Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1439
Anonym bruker
"Farlig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, har tidligere skrevet tråder ang adhd og om at jeg mistenker at jeg selv har det. Er en mengde ting som underbygger dette, har tildels fortrengt det å latt det skure å gå. Har tross mine utfordringer klart å stått i fast jobb, tatt en utdannelse egen bolig og alt det greiene der. Men det krever litt mer innsats for meg.

Uansett, til poenget. Jeg har lenge vert litt lysten på å prøve adhd medisin bare for å se hvordan det hadde fungert på meg. Og det gjorde jeg nå nylig. Og det var mildt sakt syk forskjell, jeg tenkte mye klarere og det kjentes ut som brikkene falt på plass. Tanker plagde meg ikke like mye som før, fikk en dyp indre ro og på et tidspunkt kom det gledestårer i sjokk for å ha opplevd hvor bra det går ann å ha det. Men desverre så forsvant effekten fort, følte helst det var comeupen som var så "intens".
tok 2 10mg ritalin tabletter.

underbygger dette mine mistanker om adhd, eller vill dette kune være en vanlig effekt for en helt normal person o? finner lite konkret ang dette emne på internet.

Er mest intresert i å høre fra andre med adhd/folk med lignende erfaringer som har prøvd ritalin eller andre typer medisiner av denne typen. Ser for meg at utredning er en jævlig prosess, men seff verdt det i så tilfelle.

-På forhånd takk!
Jeg har ADHD, og startet opp med Ritalin i feb i år. Jeg også fikk en «a-ha» opplevelse på første dosen. Husker godt at jeg satt i sengen, og bare nøt stillheten på innsiden av topplokket. Det var som om skylappen med angst hadde flydd av gårde- og jeg var endelig fri. Jeg kunne endelig lese en bok/arikkel, og jeg husker jeg tenkte «shit, er det virkelig sånn det er å lese en bok for de som ikke har ADHD?». Alt det som tidligere var tiltak fordi jeg hele tiden måtte gjennomgå prosessen i hodet mitt, ble bare gjort - og det var så utrolig deilig å gjøre de tingene jeg tenkte på, og ikke tenke på de tingene jeg burde gjøre.

Men husk; ALLE medisiner har to sider, det er virkningen, og BIvirkningen. For meg så er bivirkningene såpass plagsomme nå, at jeg må få byttet til et annet preparat. I ganske mange uker har jeg opplevd VELDIGE humørsvingninger, hvor jeg alt for ofte raser rett i kjelleren, og også under jorden- ALT blir svart og jeg ligger bare i sengen i mange dager i strekk før jeg klarer å hente meg inn igjen.

Dette var min erfaring med medisinen, og for noen funker den perfekt, men ikke for alle. Hvis du ikke har fått påvist ADHD diagnose, ville jeg bedt din lege sendt henvisning til psykolog som kan starte utredningen sammen med deg. Dette fordi det er veldig dumt å selvmedisinere seg på sentralstimalntia mot ADHD, som du kanskje har, eller i verste fall ikke har.

Så til ditt spm om Ritalin funker på andre mennesker slik du opplevde det- og svaret er ja, men til en viss grad. Men en person som ikke har ADHD, vil jo ikke få den indre roen, nesten at man kan sovne av dem(noen med ADHD bruker den faktisk som sovemedisin på kvelden), men det er helt klart de får økt fokus og lærelyst/motivasjon til å lære, og lenger utholdenhet med lesing(til f.eks eksamener, som det er en hel del av studenter bruker for å komme igjennom eksamensperioden).
Håper at dette svaret kunne gi deg litt ny input ��x♀️��
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vær forsiktig med Ritalin og andre preparater som medisinerer symptomer på ADHD. Det fungerer veldig bra til å begynne med, men hvis man bruker det hver dag så bygger kroppen opp en toleranse. Man skal heller ikke "føle" virkestoffet (tenker da spesielt på den lille rushen man får), da har man tatt for mye. Selv bruker jeg kun stoffet dersom jeg vet at jeg trenger det.

Etter min erfaring pleier man å få en veldig sterk følelse at det er på tide å ta mer når effekten begynner å avta. Da er det veldig lett å misbruke Ritalin, og bivirkningene man får når man tar større doser er rett og slett ikke verdt det. Det er helt jævlig.

Hvis man bruker det riktig derimot, er det et fantastisk verktøy.

Mvh. en som har 15 år erfaring med ADHD medisin.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøv med ritalin. Funker det så gå til legen og fortell legen det. Det er det legen er der for. Så får du oppfølging.
Bare å si du mistenker adhd til legen også gjennomgår dere skjema hvor du svarer på alt som har med ADHD og gjøre. Så blir du henvist til spesialist som tar utredninga og bare kjør på. Har du symptomer får du medisin. Hadde over gjennomsnittet på det meste men scora likevel høyt på adhd/asperger og fikk medisin. Koser meg nå med 90mg og morgen og har forandra livet mitt hvertfall. Leser bøker og pensum som et svin.
Sitat av freak_delux Vis innlegg
Jeg har ADHD, og startet opp med Ritalin i feb i år. Jeg også fikk en «a-ha» opplevelse på første dosen. Husker godt at jeg satt i sengen, og bare nøt stillheten på innsiden av topplokket. Det var som om skylappen med angst hadde flydd av gårde- og jeg var endelig fri. Jeg kunne endelig lese en bok/arikkel, og jeg husker jeg tenkte «shit, er det virkelig sånn det er å lese en bok for de som ikke har ADHD?». Alt det som tidligere var tiltak fordi jeg hele tiden måtte gjennomgå prosessen i hodet mitt, ble bare gjort - og det var så utrolig deilig å gjøre de tingene jeg tenkte på, og ikke tenke på de tingene jeg burde gjøre.

Men husk; ALLE medisiner har to sider, det er virkningen, og BIvirkningen. For meg så er bivirkningene såpass plagsomme nå, at jeg må få byttet til et annet preparat. I ganske mange uker har jeg opplevd VELDIGE humørsvingninger, hvor jeg alt for ofte raser rett i kjelleren, og også under jorden- ALT blir svart og jeg ligger bare i sengen i mange dager i strekk før jeg klarer å hente meg inn igjen.

Dette var min erfaring med medisinen, og for noen funker den perfekt, men ikke for alle. Hvis du ikke har fått påvist ADHD diagnose, ville jeg bedt din lege sendt henvisning til psykolog som kan starte utredningen sammen med deg. Dette fordi det er veldig dumt å selvmedisinere seg på sentralstimalntia mot ADHD, som du kanskje har, eller i verste fall ikke har.

Så til ditt spm om Ritalin funker på andre mennesker slik du opplevde det- og svaret er ja, men til en viss grad. Men en person som ikke har ADHD, vil jo ikke få den indre roen, nesten at man kan sovne av dem(noen med ADHD bruker den faktisk som sovemedisin på kvelden), men det er helt klart de får økt fokus og lærelyst/motivasjon til å lære, og lenger utholdenhet med lesing(til f.eks eksamener, som det er en hel del av studenter bruker for å komme igjennom eksamensperioden).
Håper at dette svaret kunne gi deg litt ny input ��x♀️��
Vis hele sitatet...
Jeg har mange venner som har fått slike aha-opplevelser uten at de har ADHD.