Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 13478
Så, jeg står (som veldig mange andre) i fare for å miste jobben i mars.

Har ved flere anledninger testet ut litt koding. HTML, C#, Python. Jeg syns det alltid er morsomt å lære, men etterhvert gir jeg opp fordi jeg ikke aner om jeg gjør det i «riktig» rekkefølge.

Nå vil jeg prøve å lære meg mest mulig på en best mulig måte, så jeg i fremtiden kan jobbe med det. Jeg tar vitnemålet mitt på Oslo VO og det kommer til å ta 1.5 år. Tenker å studere koding, IKT, Web, noe innenfor det, så å kunne mye før jeg starter er planen og jobb er håpet. Gjerne før det har gått 1 år.

Saken er at jeg ikke aner om jeg synes web, software, app eller spill er det rette for meg, eller hva jeg vil jobbe med. I alle fall ikke når jeg har digget det når jeg har prøvd det.

Fant denne her og tenkte å følge den, nå eller senere, down the road(map) https://youtu.be/4F2m91eKmts .

Hvor burde jeg starte?

HTML,css, JS?

Python?

Det er en hel del roadmaps der ute, men ingen er like. Jeg syns det er like gøy å lære html som c#.

Legg gjerne ved linker til gode og overkommelige roadmaps. Jeg tenker å bruke 4-6 timer hver ukedag på dette.

Takker for alle tips.
Fra mitt perspektiv som utvikler. Obs: Noen klyper synsing inkludert.

C# backend/APIs: Masse jobber. Ofte godt betalt.
Java backend/APIs: Masse jobber. Ofte godt betalt.
JS/React: Masse jobber. Ofte godt betalt.
Node.js: Noen jobber.
Python/Django/Flask: Noen jobber.
Spill: Få jobber.

Men: Alt du lærer deg er lett å overføre til andre språk. Cloud, queues, design patterns, async/scheduled jobber, threads, autentisering, cookies, databaser/SQL, caching. Alt dette er viktige ting som er uavhengige av hvilke programmeringsspråk du bruker.

Synes videoen du lenket så fin ut. Du burde lære deg omtrent alt som nevnes der.

Ellers så kan jeg gå god for denne roadmapen https://github.com/kamranahmedse/developer-roadmap . Skummet gjennom og omtrent alt som står der er fornuftig. Det er lurt å få en fot inni både frontend og backend før du går for dypt inn i en av dem.

For litt mer hands-on, sjekk ut https://www.freecodecamp.org/ som jeg også kan anbefale.
Sist endret av Ozma; 4. januar 2021 kl. 21:30.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Fra mitt perspektiv som utvikler. Obs: Noen klyper synsing inkludert.

C# backend/APIs: Masse jobber. Ofte godt betalt.
Java backend/APIs: Masse jobber. Ofte godt betalt.
JS/React: Masse jobber. Ofte godt betalt.
Node.js: Noen jobber.
Python/Django/Flask: Noen jobber.
Spill: Få jobber.

Men: Alt du lærer deg er lett å overføre til andre språk. Cloud, queues, design patterns, async/scheduled jobber, threads, autentisering, cookies, databaser/SQL, caching. Alt dette er viktige ting som er uavhengige av hvilke programmeringsspråk du bruker.

Synes videoen du lenket så fin ut. Du burde lære deg omtrent alt som nevnes der.

Ellers så kan jeg gå god for denne roadmapen https://github.com/kamranahmedse/developer-roadmap . Skummet gjennom og omtrent alt som står der er fornuftig. Det er lurt å få en fot inni både frontend og backend før du går for dypt inn i en av dem.

For litt mer hands-on, sjekk ut https://www.freecodecamp.org/ som jeg også kan anbefale.
Vis hele sitatet...
Passer fint den siste linken. Jeg holder på med html, css og JS kurset de har nå.

Så mao, uavhengig om jeg går for web eller soft dev, så er full stack web den beste måten å starte på?

Roadmapen du la med er jo helt utrolig massiv, men jeg så klippet han har på YouTube her om dagen, så vurderte faktisk å kjøre gjennom mapen hans.

Takker
Sitat av ronniba Vis innlegg
Så mao, uavhengig om jeg går for web eller soft dev, så er full stack web den beste måten å starte på?
Vis hele sitatet...
Slik web-utvikling er lagt opp om dagen så spiller det liten rolle hva du velger. Du kommer ikke unna backend om du skal programmere for web, og du kommer ikke unna frontend/web-interface om du koder for lokal software. Alt bruker jo internett i mer eller mindre grad, du skal være rimelig beskyttet for å ikke være eksponert for det i en eller annen form.

Det kommer mest an på om du synes det er gøy å utvikle GUI eller om du heller mer mot funksjon; begynn med det du synes er interessant så baller det fort på seg med alt det andre.
Bare start et sted. Alt du lærer av programmerer har en tendens til å overlappe til et annet felt i programmering. Blir litt som å lære seg norsk. Du bruker også norsk for å lære historie, musikk og andre fag på skolen.

Vær obs på at det du kanskje har lyst til å drive med nå kommer til å endre seg dramatisk på svært kort tid. Jeg var alltid glad i å lage gui/grensesnitt/web, men har nå en forkjærlighet for alt av backend istedenfor, pga. det viste seg at jeg har et talent med komplisert logikk.

Så bare å sette i gang, uansett hva du gjør. Jeg kan for eksempel anbefale noe så enkelt som autoit dersom du bruker Windows, da det er ganske morsomt å styre mus/tastatur og manipulere andre programmer gjennom et script. Dette er forøvrig en underrated men svært nyttig evne i alle slags jobber, og du imponerer alle når du kan automatisere en litt kjip arbeidsflyt med noen enkle script.
Sitat av moret Vis innlegg
Slik web-utvikling er lagt opp om dagen så spiller det liten rolle hva du velger. Du kommer ikke unna backend om du skal programmere for web, og du kommer ikke unna frontend/web-interface om du koder for lokal software. Alt bruker jo internett i mer eller mindre grad, du skal være rimelig beskyttet for å ikke være eksponert for det i en eller annen form.

Det kommer mest an på om du synes det er gøy å utvikle GUI eller om du heller mer mot funksjon; begynn med det du synes er interessant så baller det fort på seg med alt det andre.
Vis hele sitatet...
Takker for tips og tanker Jeg tenker å finne ut hva jeg vil mens jeg går veien. Alt jeg har prøvd tidligere, har vært veldig gøy, så får vel bare se hvor talentet mitt ligger å gå den veien

Sitat av Patrick Vis innlegg
Bare start et sted. Alt du lærer av programmerer har en tendens til å overlappe til et annet felt i programmering. Blir litt som å lære seg norsk. Du bruker også norsk for å lære historie, musikk og andre fag på skolen.

Vær obs på at det du kanskje har lyst til å drive med nå kommer til å endre seg dramatisk på svært kort tid. Jeg var alltid glad i å lage gui/grensesnitt/web, men har nå en forkjærlighet for alt av backend istedenfor, pga. det viste seg at jeg har et talent med komplisert logikk.

Så bare å sette i gang, uansett hva du gjør. Jeg kan for eksempel anbefale noe så enkelt som autoit dersom du bruker Windows, da det er ganske morsomt å styre mus/tastatur og manipulere andre programmer gjennom et script. Dette er forøvrig en underrated men svært nyttig evne i alle slags jobber, og du imponerer alle når du kan automatisere en litt kjip arbeidsflyt med noen enkle script.
Vis hele sitatet...
Sitter på Mac. Blir nok å kjøre gjennom Python tutorialen jeg linket til i hovedinlegget, så se hvor det fører meg etter det
Sist endret av ronniba; 5. januar 2021 kl. 12:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil slå et slag for PHP og jeg. Selv om det er veldig in å snakke ned PHP er det veldig mye brukt på web, spesielt gjennom CMS som WordPress og Drupal.

Javascript kommer du nesten ikke unna om du skal jobbe med web, og rammeverkene React, Vue og Angular brukes mye.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Jeg vil slå et slag for PHP og jeg. Selv om det er veldig in å snakke ned PHP er det veldig mye brukt på web, spesielt gjennom CMS som WordPress og Drupal.

Javascript kommer du nesten ikke unna om du skal jobbe med web, og rammeverkene React, Vue og Angular brukes mye.
Vis hele sitatet...
Takk Skal ha det i bakhodet når jeg er ferdig med Python tutorialen
Føler det er alltid manko på embedded og cloud utviklere.
Hvis du går web og PHP-veien, vil jeg anbefale å ta en titt på Laravel.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
Jeg måtte skrinlegge dette da jeg brått fikk ny jobb, men nå har jeg gått gjennom freecodecamp sin html og css tutorial.

Hva nå? Hoppe rett på Javascript eller bygge noe med html og css? Evt hva?

De prosjektene de hadde i freecodecamp er jo langt over evne fra hva man lærer der. Har sjekket noen andre sine og det er så latterlig mye der man ikke var innom. Men, vil jo gjerne sette liv til noe av det jeg har lært mens jeg evt lærer javascript på siden...
Sitat av ronniba Vis innlegg
Jeg måtte skrinlegge dette da jeg brått fikk ny jobb, men nå har jeg gått gjennom freecodecamp sin html og css tutorial.

Hva nå? Hoppe rett på Javascript eller bygge noe med html og css? Evt hva?

De prosjektene de hadde i freecodecamp er jo langt over evne fra hva man lærer der. Har sjekket noen andre sine og det er så latterlig mye der man ikke var innom. Men, vil jo gjerne sette liv til noe av det jeg har lært mens jeg evt lærer javascript på siden...
Vis hele sitatet...
Javascript er et godt neste steg ja, evt php.

Jeg ville funnet meg et åpent api og laget en liten tjeneste.

Ta for deg værvarsel api feks og lag en vær app/nettside.

Da må du starte med layout (html/css) og hente/vise data med javascript.

Om du synes apier er skummelt i starten kan du bytte det ut med et javascript array med mockup data.

Uansett hva du gjør så er det viktigste å skrive kode eller så glemmer du fort hva du har lært.
Trådstarter
Sitat av Rosander Vis innlegg
Javascript er et godt neste steg ja, evt php.

Jeg ville funnet meg et åpent api og laget en liten tjeneste.

Ta for deg værvarsel api feks og lag en vær app/nettside.

Da må du starte med layout (html/css) og hente/vise data med javascript.

Om du synes apier er skummelt i starten kan du bytte det ut med et javascript array med mockup data.

Uansett hva du gjør så er det viktigste å skrive kode eller så glemmer du fort hva du har lært.
Vis hele sitatet...

Vil ikke en hjemmeside/landingsside være enklere? Eller høres det verre ut enn det er?

Ville du gå rett på javascript? Eller burde jeg lage noe for å sette til livs noe av det jeg har lært?
De fleste vi ansetter som er nyutdannet kan ikke språket eller teknologien de skal faktisk bruke på jobb. Men siden de har en del erfaring med koding og klarer å forstå hvordan man skal angripe slike problemer så er det ikke noe problem å få dem up to speed på teknologien de bruker.

Så ikke vær så redd for om du lærer seg feil ting. Kompetansen kan overføres. Blir du flink til å skrive kode er det nok av jobber der ute, og med mindre du søker på "seniorutvikler" har de fleste forståelse for at det vil ta litt tid å lære deg opp. (Og selv seniorutvikler tar det litt tid å lære opp, da det sjeldent er 100% match med det de amhar jobbet med før)
Sist endret av etse; 14. mai 2021 kl. 23:59.
Sitat av ronniba Vis innlegg
Vil ikke en hjemmeside/landingsside være enklere? Eller høres det verre ut enn det er?

Ville du gå rett på javascript? Eller burde jeg lage noe for å sette til livs noe av det jeg har lært?
Vis hele sitatet...
Du må lage selve nettsiden i html først uansett. Javascript brukes til å manipulere html koden (dom).

Først lager du en statisk landingsside i ren html som viser været akkurat nå i en gitt by, la oss si du velger å vise en regnsky. Denne vil jo ikke vise det faktiske været siden regnskyen er hardkodet i html.

Så kan du med javascript sende en forespørsel til et api for å hente det faktiske været for den byen og endre ikonet fra regnsky til sol.
Men det kan være litt bratt læringskurve å benytte apier i starten så du kan også hente værdata fra et array/variabel i starten for å få kontroll på det grunnlegende først.

Mange setter seg litt fast ved å tro at de må lage prosjekter som er unike, men i begynnelsen handler det bare om å kode, kode, kode.

Værvarsel er bare et eksempel, du kan feks lage 2 knapper som reduserer eller øker verdien på et tall.
Sikkert lurere å fokusere på å lage en komponent, som f.eks en tabell over bestillinger eller en slider som viser hvor
en er på siden. Ofte kan en finne slike komponenter som en kan tilpasse til eget bruk, noe en ofte skal gjøre,

Er også lurt å bruke visuelt verktøy, for å unngå å kaste bort tid på måleparametre (lengde,bredde,plassering og så videre).
Kode måleparamtere er å være til fare for websiden! Pga responsiv design, så blir det bare stadig mer dumt å finne på
å kode måleparamtre. Alle steder der en opperer med noe så avansert som tall, så bør en gjør dette visuelt ^^
Er også lurt å gjøre alt med farger visuelt, siden en sliter seg selv ut ved å finne på å kode inn farger.

"Lavnivå språket" javascript trenger en egentlig ikke å kunne skikkelig lengre - en må kunne nok til å
bli istand til å bruke angularJs, react, vue ..etc. Så kan antakeligvis ses på parallellt.
Sist endret av itori123; 15. mai 2021 kl. 12:01.
Sitat av itori123 Vis innlegg
Sikkert lurere å fokusere på å lage en komponent, som f.eks en tabell over bestillinger eller en slider som viser hvor
en er på siden. Ofte kan en finne slike komponenter som en kan tilpasse til eget bruk, noe en ofte skal gjøre
Vis hele sitatet...
Nei, nei, nei. Når du lærer deg programmering så skal du ikke finne noe ferdiglaget som du kan tilpasse. En veldig dårlig idé.

Er også lurt å bruke visuelt verktøy, for å unngå å kaste bort tid på måleparametre (lengde,bredde,plassering og så videre).
Kode måleparamtere er å være til fare for websiden! Pga responsiv design, så blir det bare stadig mer dumt å finne på
å kode måleparamtre. Alle steder der en opperer med noe så avansert som tall, så bør en gjør dette visuelt ^^
Er også lurt å gjøre alt med farger visuelt, siden en sliter seg selv ut ved å finne på å kode inn farger.
Vis hele sitatet...
Kanskje det bare er meg men dette ga lite mening.
Responsivt design er ikke i veien for å hardkode marginer, padding og plassering.

Bruker du css variabler er farger noe du kun behøver å tenke på én gang.

"Lavnivå språket" javascript trenger en egentlig ikke å kunne skikkelig lengre - en må kunne nok til å
bli istand til å bruke angularJs, react, vue ..etc. Så kan antakeligvis ses på parallellt.
Vis hele sitatet...
Jeg ville lært meg vanilla javascript uansett og jeg synes ikke vi skal begynne å blande inn ord som "low level" for å skille mellom vanilla kode og bruk av rammeverk.

De nevnte rammeverkene er forøvrig et naturlig neste steg ETTER at vanilla javascript sitter.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Nei, nei, nei. Når du lærer deg programmering så skal du ikke finne noe ferdiglaget som du kan tilpasse. En veldig dårlig idé.



Kanskje det bare er meg men dette ga lite mening.
Responsivt design er ikke i veien for å hardkode marginer, padding og plassering.

Bruker du css variabler er farger noe du kun behøver å tenke på én gang.



Jeg ville lært meg vanilla javascript uansett og jeg synes ikke vi skal begynne å blande inn ord som "low level" for å skille mellom vanilla kode og bruk av rammeverk.

De nevnte rammeverkene er forøvrig et naturlig neste steg ETTER at vanilla javascript sitter.
Vis hele sitatet...
Hvis en skal lære, så bør en gjøre alt selvsagt. Å hardkode gjør enkelte fordi en foretrekker å kode, men det med marginer og padding kan også gjøres gjennom programvare.

Tenker det ikke er noe poeng å kode mest mulig, og at det er viktigere å redusere risikoen for å få et dårlig produkt - selv om risikoen er veldig lav med tanke på slik hardkoding. Igjen så er det greit å jobbe på en måte som fjerner sløsing av tid.
Sist endret av itori123; 15. mai 2021 kl. 13:18.
Sitat av itori123 Vis innlegg
Hvis en skal lære, så bør en gjøre alt selvsagt. Å hardkode gjør enkelte fordi en foretrekker å kode, men det med marginer og padding kan også gjøres gjennom programvare.

Tenker det ikke er noe poeng å kode mest mulig, og at det er viktigere å redusere risikoen for å få et dårlig produkt - selv om risikoen er veldig lav med tanke på slik hardkoding. Igjen så er det greit å jobbe på en måte som fjerner sløsing av tid.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at marginer og padding kan gjøres med programvare?
Snakker vi om css rammeverk her? Prototyping i XD/figma?
Eller å lage nettsider i frontpage lignende programmer?

Du må huske at du skriver i en tråd hvor en person ønsker å lære programmering, ikke lage en prototype eller mvp med klikk-og-dra.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hva mener du med at marginer og padding kan gjøres med programvare?
Snakker vi om css rammeverk her? Prototyping i XD/figma?
Eller å lage nettsider i frontpage lignende programmer?

Du må huske at du skriver i en tråd hvor en person ønsker å lære programmering, ikke lage en prototype eller mvp med klikk-og-dra.
Vis hele sitatet...
Tenker på programvere som Dreamweaver. Nå har jo en funnet opp konseptet snippets, for å legge til rette for å hente andres komponenter (dvs en legger til rette for å ta andres kode). Dette må en for all del ikke gjøre på et universitet eller noe, men det er slik at en ønsker å utyntte tiden mest mulig. I Dreamweave så har en også direkte tilgang til bootstrap og jquery komponenter.

Hvis en skal lære å programmere, så er det kanskje bedre å lære Java eller python. Javascript tror jeg kommer til å dø litt ut, pga biblotekene vue, react og angularJs mer og mer fremstår som egne språk som en kan lære fra skretsj.
JavaScript, som flere kaller for "vanilla" her, er på ingen måte døende.

Jeg har skrevet flere nettsider som bruker ren JavaScript.

Jeg har en lg tv som kjører JavaScript.

Min Fitbit lar meg programmere apper i JavaScript.

Jeg kan lage Android/ios apper i JavaScript.

Jeg har programmert microcontrollere med JavaScript(espruino).

Desktop apps kan lages i JavaScript (tidligere electron, men nå heller sciter).

Verden av JavaScript er enorm. Prosessorutviklere optimerer for JavaScript om dagen. Det er kommet for å bli. Alle disse rammeverkene som popper opp bruker bare JavaScript, jeg hadde ingen erfaring med react, men det tok meg likevel bare noen dager å lære meg det. Samme med vue og svelte. Ganske enkelt fordi jeg allerede kan JavaScript.

Du kan banne på at dersom du skal lage et eller annet, og spørsmålet er "men kan jeg lage det i JavaScript?" Er svaret nesten alltid ja.

Hvis det er bare ett språk man må kunne, er naturligvis valget JavaScript. Selv om jeg kanskje ikke er helt fornøyd med det.
Sitat av Patrick Vis innlegg
JavaScript, som flere kaller for "vanilla" her, er på ingen måte døende.

Jeg har skrevet flere nettsider som bruker ren JavaScript.

Jeg har en lg tv som kjører JavaScript.

Min Fitbit lar meg programmere apper i JavaScript.

Jeg kan lage Android/ios apper i JavaScript.

Jeg har programmert microcontrollere med JavaScript(espruino).

Desktop apps kan lages i JavaScript (tidligere electron, men nå heller sciter).

Verden av JavaScript er enorm. Prosessorutviklere optimerer for JavaScript om dagen. Det er kommet for å bli. Alle disse rammeverkene som popper opp bruker bare JavaScript, jeg hadde ingen erfaring med react, men det tok meg likevel bare noen dager å lære meg det. Samme med vue og svelte. Ganske enkelt fordi jeg allerede kan JavaScript.

Du kan banne på at dersom du skal lage et eller annet, og spørsmålet er "men kan jeg lage det i JavaScript?" Er svaret nesten alltid ja.

Hvis det er bare ett språk man må kunne, er naturligvis valget JavaScript. Selv om jeg kanskje ikke er helt fornøyd med det.
Vis hele sitatet...
Javascript kommer nok ikke til å dø ut for dem som lager bibloteker, men så lenge en heller ønsker å bruke et biblotek i javascript fremfor ren javascript, så blir javascript kinda et språk brukt til å implementere at annet språk. En må kunne javascript enn så lenge for disse biblotekene, men tror javascripten kommer til å bli mer og mer hidden.

F.eks har webGL i grafikk verdenen blitt litt gjømt bak THREE.JS for eksempel. Der det er javascript kan en nok banne på at at det ikke tar lang tid før noe blir byttet ut med et biblotek som fjerner mye av det vanskelige.

En vil nok alltid måtte kunne grunnleggende javascript, men som sagt en trenger ikke lengre å kunne javascript like god som en måtte før.
Sist endret av itori123; 15. mai 2021 kl. 14:04.
Sitat av itori123 Vis innlegg
Javascript kommer nok ikke til å dø ut for dem som lager bibloteker, men så lenge en heller ønsker å bruke et biblotek i javascript fremfor ren javascript, så blir javascript kinda et språk brukt til å implementere at annet språk. En må kunne javascript enn så lenge for disse biblotekene, men tror javascripten kommer til å bli mer og mer hidden.

F.eks har webGL i grafikk verdenen blitt litt gjømt bak THREE.JS for eksempel. Der det er javascript kan en nok banne på at at det ikke tar lang tid før noe blir byttet ut med et biblotek som fjerner mye av det vanskelige.

En vil nok alltid måtte kunne grunnleggende javascript, men som sagt en trenger ikke lengre å kunne javascript like god som en måtte før.
Vis hele sitatet...
Men du kan skrive ren JavaScript i disse rammeverkene (hvertfall i React) om du ønsker det. Uansett hvilket rammeverk du bruker så er mesteparten av koden skrevet i js/ts.
Sitat av itori123 Vis innlegg
Tenker på programvere som Dreamweaver. Nå har jo en funnet opp konseptet snippets, for å legge til rette for å hente andres komponenter (dvs en legger til rette for å ta andres kode). Dette må en for all del ikke gjøre på et universitet eller noe, men det er slik at en ønsker å utyntte tiden mest mulig. I Dreamweave så har en også direkte tilgang til bootstrap og jquery komponenter.

Hvis en skal lære å programmere, så er det kanskje bedre å lære Java eller python. Javascript tror jeg kommer til å dø litt ut, pga biblotekene vue, react og angularJs mer og mer fremstår som egne språk som en kan lære fra skretsj.
Vis hele sitatet...
Øynene mine brenner
Du troller når du sier at den type programmer lager bedre responsiv kode enn å skrive koden selv?
Med flexbox og media queries så er det ikke mange linjer med kode som skal til for å lage en responsiv mal du kan gjenbruke i flere prosjekter.

Javascript kommer ikke til å dø ut, det handler om å velge riktig verktøy til jobben. Rammeverk som react, vue og angular har helt klart sine bruksområder men av og til er det både enklere og raskere å skrive koden i vanilla js.

Personlig vil jeg si at de nevnte rammeverkene i mange tilfeller er hypet litt opp og bruksverdien er ikke alltid åpenbar.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Øynene mine brenner
Du troller når du sier at den type programmer lager bedre responsiv kode enn å skrive koden selv?
Med flexbox og media queries så er det ikke mange linjer med kode som skal til for å lage en responsiv mal du kan gjenbruke i flere prosjekter.

Javascript kommer ikke til å dø ut, det handler om å velge riktig verktøy til jobben. Rammeverk som react, vue og angular har helt klart sine bruksområder men av og til er det både enklere og raskere å skrive koden i vanilla js.

Personlig vil jeg si at de nevnte rammeverkene i mange tilfeller er hypet litt opp og bruksverdien er ikke alltid åpenbar.
Vis hele sitatet...
Koden er nok alltids ryddigere om en gjør alt selv, men det er god støtte for responsivt design i Dreamweaver. Blant annet har de en del starter templates.

Hvis en skal lære seg responsivt design er det kanskje best å kode alt selv. Både grid og flex er mye enkelere å bruke en vanlig div strukturering, hvis en skal unngå design problemer.
Grid/flex utvikler seg kraftig fortiden, så går nok an å snakke om lavnivå grid/flex opplegg her og.

Så jo, kan hende det er lettere med flexbox. Slikt kan enkelt kombineres med Dreamweaver.Finnes sikkert verktøy som er bedre da.
Om målet er å lære seg å kode for web for å få seg jobb vil jeg virkelig anbefale å venne seg til å skrive CSS selv. Som freelancer kan det være Dreamweaver er nice - men mitt inntrykk er at det ikke er mye brukt. I hvertfall ikke blandt arbeidsgivere i Oslo. Så min anbefaling er å bare bli vant til å skrive HTML og CSS selv.

At javascript kommer til å dø ut tror jeg ikke. CoffeScript, elm og andre språk har forsøkt å ta over markedet fra javascript - men det har aldri klart å få noen vesentlig markedandel. TypeScript har blitt veldig stort nå - men det er jo på mange måter egentlig bare JavaScript med statiske typer. Så når man er ny vil jeg anbefale å lære JavaScript i dag - og unngå kompleksiteten man får ved å innføre TypeScript.

En react eller vue-app er i stor grad egentlig for det meste javascript - sammen med html-templates(vue) eller JSX(react). Men i stor grad er det uansett javascript.

Angående rammeverk i frontend er min erfaring som konsulent at nesten alle prosjekter av en vesentlig størrelse bruker et rammeverk som react, angular eller vue. Tror at React nok er mer populært enn de andre om man ser på jobber i Oslo. Og det ser heller ikke ut til å forsvinne med det første. Så å lære seg React etterhvert kan jeg anbefale. Men vil anbefale å få litt kontroll på standard HTML+CSS+JS først, så man ikke gaper over for mye med en gang.
Sist endret av etse; 15. mai 2021 kl. 22:09.
Sitat av etse Vis innlegg
Om målet er å lære seg å kode for web for å få seg jobb vil jeg virkelig anbefale å venne seg til å skrive CSS selv. Som freelancer kan det være Dreamweaver er nice - men mitt inntrykk er at det ikke er mye brukt. I hvertfall ikke blandt arbeidsgivere i Oslo. Så min anbefaling er å bare bli vant til å skrive HTML og CSS selv.

At javascript kommer til å dø ut tror jeg ikke. CoffeScript, elm og andre språk har forsøkt å ta over markedet fra javascript - men det har aldri klart å få noen vesentlig markedandel. TypeScript har blitt veldig stort nå - men det er jo på mange måter egentlig bare JavaScript med statiske typer. Så når man er ny vil jeg anbefale å lære JavaScript i dag - og unngå kompleksiteten man får ved å innføre TypeScript.

En react eller vue-app er i stor grad egentlig for det meste javascript - sammen med html-templates(vue) eller JSX(react). Men i stor grad er det uansett javascript.

Angående rammeverk i frontend er min erfaring som konsulent at nesten alle prosjekter av en vesentlig størrelse bruker et rammeverk som react, angular eller vue. Tror at React nok er mer populært enn de andre om man ser på jobber i Oslo. Og det ser heller ikke ut til å forsvinne med det første. Så å lære seg React etterhvert kan jeg anbefale. Men vil anbefale å få litt kontroll på standard HTML+CSS+JS først, så man ikke gaper over for mye med en gang.
Vis hele sitatet...
Tror årsaken til at Dreamweaver ikke er så mye brukt, er pga manglende støtte opp mot Java teknologi - en ønsker all teknologien samlet. Er vel Microsoft Visual studio som blir mest brukt. Når jeg ser på sammenlikninger, så er det mange som anbefaler Dreamweaver over Visual studio. Et større problem med Dreamweaver er lisenser, men lett å overkomme.

Er absolutt lurt å kunne alt det grunnleggende (HTML+CSS+JS) hvis en skal klare å lære noe som helst ^^

Når det gjelder hva som er lurt og mest effektivt, som kanskje kan stride mot hva som er vanlig praksis, så kommer det veldig an på hva folk er vant til. Man kan si at enkelte foretrekker å kode fordi det er det en er vant til, men visuelle tilbakemeldinger kan kanskje ha en tedens til å gi bedre form for interaksjondesign med tanke på interaksjonsformen å endre designet en holder på med. Igjen hvis alle kan kode 100% så spiller det nok ingen rolle
Sist endret av itori123; 15. mai 2021 kl. 22:18.
BRAND ∞ STRONG
Jeg har brukt Adobe software i over 20 år.
Hovedsakelig Photoshop og Flash.
Mye Adobe software er discontinued Her er en liste
Jeg driver ikke med web, men har lekt en del med Dreamweaver og har alltid trodd at dette var mye brukt av profesjonelle.
Hvorfor bruker Adobe tid og resurser på dette om det kun er for "hobby" markedet?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg har brukt Adobe software i over 20 år.
Hovedsakelig Photoshop og Flash.
Mye Adobe software er discontinued Her er en liste
Jeg driver ikke med web, men har lekt en del med Dreamweaver og har alltid trodd at dette var mye brukt av profesjonelle.
Hvorfor bruker Adobe tid og resurser på dette om det kun er for "hobby" markedet?
Vis hele sitatet...
Dreamweaver er nok her pga historiske grunner, men blir litt utkonkurert. Tror som sagt det er pga manglende støtte opp mot andre teknologier. Intellij er også et bra alternativ, og veldig likt av java-utviklere. Der og kan en ta i bruk html, css og javascript.
Sitat av itori123 Vis innlegg
Tror årsaken til at Dreamweaver ikke er så mye brukt, er pga manglende støtte opp mot Java teknologi - en ønsker all teknologien samlet. Er vel Microsoft Visual studio som blir mest brukt. Når jeg ser på sammenlikninger, så er det mange som anbefaler Dreamweaver over Visual studio. Et større problem med Dreamweaver er lisenser, men lett å overkomme.
Vis hele sitatet...
Jobber du i et større selskap er ikke lisenser et stort problem. De kan se dyre ut for privatpersoner - men prisene er ikke så ille. Men inntrykket mitt, sett fra en som gjerne sitter på litt større utviklingsprosjekter, er at man liker å skrive HTML + CSS selv. Og samtidig bruker man nesten alltid et framework some react. Og da ønsker man bare en editor/IDE som støtter opp under dette. Favorittene til mange ser ut til å være Visual Sudio Code, men Atom og Sublime er det og noen som bruker. På Java/Kotlin-prosjekter bruker mange bare IntelliJ også til javascript siden det er lett å bare bruke det samme verktøyet på både frontend og backend.

Dreamweaver ser mest ut til å fungere om man skriver ren HTML og ønsker å designe denne. Men siden veldig mange i dag lager veldig javascript-tunge webapplikasjoner så fungerer den ikke så bra for mange. Og da er det sikkert lettere å bare ha oppe et nettleser-vindu hvor du ser endringene forløpende. (Bruker man f.eks. webpack hot-reloading ser du jo endringene du gjør fortløpende).

Jeg synes derfor det blir merkelig å anbefale folk å prøve ut Dreamweaver om målet er på sikt å få seg jobb. Vil nok mye heller anbefale å bruke en av standard editorene som er populære for tiden. f.eks. Visual Studio Code som har masse gode plugins, og er gratis.

Sitat av itori123 Vis innlegg
Når det gjelder hva som er lurt og mest effektivt, som kanskje kan stride mot hva som er vanlig praksis, så kommer det veldig an på hva folk er vant til. Man kan si at enkelte foretrekker å kode fordi det er det en er vant til, men visuelle tilbakemeldinger kan kanskje ha en tedens til å gi bedre form for interaksjondesign med tanke på interaksjonsformen å endre designet en holder på med. Igjen hvis alle kan kode 100% så spiller det nok ingen rolle
Vis hele sitatet...
Når jeg sier vanlig praksis mener jeg "Det du mest sansynlig kommer til å gjøre om du tar en vilkårlig jobb innenfor programmering". Siden jeg selv jobber i Oslo kan jeg kun utale meg basert på erfaringer fra jobber og miljøet her.

Om du jobber i et litt større selskap, som er stort nok til å f.eks. ha egne designere så skiller man gjerne veldig på det å drive å prototype en interaksjons-skisse og det å faktisk lage den ferdige løsningen. Et eksempel på en måte som har blitt veldig populær er at designerene typisk setter opp en skisse i figma eller inVision (hvor det er veldig lett å prototype ting visuelt). Og når man har kommet frem til noe man fungerer så vil utviklerene lage det (f.eks. som en del av en react-app).

Og for trådstarter sin del - så vil jeg tro at om man satser på å få en jobb som utvikler er det med andre ord stor sansynlighet for at man må jobbe med å skrive JavaScript, HTML og CSS om man jobber med frontend. Og jeg vil derfor anbefale TS sterkt å lære seg å bare skrive HTML og CSSen selv - og ikke bruke tid på å lære Dreamweaver med mindre man vet på forhånd at de man ønsker å søke jobb hos bruker dette.

Og klarer du å sette opp en design med CSS du skriver for hånd, er det nok enkelt å lære seg å bruke verktøy som Dreamweaver senere om det skulle være nødvendig.
Sist endret av etse; 16. mai 2021 kl. 10:52.
Trådstarter
Nå prøvde jeg å gå over il prosjekter og sjekker deres «fasit». Da ser jeg i kodene at det er langt mer avansert enn det jeg har lært.

Lurer nesten på om jeg skal bare kaste meg inn i et annet html/css kurs for å se om jeg har gått glipp av noe, som kan være essensielt å ta med seg videre.

Jeg klarer jo å få til noe lignende, men det er så latterlig magert i forhold til «prosjekt-fasit» jeg ser andre har levert og som de vil ha levert.

Skal det være sånn? At jeg har det absolutt nødvendige, mager-koding og må Google meg til resten?

Og når burde jeg gå over til å lære meg javascript? Etter et par prosjekter?

Tanken er å gjøre de samme prosjektene i Java, gå videre til React og gjøre dem om igjen.
Sist endret av ronniba; 16. mai 2021 kl. 13:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om du synes kurset har fått litt fort fort frem tror jeg det kan være lurt å prøve å finne et annet kurs så du kan få tettet eventuelle hull i kompetansen. Og det er jo uansett veldig fint å få repetert en del ting og få litt mengdetrening.

Men ja, det blir ofte mye googling når man koder. Spesielt når ting er nytt. Så en egenskap som er nyttig er å lære seg hvordan finne god hjelp på nett.

Når det er sagt burde et onlinekurs gjerne være satt opp sånn at du klarer deg bra med det som er av kursmateriale for å løse oppgaven.
Sist endret av etse; 16. mai 2021 kl. 13:29.
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Om du synes kurset har fått litt fort fort frem tror jeg det kan være lurt å prøve å finne et annet kurs så du kan få tettet eventuelle hull i kompetansen. Og det er jo uansett veldig fint å få repetert en del ting og få litt mengdetrening.

Men ja, det blir ofte mye googling når man koder. Spesielt når ting er nytt. Så en egenskap som er nyttig er å lære seg hvordan finne god hjelp på nett.

Når det er sagt burde et onlinekurs gjerne være satt opp sånn at du klarer deg bra med det som er av kursmateriale for å løse oppgaven.
Vis hele sitatet...
Da trur jeg at jeg sjekker ut et annet kurs også. Vurderer et på udemy. Koster 215kr, men kan være verdt det hvis det tetter hullene jeg føler jeg har.

Tips til steder/kurs jeg burde sjekke? Freecodecamp er den jeg jobbet med nå.
Sitat av ronniba Vis innlegg
Da trur jeg at jeg sjekker ut et annet kurs også. Vurderer et på udemy. Koster 215kr, men kan være verdt det hvis det tetter hullene jeg føler jeg har.

Tips til steder/kurs jeg burde sjekke? Freecodecamp er den jeg jobbet med nå.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser på IT1 og IT2 fagene på VGS, så er det bra kompetanse å hente der. De har tatt inn grid/flex inn i pensumet, noe som ikke var der før. Videre har de tatt inn firebase som lavterskel database løsning. Bøkene er veldig bra, tar for seg CSS animasjon også. De bøkene som har eksistert før, inkludert javascript boken, er av lav kvalitet. F.eks lever javascript boken litt i steinalderen, pga manglende forståelse av minnebruk knyttet til eventlistener og at en ønsker mer avanserte mekanisme (bruk av observable pattern og kun en eventlistener for tabellen, fremfor kun en per rad, når en skal f.eks slette f.eks en rad i en tråd på et forum)- som kan være relevant når en sitter med store tabeller.
Trådstarter
Sitat av itori123 Vis innlegg
Hvis du ser på IT1 og IT2 fagene på VGS, så er det bra kompetanse å hente der. De har tatt inn grid/flex inn i pensumet, noe som ikke var der før. Videre har de tatt inn firebase som lavterskel database løsning. Bøkene er veldig bra, tar for seg CSS animasjon også. De bøkene som har eksistert før, inkludert javascript boken, er av lav kvalitet. F.eks lever javascript boken litt i steinalderen, pga manglende forståelse av minnebruk knyttet til eventlistener og at en ønsker mer avanserte mekanisme (bruk av observable pattern og kun en eventlistener for tabellen, fremfor kun en per rad, når en skal f.eks slette f.eks en rad i en tråd på et forum)- som kan være relevant når en sitter med store tabeller.
Vis hele sitatet...

Det er ingen dum ide det, men frem til jeg får tak i noen bøker, er det noen kilder eller kurs du kunne anbefale på nett? Ellers går jeg rett på Udemy sitt.
Sitat av ronniba Vis innlegg
Det er ingen dum ide det, men frem til jeg får tak i noen bøker, er det noen kilder eller kurs du kunne anbefale på nett? Ellers går jeg rett på Udemy sitt.
Vis hele sitatet...
Nope.
Sitat av ronniba Vis innlegg
Det er ingen dum ide det, men frem til jeg får tak i noen bøker, er det noen kilder eller kurs du kunne anbefale på nett? Ellers går jeg rett på Udemy sitt.
Vis hele sitatet...
Tenker det viktigste er at du finner noe som gir deg motivasjon. Kjipt om man f.eks. kjøper bøker men ikke egentlig vet motivasjon til å lese. Da er det bedre å finne en læringsform som passer deg bedre.

Udemy-kurs er nok helt fint. Pluralsight har nok også mye bra.

Ikke vær så redd for om du ikke lærer ting perfekt med en gang. Ting som å tenke på ytelse kommer etterhvert. Og for å være ærlig blir du nok i praksis å bruke rammeverk som React eller lignende i framtiden. Og der blir mye slike ting løst for deg.
Sist endret av etse; 16. mai 2021 kl. 18:30.
Jeg vil anbefale deg å lage små prosjekter og teste ting når du føler du har litt grunnlag for å sette i gang. Jeg lærer mye mer når jeg prøver å få til noe enn å bare følge tutorials.

Javascript er absolutt noe du bør lære deg om du satser på web, du vil komme i kontakt med det på et eller annet vis nesten uansett hva du gjør. Jeg slår også et slag for å lære vanilla JS (spesielt querySelector, fetch og alle array-metodene), da dette er ting du får bruk for i både React, Vue og Angular. Men vet også om mange som starter med reactkurs og lærer seg JS den veien.

Og Dreamweaver trodde jeg ble lagt vekk for 5-6 år siden! Skal du lære html, css, js er ikke et program som gjemmer vekk og bruker ferdige snippets veien å gå.
Sist endret av Yochi; 16. mai 2021 kl. 23:43.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Dreamweaver var en grei nok editor i sin tid - man måtte ikke bruke den sucky visuelle editoren. Men det er absolutt ikke noe særlig vits i, særlig i 2021. Og ikke noe jeg ville betalt for.

Bruk vscode eller noe.
Sitat av robhol Vis innlegg
Dreamweaver var en grei nok editor i sin tid - man måtte ikke bruke den sucky visuelle editoren. Men det er absolutt ikke noe særlig vits i, særlig i 2021. Og ikke noe jeg ville betalt for.

Bruk vscode eller noe.
Vis hele sitatet...
Personlig bruker jeg intellij, men er smak og behag.

Wordpress ser ut til å ha tatt over det domene Dreamweaver hadde, dvs første iterasjons web side med visuell koding. Ofte kan jo en lage siden i flere iterasjoner, hvor en øker kvaliteten i hvert steg. Siste steg kan f.eks være noe så lav nivå som elm bare for å få opp hastigheten, selv om jeg er redd for hva det skal ha å si for vedlikeholds arbeid (er jo skrevet i haskell nærmest). Ofte har jo en tidsfrister, og det å bare gi ut noe dårlig som funker og så øke kvaliteten defra, er jo en kjent approach.

Alt har et formål, men ja, ser ut til at Dreamweave sliter på egen hjemmebane ^^
namedropper du bare teknologi-buzzwords for å virke smart? Wordpress er et CMS, Dreamveawer er et IDE. De har fint lite med hverandre å gjøre. Og å kalle elm et lavnivå-språk får alle som vet hva C er til å rotere sakte rundt mens de lekker minne
Trådstarter
Jeg valgte å hoppe på denne her og er glad jeg gjorde det, enn så lenge. Får litt mer forståelse enn det jeg gjorde på freecodecamp.

https://www.udemy.com/course/the-com...ment-bootcamp/
Sitat av itori123 Vis innlegg
Personlig bruker jeg intellij, men er smak og behag.

Wordpress ser ut til å ha tatt over det domene Dreamweaver hadde, dvs første iterasjons web side med visuell koding. Ofte kan jo en lage siden i flere iterasjoner, hvor en øker kvaliteten i hvert steg. Siste steg kan f.eks være noe så lav nivå som elm bare for å få opp hastigheten, selv om jeg er redd for hva det skal ha å si for vedlikeholds arbeid (er jo skrevet i haskell nærmest). Ofte har jo en tidsfrister, og det å bare gi ut noe dårlig som funker og så øke kvaliteten defra, er jo en kjent approach.

Alt har et formål, men ja, ser ut til at Dreamweave sliter på egen hjemmebane ^^
Vis hele sitatet...
Du tenker på visuell koding som sånn WYSIWYG? Ja, har en kompis er designer og jobber med wordpress når han lager websider. Webutviklere jobber vel kanskje litt med andre ting
Sist endret av perano; 20. mai 2021 kl. 22:43.