gode gamle enkle L1+L2+L3. I dag brukes vanligvis bare betegnelsen 1fas, også om 2fas.


Til trådstarter:
Her er et bilde av et koblebrett på en motor som er koblet i stjerne, skal du ha trekant må du "kortslutte" W1 med V2, V1 med U2 og U1 med W2
http://www.elsiden.no/eltekn/Flerfas/81tref8.gif

EDIT:
Her er trekant på samme bilde: http://www.elsiden.no/eltekn/Flerfas/81tref19.gif

Hilsen Elektriker
Sist endret av aphex; 20. september 2007 kl. 20:37.
Sitat av aphex
ehm... offtopic, men må bare...
1fas er på et 400V TN-S nett, for å få 230V(f. eks. L1+N), 2fas er mellom 2 faser på et IT nett(f. eks. L1+L2), og trefas er gode gamle enkle L1+L2+L3. I dag brukes vanligvis bare betegnelsen 1fas, også om 2fas.
Vis hele sitatet...
Sitat av http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html
fase - 4. fys.: svingningstilstand el. spenning ved elektrisk vekselstrøm antall f-r angir antall enkle strømmer som går inn i systemet / de enkelte ledninger i ledningsnett til vekselstrøm enf-, tref-
Vis hele sitatet...
Da får man ikke 2faser fordi enten så har man 1fase mellom L1+N/Lx eller 3 Faser. L1 mellom, L2 mellom L3 og L3 mellom L1.

Vi har sikkert lært forskjellig. Jeg velger å holde på hva jeg har lært..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dinithion
Da får man ikke 2faser fordi enten så har man 1fase mellom L1+N/Lx eller 3 Faser. L1 mellom, L2 mellom L3 og L3 mellom L1.

Vi har sikkert lært forskjellig. Jeg velger å holde på hva jeg har lært..
Vis hele sitatet...
Ja, men L1, L2, L3 er faser. Dei er spenninger, som ligger 120° fra kvarandre. Nullpunktet derimot er nullpunkt, uten spenning.
Derfor er den tekniske definisjonen til aphex _fullstendig_ korrekt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bildet burde forklare det meste, men hvis du lurer på noe mer så er det bare å sende en PM.

Mvh Andreas

Husk å skru av spenningen før dere begynner å koble!!
Sist endret av andreasbk; 1. oktober 2007 kl. 13:41.