Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1900
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, kort fortalt: jeg har nylig mistet arbeidsavklaringspengene mine grunnet et avsluttet behandlingsopplegg, og gått over til økonomisk sosialhjelp. Det er totalt 6050 kr i mnd jeg får utbetalt. Har ingen faste utgifter utenom mobilregning da jeg bor hjemme.
Kunne virkelig trengt meg en liten ferie, og tenker da å søke om kredittkort. Er dette i det hele tatt realistisk? Isåfall, hva oppgir jeg som "egen brutto årslønn"? 6050x12?

Planen er at jeg skal fortsette behandlingsopplegget etter denne veldig nødvendige ferien, og vil da mest sannsynlig få tilbake AAP ordningen. Da får jeg ca. det dobbelte av det jeg får nå.

Noen som har peiling på dette? Eller andre råd? Det er kanskje verdt å nevne at jeg er ei jente på 19 år.
Det er absolutt det dummeste du kan gjøre.
Gjør du det kan du samtidig søke om plass på Luksufelen.
Finn en annen løsning
Særeste av de sære
shallabajs's Avatar
Har lest flere steder du kan kjøpe ferie på nedbetaling. Nå vet jeg riktig nok ikke vilkårene.

Men nå er jo forbrukslån ganske lett å få. Jeg vil tro du fortsatt kan få forbrukslån nesten uavhengig av lønn. Bare du søker mange steder og oppgir en god nok grunn for lånet.

...om du vil skyte deg i foten å bli gjeldsslave
Sist endret av shallabajs; 1. februar 2018 kl. 18:26.
Sitat av shallabajs Vis innlegg
Men nå er jo forbrukslån ganske lett å få.
Vis hele sitatet...
Altfor lett. Folk med for lav inntekt tar opp forbrukslån for å finansiere ting de egentlig ikke har råd til, og så ender de opp som gjeldsslaver i mange, mange år. Styr unna!
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Søk mange forskjellige steder du så får du nok napp.
"Fantastisk" at du kan bo hjemme som 19 åring å få 6000 kr.
Jeg kan fortelle deg at du senere i livet vil sjelden å så mye penger å bruke på det selv. Bra NAV er med på å lage en framtidig generasjon av luksusfelleemner.
Har selv vært gjeldsslave pga kredittkort.

Anbefales IKKE for alt i verden.

Hvorfor har du ikke spart opp AAPengene, for så å reist??

IKKE ta kredittkort. Er helt jævlig.
Anonym bruker
"Hoppende Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kom deg tilbake på AAP og søk om betalt ferie (opp til 30 dager) og har du ikke spart opp noe? Kan lett få 3 uker i sør-asia til 15k~

Selg noe av verdi? Kredittgjeld er no joke
Det er ikke smart. Du vet jo ikke helt sikkert hvordan inntekten din blir i fremtiden (annet enn at den blir lav), men kredittkortgjelda vil jo være der uansett. Har du uflax blir inntekten din for liten og du vil plutselig slite med gjelda. Bedre å spare først og så dra på ferie. Da kan du sove med fred i sjela.
"Hoppende Rise"
Hva mener du med "søk om betalt ferie (opp til 30 dager)"? Ble nyskjerig, for jeg har selv AAP og har aldri hørt om dette.
Sist endret av Antimatter08; 1. februar 2018 kl. 22:06.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
"Hoppende Rise"
Hva mener du med "søk om betalt ferie (opp til 30 dager)"? Ble nyskjerig, for jeg har selv AAP og har aldri hørt om dette.
Vis hele sitatet...
Jeg er rimelig sikker på at han sikter til dette at om du søker om ferie på forhånd så kan du få innvilget opptil 30 dager og da slipper du å bli trukket av dette når du da oppgir dette til NAV , Normalt sett skal du oppgi all ferie til NAV og blir trukket dagsatsen din for vær dag du har vært på ferie!
Sitat av Lordtema Vis innlegg
Jeg er rimelig sikker på at han sikter til dette at om du søker om ferie på forhånd så kan du få innvilget opptil 30 dager og da slipper du å bli trukket av dette når du da oppgir dette til NAV , Normalt sett skal du oppgi all ferie til NAV og blir trukket dagsatsen din for vær dag du har vært på ferie!
Vis hele sitatet...
Riktig det.

Til ts så er feriereise ganske langt unna hva som er å regne som primærbehov. Det er lett å få inntrykk at det er den største selvfølge og en menneskerett i oljefestusnorge men det er faktisk ganske langt i fra virkeligheten. Slå fra deg at du må på ferie. Ta deg en roadtrip i Norge mens du finner ut av AAP.