Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 8018
Jeg har lyst til å ta meg en pause fra hverdagen og bruke 4-5 dager i et annet land for å lade batteriene.

Jeg har tenkt på følgende land selv:
  • Amsterdam
  • Riga
  • Budapest
  • London
  • Barcelona

Jeg ønsker egentlig bare et sted med god mat, bra hotell og noe å drive på med noen timer hver dag. Noen her med gode tips? Edit: Budsjett er på 25k for hele turen.
Sist endret av ptrrr; 12. november 2019 kl. 14:37.
Jeg liker veldig godt Amsterdam bortsett fra stedene i byen hvor det er for mange turister, men hvis du er opptat av god mat er ikke Nederland noe bra plass å reise til. Da må du nok muligens bruke litt tid på å finne ok steder å spise.
Med det budsjettet finner du god mat og bra hotell hvor enn du reiser. Alle byene du har nevnt er fine med mye og by på, men vær klar over at alle stedene er veldig overbefolket av turister. Ikke at det nødvendigvis er negativt, men du kan dessverre regne med mye køer, venting på attraksjoner, kjip mat og mindre vennlig innstilt lokalbefolkning. Særlig i Barcelona og Amsterdam (begge to er likevel vel verdt et besøk!) London er kult, der kan du vel egentlig gjøre akkurat hva du vil og valgmulighetene er enorme, men imo kanskje for stort og veldig dyrt for dårlige hoteller og, ofte, dårlig mat.

Mine storbyfavoritter i Europa er Berlin (nr 1 i verden hvis du er interessert i historie + nattklubber/techno), Porto, San Sebastian (mat!), Beograd, Barcelona, Lviv og Kiev (masse kult å gjøre, vennlig og superbillig). Ville vanligvis ikke anbefalt Zürich siden det er så dyrt, men det er en kjempefin by og kanskje det ultimate stedet for behagelige hoteller og gode matopplevelser.
Tallinn og Praha ville jeg definitivt tatt med i ligninga.

I Estland får du enormt mye for pengene, kanskje ikke beste været akkurat nå men verdt et besøk. Hilton er veldig fint der nede. Høy standard. Det er også innafor med priser.

Praha er vakkert. Om du er kjøtteter er dette et paradis. Ellers er det masse godt øl og byen+folka er veldig herlig.

Som nevnt ovenfor finner du eksepsjonell god mat med det budsjettet ditt over alt I Europa.

heartslava
Bilbao, god mat og kunst, lei deg en bil og kjør litt rundt, San Sebastian, dragonstone og masse idylliske plasser.
Takk for alle tips. Øst-Europa er definitivt et sted jeg kunne tenke meg å dra. Er bare redd for at det kan være litt "shady" å dra til slike steder på tur alene. Er det tilfelle?
Noe å drive med hver dag i 4-5 dager burde være mulig hvor som helst. Du får sikkert bra hoteller i alle byene, men hvis det er viktig for deg at ting har bra standard og generelt ikke er shady så støtter jeg forslaget om Berlin. Det er en skikkelig bra by med ting på stell og utrolig mye å gjøre på.
Lett å snakke med mennesker og fordrive tid i Amsterdam. Veldig God mat utenfor sentrum, og hvis du leter litt. Mye bra hoteller men kan koste litt. Grei temp.

Litt slitsomt med så mye folk, og alle som spør om du vil kjøpe cola.
Vi fikk aitbnb duden vi leide av til å fikse weed til oss og den var MYE bedre en alt i senntrum. Vi var vel innom de fleste plasser og testet. Ofte får man bare en random strain og ikke det navnet tilsier. Brownies er bare tull og har liten funk.

Andre ting og gjøre der kan være sexmuseum, museum og weed. Båt turer. De har også en stor dyrepark et stykke unna sentrum. Generelt mye å gjøre på de dagene du tenker, jeg brukte selv 16k på 4 dager der. Og da sparte jeg ikke på noe.
Jeg anbefaler øst-europa. Spesielt Ukraina er jo kjempebillig. Lviv er virkelig en perle. Det er en by med en veldig spesiell historie siden den har vært en del av flere land gjennom historien. Den har vært både Polsk, russisk, sovjetisk, østerrike-ungarn og selvfølgelig ukraina. Det at den lenge var en del av østerrike-ungarn gjør at den ser veldig «vestlig» ut.

Og det er absolutt ikke noe shady med øst-europa og jeg føler meg mye tryggere der enn i de fleste vesteuropeiske byer. Det er f.eks ikke store migrantleire under broer som det er i Paris. Men det er selvfølgelig alltid lurt å holde seg langt unna strippeklubber osv.

Det eneste er at det kan være grisekaldt i østeuropa i januar/februar. Og for jævlig varmt i juli/august.
Vurdert Gdansk i Polen eller Wien i Østerrike? Wien er en mye flottere by enn Budapest, og vil du likevel se Budapest går det buss fra Wien (ca. 3 timer +/- tror jeg).
Jeg vil også anbefale øst-europa. Kanskje spesielt Ungarn eller Polen. Billig og plenty med kule ting å finne på
Last ned appen: Couchsurfing, og logg deg inn på Hangout delen.

Møtt masse hyggelig folk i masse forskjellige byer via den.
Har besøkt alle landene i Europa, det tok meg 4mnd totalt sett. Alle land er verdt å besøke, men de i nord er jo best om sommeren!
Tar du tog kan du besøke mange plasser. Besøkte disse på egenhånd, var ikke noe problem. Av alle land jeg har reist i har jeg hatt dårligst opplevelse i Norge, da folk ofte er farlig fulle, aggresive og ruset på byen. Du kan bo på billege pensionat Hostels
Hvis du ønsker å bruke opp 25k bare for å bruke de opp så anbefaler jeg Amsterdam. Svindyrt, særlig nå som en euro er over 10 NOK.

London er ikke noe spesielt fett etter min mening. Hvis jeg har lyst til å gå ut på byen med fulle aggressive folk rundt meg, knivstikking hver dag, og alt er expensive asf!
Da kan jeg like godt bli hjemme i Oslo.

I amsterdam slipper du de tingene nevnt ovenfor (utenom prisene, minst like dyrt som Oslo). Fint å sykle der.

Barcelona er en veldig flott by. Burde også være et hakk billigere enn de to andre jeg nevnte. Av de stedene jeg har vært ville jeg gått for Barcelona.

Har hørt mye bra om Budapest men har ikke personlig erfaring. Skal være vesentlig billigere enn London, Amster, Barca.

Ellers anbefaler jeg Praha og Lisboa hvis du er åpen for nye forslag.

God tur!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blatte Vis innlegg
London er ikke noe spesielt fett etter min mening. Hvis jeg har lyst til å gå ut på byen med fulle aggressive folk rundt meg, knivstikking hver dag, og alt er expensive asf!
Da kan jeg like godt bli hjemme i Oslo.
Vis hele sitatet...
Reiser du på fordommer, eller er du åpen for å oppleve ting?

Klart, om målet er å ligge snydens på puben kvar dag er gjerne østeuropeiske land med billeg alkohol å foretrekke, men om du faktisk reiser for å oppleve er jo metropoler som London verdt å få med seg. Nevn ein europeisk by som har større variasjon i tilboda enn det London har...

Og knivstikkinger? Agressive folk? Meh. Europeiske byer er stortsett veldig trygge, og London er på ingen måte unntak der.

Og for 25k for 4-5 dager kan du stortsett få rimeleg greie ferier overalt i Europa.
Føler ingen av byene du nevner er spesielt egnet for å lade batterier, men så er jeg kanskje mer folkesky enn snittet. I din situasjon ville jeg leid en ok bil og tatt alt på sparket derfra, men folk er forskjellige. Om du bare vil sove ut, spise godt, kikke litt rundt, shoppe, se gamle ting fra dårligere vinkel enn på YouTube, skaffe Tinder-bilder osv. omringa av turister like lost som deg så er alle målene innafor.

Avsporing, men foretrekker å spare litt og jekke på standarden og heller reise til et sted og bli der lenger. Synes selv korte turer bare er stress, må allerede dra før jeg blir kjent, om ikke det er for en spesiell event. Tror det er ganske godt belegg for at det tar omtrent tre uker med forandra omgivelser og hverdag for å oppnå noen positiv "lade batteriene"-effekt, som var senka kortisol. De som har bikka tre-fire uker avslappa ferie, altså ikke "reising" mer vært på hytta etter endel jobbing kjenner seg vel igjen i dette? Når man har hatt fri lenge nok til at det blir tungt å jobbe igjen liksom. Mer bærekraftig også.

God tur får du uansett, Europa generelt er trygt som faen og du skal ha rimelig hemma sjelsevner for å havne i bråk med både politi og røvere etter min erfaring. Kos deg!

PS: Det beste er jo om du har en bekjent i x land å dra til som kan vise deg hva som er bra. Hadde vært mitt #1 kriterium. Og dra til Rotterdam heller enn "amster", anbefales.
Sist endret av funksjon; 15. november 2019 kl. 21:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Reiser du på fordommer, eller er du åpen for å oppleve ting?

Og knivstikkinger? Agressive folk? Meh. Europeiske byer er stortsett veldig trygge, og London er på ingen måte unntak der.
Vis hele sitatet...
Europeiske byer er stortsett veldig trygge? Hvilke byer tenker du på da? Hvis du sammenligner med Chicago, Venezuela eller Sørafrika så kanskje, ja.... Fått med deg nyhetene fra Oslo i det siste?

Oslo, GBG, st.holm, København, Paris, London, Marseille? Mener du virkelig det du sier? Det eneste som skal til for at noen stæber deg er at du ser feil person inn i øynene.

"Reise med fordommer", my ass.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blatte Vis innlegg
Europeiske byer er stortsett veldig trygge? Hvilke byer tenker du på da? Hvis du sammenligner med Chicago, Venezuela eller Sørafrika så kanskje, ja.... Fått med deg nyhetene fra Oslo i det siste?

Oslo, GBG, st.holm, København, Paris, London, Marseille? Mener du virkelig det du sier? Det eneste som skal til for at noen stæber deg er at du ser feil person inn i øynene.

"Reise med fordommer", my ass.
Vis hele sitatet...
Lol.

Det einaste som skal til er at du ser feil person inn i auga? Les du kva du skriv? Grunnen til at ting er i nyhenda er at det er spektakulært og sjeldant.

Det er ikkje mykje kriminalitet i nokon europeiske storbyer, og om du unngår å havne i fylleslagsmål (som nok er statistisk sett vanvittig mykje større risiko enn å vere turist på dagtid), er oddsen for å verte utsatt for vald nær null. Hugs at det er titalls millioner som er innom London dagleg, og det suverene fleirtalet har dagens spenningspunkt når T-banedøra lukker seg...

Ikkje la deg styre av frykt og fordommer. For det er fullstendig åpenbart at du har eit fullstendig irrasjonelt bilete av Oslo, og andre europeiske storbyer. Faktum er at dei er veldig trygge.
Sitat av Blatte Vis innlegg
Europeiske byer er stortsett veldig trygge? Hvilke byer tenker du på da? Hvis du sammenligner med Chicago, Venezuela eller Sørafrika så kanskje, ja.... Fått med deg nyhetene fra Oslo i det siste?

Oslo, GBG, st.holm, København, Paris, London, Marseille? Mener du virkelig det du sier? Det eneste som skal til for at noen stæber deg er at du ser feil person inn i øynene.

"Reise med fordommer", my ass.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg vært i alle disse byene som nevnes her, og foruten en og annen slåsskamp på konsert, har jeg enda ikke sett noen farlige situasjoner. Hvilke områder er det egentlig du frekventerer når du er på reise?
Verden er et utrygt sted, og de fleste ulykker skjer i hjemmet. De fleste voldsepisoder også, for den del. Jadda.

TS: Det er trygt å reise alene de fleste steder, men det forutsetter jo at du ikke oppfører deg som et klæssetryne. Det hjelper også å ikke være altfor full. Er du jente er det gjerne et par ekstra forholdsregler du bør ta.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Lol

Det einaste som skal til er at du ser feil person inn i auga? Les du kva du skriv?

Det er ikkje mykje kriminalitet i nokon europeiske storbyer

Ikkje la deg styre av frykt og fordommer. For det er fullstendig åpenbart at du har eit fullstendig irrasjonelt bilete av Oslo, og andre europeiske storbyer. Faktum er at dei er veldig trygge.
Vis hele sitatet...

LOL tilbake.
Du er sikkert en av mange som har sett gangsterfilmer fra USA og tror det bare er der det er mye dritt!

Hvis du sammenligner drapsstastikken mellom f.eks NY og svenske storbyer så er det ikke så stor forskjell når man tar innbyggertall inn i betraktning (%). Om du vil kan jeg gjerne slenge opp noen linker her.

Alle de byene jeg ramset opp er "shithole cities". Deler av f.eks Marseille og Paris er omtrent krigssoner. Glemte forresten Frankfurt og Hamburg.

Hadde du sett det jeg har rukket å se i løpet av mitt unge liv i Oslo tror jeg du hadde klappa igjen.

Sitat av ptrrr Vis innlegg
Takk for alle tips. Øst-Europa er definitivt et sted jeg kunne tenke meg å dra. Er bare redd for at det kan være litt "shady" å dra til slike steder på tur alene. Er det tilfelle?
Vis hele sitatet...
Beklager at de forrige innleggene mine var offtopic, men det han duden skriver om "at alle europeiske byer er trygge" er helt på jordet.

Jeg anbefaler også østeuropa på det sterkeste.
Det er bare utrygt dersom du selv er kriminell.

F.eks Albania, et land med dårlig rykte pga kriminalitet er ikke noe farligere enn de stedene du prater om å reise til. De er glade for at turister vil komme dit og det er ikke uvanlig at fremmede inviterer deg på en kopp te/kaffe for å vise gjestfrihet. Østeuropa generelt er ikke farlig for turister og "den vanlige mannen i gata".

Albania var bare et eksempel. Kan også legge til at jeg har vært 2 år i sørøst-asia og jeg føler meg MYE tryggere her enn i Norge/vest-europa. Kan gå ut midt på natta og ta ut maksbeløp fra ATM uten at noen vil rane meg.
Sist endret av Blatte; 17. november 2019 kl. 18:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blatte Vis innlegg
LOL tilbake.
Du er sikkert en av mange som har sett gangsterfilmer fra USA og tror det bare er der det er mye dritt!
Vis hele sitatet...
Kor har eg nevnt USA?

Eg har sagt europeiske storbyer er trygge. Det er basert på at det trass alt er veldig få drap og valdshendingar, og svært mange er relatert til rus, enten alkohol eller andre ting - så ved å unngå å vere rusa reduserer du risikoen.

Du har derimot påstått at eit blikk til feil person fører til knivstikking, som må lesast som at det er overhengande fare for å verte utsett for valdskriminalitet. Ta London som døme - det er titalls millioner innom kvar dag. Kor mange drap trur du London har i året, og kor mange av dei drapa rammer tilfeldige personer?

Dei fleste har ein relasjon mellom gjerningsperson og offer av ein sort. Det er stortsett utelukkande terrorister som drep tilfeldige sivile, og det fører til store avisoppslag når det skjer - men det skjer skjeldan.
Sitat av Blatte Vis innlegg
Hvis du sammenligner drapsstastikken mellom f.eks NY og svenske storbyer så er det ikke så stor forskjell når man tar innbyggertall inn i betraktning (%). Om du vil kan jeg gjerne slenge opp noen linker her.
Vis hele sitatet...
No er ikkje New York heller ein by eg har oppfatta som spesielt farleg. Det er område av byen eg ville forsøkt å unngå på kveldstid, og andre områder eg oppfatter som trygge døgnet rundt.
Sitat av Blatte Vis innlegg
Alle de byene jeg ramset opp er "shithole cities". Deler av f.eks Marseille og Paris er omtrent krigssoner. Glemte forresten Frankfurt og Hamburg.
Vis hele sitatet...
Kva legg du i omtrent som krigssoner?
Sitat av Blatte Vis innlegg
Hadde du sett det jeg har rukket å se i løpet av mitt unge liv i Oslo tror jeg du hadde klappa igjen.
Vis hele sitatet...
Eg tviler ikkje på at du kan oppleve vold i Oslo. Men det er i større grad på grunn av miljøet du er del av, enn at det er i Oslo. Som turist er Oslo dønn trygg by. Kor mange drap er det i Oslo i året? Eit titals eller noko i den duren - og det er ein by som ein til to millioner er innom dagleg.

Så nei, som turist eller besøkande er ikkje Oslo farleg. Er du med i eit krminelt miljø tviler eg ikkje eit sekund på at Oslo er farleg, men det er ikkje fordi det er Oslo. Det er på grunn av miljøet.
Sitat av Blatte Vis innlegg
Beklager at de forrige innleggene mine var offtopic, men det han duden skriver om "at alle europeiske byer er trygge" er helt på jordet.
Vis hele sitatet...
Meh, nei. Europeiske byar er trygge. Det er forsvinnande liten risiko for å verte utsett for meir alvorlege ting enn lommetjuveri - med mindre du oppsøker tvilsomme situasjoner.
Sitat av Blatte Vis innlegg
Jeg anbefaler også østeuropa på det sterkeste.
Det er bare utrygt dersom du selv er kriminell.
Vis hele sitatet...
Kva baserer du det på? At Ungarn har 2.5 drap per hundre tusen, mens Noreg har 0.5 drap per hundre tusen? Eller at Polen har 0.8 drap per hundre tusen, mot Noreg sine 0.8? Eller at Bulgaria har 1.5 per 100k, mot UK sine 1.2? Eller Estland sine 2.2? Kjelde.

Uansett så er det marginal risiko, og som nevnt over skjer dei fleste drap der det er relasjon mellom gjerningsperson og offer. Som tilfeldig turist er i realiteten sjansen for å verte råka langt lågare enn for populasjonen totalt.
Sitat av Blatte Vis innlegg
F.eks Albania, et land med dårlig rykte pga kriminalitet er ikke noe farligere enn de stedene du prater om å reise til. De er glade for at turister vil komme dit og det er ikke uvanlig at fremmede inviterer deg på en kopp te/kaffe for å vise gjestfrihet. Østeuropa generelt er ikke farlig for turister og "den vanlige mannen i gata".
Vis hele sitatet...
Det er ingen fuckings land i verden der majoriteten er drapsmenn. Det er alltid avviket. At folk flest er gjestfrie kan for faen ikkje brukast som indikasjon på mengda kriminalitet i samfunnet!
Sitat av Blatte Vis innlegg
Albania var bare et eksempel. Kan også legge til at jeg har vært 2 år i sørøst-asia og jeg føler meg MYE tryggere her enn i Norge/vest-europa. Kan gå ut midt på natta og ta ut maksbeløp fra ATM uten at noen vil rane meg.
Vis hele sitatet...
Så du baserer heile greia på personlege anekdoter?

For å gjere det klart: eg har argumentert. Du har komt med sammenhengande appeal to emotion. Det er litt teit.

Viare: Ifølgje VG er snittet på drap på nordmenn i utlandet sånn omlag fem i året. Her er oversikten sortert på land. I UK er det den svimlande summen av eitt drap på ei norsk kvinne - og det var ikkje eit tilfeldig drap på åpen gate. I Sverige? 2. Og kor mange hundre tusen nordmenn er i Sverige, kvart år?

Talet drepne i ulike land ser stortsett ut til å vere eit produkt av tal nordmenn og lokal kriminalitet i landet.

Om det framstår som uakseptable risikoer for deg, ville eg vore alvorleg betenkt i Aust-Asia, for dei har ei dødelegheit i trafikken som får drapsstatistikken til å virke kjedeleg. Noreg har 2.7 trafikkdødsfall per 100k per år.Thailand har godt over tigangen av det. Albania har 15.1 dødsfall per 100k.

Det er med andre ord mange ganger meir sannsynleg å krepere i trafikkulukke enn krminalitet, og risikoen for å verte drepen i utlandet er for alle praktisk fullstendig irrasjonelt for å velje ferjemål - med mindre det står mellom Kabul og Bagdad. For vanlege turistdestinasjoner er det meir avgjerande om du vel å ta på deg sikkerhetsbeltet i taxien eller ikkje.
Sist endret av vidarlo; 17. november 2019 kl. 19:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ptrrr Vis innlegg
Takk for alle tips. Øst-Europa er definitivt et sted jeg kunne tenke meg å dra. Er bare redd for at det kan være litt "shady" å dra til slike steder på tur alene. Er det tilfelle?
Vis hele sitatet...
Nei, det syns jeg virkelig ikke at du skal bekymre deg for!

Jeg har vært mye rundt på ferie i Øst-Europa og har ikke hatt noen ubehagelige episoder som ikke kunne ha skjedd i Norge på en lørdagskveld f.eks.
Folkene er som regel mye mer pratsomme og hyggelige enn hva jeg er vant med her hjemme.
Bare bruk hodet og tenk deg litt om mens du er rundt og kikker så skal jeg vedde på at du blir veldig fornøyd med turen.

Det eneste stedet jeg vil fraråde folk å reise til pga. vold og trusler er Antwerpen, og spesielt delen av byen som ligger ved elven i sør-vest.
Her har jeg havnet i relativt alvorlig trøbbel to av to ganger mens jeg var der.
Det var to års mellomrom mellom besøkene så dette anser jeg ikke som noen tilfeldighet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Eg har sagt europeiske storbyer er trygge. Det er basert på at det trass alt er veldig få drap og valdshendingar, og svært mange er relatert til rus, enten alkohol eller andre ting - så ved å unngå å vere rusa reduserer du risikoen.

Du har derimot påstått at eit blikk til feil person fører til knivstikking, som må lesast som at det er overhengande fare for å verte utsett for valdskriminalitet. Ta London som døme - det er titalls millioner innom kvar dag. Kor mange drap trur du London har i året, og kor mange av dei drapa rammer tilfeldige personer?

Kva legg du i omtrent som krigssoner?

Eg tviler ikkje på at du kan oppleve vold i Oslo. Men det er i større grad på grunn av miljøet du er del av, enn at det er i Oslo. Som turist er Oslo dønn trygg by. Kor mange drap er det i Oslo i året? Eit titals eller noko i den duren - og det er ein by som ein til to millioner er innom dagleg.

Kva baserer du det på? At Ungarn har 2.5 drap per hundre tusen, mens Noreg har 0.5 drap per hundre tusen? Eller at Polen har 0.8 drap per hundre tusen, mot Noreg sine 0.8? Eller at Bulgaria har 1.5 per 100k, mot UK sine 1.2? Eller Estland sine 2.2? Kjelde.

Uansett så er det marginal risiko, og som nevnt over skjer dei fleste drap der det er relasjon mellom gjerningsperson og offer. Som tilfeldig turist er i realiteten sjansen for å verte råka langt lågare enn for populasjonen totalt.


Så du baserer heile greia på personlege anekdoter?

For å gjere det klart: eg har argumentert. Du har komt med sammenhengande appeal to emotion. Det er litt teit.

Viare: Ifølgje VG er snittet på drap på nordmenn i utlandet sånn omlag fem i året. Her er oversikten sortert på land. I UK er det den svimlande summen av eitt drap på ei norsk kvinne - og det var ikkje eit tilfeldig drap på åpen gate. I Sverige? 2. Og kor mange hundre tusen nordmenn er i Sverige, kvart år?
.
Vis hele sitatet...
Regner med at du skriver en hel bok i løpet av innlegget ditt i håp om at jeg ikke orker å gå igjennom alt du skriver og at du dermed "har rett i at det er så trygt". Jeg skal skrive en bok til deg også

Det at UK har 1.2 mot 1.5 i Bulgaria burde få det til å ringe noen bjeller hos deg. Bulgaria er et av de fattigste landene i Europa.

Når det gjelder Norge så er det nok mange som blir drept som blir regna som overdoser. Du vet kanskje ikke hva en "judas" er? Dette er et velkjent fenomen i Oslo.


Link #1 gjelder vel all type kriminalitet men her ser man også at det jeg sier er riktig. Det er tryggere i øst-europa fordi de ikke har innvandring.

Link #2 viser at sjansen for å bli rana er MYE høyere i vest-europa enn i øst-europa. Tallene for norge angående dette er garantert manipulert/fikla med. Folk blir rana i Oslo omtrent hver eneste dag, om ikke flere personer per dag.

Svergie ligger på topp i Europa når det gjelder voldtekter. Politiet måtte droppe planen sin om å bygge politistasjon i Rinkeby fordi det var for farlig.

Angående hva jeg mener at det finnes områder i Frankrike som omtrent er krigssoner kan du bruke youtube/google, søk på: Paris/Marseille/France ghetto police.

Det finnes også en dokumentar på svensk som heter "Fransk maffia" på youtube.

https://www.numbeo.com/crime/region_...150&title=2018

https://ec.europa.eu/eurostat/statis...ime_statistics
Sitat av ptrrr Vis innlegg
Jeg har lyst til å ta meg en pause fra hverdagen og bruke 4-5 dager i et annet land for å lade batteriene.

Jeg har tenkt på følgende land selv:
  • Amsterdam
  • Riga
  • Budapest
  • London
  • Barcelona

Jeg ønsker egentlig bare et sted med god mat, bra hotell og noe å drive på med noen timer hver dag. Noen her med gode tips? Edit: Budsjett er på 25k for hele turen.
Vis hele sitatet...
Ingen av plassene du nevner er land, men byer i forskjellige land. Amsterdam er i Nederland, Riga i Latvia, Budapest i Ungarn, London i England og Barcelona i Catalonia. Forøvrig er alle fine plasser å besøke, 25k er alt for lite til å komfortabelt besøke alle plassene i 4-5 dager med fly * 5 destinasjoner med mindre du vil ta tog å bo på hostel for 100kr natta. Derimot får du sikkert besøkt 2 kanskje 3 hvis du er sparsom av plassene en helg hver eller noe med fly og et decent hotell. Restaurantene i London er syke og der får du servert verdens villeste mat men da trenger du mere enn 25k. Amster er Amster, du kan blåse av alt fra 50kr til 20,000kr på en dag. Riga billig og fint, billige horer men vanskelig å få tak i dop. Alko også billig samt mat men maten er piss. Barca, fantastisk røyk, masse klubber masse damer men penger går her og. Budapest veldig billig, ala Riga spør du meg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blatte Vis innlegg
Det at UK har 1.2 mot 1.5 i Bulgaria burde få det til å ringe noen bjeller hos deg. Bulgaria er et av de fattigste landene i Europa.
Vis hele sitatet...
Ja, det seier ein del om UK. Men uansett er begge svært trygge land, der risikoen for å verte drepen som turist i praksis er neglisjerbar.
Sitat av Blatte Vis innlegg
Når det gjelder Norge så er det nok mange som blir drept som blir regna som overdoser. Du vet kanskje ikke hva en "judas" er? Dette er et velkjent fenomen i Oslo.
Vis hele sitatet...
Om det er eit vesentleg problem som turist, så står eg fast på det eg skreiv i forrige innlegg: Problemet i så fall er miljøet du oppsøker, ikkje landet. Alle land har subgrupper der det er ekstremt mykje meir kriminalitet enn snittet. Og eg er ikkje sikker på at å vere heroinist i Romania er jævla mykje betre enn i Noreg.
Sitat av Blatte Vis innlegg
Link #1 gjelder vel all type kriminalitet men her ser man også at det jeg sier er riktig. Det er tryggere i øst-europa fordi de ikke har innvandring.
Vis hele sitatet...
For det første er det å flytte på målpostane. Tidlegare var det drap du fokuserte på, og påstanden din om at å sjå feil fyr inn i augene fort var nok til å verte drepen i London...

For det andre så viser det at risikoen fortsatt er forsvinnande liten. 150 per hundre tusen er for min del akseptabel risiko. Om du er i Frankrike på ferie i fem dager, og legg statistikken blindt til grunn er risikoen for ran 0.002%... No stemmer sjølvsagt ikkje det, ettersom mange ran nok skjer i risikomiljø og slikt, så turister er antakeleg tryggare enn befolkinga generelt når det gjeld ran.
Sitat av Blatte Vis innlegg
Link #2 viser at sjansen for å bli rana er MYE høyere i vest-europa enn i øst-europa. Tallene for norge angående dette er garantert manipulert/fikla med. Folk blir rana i Oslo omtrent hver eneste dag, om ikke flere personer per dag.
Vis hele sitatet...
Jøss, så du fastslår at såpass alvorleg kriminalitet som ran vert skjult på statistikken? Totalt utan grunnlag, basert på dine personlege anekdoter?

Voksent.
Sitat av Blatte Vis innlegg
Svergie ligger på topp i Europa når det gjelder voldtekter. Politiet måtte droppe planen sin om å bygge politistasjon i Rinkeby fordi det var for farlig.
Vis hele sitatet...
Det har nok til dels med at Sverige har hatt eit enormt fokus på valdtekt, og har veldig progressiv lovgjeving på det punktet. Det er vanskelig å samanlikne det direkte mellom land.
Sitat av Blatte Vis innlegg
Angående hva jeg mener at det finnes områder i Frankrike som omtrent er krigssoner kan du bruke youtube/google, søk på: Paris/Marseille/France ghetto police.
Vis hele sitatet...
Nei, beklager. Du kom med påstanden. Du får underbygge den. Med meir enn youtube-klipp.

Statistikken du viser til underbygger forøvrig mitt poeng. Europa er trygt. Det biletet du forsøker å male finn ikkje støtte i tala dine. At det er høgare risiko for ran i Paris enn i Bucuresti er i så måte uinteressant, for ut frå statistikken er risikoen i praksis fullstendig neglisjerbar begge stader.
Tror han mente at han ville besøke kun en av byene?

50 kr til 20.000? Regner med du glemte en 0. 50 kr er mindre enn 5 euro. Det er bare nok til et gram med dårlig hasj.

Da jeg var i Amster sist kosta en seng på hostel 400-500 kr. Endte med at vi booka AirBnB for rundt 1000 kr natta.

Mente ikke å krangle med deg, bare regna med at du skrev feil
Vis hele sitatet...
`

Skrev 50kr ja, du kan sikkert overleve en dag i amster på 5 euro selv om det ikke blir mye rus på deg. Du får deg et par slitne crepes og en flaske vann om du er heldig. Poenget mitt er at du kan bruke uendelig mye penger der på en dag hvis du vil men du kan også være nøktern, ikke om minimumsprisen for å ha det gøy i amster er 50 elller 500kr Jeg personlig har bare vært på Swissotel i Amster sikkert 25 ganger og brukt 3000kr natta der, betyr ikke at jeg ikke har lokis kompiser som har bestemt seg for at nå skal de til amster på budsjett og sjekka seg inn på enstjerners hostel. Hørt mye grufulle historier derifra ja.
Anbefaler Polen! Spesielt Kraków nydelig by, veldig god mat, billig, masse å se og gjøre, og du får luksushotell i en uke for prisen av tre-fire netter her i Norge
▼ ... over en uke senere ... ▼
Krakow I Polen eller Praha i Tsjekkia (bodd i Tsjekkia 5 år) - Polen er noe dyrere enn Tsjekkia. Prisene er fantastiske, noe som resulterer i at man kan bruke penger på ekstra fin mat, ekstra fin drikke, og generell livsnytelse. Når det gjelder spisesteder, noe som absolutt er viktig for en vellykket ferie, da er det mye å velge i (som i Norge), spesielt litt utafor turistfellene. Tsjekkisk og Polsk tradisjonsmat er ikke noen kulinarisk stor opplevelse da - men som alle steder i Europa er det restauranter i alle varianter, prisklasser, og med kjøkken fra alle verdens hjørner.

For fest er det i alle fall nok av vannhull med greit utvalg - øl er tingen, og liker du vin kan du jo alltids be om en Moravisk rødvin, kan være du får noe godt lokalt da.

Når det gjelder dine foreslåtte destinasjoner er jo Amsterdam spennende, men veldig ensformig om man bare vil trø rundt i sentrum, krever nok litt planlegging for maksimalt utbytte, og ekstraordinært dyrt (Norge/Danmark priser).

Barcelona er ikke turistvennlig om dagen, selv om byen er fantstisk. Pga. av AirBnB har det lokale leiemarkedet blitt ødelagt, og mennesker som har bodd i sentrum i alle år blitt presset ut til ghettoene, kjenner et par som har fått brostein kastet etter seg fra balkonger mot fortauet, og sprayet med sprayboks. Er også endel plakater med "tourists go home" og slikt. Det er ikke hyggelig å være uvelkommen.

Budapest har jeg ikke vært, men der er det nok topp, og maten betraktelig mye mer spennende enn Polen og Tsjekkia om du ønsker lokal mat. Influens fra mer østlige land i deres kjøkken.

Har hørt mye bra om Tallin og Riga - skal visst være meget flott rundt juletider, men det er nok de fleste byene dine.

Mulig dette er common sense, men har sett det mye spesielt fra oss nordmenn/dansker/svensker i denne delen av Europa, så nevner det bare like greit: Tips av erfaring fra min tid i Tsjekkia: Ikke snakk til lokalbefolkningen om hvor billig det er der; alle landene i østlige sentra-europa er dyrere å leve i for de, enn det er for oss å leve i Norge. Vår relative kjøpekraft er langt høyere i Norge, timelønna der nede strekker ofte ikke til. Man kan altså rett og slett fornærme folk endel med å skrike ut om dette, og har selv gått på å glemme den engang i tiden, og selv om de ikke sier det kan de innerst inne bli småsure av seg.

God tur uansett hvor du drar!
Sist endret av Pellementmaker; 5. desember 2019 kl. 06:49.