Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1770
Hei,

Diskuterer litt med en her. Hennes påstand er at det ikke finnes lovhjemmel til å tvinge eksempelvis en tiltalt til å låse opp mobiltelefon.

Jeg husker å ha lest en hovedoppgave fra politihøyxkolen der dette var tema, blant annet knyttet opp mot anledningen til å ta urinprøve md tvang og kateter. Men jeg husker ikke konklusjonen.

Kan noen gi meg noe dokumenrtasjon på kjennelse fra høyesterett og/eller faktisk praktisk?

Tskker!
Det ble tatt inn i straffeprosessloven i 2017:
§ 199 a. Ved ransaking av et datasystem kan politiet pålegge enhver som har befatning med datasystemet å gi nødvendige opplysninger for å gi tilgang til datasystemet eller å åpne det ved bruk av biometrisk autentisering.
Dersom noen nekter å etterkomme et pålegg om biometrisk autentisering som nevnt i første ledd, kan politiet gjennomføre autentiseringen med tvang.

Beslutning om bruk av tvang etter annet ledd treffes av påtalemyndigheten. Er det fare ved opphold, kan beslutning treffes av politiet på stedet. Beslutningen skal straks meldes til påtalemyndigheten.

Bestemmelsen gjelder tilsvarende så langt den passer for gransking av datasystem som er tatt i beslag etter kapittel 16.
Vis hele sitatet...
Men var det ikke også slik en gang i tiden at man ikke var pliktig til å oppgi passord og lignende hvis man selv var mistenkt? Det er mulig de har endra på det. Uansett, i praksis kan de bare åpne telefonen til hvem som helst og fuck you very much.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det ble tatt inn i straffeprosessloven i 2017:

Men var det ikke også slik en gang i tiden at man ikke var pliktig til å oppgi passord og lignende hvis man selv var mistenkt? Det er mulig de har endra på det. Uansett, i praksis kan de bare åpne telefonen til hvem som helst og fuck you very much.
Vis hele sitatet...
Men er det lov å glemme passordet eller er ikke det noen vits?
Liv å glemme, men kan vel da sees på som at mistenkte/tiltalte ikke er samarbeidsvillig. Ikke at det skal ha noe å si egentlig.
Tror egentlig ikke politiet har noe særlig nytte eller glede av å åpne min telefon.

Mener jeg har lest her på bruket at de ikke kunne tvinge deg til å åpne med tallkode(sikkert bokstaver og sånn dra-fingern-hit-og-dit-kode også), men at de kunne tvinge med fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning. Høres litt rart ut i hodet mitt nå som jeg skriver det men..
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Tror egentlig ikke politiet har noe særlig nytte eller glede av å åpne min telefon.
Vis hele sitatet...
Hva har det med saken å gjøre?

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Mener jeg har lest her på bruket at de ikke kunne tvinge deg til å åpne med tallkode(sikkert bokstaver og sånn dra-fingern-hit-og-dit-kode også), men at de kunne tvinge med fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning. Høres litt rart ut i hodet mitt nå som jeg skriver det men..
Vis hele sitatet...
Det er vel mest et spørsmål om hva som er praktisk gjennomførbart. Det er vanskelig å tvinge noen til å oppgi en kode. Å legge fingeren på telefonen med tvang er derimot ganske enkelt.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva har det med saken å gjøre?

Det er vel mest et spørsmål om hva som er praktisk gjennomførbart. Det er vanskelig å tvinge noen til å oppgi en kode. Å legge fingeren på telefonen med tvang er derimot ganske enkelt.
Vis hele sitatet...
Det har lite med saken å gjøre, det var bare noe jeg skrev.
Funker det å si at det er flere folk som bruker/brukt telefonen din?
Og så når de spør om hvem andre som bruker den så kan du jo bare nekte å si det.
Da kan de ikke bevise at det er du som har gjort de illegale aktivitene som er på telefonen.
Sitat av lolaper Vis innlegg
Funker det å si at det er flere folk som bruker/brukt telefonen din?
Og så når de spør om hvem andre som bruker den så kan du jo bare nekte å si det.
Da kan de ikke bevise at det er du som har gjort de illegale aktivitene som er på telefonen.
Vis hele sitatet...
"... men retten fester ikke lit til tiltaltes forklaring."
Det er en tynn unnskyldning. De har hørt den før. De kommer ikke til å tro deg. Men det er jo bare å ikke bruke biometri og nekte å oppgi koden.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men var det ikke også slik en gang i tiden at man ikke var pliktig til å oppgi passord og lignende hvis man selv var mistenkt? Det er mulig de har endra på det. Uansett, i praksis kan de bare åpne telefonen til hvem som helst og fuck you very much.
Vis hele sitatet...

fra tek.no artikkelen:
– Det virker å være en del som mener at PIN-kode eller passord ikke omfattes av dette, men vil det ikke kunne være straffbart å nekte å åpne produktet på den måten?

– Det er ikke gitt hjemmel for å straffe manglende medvirkning.

– Hva skjer dersom telefonen er sikret med PIN og ikke de nødvendige opplysningene gis?

– Dersom politiet for eksempel tar beslag i en PC med passordbeskyttelse og vedkommende ikke gir passordet, må politiet selv åpne PC-en, men dersom den er låst med biometrisk kode har de altså fått hjemmel til å bruke tvang.
Vis hele sitatet...