Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 762
King of Spooning
Acidous's Avatar
Nå har det seg slik at den ene harddisken min har gått til helvete.
Det virker rett og slett som om den ikke er der lenger, noe som ikke er spesielt kjekt siden jeg hadde mange viktige filer på den.
Finnes det noe jeg kan gjøre for å prøve å få liv i HD'en igjen?

Og en annen ting... Jeg heiv i en 60 GB harddisk som erstatning for den som krasja, men den blir bare oppført som 38,6 GB.
Hvordan får jeg alle 60 GB?

EDIT: Bare glem den siste delen der! Fant ut at han som hadde disken tidligere hadde en Linux partisjon på den også :P Me be teh n00b, jah!
Sist endret av Acidous; 22. juni 2007 kl. 03:22.
Vel, den er litt kjip. Jeg har opplevd noe lignende. Det finnes noen program for windows for å få dem fram igjen, her er en link til et eksempel, men det finnes sikkert flere:
http://www.runtime.org/

Kanskje denne artikkelen kan være interesant:
http://www.idg.no/tester/sikkerhet/s...rticle7115.ece

Nå har du hatt en gammel linux inlagt virker det som. Har du mye kunnskaper der? Hvordan "viktige" filer er det snakk om? Dokumenter? Eller Filmer/musikk/bilder? Jeg har hentet ut dokumenter som var "tapt", men det kreves mye:

1: Flaks
2: Kunnskap
3: Lett tilgjengelig data.
4: Tålmodighet

Jeg klarte bare å hente ut dokumenter som var skrevet i ren tekst. Av og til så gjenkjenner linux harddisker som ikke windows oppdager. Det er ikke sikkert den klarer å mounte dem, men den kan av og til lese fra dem.

Jeg kan på ingen måte garantere for denne metoden, men jeg har somsagt brukt den selv. Det er en stund siden, så jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men antar at det var noe sånt som dette:

cat /dev/sdX | grep -B <antall linjer FØR spesifisert tekst> -A <antall linjer ETTER spesifisert tekst> "Filen inneholder dette" >> /home/minbruker/minbruker.dat

Bytt da ut /dec/sdX med harddisken som den dukker opp. Navnet kan variere.

Om du ikke får filen nøyaktig som den var, så kan det kanskje være nok til å gjenskape de viktigste dokumentene. Om det ikke funker, og alt virker håpløst, kan du vurdere ibas. De får garantert ut dataene dine, men alt til sin pris. Du får nesten vurdere hvor "viktige" dokumenter det er. ibas koster noen lapper men får dog jobben gjort. www.ibas.no

Håper det har vært litt til hjelp ihvertfall

Lykke til
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom en faktisk vurderer ibas bør ein ikkje prøve sjølv. Ødelagte disker kan bli totalt ødelagt på få minutter i påskrudd tilstant om du har uflaks. Og lesing gjer det det verre.

Så om det er aktuelt å bruke 10k på å restore ting, så send disken til ibas uten å prøve sjølv.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dinithion
Nå har du hatt en gammel linux inlagt virker det som. Har du mye kunnskaper der? Hvordan "viktige" filer er det snakk om? Dokumenter? Eller Filmer/musikk/bilder? Jeg har hentet ut dokumenter som var "tapt", men det kreves mye:
Vis hele sitatet...
Det er snakk om viktige dokumenter, brev, addresselister, store prosjekter jeg har drevet med. Så og si alt jeg har gjort.
Det sure er vel egentlig at dritten krasja den kvelden jeg skulle ta backup.