Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5659
Trenger noe regnehjelp her.

Hvordan finner jeg ut hvor stort strømdrag som kommer på to seriekoblete batterier som samlet leverer strøm ved 18.5V og ca 8amp?

Det er to batterier, hhv 7.4 og 11.1 V, der batteriet på 7.4V er avgjørende da det kun holder 1500 mah.

Hvor mange minutter vil det ta å tømme dette batteriet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må vite indre resistans i batteriet. Med såpass stor straum vil det fort påverke sluttresultatet rimeleg mykje. Forøvrig bør du ikkje seriekople batteri totalt ukritisk; du bør ha balansering og BMS laga for det.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du må vite indre resistans i batteriet. Med såpass stor straum vil det fort påverke sluttresultatet rimeleg mykje. Forøvrig bør du ikkje seriekople batteri totalt ukritisk; du bør ha balansering og BMS laga for det.
Vis hele sitatet...
Ja det går ikke. Skal brukes i dag.

La meg omformulere - holder det 5 minutter? 10?

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Ja det går ikke. Skal brukes i dag.

La meg omformulere - holder det 5 minutter? 10?
Vis hele sitatet...
Har aldri hatt noe problem med samme seriekobling tidligere, men har alltid hatt partusen mah mer på batteriet med 7.4.

Av ren nysgjerrighet, hva er faremomentene?

(Må nevnes at dette ikke skal være noe vedvarende løsning. Snakker 5 minutters operasjon, men de 5 minuttene er til gjengjeld jævlig viktige

*Må også nevnes at det er RC batterier, så C-ratingen skal være med god margin.
Sist endret av Tøffetom; 28. juli 2020 kl. 16:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1500 mah. 8 Ampère. Hvis jeg ikke tar veldig feil blir det litt over 11 minutter. 11,4.
1500 mah delt på 8 Ampère. Hvis jeg ikke tuller veldig.
Men som vidarlo sier, det kan ha konsekvenser å seriekoble ulike batterier slik uten vidre.
Sist endret av Arex_x; 28. juli 2020 kl. 16:20.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
1500 mah. 8 Ampère. Hvis jeg ikke tar veldig feil blir det litt over 11 minutter. 11,4.
1500 mah delt på 8 Ampère. Hvis jeg ikke tuller veldig.
Men som vidarlo sier, det kan ha konsekvenser å seriekoble ulike batterier slik uten vidre.
Vis hele sitatet...
Men du tar utgangspunkt i 11.4 V og 1500 mah, noe som på begge måter er feil.

Her har vi to batterier; der det avgjørende - det på 7.4 - er på 1500 mah. Totalt strømdrag er på 18.5 V (derav seriekoblingen) ved ca 8 amps.

Men jeg klarer å indusere fra regnestykket ditt og oppsettet mitt at hvis du regner riktig, må det være MER enn 11 minutter å gå på her, noe som sier meg at dette skal gå fint.

Hvis det går galt så sender jeg deg bare regningen på 260.000,-; ok arex?
Sist endret av Tøffetom; 28. juli 2020 kl. 16:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Det som vil skje når det ikke er lik mah på cellene er jo at de vil lades feil vei og det kan bli artig.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Men du tar utgangspunkt i 11.4 V og 1500 mah, noe som på begge måter er feil.

Her har vi to batterier; der det avgjørende - det på 7.4 - er på 1500 mah. Totalt strømdrag er på 18.5 V (derav seriekoblingen) ved ca 8 amps.

Men jeg klarer å indusere fra regnestykket ditt og oppsettet mitt at hvis du regner riktig, må det være MER enn 11 minutter å gå på her, noe som sier meg at dette skal gå fint.

Hvis det går galt så sender jeg deg bare regningen på 260.000,-; ok arex?
Vis hele sitatet...
Ja. Regnestykket mitt er for kun det ene batteriet. Og, ja da tror jeg du skal ha en del mer... mye mer, sikkert, enn 11,4 minutter.
Jeg har ikke formell utdannelse innen elektronikk. Men jeg tror spenningen er i utgangspunktet ikke interesant for et slikt regnestykke.
1500 mah. Da kan man trekke 1,5 ampère i en time. 3 ampère i en halvtime. Osv.
Men som du sier, det andre batteriet gjør det feil.
"så sender jeg deg bare regningen på 260.000,-; ok arex?"
Å, dæsjen steike. Vær forsiktig. Det er penger det, da : |
Hvis du poster mer om prosjektet skal jeg prøve å ikke styre deg ut i geografien. Men siden det er så mye på spill, kanskje kontakt en fagmann. Eller vent å se om noen av de andre elektro freaksene poster noe.
Uvaksinert 👍
Sitat av Arex_x Vis innlegg
1500 mah. Da kan man trekke 1,5 ampère i en time. 3 ampère i en halvtime. Osv.
Vis hele sitatet...
Nei, det er helt feil. Man kan måle ett batteri over eks 10 timer med 150mah og si det da er ett 1500mah batteri men det kan godt hende det bare klarer å gi 1500mah i 20 minutter.

https://batteryguy.com/kb/knowledge-...r-or-amp-hour/

Ja, blanda mah og mA der, 150mA over 10 timer gir ett 1500 mah batteri men det kan godt gi bare 1500mA i 20 minutter
Sist endret av daffe; 28. juli 2020 kl. 22:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av daffe Vis innlegg
Det som vil skje når det ikke er lik mah på cellene er jo at de vil lades feil vei og det kan bli artig.
Vis hele sitatet...
Såpass skjønner jo tilogmed en avdanket xjunkie som meg intuitivt.

Lader de selvfølgelig separat.
Uvaksinert 👍
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Såpass skjønner jo tilogmed en avdanket xjunkie som meg intuitivt.

Lader de selvfølgelig separat.
Vis hele sitatet...
Joa, men det batteriet som går tomt først vil lades feil vei med hjelp fra det andre batteriet. Det kan bli artig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Såpass skjønner jo tilogmed en avdanket xjunkie som meg intuitivt.

Lader de selvfølgelig separat.
Vis hele sitatet...
Tingen er at når det minste batteriet er tomt, har det største fortsatt ladning igjen.

Då vil det drive straum gjennom det som er utlada. Det vil drive spenning inn på minuspolen, ettersom dei er i serie. Rykter vil ha det til at lithiumbatterier ikkje liker å verte lada i revers. Tvert imot misliker dei det nok til at dei produserer kjekke gasser som hydrogen og CO.

Det er grunnen til at du må ha eit BMS som takler det. Har du det, så vil BMS kutte batteria i det ei celle er utlada, og ting vil stortsett gå bra.
Sist endret av vidarlo; 28. juli 2020 kl. 22:45.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Ja. Regnestykket mitt er for kun det ene batteriet. Og, ja da tror jeg du skal ha en del mer... mye mer, sikkert, enn 11,4 minutter.
Jeg har ikke formell utdannelse innen elektronikk. Men jeg tror spenningen er i utgangspunktet ikke interesant for et slikt regnestykke.
1500 mah. Da kan man trekke 1,5 ampère i en time. 3 ampère i en halvtime. Osv.
Men som du sier, det andre batteriet gjør det feil.
"så sender jeg deg bare regningen på 260.000,-; ok arex?"
Å, dæsjen steike. Vær forsiktig. Det er penger det, da : |
Hvis du poster mer om prosjektet skal jeg prøve å ikke styre deg ut i geografien. Men siden det er så mye på spill, kanskje kontakt en fagmann. Eller vent å se om noen av de andre elektro freaksene poster noe.
Vis hele sitatet...
Gikk nå fint dette, det stod ikke på batteriene after all

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tingen er at når det minste batteriet er tomt, har det største fortsatt ladning igjen.

Då vil det drive straum gjennom det som er utlada. Det vil drive spenning inn på minuspolen, ettersom dei er i serie. Rykter vil ha det til at lithiumbatterier ikkje liker å verte lada i revers. Tvert imot misliker dei det nok til at dei produserer kjekke gasser som hydrogen og CO.

Det er grunnen til at du må ha eit BMS som takler det. Har du det, så vil BMS kutte batteria i det ei celle er utlada, og ting vil stortsett gå bra.
Vis hele sitatet...
Skjønner.

"Heldigvis" for min problemstilling er det allerede game over når det minste batteriet er tomt.

Så gitt at man lader dem separat og aldri lar noen av dem gå tom (hvilket uansett ødelegger lithium batterier(?)) - så gjenstår spørsmålet: Hvor fort går det tomt?

Såvidt jeg kan forstå av innvendingene så langt er det den eneste problemstillingen som egentlig er aktuel for meg.

(Dog det ideele selvsagt hadde vært å investere i et 18.5V batteri. Hadde jeg bare ikke vært en fattig NAV'er...)
Sist endret av Tøffetom; 28. juli 2020 kl. 23:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det verktøybatterier? Sånne har BMS, som sannsynlig (men ikke helt garantert) vil bryte kretsen før noen reverslading oppstår. Hvis batteriet er laget for 8A kontinuerlig strøm, eller mer, kan det godt være at du får ut alle 1500mAh før det tar stopp (og hvis ikke, er slok bruk ikke å anbefale).