Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6412
Heisann , lurte på en ting her Hvirdan er praksis mot fysisk maktbruk mot mindreårige? Har en kompis som ble slengt i bakken , han brakk 4 ribbein Dette skjedde 15 Oktober , 2017 i Alta Politimannen sitt tjenestenummer er Q814 Han har skjegg og snakker østlandsk dialekt Han er ca 180 høy Gutten han brakk ribbeina på var 14 , siden han slo han i trynet , ikke hardt altså
Sist endret av vidarlo; 4. mars 2018 kl. 17:01. Grunn: Fjerna irrelevant identifisering
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det kjem jo åpenbart an på omstenda. Kva var bakgrunnen for reaksjonen?
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Som nevnt over, her må du utdype litt. Det er en vesentlig forskjell på våpenbruk og epleslang.
...siden han slo han i trynet , ikke hardt altså
Vis hele sitatet...
Kanskje det er lurt å avstå fra å slå folk i trynet, sånn på generelt basis?
Høres veldig ut som TS oppfordrer til vold mot politimannen med både tjenestenummer, sted og beskrivelse. Bare meg?

Når det kommer til spørsmålet vil jeg tro at det er greit å bruke makt om ungen har våpen. Ellers tror jeg politiet skal unngå det så mye som mulig.
Tynn beskrivelse, men vil si politimannen handlet rett.

Får de et slag i trynet, går du i bakken.
De spør ikke om legitimasjon først.

Det handler om å sikre seg mot ytterligere skader, raskt og effektivt.
En politimann/-kvinne har større rett på å bruke vold, enn det en unge eller annen sivil person har. Altså politiet har lovfestet rett på å bruke vold, for å opprettholde lov og orden. Tror at dette er politiet er de eneste, som generelt har lov til dette. Selvsagt så betyr ikke dette, at det er fritt frem med vold for politiet. Men de kan fint bruke den volden som er nødvendig for å arrestere noen, eller som sagt gjøre sin jobb.

Tror helsepersonell og kanskje andre har også rett til å bruke vold, når det omhandler personer som er til fare for seg selv og andre. Altså tvangsbehandling, eller å holde en person i ro. Men dette er ekstreme tilfeller.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
En politimann/-kvinne har større rett på å bruke vold, enn det en unge eller annen sivil person har. Altså politiet har lovfestet rett på å bruke vold, for å opprettholde lov og orden. Tror at dette er politiet er de eneste, som generelt har lov til dette. Selvsagt så betyr ikke dette, at det er fritt frem med vold for politiet. Men de kan fint bruke den volden som er nødvendig for å arrestere noen, eller som sagt gjøre sin jobb.

Tror helsepersonell og kanskje andre har også rett til å bruke vold, når det omhandler personer som er til fare for seg selv og andre. Altså tvangsbehandling, eller å holde en person i ro. Men dette er ekstreme tilfeller.
Vis hele sitatet...
Bytt ut vold med fysisk makt, så er jeg enig.

De slår ikke, men får satt deg i en posisjon hvor du ikke lenger kan gjøre skade på deg selv eller andre.
Dette kan såklart gå hardt for seg.
Sist endret av SkammeligNykter; 4. mars 2018 kl. 20:50.
Sitat av Berre_ein_fyr Vis innlegg
Høres veldig ut som TS oppfordrer til vold mot politimannen med både tjenestenummer, sted og beskrivelse. Bare meg?

Når det kommer til spørsmålet vil jeg tro at det er greit å bruke makt om ungen har våpen. Ellers tror jeg politiet skal unngå det så mye som mulig.
Vis hele sitatet...
Han hadde ingen våpen Han prøvde å forsvare en kompis som skulle bli henta av barnevernet , og flyttet på instutisjon Barnevernet er maktsyk
Sist endret av Keiko Snoopy xD; 4. mars 2018 kl. 20:55.
Svar på spørsmål: Ja, Politiet kan bruke fysisk makt på mindreårige hvis situasjonen krever det.
Om situasjonen du omtaler krevde en så sterk reaksjon blir bare synsing ifra vår side.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Tynn beskrivelse, men vil si politimannen handlet rett.

Får de et slag i trynet, går du i bakken.
De spør ikke om legitimasjon først.

Det handler om å sikre seg mot ytterligere skader, raskt og effektivt.
Vis hele sitatet...
Politiet visste om alder , de rykket ut for å hente en person
Sitat av Keiko Snoopy xD Vis innlegg
Politiet visste om alder , de rykket ut for å hente en person
Vis hele sitatet...
De rykker ut for å hente kompisen hans, sant?
Uansett har de full rett til å ufarliggjøre en person som utøver vold mot offentlig tjenestemann.

En 14åring som er gal nok til å angripe en mann som muligens er hans størrelse x2, kan også gjerne ha kniv.
Det er rimelig å anta.

Kompis bør være glad han er under kriminell lavalder.
Slikt straffes med bøter og/eller inntil 3 års fengsel.
Sist endret av SkammeligNykter; 4. mars 2018 kl. 21:11.
Hei,
Det at dette i det hele tatt er en diskusjon er jo morsomt med tanke på at det fremstilles som at den mistenkte utøvde vold først. Kan du rettferdiggjøre det at vedkommende måtte utøve vold ovenfor andre personer?
Politiet har lov å bruke vold som slag og spark de også om sitvasjonen tilsier det, men de har også strømpistol og batong som gjør at jobben deres blir vesentlig enklere uten å ty til for mye maktbruk. Det er jo rasjonelt at de tar med flere politifolk om de oppsøker sitasjoner som kan resultere i vold, selv fra bare en 14 åring. Da kan de hjelpe verandre, slik at de slipper å måtte ty til sånt.

Jeg synest likevel det høres vanvittig ut at han knakk 4 ribbeben av å bli slengt i bakken, uansett om han prøvde å slå. Skulle kanskje tro det finnes noe juridiske retningslinjer for hva en poletimann har lov til også? Mulig dette er advokatmat.

Jeg vet om ymse poletifolk som generelt sett har rykte for å være alt for voldsom, de bruker steorider, slik de ser ut som hulken og har ofte truende atferd. Når slike ting kommer frem i dagens lys, via retten så er politiet veldig flink å backe opp hverandre med å lyge i retten.
Viktig at det finnes rettigheter for oss siviliserte også.
Sist endret av fjellape; 5. mars 2018 kl. 01:25.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Kidden må bare rette seg og finne seg i å behandlet med vold, uansett er du 14år og dum nok til å slå etter en tjenestemann så trengte han virkelig en oppvekker.
MAN KØDDER IKKE MED FASCISTER, DE VIL TA DEG PÅ EN ELLER ANNEN MÅTE.
Kort svar ja.

Langt svar ja.

I din situasjon så høres det berettiget ut, poltiet skulle hente noen på oppdrag for barnevernet, kompisen din prøvde og hindre dem med vold og ble lagt i bakken, ribbein tåler en trøkk, men samtidig så kan de brekke.

Synd på kompisen din, men han fikk det han ba om.

Og sender barnevernet politiet så lyser det allerede noen røde flagg for meg som tilsier at dere kanskje ikke har helt oversikt over hvor problematisk livet hans egentlig er.

Men uansett så får han anmelde, blir vel en liten ripe på ruullebladet til politimannen. Men mer enn det tviler jeg på. Da dere forsøkte å hindre dem i å gjøre jobben sin.
Politiet kan være veldig voldelige selv når det ikke er nødvendig å komme unna med det. De har som oftest kolleger som kikker andre veien og ikke vil "tyste" dersom en av de tar av med maktbruket. Det har vært episoder der politiet har drept folk i Norge under pågripelser også videre på grunn av overdrevent maktbruk. Det har også vært mindreårige jenter / gutter som har blitt slått, noen ganger først. En episode jeg kommer på er en 14/15 år gammel jente som spytter på på politiet og blir slått i trynet, sparket mens hun har håndjern, hun møtte opp rundjult i retten. Det politiet gjorde da for å beskytte sine egne var å sikte henne for vold mot politiet, slik at de kunne forsvare maktbruken.

https://www.nrk.no/norge/far-ikke-do...olk-1.11535771
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...tiet/a/530283/
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ns/a/10095432/

Hva politiet har lov til og hva de gjør er to ekstremt forskjellige ting, det er noe jeg virkelig skulle ønske befolkningen var litt mer opplyst om. Det er naivt å tro at kun fordi de er politi så følger de og håndhever loven.

Om det så faktisk (ekstremt sjeldent) blir tatt ut tiltale mot politimenn for noe som dette, er det like sjeldent at de blir dømt.
Staten ved politiet har vel i realiteten monopol på vold.

Det kan virke som om det er vanskelig for "mannen i gata" å stille enkeltpersoner i politiet til ansvar.
Hvis gjeldende tjenesteperson kan argumentere for selvforsvar, har du neppe noen god sak enten du
er myndig eller mindreårig.
Sist endret av PVestlandia; 5. mars 2018 kl. 14:38.
Har selv opplevd politi som har gått langt over grensen, var på et utested, en komppis drakk seg full og fæl.... Ble lagt i bakken av politiet utenfor utestedet, fair enough han var helt idiot, men så setter han ene seg med kneet på halsen hans.... Ulovlig makt middel, en kompis hev politi mannen tvers over gata bokstavelig talt. Han ble ganske grinete, og truet med arrestasjon, helt til han så at jeg sto og pratet med operativ leder--- HEHE Hu hadde sett alt og var skjønt enig med meg at det var best for alle og gå hver sin vei.

Dette var i Trondheim og de har jo hatt en del uheldige saker med ulovlige halsgrep og lignende.

Men skal man konfrontere politiet så må man ha alt sitt på det rene, gjerne supplert med bilde og video, pluss masse vitner.

Still forberedt og oppfør deg så kommer man utrolig langt. Skal man leke gangsta/anarkist/osv, så får man på lanken av onkel blå. Men ikke hinde dem i å gjøre jobben sin, de er stort sett vanlige folk som går på jobb for å gjøre jobben sin. Noen er rasshøl andre er ålreite.
Det er jo åpenbart fattet en beslutning av barnevernet her, og da skal politiet gjennomføre sin oppgave i henhold til vedtaket, som er å hente gutten. At de sender politiet er en sikkerhetsvurdering de gjør, og i dette tilfellet viste det seg å være en grei beslutning siden det endte med vold.
Spørsmålet er vel heller om din venn hadde lov til å slå politiet i ansiktet, noe som jeg tror vi alle veit svaret på. At vedtaket er helt feil kan godt være, men politimannen trenger aldri finne seg i vold, uansett om noen kommer etterpå og sier det ikke var hardt.
Masse du har lov til å gjøre så lenge den andre slår først.
Nei, det er egentlig ikke så masse du har lov til å gjøre så lenge den andre slår først. Du kan slå tilbake, men det er vel egentlig det.
Tror du politimannen knakk ribbeina til 14 åringen med vilje? Politimannen handlet riktig med å 'slenge' han i bakken etter å bli slått i tryner, om han var svak i slaget eller ikke har da ikke no å si. Ingen politimenn hadde stått stille etter å bli slått. Også, å skrive å identifisere hvordan han ser ut å hvor han holder til virker jævlig barnslig.
Sitat av fjellape Vis innlegg
Politiet har lov å bruke vold som slag og spark de også om sitvasjonen tilsier det, men de har også strømpistol og batong.
Vis hele sitatet...
Politiet har ikke strømpistol eller taser om du vil.

Sitat av fjellape Vis innlegg
Skulle kanskje tro det finnes noe juridiske retningslinjer for hva en poletimann har lov til også? Mulig dette er advokatmat.
Vis hele sitatet...
Alle har lov til å forsvare seg. Dersom du blir slått i ansiktet forså å legge vedkommende i bakken er helt ok, ingen vil bli straffet for det. Dette gjelder også politiet. Dog så har politiet mulighet for å bruke makt dersom situasjonen eller tjenesten skulle kreve dette. Ingen har lov til å sparke og slå, selv ikke politiet har mulighet for dette på en daglig basis, men er det nødverge så får du begå handlinger som ellers ville vært straffbare.

Sitat av fjellape Vis innlegg
Jeg vet om ymse poletifolk som generelt sett har rykte for å være alt for voldsom, de bruker steorider, slik de ser ut som hulken og har ofte truende atferd..
Vis hele sitatet...
Hmm... Det er jevnlig test av doping/narkotika så det vil være meget vanskelig å holde det gående.

For så vare enkelt på spørsmålet til TS, så ja. De har lov til å kasta kameraten din i bakken når han har slått noen. Det regnes som selvforsvar og har ikke noe å si om du er politiet eller ikke.
Vold mot offentlig tjenestemann blir ikke tatt lett på. De utviser selvfølgelig skjønn når de går til pågripelse av personer, men sant skal sies at hver enkelt situasjon er ulik. Er unger på 14 som er små, mens andre er større. Men poenget uansett.. Slår man til politiet, så har man gått forbi en grense som øvrige del av befolkningen ikke gjør.

Ble lagt i bakken av politiet utenfor utestedet, fair enough han var helt idiot, men så setter han ene seg med kneet på halsen hans.... Ulovlig makt middel, en kompis hev politi mannen tvers over gata bokstavelig talt. Han ble ganske grinete, og truet med arrestasjon, helt til han så at jeg sto og pratet med operativ leder--- HEHE Hu hadde sett alt og var skjønt enig med meg at det var best for alle og gå hver sin vei. <-- Det var enkel løsning for å slippe flere arrestasjoner i en hektisk situasjon. Garantert.
Sist endret av Steelseries87; 14. mars 2018 kl. 03:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Husker de hadde meg i håndhjern fra jeg var 14-17, mest for at jeg ikke skulle rømme og fordi jeg kunne få litt panikk når de brukte makt(puttet meg inn i bilen etc) og veive rundt meg...Jeg var ikke kriminell eller noe, men stakk av fra barnevernsinstutisjon. De skal ikke bruke makt , med mindre det er stor sansynlighet for at man er sint(fylla, med venner) eller at du vil prøve å stikke av. Er ikke vits å anmelde dette, men gutten burde prøve å være samarbeidsvillig, for i kontakt med politiet da vil politiet ta litt mer hensyn og man slipper å bli lagt i bakken og få på håndhjern.
Sitat av Keiko Snoopy xD Vis innlegg
Heisann , lurte på en ting her Hvirdan er praksis mot fysisk maktbruk mot mindreårige? Har en kompis som ble slengt i bakken , han brakk 4 ribbein Dette skjedde 15 Oktober , 2017 i Alta Politimannen sitt tjenestenummer er Q814 Han har skjegg og snakker østlandsk dialekt Han er ca 180 høy Gutten han brakk ribbeina på var 14 , siden han slo han i trynet , ikke hardt altså
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig at man kan slå en politmann i ansiktet og forvente en annen respons enn hva mannen i gaten ville gjort?