Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1226
Anser meg selv som relativt datakyndig, men på nettverket vårt har vi et modem fra Altibox/Viken Fiber. Denne er koplet rett til en ASUS router. Kom over et sted fra Netgear som gjelder Nighthawk routeren deres, som mente at i bridge modus vil enheter som vanligvis ikke støtter gigabit støtte gigabit overføringer. Gjelder dette alle routere i bridge eller har dette noe med firmwaren i Nighthawk routeren å gjøre?

Bruker en XboX One på Wifi, men ned hastigheten er elendig med store bokstaver, har 50 mbit/s til tider men syns fremdeles det går ganske tregt.

jeg vet jeg har to alternativer her, å bruke en switch som deler opp signalet. Men uten å styre for mye, er brigde modus en ønskelig løsning?
Sist endret av 420master; 16. desember 2018 kl. 16:09.
Limited edition
Moff's Avatar
Dette høres ut som en misforståelse. Den viktigste faktoren i et trådløst nettverk er antall antenner. Én antenne er i stand til å kommunisere over én frekvens på et gitt tidspunkt (nå snakker vi om et typisk WiFi-nettverk, en radioantenne kan selvsagt være designet for å sende og motta på flere frekvenser). Én frekvens etter dagens standarder burde gi deg et sted mellom 50 og 80 mbps.

Moderne routere har flere antenner, som gjør det mulig å bruke N- og AC-standarderne, som er WiFi over flere frekvenser samtidig. Du får altså ikke noe raskere nett over hver enkelt antenne, men når flere antenner samarbeider, så blir den totale overføringshastigheten mye høyere.

Med andre ord, flaskehalsen i nettverket ditt vil være den enheten som har færrest antenner. Siden du får 50 mbps på Xbox-en, så høres det ut som den bare har én antenne. Det vil derfor ikke være teknisk mulig å øke dette, uansett hva du gjør.

Hvis jeg skal tippe, så vil jeg tro at Netgear snakker om å sette opp routeren som et aksesspunkt, slik at du kobler Xbox-en til ASUS-en med kabel, og deretter overfører trådløst fra ASUS-en til routeren du har fått fra Altibox. Det er sannsynlig at disse routerne klarer å overføre mer enn 50 mbps seg i mellom, ettersom de sannsynligvis har flere antenner til rådighet.

Dette er i så fall ikke noe som er unikt for Netgears Nighthawk-router, det er noe ASUS-routeren bør klare å gjøre også.

Husk også at gaming over WiFi handler om mye mer enn ren hastighet. WiFi har mange andre svakheter som du må håndtere i tillegg, for eksempel det at flere enheter på nettverket skaper høyere latency (ping). Du kan måle høy hastighet selv om du har høy latency, men det er nesten umulig å ha en god online spillopplevelse med høy latency.
Sitat av Moff Vis innlegg
Dette høres ut som en misforståelse. Den viktigste faktoren i et trådløst nettverk er antall antenner. Én antenne er i stand til å kommunisere over én frekvens på et gitt tidspunkt (nå snakker vi om et typisk WiFi-nettverk, en radioantenne kan selvsagt være designet for å sende og motta på flere frekvenser). Én frekvens etter dagens standarder burde gi deg et sted mellom 50 og 80 mbps.

Moderne routere har flere antenner, som gjør det mulig å bruke N- og AC-standarderne, som er WiFi over flere frekvenser samtidig. Du får altså ikke noe raskere nett over hver enkelt antenne, men når flere antenner samarbeider, så blir den totale overføringshastigheten mye høyere.

Med andre ord, flaskehalsen i nettverket ditt vil være den enheten som har færrest antenner. Siden du får 50 mbps på Xbox-en, så høres det ut som den bare har én antenne. Det vil derfor ikke være teknisk mulig å øke dette, uansett hva du gjør.

Hvis jeg skal tippe, så vil jeg tro at Netgear snakker om å sette opp routeren som et aksesspunkt, slik at du kobler Xbox-en til ASUS-en med kabel, og deretter overfører trådløst fra ASUS-en til routeren du har fått fra Altibox. Det er sannsynlig at disse routerne klarer å overføre mer enn 50 mbps seg i mellom, ettersom de sannsynligvis har flere antenner til rådighet.

Dette er i så fall ikke noe som er unikt for Netgears Nighthawk-router, det er noe ASUS-routeren bør klare å gjøre også.

Husk også at gaming over WiFi handler om mye mer enn ren hastighet. WiFi har mange andre svakheter som du må håndtere i tillegg, for eksempel det at flere enheter på nettverket skaper høyere latency (ping). Du kan måle høy hastighet selv om du har høy latency, men det er nesten umulig å ha en god online spillopplevelse med høy latency.
Vis hele sitatet...

#1 jeg har 50 mbit/s linje, og gamer ikke online faktisk. Men laster ned alle spill og det tar år og dag, så connectivity spiller ikke såå stor rolle her.
#2 Antall antenner har ingenting på hastighet å gjøre, båndet avgjør det.
#3 Poenget mitt er at hvis jeg bør da bruke kabel setter jeg ikke opp 2 routere + modem, da setter jeg opp Modem, router, switch så den ikke kødder mer til med DHCP leie
Limited edition
Moff's Avatar
Hvis du skal bruke to routere, så bør du absolutt sette én av dem i bridge mode, nettopp for å unngå problemer knyttet til dobbel-NAT-ing (det du refererer til som DHCP-leie). Hvis du imidlertid har mulighet for å bruke kabel, så bør du heller gjøre det. Det finnes ingen gode argumenter for å bruke trådløst hvis man kan bruke kabel.

Som en liten sidenote; antall antenner har veldig mye å si for hastighet. Jeg tok ikke opp båndbredde i det første innlegget mitt, men om du har én antenne på hver side av en tilkobling som sender med 160 MHz båndbredde, da skal du ha en teoretisk hastighet på ca. 867 mbps. Hvis du imidlertid har to antenner på hver side med samme båndbredde, så dobler du den potensielle overføringshastigheten til ca. 1,69 gbps.

Når det kommer til Xbox One, så er jeg relativt sikker på at det trådløse nettverkskortet som sitter i denne konsollen ikke er i stand til å kjøre raskere enn ca. 50 mbps. Den kunne sikkert ha klart seg bedre om den hadde mulighet til å bruke noen av de bredere kanalene i toppen av 5 GHz, men det ser det ikke ut som den har mulighet til. Effekten av å ha flere antenner tilgjengelig vil imidlertid være akkurat den samme om det dreier seg om 160 Mhz eller 80 Mhz; du opplever en tilnærmet dobling av hastighet.

En funfact om dette fenomenet er at routere ofte vil skryte på seg vesentlig høyere WiFi-hastighet enn det den i praksis klarer å levere, fordi leverandøren legger sammen den totale båndbredden på tvers av alle antenner på routeren - selv om det betyr at du må ha en PC med tilsvarende mange antenner for å faktisk klare å utnytte dette 100% (og det er det få/ingen PC-er på markedet i dag som har).
Sist endret av Moff; 16. desember 2018 kl. 23:22.